Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Meltrain schreef: ↑vr 20 okt 2023, 18:57
Ik heb Weekend Vrij en ben om 17:30 ingecheckt. Stel dat ik nu uitcheck en gelijk weer incheck, kan ik dan “gratis” reizen?
Alleen als je overstapt naar een andere vervoerder en geen flex hebt, maar nog een klassiek oud abonnement.
Want ROS (Reizen op Saldo) gaat per rit waarvoor in- en/of uitgecheckt wordt.
En ROR (Reizen op Rekening) gaat per volledige reis met alle check ins/uits voor de gehele reis (met alleen onderscheid tussen Trein en BTM).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Is overigens één uitzondering op. Als je in- en uitcheckt op hetzelfde station binnen een uur annuleert je check-in en krijg je wel korting na opnieuw inchecken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Ja, maar dan heb je voor het systeem ook geen reis gemaakt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gaat de wintersportrein Oberhausen-Winterberg die in 2019/2020 voor het laatst gereden heeft, dit seizoen opnieuw rijden? Ik dacht dat de werkzaamheden bij Dortmund afgerond waren zodat de RE11 weer via Dortmund HBF kan rijden in plaats van Dortmund-Hörde en dat die trein de wintersportrein in de weg zat (naast dar corona het onmogelijk maakte om de trein in 2020/2021 te laten rijden, alsmede in 2021/2022).
Inderdaad, staat daar voor instructie van het DB personeel, zodat deze er vanaf december mee mogen rijden (en er wordt ook mee gereden)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Is er voor New South Wales (of specifieker, Sydney) een website vergelijkbaar met treinposities.nl? Ik wil graag vergelijken hoe lang treinen er bij vertraging over doen vergeleken met de geplande rijtijden.
De spoorbreedte in Finland is 4 mm breder dan in Rusland, zijn treinstellen voor de dienst Helsinki - St. Petersburg geschikt voor meerdere spoorbreedtes, met bijvoorbeeld guage changers? Of maakt die 4 mm niet uit?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
De Allegro-treinstellen hebben dan weer de perfecte tussenmaat: 1522 mm (wikipedia). En op dit moment maakt het verschil toch niet uit, er rijden door de oorlog in Oekraïne geen passagierstreinen meer tussen de beide landen.
Waarom zijn de spoorlijnen na de tweede wereldoorlog in Rusland omgebouwd naar een spoorbreedte van 1524 mm? Waarom werd 1520 mm niet behouden?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Ik vermoed dat door de oorlogsschade de lijnen daar toch grotendeels opnieuw aangelegd moesten worden. En de Russische spoorlijntroepen die dat deden waren gewend een spoorbreedte van 1524 mm toe te passen.
^ Waarom waren ze die breedte gewend? (Ik begin nu te lijken op zo'n kind van vijf wat maar doorvraagt trouwens...)
Z2N schreef: ↑zo 29 okt 2023, 18:54
[..] En op dit moment maakt het verschil toch niet uit, er rijden door de oorlog in Oekraïne geen passagierstreinen meer tussen de beide landen.
Dat realiseerde ik mij ook. Ik zat een beetje op openrailwaymap de spoorbreedtes te bekijken en ineens viel mij het verschil tussen Finland en Rusland op.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
rooddolfijn schreef: ↑zo 29 okt 2023, 19:00
Waarom zijn de spoorlijnen na de tweede wereldoorlog in Rusland omgebouwd naar een spoorbreedte van 1524 mm? Waarom werd 1520 mm niet behouden?
Wikipedia zegt:
https://en.wikipedia.org/wiki/5_ft_and_1520_mm_gauge_railways schreef:In the late 1960s the gauge was redefined to 1,520 mm (4 ft 11+27⁄32 in) in the Soviet Union. At the same time the tolerances were tightened. As the running gear (wheelsets) of the rolling stock remained unaltered, the result was an increased speed and stability. The conversion took place between 1970 and the beginning of the 1990s.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Weet iemand wanneer de tickets voor dienstregeling 2024 (eind december 2023) allemaal beschikbaar zijn? Met name richting Polen / Hongarije lijkt veel nog niet open te staan.
Dionysusnu schreef: ↑zo 29 okt 2023, 13:32
Is er voor New South Wales (of specifieker, Sydney) een website vergelijkbaar met treinposities.nl? Ik wil graag vergelijken hoe lang treinen er bij vertraging over doen vergeleken met de geplande rijtijden.
Try this one
Edit: onder "settings" kun je de bussen eruit kieperen. Niet onder "filters" zoals je zou verwachten
De app is trouwens ook best een redelijke app.
Dat komt aardig in de buurt, dank. Complimenten voor de punctualiteit daar trouwens, zelfs nu in de spits (17:50 lokale tijd) zijn er slechts enkele vertragingen te zien.
Dan trof je een goede dag
Het netwerk in Sydney zit zo vol dat de kleinste verstoring er al voor zorgt dat de hele boel in het honderd loopt.
Google maar eens op Sydney Trains chaos of soortgelijke termen voor wat voorbeelden.
Ik heb een Deutschlandticket, en in Luxemburg is het OV gratis (toch????). Is het dan zo simpel als 1+1=2 dat je met je Deutschlandticket door mag reizen naar Luxemburg of heb je dan toch iets van een grenskaartje nodig? Iemand die het weet? Op de sites van DB en CFL kom ik er zo gauw niet uit.