Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
en-es
Berichten: 4595
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

@Etienne
Ja. Ik had zoiets eind april. Extra reservering gemaakt en dat was zeker nodig want anders werd het staan.
cassie127
Berichten: 6641
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

De directe treinen tussen Frankfurt (Flughzfen) en Mannheim zijn momenteel drukker dan gebruikelijk door die storing. Zitplaatsen reserveren zou ik sterk aanbevelen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Chrysa
Berichten: 8023
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Ik had ICE107 maandag nog, het was druk maar je kon nog gewoon een zitplek claimen. Je kan altijd nog op een bahnbonusstoel gaan zitten, de kans dat je daaraf wordt gegooid is vrij laag.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21511
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Wat is een bahnbonusstoel?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Dat is een stoel die in principe is gereserveerd voor bahn.bonus-klanten (vroeger bahn.comfort): mensen die zoveel geld aan DB hebben uitgegeven dat hun BahnCard een aparte status heeft. Maar niemand controleert of je daar terecht of "onterecht" zit en als je daar als bahn.bonus-klant komt en alles is vol, moet je andere reizigers zonder kaart eraf gaan gooien zonder dat je weet of ze wel zo'n kaart hebben.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8946
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Is dat hetzelfde als de expresní reservace in de langeafstandstreinen van CD?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Nee, expresní rezervace zijn stoelen die nog gereserveerd kunnen worden op het laatste moment. Dat wil zeggen: nadat de “definitieve reserveringsgegevens” voor het aangeven in de trein binnen zijn, of dat nu elektronisch is of voor het printen van de kaartjes die in de houdertjes worden gestoken.

Daar kan dus daadwerkelijk iemand met een reservering opduiken om je eraf te gooien. Bij een bahn.bonusstoel kan alleen iemand opduiken die vindt dat je er niet uitziet als iemand die “recht” heeft op die stoel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21511
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Maar staat het dan bij de stoelen aangegeven dat het een Bahn.bonusstoel is?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Jazeker. Dit is nog een oude foto van wikipedia van toen het bahn.comfort heette, maar voor het idee:
Afbeelding

Het is meestal een half rijtuig (dacht ik, misschien iets minder), verschilt per materieeltype.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Je Bahn.Bonus status staat in de DB Navigator, en daarmee kan je die ook tonen in geval van discussie. Maar je kan eigenlijk altijd daar wel een plek vinden, tenzij andere reizigers hetzelfde idee al hadden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3524
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Protip: via https://bahn.expert kun je voor jouw trein opzoeken wat de Bahnbonusplaatsen zijn en je een beetje strategisch opstellen.
PK2023

Re: Korte vragen

Bericht door PK2023 »

Ik heb voor begin september een Sparpreis Emmerich-Karlsruhe v.v. geboekt waarbij tot Duisburg met de RE19 en vanaf Duisburg met de EC9/EC8. Nu is het traject tussen Emmerich en Oberhausen gestremd en rijdt er treinvervangend busvervoer. Mijn vraag is: is er een gedeeltelijke compensatie mogelijk voor de treintickets omdat ik nu eerst met de auto tot Oberhausen moet rijden, aangezien ik niet anderhalf uur in een bus kan zitten?
en-es
Berichten: 4595
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Waarom kan je niet anderhalf uur in de bus zitten? Normaal gesproken kun je die reis gewoon afleggen, ook al is het gedeeltelijk per bus. Om die reden betwijfel ik of je een gedeeltelijke vergoeding kan krijgen. Maar je zou dit aan Deutsche Bahn kunnen voorleggen, wie weet is er toch iets mogelijk.
cassie127
Berichten: 6641
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Door de bus zijn de reistijden veranderd. Daardoor vervalt de geboekt treinbinding en magje iedere trein/route nemen die oo de weg ligt naar je eindbestemming.

Maar aangezien je vanaf Emmerich geboekt hebt krijg je standaard een reisadvies met de bus omdat je reis in Emmerich begint. Als je hierdoor later op je eindbestemming aankomt kun je een Fahrgäste rechte formular indienen. Hier krijg je bij 60 minuten 25% en bij 120 minuten vertraging 50% van je ticketprijs terug. Ook bestaat er een optie (omdat je geboekte reis niet meer zoals gepland mogelijk is) om je ticket te laten annuleren via de klantenservice/datzelfde formulier tegen de volle aankoopprijs
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1520
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

In je vraag mist de belangrijke informatie of je bij het boeken van de tickets te zien kreeg of wist dat er vervangend busvervoer zou zijn.
Zo ja, kun je hooguit op coulance rekenen. Indien nee, kun je conform EU 2021/782 o.a. geld terug vragen/ afzien van je reis.
Als je hard kan maken dat je écht niet in een bus kan zitten door medische omstandigheden o.i.d. zou er ook een vervangende taxi geregeld kunnen worden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
PK2023

Re: Korte vragen

Bericht door PK2023 »

De tickets zijn op 1 april geboekt, toen was er nog geen sprake van werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen.

Ik had wel begrepen dat opstappen in Kleve zonder een aanvullend kaartje kopen niet toegestaan is, omdat je dan van de route afwijkt.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1520
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Inderdaad niet zonder meer, maar het lijkt me wel een verdedigbare omreisroute. Volgens artikel 18 lid 3 zou je een extra kaartje moeten kopen die je dan terug kan claimen.
Je kan proberen bij de verkoper te regelen dat je ticket ook geldig is via Kleve en Krefeld. Misschien lukt het zelfs bij een NS-loket dat ze er Zugbindung Aufgehoben, auch über KLE*KR op zetten met bijbehorende stempel etc.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
waldo79
Berichten: 7704
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Als op moment van boeking onbekend was dat er geen treinverkeer mogelijk is, dan lijkt me enige flexibiliteit van de vervoerder op zijn plaats, bijvoorbeeld door op tijdig verzoek van de reiziger een alternatieve route toe te staan.
henrivanderweijden
Berichten: 762
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

PK2023 schreef: vr 25 aug 2023, 15:25 De tickets zijn op 1 april geboekt, toen was er nog geen sprake van werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen.

Ik had wel begrepen dat opstappen in Kleve zonder een aanvullend kaartje kopen niet toegestaan is, omdat je dan van de route afwijkt.
Ik ga eigenlijk altijd begin september naar Zwitserland Dit jaar gekozen voor begin augustus vanwege de dubbelsporige sperring van de lijn tussen Arnhem en Düsseldorf. Mijn ticket heb ik geboekt op 20 feb, dus bekend was het toen al dat de werkzaamheden er waren. Misschien dat de reisplanner niet was bijgewerkt , dat zou kunnen, de RE wordt er doorgaans later uitgehaald dan de ICE.

https://www.emmerich-oberhausen.de/aktu ... sen%202023
waldo79
Berichten: 7704
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Het baanvak is vaak gestremd, dat je ervan uit kunt gaan dat er werkzaamheden zijn in plaats van dat de trein normaal rijdt.
iamthedutchdude
Berichten: 1085
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Dat is informatie die wij weten of kunnen vinden, maar die voor minder frequente reizigers toch aardig onvindbaar kunnen zijn. Zij gaan er vaak (en naar mijn mening terecht) vanuit dat een reisplanner/boekingssite de juiste informatie geeft. Dat is ook mede waar de eerder aangehaalde EU-verordening vanuit gaat (aanschaf van ticket is in de verordening - artikel 6 lid 2 en 3 - gelijkgesteld aan het afsluiten van een vervoersovereenkomst).
waldo79
Berichten: 7704
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Je mag er als argeloze reiziger ervan uitgaan dat de reisplanner dusdanig is bijgewerkt dat die rekening houdt met werkzaamheden die de komende maanden plaatsvinden.
tjoektjoek
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Korte vragen

Bericht door tjoektjoek »

Wanneer je met de tram HTM rijdt en overstapt op NS en dan op de metro met RET gaat. Heb je dan dubbel opstaptarief bij de tram en metro als je uitcheck HTM en incheck RET binnen 30 minuten is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Nee. Ik heb regelmatig bij Den Haag HS een overstap-melding in de tram van HTM omdat ik minder dan 35 minuten daarvoor het metrosysteem verliet op Schiedam Centrum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21511
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Let op: als je NS Flex hebt, betaal je wel opnieuw het basistarief! :x
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten