Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Nitein-Repart schreef: za 26 mar 2022, 07:41 Kun je bij Deutsche Bahn nog op andere manieren betalen dan met de Creditcard of PayPal als je een rekening bij de Rabobank hebt? Ik zie dat betalen met Sofort niet meer mogelijk is bij Deutsche Bahn.
Sofort is nu Klarna geworden blijkbaar: https://www.buckaroo.nl/oplossingen/bet ... den/sofort
OV-Hobbyist
Berichten: 550
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Korte vragen

Bericht door OV-Hobbyist »

cassie127 schreef: za 26 mar 2022, 08:13 Klarna, Creditcard of PayPal zijn vanaf Nederland mogelijk.

Daarnaast met iedere Nederlandse pinpas bij de kaartautomaat.
Klarna/Sofort wordt niet meer ondersteunt. Als ik een nu een boeking doe via bahn.de krijg ik alleen Paypal, Paydirekt of creditcard uit de betaalmogelijkheden.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Bart schreef: za 26 mar 2022, 09:28
umbusko schreef: vr 25 mar 2022, 11:48 Even voor de zekerheid: Sparpreise met een stuk Nahverkehr hebben geen Zugbindung voor het Nahverkehr. Maar is dat vervoerdersonafhankelijk? Als ik een Sparpreis heb voor de RE9 Aachen-Köln van DB Regio, mag ik ook gewoon mee met de RE1 van National Express toch?
Het gaat altijd alleen om wat er op het kaartje zelf staat ('Wegvorschrift'), het reisadvies dat er op een e-ticket bij staat mag je op zich negeren. Ik heb bijvoorbeeld een papieren Supersparpreis voor me waar alleen <1080>(geboeke trein)/K*Herzogenrath(Gr)<1184> op staat. Op een e-ticket ziet het er denk ik hetzelfde uit. TBNE houdt een lijst bij van alle vervoerders die onder code <1080> vallen. Thalys valt daar niet onder maar NX wel.

In mijn voorbeeld zou ik ook de ICE tussen Keulen en Aken vrij kunnen gebruiken omdat er niet expliciet NV (Nahverkehr) op het kaartje staat. Vermoedelijk omdat in <1184> weer ICs gebruikt mogen worden.
Mijn kaartjes zeggen
Aachen-Praha: VIA: <1080>K*LM*(datum)K-Deutz 9:35 ICE621/N-Hbf*Furth i Wald (Gr)<1154>Plzen
Praha-Aachen: VIA: <1154>Plzen*Furth im Wald(Gr)<1080>SAD*(datum)NV*M-Hbf 15:28 ICE514/K-Hbf

Verder lees ik op bahnreise-wiki "In Deutschland besteht für Fernverkehrszüge Zugbindung, d.h. es dürfen nur die gebuchten und auf der Fahrkarte ausgewiesenen Fernverkehrszüge benützt werden. Für Nahverkehrszüge in Deutschland sowie generell im Ausland besteht keine Zugbindung für Nahverkehrs- wie Fernverkehrszüge!". Dat suggereert dat je ook als er geen NV bij staat in Duitsland niet zomaar met Fernverkehr mag reizen. Waar kun je vinden dat er in <1184> ICs gebruikt mogen worden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Je kan Paypal aan een bankrekening koppelen, elke keer als je dan met Paypal iets aanschaft wordt de betaling na een paar dagen via automatische incasso van je rekening afgeschreven. Het kost wel een paar dagen om op te zetten. En als je bezig bent, zet ook even de 2FA aan voor je Paypal :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OV-Hobbyist
Berichten: 550
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Korte vragen

Bericht door OV-Hobbyist »

Werkt bij mij niet. Heb geprobeerd een kaartje te kopen via DB en te betalen via Paypal. Ik kan echter alleen betalen met het tegoed wat reeds op Paypal staat, Mocht dat ontoereikend zijn wordt het verschil betaald door je creditcard die gekoppeld moet zijn. Betalingen via automatische incasso worden niet ondersteund.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Philip
Berichten: 358
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Korte vragen

Bericht door Philip »

Je kunt toch saldo overmaken naar je PayPal-rekening? Dat doe ik altijd. Ik wil geen gekoppelde bankrekening i.v.m. veiligheidsrisico's.
MaartenD
Berichten: 760
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

umbusko schreef: za 26 mar 2022, 12:44
Waar kun je vinden dat er in <1184> ICs gebruikt mogen worden?
1184 is Nederland en in Nederland bestaat geen treinbinding. Je mag alle treinen gebruiken (exclusief Thalys).
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Korte vragen

Bericht door Bart »

umbusko schreef: za 26 mar 2022, 12:44 Mijn kaartjes zeggen
Aachen-Praha: VIA: <1080>K*LM*(datum)K-Deutz 9:35 ICE621/N-Hbf*Furth i Wald (Gr)<1154>Plzen
Praha-Aachen: VIA: <1154>Plzen*Furth im Wald(Gr)<1080>SAD*(datum)NV*M-Hbf 15:28 ICE514/K-Hbf

Verder lees ik op bahnreise-wiki "In Deutschland besteht für Fernverkehrszüge Zugbindung, d.h. es dürfen nur die gebuchten und auf der Fahrkarte ausgewiesenen Fernverkehrszüge benützt werden. Für Nahverkehrszüge in Deutschland sowie generell im Ausland besteht keine Zugbindung für Nahverkehrs- wie Fernverkehrszüge!". Dat suggereert dat je ook als er geen NV bij staat in Duitsland niet zomaar met Fernverkehr mag reizen.
Gezien die quote zou ik die website maar met een korreltje zout nemen. Zij zeggen dat je in het algemeen geen treinbinding hebt in het buitenland, maar als je een Sparpreis naar Zwitserland koopt heb je in de praktijk daar wel degelijk treinbinding op de IRs en ICs. Dus of de rest wel betrouwbaar is?

Een stuk software genereert uiteindelijk, gebaseerd op een verbinding, een vervoerbewijs. Daarop staan onder andere een productklasse waar het vervoerbewijs geldig is (in jouw geval zou ergens ICE-Fahrkarte moeten staan) en een wegvoorschrift. Meestal gebeurt dat zoals in de quote beschreven: buiten het geboekte FV is FV uitgesloten. Als jou echter een vervoerbewijs geleverd is waar dat niet is gebeurd, dan staat er in de tariefvoorwaarden niets waaruit blijkt dat je op die trajecten geen FV mag gebruiken. In 5.2.3 en 5.2.4 van de SCIC-NRT wordt alleen onderscheid gemaakt tussen Zugbindung en 'außerhalb der Zugbindung'.

Die software wordt constant veranderd. Het lijkt mij een bug dat jouw kaartje niet met NV*K* begint. Deze wegvoorschriften zijn sowieso echt een warboel trouwens. :') K*LM*K-Deutz ? Dus eerst naar Köln, dan naar Limburg/Lahn, en dan naar K-Deutz? Heen en weer reizen zijn expliciet uitgesloten in de tariefvoorwaarden.

Op de terugweg zie je dat wel netjes NV aangegeven is tussen Schwandorf en München.
Chrysa
Berichten: 8020
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Treinbinding in Zwitserland is vrij nieuw, en in de praktijk interesseert het ook niemand.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Korte vragen

Bericht door Bart »

MaartenD schreef: za 26 mar 2022, 15:42
umbusko schreef: za 26 mar 2022, 12:44
Waar kun je vinden dat er in <1184> ICs gebruikt mogen worden?
1184 is Nederland en in Nederland bestaat geen treinbinding. Je mag alle treinen gebruiken (exclusief Thalys).
1184 is niet Nederland maar NS Reizigers en dat zou ik zo in theorie niet zeggen. Het is voorgekomen dat zelfs binnenlandse ICs op het kaartje vermeld werden, voorbeeldje: http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... sg-8082473 En in zo'n geval zijn die in theorie ook verplicht. Het zal geen NSR hc iets interesseren natuurlijk. NSI hc is een ander verhaal, als je de IC Berlijn van 2 uur eerder tot Hgl neemt kan daar wel degelijk over gemekkerd worden.
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Chrysa schreef: za 26 mar 2022, 17:56 Treinbinding in Zwitserland is vrij nieuw, en in de praktijk interesseert het ook niemand.
Paar jaar geleden met sparpreise Keulen-Chur en Chur-Frankfurt gereist met over geheel traject zugbindung. Zowel heen en terug vroeg de conductrice van de SBB naar mijn identificatie.
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Nee daar zijn ze in Zwitserland vrij consequent in. Ook met Interrailpassen willen ze vaal je ID kaart even zien
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
jjasloot
Donateur
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door jjasloot »

Nitein-Repart schreef: za 26 mar 2022, 07:41 Kun je bij Deutsche Bahn nog op andere manieren betalen dan met de Creditcard of PayPal als je een rekening bij de Rabobank hebt? Ik zie dat betalen met Sofort niet meer mogelijk is bij Deutsche Bahn.
Je kunt met een account een incassomachtiging afgeven, dat werkt best prima
katvis
Berichten: 795
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Waarom zijn stopknoppen altijd zo raar en onhandig geplaatst in bussen?
PSA: Links gaan, rechts staan
waldo79
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Wat bedoel je, katvis?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6071
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Vind het wel meevallen. Alleen toen in Eindhoven de MAN's 3405-3478 werden afgeleverd had je 2 stopknoppen die op kniehoogte zaten bij de stoelen die voor het achterwiel zijn geplaatst. Hier kwamen dus mensen vaak onbedoeld met hun knieën tegenaan. Toen hebben ze het type knopje veranderd.
Vind het bijvoorbeeld in Wenen lastiger omdat deze alleen bij de deuren zijn geplaatst en je dus tijdens het rijden er al naar toe moet gaan. Lijkt me niet prettig als je minder goed ter been bent. Voordeel is wel dat het in- en uitstappen vlotter verloopt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Het allerergste wat ik ken is in de oude trolleybussen in Bratislava, daar zat alleen een knop boven de deur. 1x drukken voor een halte op aanvraag, 2x voor uitstappen met een kinderwagen, 4x voor een noodgeval. Dus altijd strompelende omaatjes door het gangpad voor "hun" halte, en soms kwamen ze er zelf ook gewoon niet bij en moesten ze een ander vragen.
rikthoff
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Korte vragen

Bericht door rikthoff »

Op het station hangen, naast digitale klokken, ook analoge klokken. Nou kan ik me voorstellen dat die digitale klokken automatisch aangepast worden bij de overgang van winter- naar zomertijd, want dat is software. Maar hoe worden die analoge klokken eigenlijk verzet bij de overgang van zomer- naar wintertijd en omgekeerd? Kan me namelijk niet voorstellen dat er een Prorail-medewerker is die dingen allemaal gaat verzetten. :')
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5815
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Project loading: 75% loaded. Please wait...
rikthoff
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Korte vragen

Bericht door rikthoff »

Okee, aan de hand van dat artikel snap ik dat stationsklokken ook vogelhuisjes en aquaria kunnen zijn. En dat vanuit ProRail niet gewenst is dat ze die (bij)functie hebben. Wat ik ook begrijp is dat er een centrale pulsgever is die een klok een minuut kan voorzetten. En dat bij de overgang er dus 60 pulsjes tegelijk gegeven worden. Maar hoe werkt dat systeem dan? Heeft een klok iets van een antenne waarop die puls binnenkomt, waardoor de nieuwe minuut bekend wordt?


verfmeer
Berichten: 789
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

Ik gok dat er vanuit Utrecht naar het hele land lange koperen draden lopen waarover die pulsen worden doorgegeven. 30 jaar geleden was er namelijk nog geen GSM netwerk waarover signalen konden worden doorgegeven.
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Klopt gaat over een kopernet.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8786
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Gaan er bij NS dit jaar nog aanpassingen in de dienstregeling plaatsvinden op Koningsdag en wellicht de avond/nacht daarvoor?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 617
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Zijn er ongebruikte busbanen in Almere?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8786
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Enkel het stukje tussen de halte Gooisekant West en de Hogering wordt niet meer gebruikt.

Verder liggen er hier en daar keerpunten die in de reguliere dienst niet worden gebruikt, zoals bij de haltes Gooisekant West, Tussen de Vaarten Noord, FBK Sportpark, Walt Disneyplantsoen en Beatrixpark en ten noorden van het spoor hij station Muziekwijk.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten