Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Het zal wel iets van vertraging (no pun intended) zijn geweest in het systeem, want toen ik net keek stonden alle reizen van de afgelopen dagen (behalve gisteravond) in mijn reishistorie, zowel app als computer.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Ik had een tijdje geleden dat mijn reisgeschiedenis een paar dagen lang niet te vinden was op ns.nl, maar wel op ov-chipkaart.nl. Het probleem verdween vanzelf.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Hmm, hier staat in de app nog altijd alleen de laatste reis van afgelopen woensdagmiddag en verder alleen OV-fietsritten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gast

Re: Korte vragen

Bericht door Gast »

Hoe vraag je geld terug bij vertraging bij de DB. Als ik het volg via de website van de DB kom ik uiteindelijk op een 404 deze pagina is gevonden uit. Iemand tips?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Je moet in principe claimen daar waar je het gekocht hebt. Als je je ticket bij NS International hebt gekocht, moet je je dus daar melden.

Als je het ticket via DB hebt gekocht en een account hebt gebruikt bij de aanschaf kan het op bahn.de in Meine Bahn > Meine Buchungen > potloodje achter de boeking aanklikken > knop Entschädigung beantragen.

Heb je geen account, maar het ticket wel via DB gekocht, dat kan je op deze pagina het adreslabel en invulformulier downloaden en printen https://www.bahn.de/service/fahrplaene/fahrgastrechte
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Korte vragen

Bericht door tjoektjoek »

Er zijn werkzaamheden tussen Utrecht en Rotterdam en daardoor rijden de helft van de intercity's. Maar wat voor werkzaamheden zijn er dan? Ik kan dat niet echt vinden.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen

Bericht door MdJ »

In Woerden aan de dakbedekking van het perron (5+6 buitendienst) en bij Harmelen conserveringen aan het brugdek op de beide K-sporen. De buitendienststelling loopt daarom door t/m sporen 228/213 bij Ut.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Overigens dus ook niet alleen minder ICs, maar ook geen Sprinters tussen Utrecht en Woerden (want die zouden sowieso maar in één richting langs het perron kunnen komen). De 2000 neemt de stop van de 8800 op Woerden over.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte vragen

Bericht door Gamma »

Weet iemand waar ik de zitplaatsindeling van ICE-treinen kan bekijken (dus rijtuignummers, stoelnummers)?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Hier. Kwestie van treintype kiezen en ergens helemaal onderaan staat een linkje naar een PDF met meer info en ook de zitplaatsindelingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Zie ook deze pagina op de website van Markus Grahnert.

Ondertussen heb ook ik een korte vraag: welke treinen in de Benelux rijden nog zonder toiletten rond? In Nederland noteer ik sowieso de GTW's van de MerwedeLingeLijn en de Achterhoek, en de Protossen, maar zijn er nog meer? (Bijv. enkele Lintjes, enkele regionale Flirts, de Duitse stoptreinen naar Hgl/Es/Ah/Vl...?) En klopt het dat in België en Luxemburg alle treinen netjes van toilet voorzien zijn, of zijn er nog oude treinen (zoals klassiekjes) niet mee uitgerust?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Wellicht dat de LINT-treinstellen van Arriva nog geen toilet hebben, verder ben je voor Nederland compleet.

Alle Belgische en Luxemburgse treinen hebben toiletten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

De Limburgse LINTen van Arriva hebben in ieder geval wel toiletten.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte vragen

Bericht door Gamma »

Daniel schreef: di 17 mei 2022, 21:13 Hier. Kwestie van treintype kiezen en ergens helemaal onderaan staat een linkje naar een PDF met meer info en ook de zitplaatsindelingen.
Super veel dank zeg! Nog 1 domme vraag: welk type ICE rijdt er tussen Mannheim en Zurich?
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Daarvoor kun je beter de andere link nemen. ;)
DDietzen schreef: di 17 mei 2022, 21:17 Zie ook deze pagina op de website van Markus Grahnert.
In de tabellen bovenaan die pagina kun je namelijk voor je specifieke trein terugvinden met welk materieel die zou moeten rijden en in welke samenstelling. In de tabellen onderaan die pagina kun je dan de zitplaatsindeling voor dat treintype vinden. Tussen Mannheim en Zürich zie ik zo op het eerste gezicht vooral ICE 4 staan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Volgt ook uit de link die ik deelde. In de PDF-jes van DB staat namelijk ook "Auslandeinsatz möglich" met daarachter de landen waar de stellen heen kunnen. CH wordt alleen vermeld bij de ICE-4 en een enkele ICE-1 (dus niet elk stel) zou ook naar Zwitserland moeten kunnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte vragen

Bericht door Gamma »

Super veel dank Umbusko en Daniel voor jullie goede hulp, weer wat geleerd!
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

umbusko schreef: di 17 mei 2022, 21:28 De Limburgse LINTen van Arriva hebben in ieder geval wel toiletten.
De Vechtdallijn-stellen niet. In elk geval niet de twee die er al sinds het begin rijden. Wel hebben ze '1e klas'. Bij Keolis is het precies andersom: de Lintjes Oldenzaal-Zutphen hebben wel een toilet maar geen 1e klas.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Die in Limburg hebben dus zelfs beide. Hoe vooruitstrevend. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Volgt ook uit de link die ik deelde. In de PDF-jes van DB staat namelijk ook "Auslandeinsatz möglich" met daarachter de landen waar de stellen heen kunnen. CH wordt alleen vermeld bij de ICE-4 en een enkele ICE-1 (dus niet elk stel) zou ook naar Zwitserland moeten kunnen.
ICE-1 mag niet meer verder Zwitserland in dan Basel SBB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.bahn.de/angebot/international/nachtzug/rzd

Iemand een idee of de Strizh Nachttrein Berlin-Moscow en de Nachttrein Paris-Moscow vanaf december 2022 weer terugkeren of dat de deze treinen echt definitief in februari/maart 2020 voor het laatst gereden hebben?
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op wo 18 mei 2022, 16:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Dat hangt geheel van Poetin af denk ik: als ie zich de komende tijd terugtrekt uit Oekraïne dan heb je kans dat ze weer gaan rijden, anders zou ik er niet op rekenen. Kans van 0,0000001% schat ik dus zo in :s
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik had al wel het vermoeden dat februari/maart 2020 de laatste keer in een hele lange tijd is geweest dat er directe treinen tussen Berlin en Moscow reden. Helaas is er nog geen definitieve bekendmaking dat de Strizh Nachttrein Berlin-Moscow en de Nachttrein Paris-Moscow voorlopig niet meer rijden door de situatie in Oekraïne. Wel jammer, want ik had graag de treinen naar Moscow in het echt willen zien in Berlin, maar dat staat voorlopig in de ijskast.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Bij NMBS Internationaal kun je als jongere (<26 jaar) vrij goedkoop tickets over de grens kopen, waarbij het tarief van het binnenlandse trajectdeel is gebaseerd op het Youth Ticket (voorheen: Go Pass 1). (Voor tickets over de Nederlandse grens werkt dit overigens alleen bij Roosendaal en Maastricht (voorheen: Go Pass Roosendaal of Go Pass Maastricht); reizigers over Hazeldonk worden geacht het volle pond te betalen.)

Nu, je kunt bij het kopen van dit treinkaartje een exotisch via-station opgeven, maar de prijs verandert dan niet. Een ticket Maastricht - Dinant is 11,30 euro, een ticket Maastricht - Dinant via Oostende is ook 11,30. Zo kun je in theorie een ommetje in je reis inplannen, bijvoorbeeld over een spoortraject dat je nog niet hebt bereden - vandaar mijn interesse. Dit kan overigens niet met een binnenlands Youth Ticket, daar is geen via-station mogelijk.

De vraag: kan dit, of ga je hier geheid gezeik mee krijgen bij de Belgische treinbegeleider? Heeft iemand hier ervaring mee?
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Als er op je ticket netjes staat "Maastricht-Dinant via Oostende" zou de treinbegeleider geen enkele reden moeten hebben om moeilijk te doen. Je reist immers volgens de route van het ticket dat ze jou hebben verkocht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten