Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Niet voor auto's maar voor bussen! De Meridiaantunnel ligt op het tracé van het nooit gerealiseerde HOV Vathorst wat onder meer een busbaan door park Schothorst zou krijgen.
Grofweg kan je het tracé nog wel in Google Maps op de satellietbeelden herkennen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Helder :pos:

Wat was het geplande tracé vanaf deze tunnel richting Vathorst?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Hmm, ik vindt nu toch weer een ander trace hier.

Vanaf de Ringweg Koppel via Holkerweg, dan tussen de huizen door en tussen het sportpark en park Schothorst door naar Het Masker en de Laan der Hoven. Daarna zou dan een tak naar Nieuwland en een tak naar Vathorst gaan. Al sluit dat nog altijd aan op de bewuste tunnel bij de Meridiaan natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Korte vragen

Bericht door tjoektjoek »

Op de OpenRailwayMap zie je als je de view op "seinen" zet, dat ETCS is aangelegd rondom Duivendrecht, dus inclusief de bogen van en naar Utrecht. Klopt dit wel, ik dacht dat ETCS pas na Bijlmer Arena loopt tot net voor Utrecht Centraal.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Er liggen al balises tussen Muiderpoort en Amstel en tussen Zuid en RAI, maar ik denk dat die bedoelt zijn om treinen alvast in te laten bellen zodat de transitie verderop goed gaat.
anonymous_1
Berichten: 69
Lid geworden op: do 26 dec 2019, 20:16

Re: Korte vragen

Bericht door anonymous_1 »

Weet iemand of er informatie beschikbaar is over materieelinzet in Frankrijk? Ik wil namelijk deze zomer nog een keer met oude dubbeldekkers van het type V 2N rijden (TER Haute-Normandie en TER Hauts-de-France zouden ze moeten hebben). Info over andere (oude) materieeltypes is ook welkom natuurlijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Waarom heeft Stadler zo veel verschillende tramtypes?
Alstom heeft de Citadis, Siemens heeft de Combino en Avenio, maar Stadler heeft de Tina, Tramlink, Variobahn, Tango en Metelitsa (en nog de Citylink die eventueel ook voor voorstadsverkeer gebruikt kan worden).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Stadler heeft in 2015 Vossloh España overgenomen en (de namen van) hun tramtypes behouden.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

anonymous_1 schreef:Weet iemand of er informatie beschikbaar is over materieelinzet in Frankrijk? Ik wil namelijk deze zomer nog een keer met oude dubbeldekkers van het type V 2N rijden (TER Haute-Normandie en TER Hauts-de-France zouden ze moeten hebben). Info over andere (oude) materieeltypes is ook welkom natuurlijk.
Je kan in de reisplanner van SNCF zien welk materieel er wordt ingezet. Treinen die met Corail of dubbeldeksrijtuigen rijden hebben echter geen afbeeldingen.

In Hauts-de-France kan je de VR 2N vinden rondom Lille, vooral op treinen naar Maubeuge en Calais kan je ze vinden. De V2N zal je voornamelijk op spitsritten vinden tussen Paris Gare du Nord en Amiens, maar die zijn behoorlijk zeldzaam geworden.

Corail vind je nog op een aantal treinen op de as Paris Gare du Nord - St.Quentin - Maubeuge. Hoe minder stops, hoe waarschijnlijker de inzet van Corail. Ook vanaf Austerlitz rijden nog steeds Corail-treinen van Centre-Val de Loire.

In Grand Est rijden nog steeds treinen met RRR-rijtuigen, voornamelijk op de stoptreinen Saverne - Strasbourg - Sélestat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Weet iemand welke zitplaatsnummering in welke richting geldt in de TGV? Ik vond via "The man in seat 61" wel een plattegrond van een TGV Est, maar die heeft dubbele nummering en een vermelding dat de nummering van de rijrichting afhangt. Alleen staat er dan weer niet bij welke nummering in welke richting geldt.

Vroeg me namelijk af of ik nou eigenlijk in of tegen de rijrichting in gereserveerd heb. Het gaat om TGV 2421 Paris Est - Strasbourg. En viel me toch wat tegen dat ik op bovengenoemde bron de richting van stoel 61 niet kon vinden :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

In TGV's van/naar Parijs zit de eerste klas vrijwel altijd planmatig aan de 'Parijse' zijde, vanuit daar kan je het waarschijnlijk wel vinden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Dat helpt al, maar dan zit ik dus nog met die dubbelnummering van zitplaatsen ;)
Al kom ik er net achter dat het via sncf-connect.com wel te achterhalen valt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Er is geen dubbelnummering. Stel 1 heeft wagennummers 1-8, stel 2 heeft wagennummers 11-18. Beetje zoals bij 105 het ene stel 21-29 heeft en het andere 31-39. Logica heb ik nog niet echt ontdekt: vanaf Lille naar Montpellier was wagen 11 de eerste van het tweede stel, vanaf Perpignan naar Barcelona zat wagen 11 helemaal vooraan het eerste stel, vanaf Bordeaux naar Parijs zat wagen 12 helemaal achteraan het tweede stel en vanaf Parijs naar Lille zat wagen 11 achteraan het voorste stel. Allemaal in de rijrichting uiteraard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De stoelen hebben inderdaad dubbelnummering, die in het rijtuig met behulp van verlichting worden aangeduid, maar ik ben er niet zeker van of dat in de praktijk nog wordt gebruikt. Als het niet wordt gebruikt, loopt de nummering steeds op vanaf het balkon. Elk rijtuig heeft slechts één balkon.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Dubbelnummering van zitplaatsen is mij nergens opgevallen afgelopen week, heb toch meerdere typen TGV gehad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het komt volgens mij alleen nog voor in de TGV Réseau, de achtdelige enkeldeks TGV die worden ingezet op diensten van/naar Brussel, en korttrajectdiensten vanaf Gare du Nord en Gare de l’Est.

TGV POS waarmee TGV Réseau gemengd in omloop is heeft het niet, maar die zullen niet zo lang meer bestaan, want de motorwagens van deze treinen gaan naar Duplex Reseau-rijtuigstammen. De daarvan vrijkomende motorwagens gaan dan terug naar de rijtuigen die de TGV POS achter hebben gelaten, behalve de motorwagens van Duplex Reseau die oorspronkelijk tricourant waren, die gaan naar de schroot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Dus de locomotieven van de POS en de Duplex-Reseau wisselen ze uit met elkaar? Wat is daar het nut van? Ik dacht dat de motoren van de POS iets beter waren, en dan zouden ze wat logischer zijn op een Duplex.

Zonde dat er motorwagens naar de schroot gaan, maar SNCF wilt natuurlijk niet dat ze in handen van een andere vervoerder komen. :evil:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De POS-motorwagens zijn nieuwer en SNCF is nog altijd bezig met het langzaam maar zeker uitfaseren van het enkeldeks TGV-materieel nu de TGV M in aantocht is. Dan is het logischer dat nieuwere motorwagens bij Duplex-treinen staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Waarom gaan er tricourante motorwagens naar de sloop? Juist die zijn toch heel flexibel inzetbaar?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De 3kV-installatie in deze motorwagens is niet meer gebruikt sinds ze circa 15 jaar geleden van een Réseau-stam naar een Duplex-stam gingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
radamfi
Berichten: 3
Lid geworden op: do 13 nov 2014, 13:42

Re: Korte vragen

Bericht door radamfi »

Is het kaartje Dal Dagkaart Limburg Bus geldig op het hele traject Venray - Deurne (bus 80)?
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Op welke verbindingen rijden er enkeldeks en dubbeldektreinen gekoppeld? (Naast de verbinding Trier - Koblenz)
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

radamfi schreef: za 10 jun 2023, 18:59 Is het kaartje Dal Dagkaart Limburg Bus geldig op het hele traject Venray - Deurne (bus 80)?
Ja.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

rooddolfijn schreef:Op welke verbindingen rijden er enkeldeks en dubbeldektreinen gekoppeld? (Naast de verbinding Trier - Koblenz)
Het kan voorkomen bij TGV’s met een treindeel van/naar Brussel.

En op de Intercity Eupen - Brussel - Oostende in België rijden op het moment vrij curieuze samenstellingen van M7, I10 en I11 rijtuigen met een HLE18.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Op de IC61 en IR15 in Zwitserland zie ik het ook vaak, maar daar kan je niet van de enkeldeks naar de dubbeldekswagons lopen zoals in België.

In de Alex in Beieren zit ook 1 dubbekdeksrijtuig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten