Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik heb NS Flex…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tjoektjoek
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Korte vragen

Bericht door tjoektjoek »

Suus schreef: ma 28 aug 2023, 05:15 Nee. Ik heb regelmatig bij Den Haag HS een overstap-melding in de tram van HTM omdat ik minder dan 35 minuten daarvoor het metrosysteem verliet op Schiedam Centrum.
Meltrain schreef: ma 28 aug 2023, 08:41 Let op: als je NS Flex hebt, betaal je wel opnieuw het basistarief! :x
Ah oke, dat is het dus. Ik heb nu ook NS Flex en ik meen me te herinneren dat dat vroeger niet zo was. Is dat gewoon een implementatiefout van de NS of van ov-chipkaart?
Gamma
Berichten: 320
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte vragen

Bericht door Gamma »

Weet iemand of de reisinformatie in Google Maps en Deutsche Bahn over de dienstregeling van de Spaanse treinen betrouwbaar is?
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

In de basis zal wat er staat waarschijnlijk ook zo gepland zijn, maar in ieder geval bij DB is de informatie incompleet. Zo zocht ik eens voor een vriend uit hoe hij in Sevilla kon komen en bleken er twee rechtstreekse RENFE-treinen Barcelona-Sevilla per dag te zijn, waarvan eentje wel en de andere niet bij DB te vinden was. Daar is dus echt geen peil op te trekken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

In de reisplanner van DB en Interrail missen alle voorstadstreinen en de smalspoortreinen. De dienstregeling van hogesnelheidstreinen (dus AVE, Avant en Alvia) is meestal tijdig bekend, die van de lagere categorieën zoals MD en R zijn wispelturiger.

Mijn tip: download de ADIF-app. Ziet er niet uit, maar is zover ik weet de enige app die alle treinen kent op het ADIF-net, wat 90-95% van het Spaanse spoorwegnet is. Die kan echter niet verder dan 24 uur vooruit kijken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gamma
Berichten: 320
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte vragen

Bericht door Gamma »

Veel dank! En als ik voor ongeveer 6 weken van tevoren een reis door Spanje wil plannen/boeken, moet ik dan bij Renfe zelf zijn?
Chrysa
Berichten: 8020
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Feve staat wel in Google maps, maar met de verkeerde tijden. :')
DingeZ
Berichten: 460
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

Ik zou voor de langere afstand in Spanje de website van thetrainline.com gebruiken. Daar zie je tenminste alle vervoerders (Renfe AVE/Avlo, Iryo en Ouigo) en die kunnen fiks verschillen in prijs of comfort.
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ik was negen jaar geleden in Spanje en heb toen de website van RENFE gebruikt, zowel voor boeken tickets als dienstregeling raadplegen.
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Chrysa schreef: ma 28 aug 2023, 15:37 Feve staat wel in Google maps, maar met de verkeerde tijden. :')
Daarvoor moet je op de FEVE-site zijn. Weliswaar onderdeel van de RENFE-site maar een aparte reisplanner.... En ook voor de Rodalies in Catalonië moet je een apart deel van de site hebben, of een aparte site.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik heb geweldig nieuws: het deel van de FEVE dat als voorstadstrein functioneert is sinds half juli opgenomen in de bijbehorende voorstadsreisplanners van Bilbao, Cantabrië en Asturië. Je hebt ook geen aparte +Renfe & Tú kaartjes meer nodig voor de breedspoor-Cercanias en smalspoor-Cercanias :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gamma
Berichten: 320
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte vragen

Bericht door Gamma »

Super veel dank voor jullie snelle en goede antwoorden!!
Suus schreef: ma 28 aug 2023, 14:41 In de reisplanner van DB en Interrail missen alle voorstadstreinen en de smalspoortreinen.
Kan ik hiermee concluderen dat het met DB informatie altijd meevalt (dus er ontbreken treinen, maar de treinen die er in staan rijden) of kan het ook andersom (treinen die DB aangeeft in de dienstregeling kunnen in de praktijk niet rijden)?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De reisplanner van DB klopt niet altijd helaas, werkzaamheden waardoor treinen zijn ingekort zijn niet verwerkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Overigens zijn werkzaamheden bij de FEVE überhaupt nergens vermeld, daar weet alleen het personeel van werkzaamheden en consequenties. Doordat de trein zo langzaam is heeft het voor de reistijd gelukkig geen hele grote gevolgen.
diederickx
Berichten: 1645
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Ikzelf ben ook een Spaanse rondreis aan het plannen voor oktober. Aarzel niet vragen te stellen, samen weten we hier bijna alles.
Philip
Berichten: 358
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Kortingsabonnement bus in de spits

Bericht door Philip »

Weet iemand hoe busabonnementen werken bij overgang van daluren naar spits? U-OV Dal Voordeel is niet geldig in de spits van 16.00 - 18.00 uur. Als ik incheck om 16.01, betaal ik vol tarief, weet ik uit ervaring. Maar als ik om 15.59 incheck en om 16.15 overstap? Betaal ik vanaf de overstap dan vol tarief? Betaal ik dan twee keer opstaptarief?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8786
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Als ik komende zaterdag om 7:37 de intercity uit Amersfoort pak naar Groningen, is de aankomsttijd daar 9:13 op spoor 7 (extra stop in Haren onderweg). Als ik dan wil overstappen op de trein naar Weener van 9:17 van 1b zegt de reisplanner dat dit niet haalbaar is.

Weet iemand of de vier minuten inderdaad aardig krap zijn of dat het als je aan de goede kant van de intercity uitstapt misschien wel haalbaar is om in die korte tijd over te stappen in Groningen (spoor 7 --> spoor 1b)?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Klinkt inderdaad wel krap, met al het geslinger rond de bouwput in Groningen. Zo uit m'n hoofd staat de trein op spoor 7 een stuk meer naar het oosten dan spoor 1b ligt.
Google Maps laat ook zien dat de oversteek over de overige sporen (zichtbaar als gat in spoor 4/5/6) best ver oostelijk zit, dus je plek in de trein helpt niet heel veel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iamthedutchdude
Berichten: 1080
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Ik heb ook even gekeken naar de geplande materieelinzet die dag (ICM-10, dus heeft de trein een groot deel van spoor 7 nodig), dat geeft ook wat extra informatie over de plaatsing van de trein aan het perron. Mijn inschatting is dat de overstap met 4 minuten te halen is, als je niet de passage direct bij het stationsgebouw hoeft te gebruiken. Daar is het namelijk van nature zeer druk en mijn ervaring is dat je er wel eens lastig tussendoor komt.

Mijn tip zou zijn om in het achterste treinstel plaats te nemen en dan in Groningen bij voorkeur bij de voorste deur (in rijrichting) uit te stappen, dan sta je hoogstwaarschijnlijk al aan de b-zijde van het station en heb je die passage niet nodig. (Mocht NS toch korter materieel inzetten, dan achteraan uitstappen en over het perron van spoor 7 naar de b-zijde van het station lopen.)

Kijk anders ook eens op OpenStreetMap, die geeft de huidige omstandigheden in Groningen (incl. het afgesloten deel i.v.m. werkzaamheden Spoorzone Groningen) vrij goed aan. Google Maps is gezien die werkzaamheden op het station nou niet de meest betrouwbare bron...
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3511
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Binnenkort reis ik met de 'nieuwe' 6-delige Kiss van de DB (4010). Zijn er ergens plattegronden te vinden met zitplaatsnummers van deze stellen?
MaartenD
Berichten: 760
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Op vagonweb staan wel plattegronden van de 4110. Zou de 4010 erg afwijken?
https://www.vagonweb.cz/popisy/mista/mista.php?k=DB
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Ja, de zesdelige Kiss heeft in de 1e klas dezelfde stoelen als in de 2e klas en een 2×2 opstelling. De vierdelige heeft een 2×1 opstelling met wat bredere stoelen en in deze stellen zitten ook nog de loungebanken die de zesdelige Kiss niet meer heeft (is daar nu een bagagerek)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Over het Deutschlandticket: Als het goed is heb ik ruim op tijd voor 1 september mijn Deutschlandticket opgezegd, echter: In DB Navigator staat een nieuw ticket voor September, terwijl de bank en DB abo service zeggen dat er ik het per 31.08.2023 heb opgezegd. Moet ik actie ondernemen of komt het vanzelf goed?
Edit: leest de DB mee? Het ticket voor September is automagisch uit DB Navigator verdwenen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Etienne
Donateur
Berichten: 7991
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Etienne »

Zoals gemeld in het MIEK-topic heb ik in het ziekenhuis gelegen; daar ben ik vorige week dinsdag ontslagen en moet verder thuis herstellen. Omdat dit mijn vakantie nou niet bepaald ten goede komt, annuleer ik die ook meteen. Ik kan helaas de treintickets (ICE) niet meer annuleren volgens mijnNS en dan betekent dat ik meer dan €100 kwijt zou zijn.

Is er de mogelijkheid om hier nog iets aan te doen? Ik vind het wel zuur om dat geld te verliezen door deze situatie. -0-
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Als het echt tickets zijn die volgens de voorwaarden niet terug betaalbaar zijn dan vrees ik dat er niks meer aan te doen is. Er zijn helaas tarieven waar dat van toepassing is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten