Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Klopt. En daarnaast is het soms best lullig als je maanden van te voren al vrij regelt en van alles plant en vervolgens kun je niet boeken.

Ik heb overigens vorig jaar juist andersom gehad. Ik wil naar Parijs, geen directe Thalystreinen dat weekend. Dus IC Brussel + Thalys geboekt. Paar weken later ineens wel directe treinen. En ondanks dat dit heel raar is, totaal geen coulance vanuit Thalys om alles kosteloos te wijzigen (en dus alleen eventuele prijsverschil te betalen).
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Korte vragen

Bericht door Plutona »

Wat is eigenlijk de eerste dienst die na het Nachtnet rijdt in Nederland? De eerste trein die dus onder ''dagdienst'' valt. Is dat IC 1714 Enschede - Den Haag? Of vertrekt er nog iets vroeger?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

3317 (04:42 Enkhuizen - Hoofddorp) en 4308 (04:44 Lelystad - Hoofddorp) vertrekken nog eerder.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Hoe betrouwbaar zijn de tijden van de treinen in Noorwegen? Oftewel, kan ik de trein van 9u25 van Oslo naar Kristiansand nemen die 32 minuten voor het sluiten van de check-in van de veerdienst naar Emden aankomt, of is het beter om twee uur eerder te vertrekken? (Of is Kristiansand zo mooi dat ik er beter een dag eerder naartoe ga?)
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Mijn laatste treinreizen in Noorwegen zijn al heel lang geleden dus ik weet niet hoe betrouwbaar het is. Maar ik vind een half uur erg krap. Ik neem aan dat je ook nog van het station naar haven moet?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Korte vragen

Bericht door AppleMoose »

Station en haven liggen daar naast elkaar. Lijkt me nog geen vijf minuten lopen van de stationshal naar de terminal. Maar een half uur is vrij krap, je hebt dan echt heel weinig speling. Ik zou zelf dat risico niet nemen en voor mijn eigen gemoedsrust de trein van twee uur eerder nemen. Kun je altijd nog even de stad in om de tijd te doden. Als je het risico wel wil nemen, dan vooraf even goed de voorwaarden doornemen over waar je recht op hebt, mocht je te laat aankomen en je veerboot missen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Mijn meest recente keer dat ik naar Kristiansand reisde vertrokken we bijna een half uur te laat uit Stavanger, doordat de (getrokken) trein te laat uit het opstelterrein was gekomen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Een kennis uit stavanger klaagt regelmatig dat die treinen 30-40 minuten te laat zijn. Kristiansand is niet zo geweldig maar voor 2 uurtjes is het prima.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Duidelijk. Als de stiptheid daar 99,5%+ was geweest had ik het misschien wel aangedurfd, maar dat is het dus niet. Dan maar vroeg opstaan in Oslo.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Daniel schreef: do 25 mei 2023, 21:42Ik probeer momenteel zitplaatsen te reserveren op 23 juli van Basel SBB met de EC8 naar Keulen en vervolgens met ICE 122 door van Keulen naar Utrecht, maar loop tegen wat complicaties aan. Ben ik nou gewoon te vroeg of zie ik wat over het hoofd?
Zat toevallig vanavond hier nog even naar te kijken en ja, ik zag wat over het hoofd... Er zijn in de periode waarin ik reis op sommige dagen werkzaamheden waardoor de EC8 wordt omgeleid via de Rechte Rheinstrecke (net niet op de 23e trouwens, dat is nou net een van de dagen waarop 'ie via de Linke Rheinstrecke uit de planner komt).

Maargoed, dat blokkeerde blijkbaar reserveringen naar Köln Hbf. Heb nu een reservering tot Düsseldorf Hbf geboekt en daarbij liet DB me wel zelf een plaats uitkiezen :) . De 122 moest dan uiteindelijk alsnog via de ÖBB, maar dat maakt met die prijs van 0 euro ook niet echt veel uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Via ÖBB moet ik gewoon 3 Euro betalen per zitplaats in de periode met verplichte reserveringen, tenzij ik Interrail als korting aanzet.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Geen losse zitplaats boeken inderdaad, maar een ticket met Interrail als korting en reservering in de 1e klas erbij.
Dan krijg je een losse reservering van 0 euro, waarbij overigens niet op het kaartje staat welke korting je gekozen hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Bij treinen zonder verplichte reservering kom je daar sowieso in 99% van de gevallen mee weg natuurlijk, en voor die ene procent (waarbij het tot een ruzie komt waar een conducteur aan te pas moet komen) en voor treinen met verplichte reservering is het een mooie loophole dat de korting niet op het kaartje staat. :)
Boele009
Berichten: 3
Lid geworden op: do 03 sep 2020, 09:44

Re: Korte vragen

Bericht door Boele009 »

Hallo,
Morgen (vrijdag 2 juni) reis ik vanaf station Rotterdam Centraal naar station Tielen (België). Ik ben een student (20) met weekov (dus 100% korting in Nederland), en ben als student uiteraard op zoek naar de laagste prijs (zonder om te hoeven reizen)
Via NS International kom ik met een reis Rotterdam Centraal - Tielen uit op €20,20 met de IC Brussel
Ik ben er echter ook achter gekomen dat Rotterdam Centraal - Noorderkempen via NS International €6,50 is, en dan een Youth Ticket Noorderkempen - Tielen €7,10 - dus €13,60.

Mijn vragen zijn: moet het Youth Ticket gevalideerd worden o.i.d op Noorderkempen (waardoor ik de trein in en uit moet, en dus niet dezelfde trein kan halen), en kan het nog goedkoper dan de €13,60?

Alvast bedankt!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Via Roosendaal is goedkoper, omdat het stukje naar de eerste halte over de grens je dan maar 2.50 kost. Als je dit vaker gaat doen kan je ook een 10-rittenkaart kopen, dat is ook goedkoper.

Je hoeft niet in/uit te stappen in Noorderkempen.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Cas »

Bij mijn weten is een ticket bij NS International met 100% korting NL tot aan Noorderkempen, in combinatie met een Youth Ticket vanaf Noorderkempen, het goedkoopst. Je kan dit ticket gewoon in de NMBS-app kopen, en je kan gewoon blijven zitten in dezelfde trein, dat is geen probleem.

Als je in het weekend reist, is een Weekend Ticket net wat goedkoper: 12.80 voor een retour Noorderkempen-Tielen, terwijl twee Youth Tickets bij elkaar 14.20 zijn.

Als je regelmatig in België reist, is een Youth Multi misschien interessant - een tienrittenkaart, dus nuttig voor 5 retourtjes in een jaar, en maar 5.70 per rit, dus 11.40 voor een retour in België.

Een laatste optie is een trein in Nederland naar Tilburg, en vanaf daar voor 2.50 naar Turnhout met lijn 450. Daarna kan je op datzelfde ticket doorreizen met lijn 212 naar Tielen, maar die bus lijkt slechts elke paar uur te rijden, dus je kan ook voor een extra 2.60 de trein nemen van Turnhout naar Tielen. Je bent natuurlijk wel langer en minder comfortabel onderweg, maar goedkoop is het zeker.

Edit: oh ja, Roosendaal, da's natuurlijk ook goedkoper.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

umbusko schreef: do 01 jun 2023, 11:13 Bij treinen zonder verplichte reservering kom je daar sowieso in 99% van de gevallen mee weg natuurlijk, en voor die ene procent (waarbij het tot een ruzie komt waar een conducteur aan te pas moet komen) en voor treinen met verplichte reservering is het een mooie loophole dat de korting niet op het kaartje staat. :)
Geen echte loophole, want de ÖBB heeft gewoon standaard de reservering in de 1e klas gratis gemaakt. Wel mooi dat je daar op deze manier ook voor een losse reservering gebruik van kunt maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Voor de 1e klas wellicht. Maar ik lees in deze quote (over de 2e klas?) toch echt een loophole. Of komt in de 2e klas de korting wel op het kaartje?
cassie127 schreef: wo 31 mei 2023, 22:51 Via ÖBB moet ik gewoon 3 Euro betalen per zitplaats in de periode met verplichte reserveringen, tenzij ik Interrail als korting aanzet.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Overigens kun je voor 19,90 of 24,90 (indien je geen vorteilscard hebt). 50% korting kopen op je zitplaatsreserveringen. Dan kosten ze nog 1,50 per stuk.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

Op de tickets van NS International staat een barcode om de poortjes te openen. Is deze code gekoppeld aan de stations die op het ticket vermeld staan of werkt deze op elk station met poortjes?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

De barcode is in Nederland geldig voor stations langs de route, dus op een reis van Utrecht naar Berlijn bijvoorbreld kan je ermee door de poortjes in Amersfoort en Apeldoorn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

Bedankt :pos:
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Waarom zijn treintickets van en naar Polen bij Deutsche Bahn en PKP Intercity slechts 60 dagen van tevoren boekbaar en geen 90, 120 of 180 dagen van tevoren?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Vanmiddag in Amersfoort viel mij bij de Meridiaantunnel op dat er naast de fietstunnel nog een tunnel onder het spoor doorloopt, maar die is niet in gebruik en niet toegankelijk. Waar is die tunnel voor gebruikt? Of is ie aangelegd als voorbereiding voor als er meer verkeer zou zijn?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

Die tunnel verving de spoorwegovergang in de Hooglandseweg. Waarschijnlijk was oorspronkelijk het plan om de Meridiaantunnel voor autoverkeer te gebruiken, maar is het later enkel een fietstunnel geworden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten