Korte vragen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Ik heb nu voor het tweede jaar op een mobiele pas voor 7 dagen in 1 maand gereisd en nooit problemen met de app gehad. Als er problemen zijn zitten die vaak in de iPhone-versie las ik al eens elders (maar heb zelf Android).
Was de eerste keer ook wel wat huiverig gezien de verhalen, maar na probleemloos gebruik is dat toch wel verdwenen.
Verder geen enkel probleem in de diverse funklochs in Duitsland gehad en ook altijd wel de treinen die ik wilde nemen kunnen vinden. Daarbij helpt het om je rit in delen toe te voegen: ik heb zelf altijd eerst met de planner van de SBB of DB een plannetje gemaakt en dan de treinen stuk voor stuk in de app gezet. Een heel enkele keer moet je even met een via zoeken (dat had ik bijvoorbeeld met de lijn over de Lötschberg, de Interrail-app gaf alleen treinen via de tunnel zonder via-bestemming).
Vooral heel handig als je plannen wijzigen inderdaad, dan kan je snel even een andere trein toevoegen.
Afgelopen donderdag liep ik wel tegen één complicatie aan: ik kon door vertraging een eerdere trein halen (dat schijnt nogal eens te gebeuren in Duitsland ), maar het lukte in eerste instantie niet om die toe te voegen. Ik kreeg namelijk een foutmelding dat ik op dat tijdstip al in een andere trein zat. Klopt op zich, want het was een overstap van -4 minuten, en liet zich vrij makkelijk corrigeren door de trein waar ik uit kwam weer even van de pas af te halen.
Was de eerste keer ook wel wat huiverig gezien de verhalen, maar na probleemloos gebruik is dat toch wel verdwenen.
Verder geen enkel probleem in de diverse funklochs in Duitsland gehad en ook altijd wel de treinen die ik wilde nemen kunnen vinden. Daarbij helpt het om je rit in delen toe te voegen: ik heb zelf altijd eerst met de planner van de SBB of DB een plannetje gemaakt en dan de treinen stuk voor stuk in de app gezet. Een heel enkele keer moet je even met een via zoeken (dat had ik bijvoorbeeld met de lijn over de Lötschberg, de Interrail-app gaf alleen treinen via de tunnel zonder via-bestemming).
Vooral heel handig als je plannen wijzigen inderdaad, dan kan je snel even een andere trein toevoegen.
Afgelopen donderdag liep ik wel tegen één complicatie aan: ik kon door vertraging een eerdere trein halen (dat schijnt nogal eens te gebeuren in Duitsland ), maar het lukte in eerste instantie niet om die toe te voegen. Ik kreeg namelijk een foutmelding dat ik op dat tijdstip al in een andere trein zat. Klopt op zich, want het was een overstap van -4 minuten, en liet zich vrij makkelijk corrigeren door de trein waar ik uit kwam weer even van de pas af te halen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
Die foutmelding heb ik inderdaad ook wel eens gehad, zeer irritant. Kon je die eerste trein daarna wel weer toevoegen? Ik voeg de ritten ook altijd per trein toe, al weet ik niet 100% zeker of dat nodig is. Het geeft wel het beste overzicht en op de papieren pas moet dat natuurlijk wel. Het niet kunnen vinden van een trein is overigens geen enkel probleem, want je kunt heel makkelijk handmatig treinen toevoegen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Ik heb na aankomst op de bestemming de eerdere trein die ik nog haalde weer uit m'n "trip" verwijderd en daarna de trein waar ik uit overstapte en de trein die ik eigenlijk daarna zou nemen weer toegevoegd. Dan klopten de statistieken tenminste weer. (Het was de RB89 van een half uur eerder die ik nog haalde namelijk, dus de tijd was het enige verschil)
Je kunt ook een rit met overstap in één keer toevoegen aan je trip, maar dan komen de twee treinen er alsnog apart in te staan. Dus apart aan je pas toevoegen moet sowieso.Ik voeg de ritten ook altijd per trein toe, al weet ik niet 100% zeker of dat nodig is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
Ik heb zo'n 100 reisdagen per jaar gemaakt en dat is geen enkel probleem geweest met mobiele passen. Gek dat het bij anderen wel misgaat.
Re: Korte vragen
Volgens mij kunnen de controleurs niet zien wanneer je een rit hebt geactiveerd, want ik heb er echt nooit problemen mee gehad dat ik de rit pas later activeerde, als het ticket maar op de dag zelf geldig is. Ook vrij regelmatig alleen controle met de ogen gehad, of zelfs helemaal niet in Spanje, daar zijn ze alleen interesseert in de reservering of het toegangskaartje
En stay tuned voor Interrail in Frankrijk, daar komt als het goed is binnenkort een artikel over op www.metdetreinnaarhetbuitenland.nl, het is niet zo erg als het is
En stay tuned voor Interrail in Frankrijk, daar komt als het goed is binnenkort een artikel over op www.metdetreinnaarhetbuitenland.nl, het is niet zo erg als het is
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Ze kunnen idd alleen zien wanneer de reisdag geactiveerd is volgens mij, niet wanneer een specifieke trein geactiveerd is. En ik weet dat ze bij DB iig ook kunnen zien welke controles je eerder (die dag?) al gehad hebt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Ik heb ook nooit enig probleem gehad met treinen die ik pas toegevoegd heb aan de pas nadat ik er al in zat. Vooral bij vertragingen waardoor de vraag is of je je aansluiting wel haalt kan dat immers wel voorkomen.
Hooguit kan je op een obscuur lijntje een conducteur treffen die voor het eerst zo'n Interrail ziet. Afgelopen week had ik er eentje van Transdev op de S-bahn Hannover die de QR-code scande en daarna ook nog even op m'n telefoon naar de toegevoegde ritten wilde scrollen.
Zwitserland is zo ongeveer het enige land waar ze de controle volledig doen inclusief checken van je identiteitsbewijs. In de Thalys was alleen de reservering voldoende.
Meest grondige was de conductrice van een TGV binnen Frankrijk die zowel reservering, pas als ID gecontroleerd heeft. En dat notabene op een non-stop trein waarvoor op het perron ook al ingangscontrole plaatsvond.
Hooguit kan je op een obscuur lijntje een conducteur treffen die voor het eerst zo'n Interrail ziet. Afgelopen week had ik er eentje van Transdev op de S-bahn Hannover die de QR-code scande en daarna ook nog even op m'n telefoon naar de toegevoegde ritten wilde scrollen.
Zwitserland is zo ongeveer het enige land waar ze de controle volledig doen inclusief checken van je identiteitsbewijs. In de Thalys was alleen de reservering voldoende.
Meest grondige was de conductrice van een TGV binnen Frankrijk die zowel reservering, pas als ID gecontroleerd heeft. En dat notabene op een non-stop trein waarvoor op het perron ook al ingangscontrole plaatsvond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
Afgelopen maand had ik op de IC Direct een conductrice die vertelde dat je maar één toeslag per dag hoeft te kopen. Als je hem 's ochtends gekocht hebt dan hoef je hem voor de retour niet nogmaals te laden. Klopt dit? Ik dacht dat voor elke rit de toeslag aangeschaft moest worden?
Re: Korte vragen
Dat klopt niet, een toeslag is geldig voor één enkele reis.
Re: Korte vragen
Klopr ja. In Duitsland en volgens mij ook Luxemburg zou dat toeslagvrij moeten gaan.
Re: Korte vragen
Ik heb een vraag over de Zuid-Hollandse Tourist Day Tickets. Die zijn (als het goed is) o.a. te koop in de verkoopautomaten van de RET. Als je bij die automaten de tickets koopt, moet je ze dan dezelfde dag nog gebruiken? Of is de dag van inchecken bepalend?
Re: Korte vragen
De dag van inchecken is bepalend. Zijn meestal geldig tot minimaal het einde van het jaar.
Re: Korte vragen
Duidelijk, dank je!
Re: Korte vragen
Als ik probeer een reservering te maken voor ICE 124 op 9 oktober op bahn.de, krijg ik te zien dat deze pas vanaf Oberhausen (!) rijdt en daardoor niet lekker aansluit op ICE 722. Klopt het echt dat deze ICE dan al in Oberhausen gaat keren, of staat het nog niet goed in de planner van DB? Ik zou eigenlijk denken dat die op z'n minst toch wel tot Düsseldorf, of anders zelfs Duisburg zou rijden.
Re: Korte vragen
Volgens mij Düsseldorf.
Re: Korte vragen
In het verleden zijn er al wel eens ritten geweest die commercieel pas in Oberhausen startten, dat kwam dan door werkzaamheden aan de gebruikelijke route tussen Düsseldorf en Oberhausen. De vraag is dus: staan alle gebruikelijke ritten op die route er wel in?
Re: Korte vragen
Alle andere ICE's die dag staan van/naar Frankfurt, alleen de 124 en 125 staan van/tot Oberhausen.
Re: Korte vragen
Slag 125/124 wordt vanwege het materieeltekort al een tijdje planmatig onder Düsseldorf opgeheven, behalve nu omdat in plaats daarvan tijdelijk de superpopulaire ICE naar Basel geschrapt is. In oktober is die weer terug, en wordt er dus in theorie van/naar Düsseldorf gereden met slag 125/124.
In Hafas staat dat op 9 oktober trein 125 een andere dienstregeling heeft zonder verdere tussenstops in Duitsland, met aankomst in Düsseldorf om 14:55. Terugrit 124 zou dan om 15:02 uit Düsseldorf moeten vertrekken, ook zonder verdere stops in Duitsland. Misschien is de conclusie getrokken dat keren in 7 minuten te kort is, en dat er uiteindelijk uitgeweken wordt naar Oberhausen om te keren?
In Hafas staat dat op 9 oktober trein 125 een andere dienstregeling heeft zonder verdere tussenstops in Duitsland, met aankomst in Düsseldorf om 14:55. Terugrit 124 zou dan om 15:02 uit Düsseldorf moeten vertrekken, ook zonder verdere stops in Duitsland. Misschien is de conclusie getrokken dat keren in 7 minuten te kort is, en dat er uiteindelijk uitgeweken wordt naar Oberhausen om te keren?
Re: Korte vragen
Met de notoir gebrekkige punctualiteit in Duitsland lijkt me keren in 7 minuten vragen om moeilijkheden.
-
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54
Re: Korte vragen
Snelle vraag mbt Interrail Global Pass:
Ik heb de Global Pass 10 dagen in 2 maanden met 3 inbound/outbound opties. Ik gebruik hem voor de zomervakantie, maar heb expres 2 reisdagen overgelaten om nog te kunnen gebruiken voor een trip naar Londen (stoelen zijn al geboekt bij Eurostar). Doordat ik maar 3 inbound/outbound heb ipv de benodigde 4, laat ik de terugreis van de vakantie eindigen in Duitsland, zodat ik de 2e en 3e inbound/outbound kan gebruiken voor Amsterdam-Londen V.V. Naar mijn inziens is dit geen probleem, iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten? (Omdat je wel weer vertrekt uit Nederland terwijl je laatste reis dan in Duitsland is geëindigd).
Ik heb de Global Pass 10 dagen in 2 maanden met 3 inbound/outbound opties. Ik gebruik hem voor de zomervakantie, maar heb expres 2 reisdagen overgelaten om nog te kunnen gebruiken voor een trip naar Londen (stoelen zijn al geboekt bij Eurostar). Doordat ik maar 3 inbound/outbound heb ipv de benodigde 4, laat ik de terugreis van de vakantie eindigen in Duitsland, zodat ik de 2e en 3e inbound/outbound kan gebruiken voor Amsterdam-Londen V.V. Naar mijn inziens is dit geen probleem, iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten? (Omdat je wel weer vertrekt uit Nederland terwijl je laatste reis dan in Duitsland is geëindigd).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
De in-/outbound reis wordt alleen geactiveerd als je een rit aan je pas toevoegt die in Nederland komt, dus ja, geen probleem.
Let er dus wel op dat je een eventuele rit tot het grenspunt toevoegt met in jouw geval Duitsland als land, anders zou je hem alsnog kwijt zijn en dat is zonde als je er niet daadwerkelijk mee in Nederland reist.
Let er dus wel op dat je een eventuele rit tot het grenspunt toevoegt met in jouw geval Duitsland als land, anders zou je hem alsnog kwijt zijn en dat is zonde als je er niet daadwerkelijk mee in Nederland reist.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54
Re: Korte vragen
Top. Ik werd afgeschrikt door het feit dat er op de pas ‘Not valid in The Nederlands’ stond. (Wat op zich ook al raar is aangezien je 3 dagen mee zou moeten kunnen reizen in je eigen land)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Hij is ook niet geldig om in Nederland te reizen, maar wel om Nederland uit of in te reizen.
Je in/outbound mag je bijvoorbeeld dan weer niet gebruiken om een dagje door Nederland te touren. Maar 's ochtends het land uit en 's avonds het land weer in kan bijvoorbeeld gewoon.
Je in/outbound mag je bijvoorbeeld dan weer niet gebruiken om een dagje door Nederland te touren. Maar 's ochtends het land uit en 's avonds het land weer in kan bijvoorbeeld gewoon.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten