En waarom is dat beter?
Korte vragen
Re: Korte vragen
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Korte vragen
Een radio is een punt in de concessievoorwaarden. De ene concessie verbiedt een radio in de bus (GD als voorbeeld), de ander staat het toe. Verder is een radio/muziek gewoon toegestaan in de wegenverkeerswet, dus nee, daar zijn vanuut daar geen strakke regels voor. Een vervoerder verwacht wel van het personeel dat eventuele muziek "geen hinder geeft" aan de reizigers, maar dat is ook weer nogal persoonsgebonden (wat jij bijvoorbeeld hinderlijk vindt, heeft een ander totaal geen last van). Met dienstverlening heeft het naar mijn mening sowieso weinig te maken, en of de chauffeur daar gevoel voor heeft, geen idee, ken de beste man niet...Station Luchtbal schreef: ↑za 23 dec 2023, 08:13 Waarom mag een chauffeur überhaupt een radio/muziek aan? Zijn daar geen regels voor? Heeft zo'n chauffeur zelf geen gevoel voor dienstverlening?
Grt. Stefan
Re: Korte vragen
Het is dat ik 15 jaar geleden niet zoveel met de bus ging (dat is al wat langer geleden), maar ik heb het nog nooit meegemaakt. Ik zou het ook ontzettend storend vinden. Waarom zou ik verplicht naar muziek moeten luisteren in de bus? Gaan we dat dan ook in de trein krijgen of zo?
Het is geen magazijn waar de arbeidsvitaminen uit het plafond moet schallen om de werknemers een beetje aan het werk te krijgen.
Maar goed, het lijkt tegenwoordig ook al vrij normaal dat elke reiziger de muziek op de speaker van de telefoon zet. Dat soort asociaal gedrag heb ik ook nooit begrepen.
Re: Korte vragen
Als er een passagier aan de chauffeur vraagt of de muziek wat zachter kan, mag je er volgens mij van uitgaan dat die passagier die muziek als hinderlijk ervaart. Dat de chauffeur het volume dan moeten beperken lijkt me ook logisch, want deel van het reisgenot van de desbetreffende passagier (en kleine moeite). Of we het over Rammstein of Rieu hebben lijkt me daarbij eigelijk niet zo heel relevant.Selivio schreef: ↑za 23 dec 2023, 12:58 Een vervoerder verwacht wel van het personeel dat eventuele muziek "geen hinder geeft" aan de reizigers, maar dat is ook weer nogal persoonsgebonden (wat jij bijvoorbeeld hinderlijk vindt, heeft een ander totaal geen last van). Met dienstverlening heeft het naar mijn mening sowieso weinig te maken, en of de chauffeur daar gevoel voor heeft, geen idee, ken de beste man niet...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Korte vragen
En als het geluid al halverwege de bus komt, staat-ie ook gewoon veel te hard.
Uit dat ding als je reizigers in de bus hebt - maar mijn devies is niet dat van iedereen.
Uit dat ding als je reizigers in de bus hebt - maar mijn devies is niet dat van iedereen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Korte vragen
Wat is de logica van de stoelnummers in de IC Berlijn?
Bijvoorbeeld: stoel 31 is naast het raam en daarnaast is stoel 33. Voor 31 zit stoel 32, maar voor 33 zit 38.
Aan de andere kant van het gangpad heb je 35 naast het raam met ernaast 37. Voor 35 zit dan weer 36 met ernaast 34.
Bijvoorbeeld: stoel 31 is naast het raam en daarnaast is stoel 33. Voor 31 zit stoel 32, maar voor 33 zit 38.
Aan de andere kant van het gangpad heb je 35 naast het raam met ernaast 37. Voor 35 zit dan weer 36 met ernaast 34.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Ik heb er ooit een mooi stukje over gelezen, maar dat kan ik zogauw even niet vinden. Er zit een logica in die uitgaat van coupés met 8 zitplaatsen naast elkaar als basis als ik het goed zeg. Daarbij zijn de nummers op een bepaalde manier verdeeld zodat mocht er een ander type rijtuig rijden die stoel 31 die je benoemd dus altijd een raamplaats blijft.
Daarom kan de volgorde raar lijken met ontbrekende nummers, maar dat gaat er dus om dat een stoel aan het gangpad in elke layout eenzelfde nummer heeft net als een stoel aan het raam.
Daarom kan de volgorde raar lijken met ontbrekende nummers, maar dat gaat er dus om dat een stoel aan het gangpad in elke layout eenzelfde nummer heeft net als een stoel aan het raam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Korte vragen
FM-radiozenders draaien over het algemeen een mix van popmuziek, dat het overgrote gedeelte van de passagiers in ieder geval enigszins kan waarderen. Met Bluetooth kan de chauffeur zijn muziek naar eigen smaak kiezen, wat ook uitnodigt tot het filteren op bepaalde genres.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 3960
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Korte vragen
Een bus rijden kan best saai/slaapverwekkend zijn. Voor sommige mensen werkt het luisteren naar muziek heel goed tegen aandachtverslapping. Dus ik juich dat alleen maar toe. Wat heeft het voor nou zin om een radio te hebben die uit moet als er reizigers in de bus zitten?
Uiteraard moet het wel op een normaal volume zijn. Dat de reizigers het kunnen horen moet geen probleem zijn, maar het moet niet zo zijn dat ze ook alles wat gesproken is ook goed verstaanbaar voor hun is.
Zelfde als dat reizigers ook niet via speaker bellen of muziek luisteren.
Re: Korte vragen
Bedankt voor de link.
In de situatie van Timon91 zie ik echter nog wel enige logica, terwijl die in mijn voorbeeld ver te zoeken is. Vooral de locatie van plaats 38 is vreemd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Korte vragen
Jaren terug hadden de bussen van Hermes radio. Ik vond het wel prettig dat de radio aan stond.hauptbahnhof schreef: ↑zo 24 dec 2023, 00:53Een bus rijden kan best saai/slaapverwekkend zijn. Voor sommige mensen werkt het luisteren naar muziek heel goed tegen aandachtverslapping. Dus ik juich dat alleen maar toe. Wat heeft het voor nou zin om een radio te hebben die uit moet als er reizigers in de bus zitten?
Uiteraard moet het wel op een normaal volume zijn. Dat de reizigers het kunnen horen moet geen probleem zijn, maar het moet niet zo zijn dat ze ook alles wat gesproken is ook goed verstaanbaar voor hun is.
Zelfde als dat reizigers ook niet via speaker bellen of muziek luisteren.
Re: Korte vragen
Haha. En dat terwijl bij het spoorvervoer het juist uit den boze is om een radio aan te hebben omdat dat afleiding veroorzaakt.hauptbahnhof schreef: ↑zo 24 dec 2023, 00:53
Een bus rijden kan best saai/slaapverwekkend zijn. Voor sommige mensen werkt het luisteren naar muziek heel goed tegen aandachtverslapping. Dus ik juich dat alleen maar toe. Wat heeft het voor nou zin om een radio te hebben die uit moet als er reizigers in de bus zitten?
En een bus rijden saai of slaapverwekkend? Je moet bij elke halte opletten of er iemand in- of uit wil stappen. Als busrijden slaapverwekkend zou zijn dan zeg je eigenlijk dat iedereen die privé onderweg is verplicht de radio aan moet hebben omdat hij anders in slaap sukkelt. Je moet er niet aan denken dat je een uur lang zonder radio over de autosnelweg rijdt zeg! Die mensen slapen toch volledig in?
Re: Korte vragen
Niet dat ik direct in slaap val, maar zonder radio autorijden vind ik tamelijk vervelend. Zeker op een saaie lege snelweg.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- Berichten: 827
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Korte vragen
Afgelopen maandag zag ik op station Tilburg dat het er gebouwd werd aan het perron voor het vierde spoor, wanneer komt dit in dienst? En wat voor wijzigingen of verbeteringen in de dienstregeling kunnen dan plaatsvinden?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Korte vragen
Dat perron had al in dienst moeten zijn, maar is meermaals uitgesteld en het lijkt er nu op dat het 2026 wordt. Voornaamste winst zit in de kortere opvolgtijden doordat er geen perronopvolging meer is, hierdoor kan er een 3e en 4e intercity tussen Breda en Eindhoven gaan rijden die dan 3 minuten voor/achter de 3600 rijdt. Zonder extra perron is een opvolging van 3 minuten niet haalbaar.
Re: Korte vragen
Even een opmerking over de radio:
In YV is het verbod op de radio uit het programma van eisen gehaald na vragen van het CNV. Daar is het toegestaan indien de vervoerder dat wil, met dien verstande dat de radio een zodanig volume moet produceren dat de reiziger geen hinder ondervind. (Volgens mij bijna de letterlijke tekst).
Ik ben voorstander van radio in de bus omdat onderzoek heeft uitgewezen dat een radio de werkvreugde en productiviteit verhoogd
In YV is het verbod op de radio uit het programma van eisen gehaald na vragen van het CNV. Daar is het toegestaan indien de vervoerder dat wil, met dien verstande dat de radio een zodanig volume moet produceren dat de reiziger geen hinder ondervind. (Volgens mij bijna de letterlijke tekst).
Ik ben voorstander van radio in de bus omdat onderzoek heeft uitgewezen dat een radio de werkvreugde en productiviteit verhoogd
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Korte vragen
VDL heeft een optie dat de radio automatisch gedempt kan worden als er iets wordt omgeroepen. De RET heeft dit voor hun bussen besteld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 827
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Korte vragen
Ah kijk duidelijkBemined schreef: ↑zo 24 dec 2023, 13:10 Dat perron had al in dienst moeten zijn, maar is meermaals uitgesteld en het lijkt er nu op dat het 2026 wordt. Voornaamste winst zit in de kortere opvolgtijden doordat er geen perronopvolging meer is, hierdoor kan er een 3e en 4e intercity tussen Breda en Eindhoven gaan rijden die dan 3 minuten voor/achter de 3600 rijdt. Zonder extra perron is een opvolging van 3 minuten niet haalbaar.
Ik dacht de 900 de 3e en 4e intercity tussen Breda en Eindhoven gaat vormen, klopt dat? Dan ontstaat er wel een erg scheef interval; nog geen eens 10/20 maar eerder 8/22…
Laatst gewijzigd door rooddolfijn op zo 24 dec 2023, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Korte vragen
Als de 900 dan nog bestaat, want dat kan met de doorkoppeling naar Zwolle en verder nog veranderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Diverse treinseries lijken december volgend jaar al vernummerd te gaan worden, met meer aaneengesloten series (500/600/700/800 voor het noorden, 1600/1700/1800/1900 voor het oosten). Ik verwacht zelf dat de 900 uiteindelijk gebruikt zal worden voor de versnelde 2400 met de nieuwe OV-SAAL lijnvoering.
Dat zal afhangen van wanneer men deze treindienst precies start in relatie tot de nieuwe OV-SAAL lijnvoering en de snelheidsverhoging op de Hanzelijn, want elke variant levert weer andere doorkoppelingen op. Als men op de Hanzelijn 180km/u gaat rijden zal de 1600 uitgebogen worden tot het pad van de huidige 900.rooddolfijn schreef: ↑zo 24 dec 2023, 14:35Ik dacht de 900 de 3e en 4e intercity tussen Breda en Eindhoven gaat vormen, klopt dat?
-
- Berichten: 3960
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Korte vragen
Spreek je uit ervaring of meer omdat je denkt dat…?MaartenD schreef: ↑zo 24 dec 2023, 08:42 Haha. En dat terwijl bij het spoorvervoer het juist uit den boze is om een radio aan te hebben omdat dat afleiding veroorzaakt.
En een bus rijden saai of slaapverwekkend? Je moet bij elke halte opletten of er iemand in- of uit wil stappen. Als busrijden slaapverwekkend zou zijn dan zeg je eigenlijk dat iedereen die privé onderweg is verplicht de radio aan moet hebben omdat hij anders in slaap sukkelt. Je moet er niet aan denken dat je een uur lang zonder radio over de autosnelweg rijdt zeg! Die mensen slapen toch volledig in?
Het is namelijk zo dat als je elke dag hetzelfde rondje rijdt, dat kan gaan vervelen. Je kunt op een gegeven moment elke drempel of werking van verkeerslichten dromen. Dan wordt het toch op automatische piloot rijden.
Je zegt het overigens ook zelf… een buschauffeur moet bij elke halte opletten of er mensen in en uit willen stappen. Als je aandacht daarvoor verslapt dan rij je zo haltes voorbij.
Tel daarbij op de werkdruk die bij alle stakingen de laatste tijd is genoemd met weinig rust tussen de ritten de diensten. Nou ik zou het wel weten. Laat die chauffeur lekker zn radiootje luisteren. Is hij blijer en meer gefocussed en is het dus voor mij en eigenlijk iedereen veiliger.
Re: Korte vragen
Voor de bedrijven zit er een extra kostenpost aan een radio in de bus. Je moet, net als de horeca, een licentie hebben om in een openbare ruimte uit te zenden. Voor ieder liedje betaal je in feite.
In veel concessies is het verbod opgenomen in de tekst. Net als bijvoorbeeld het gebruik van de mobiele telefoon door de chauffeur in de buurt van reizigers (dus ook tijdens het wachten). Gelukkig is de praktijk veel minder streng.
In veel concessies is het verbod opgenomen in de tekst. Net als bijvoorbeeld het gebruik van de mobiele telefoon door de chauffeur in de buurt van reizigers (dus ook tijdens het wachten). Gelukkig is de praktijk veel minder streng.
Re: Korte vragen
Waarom duurt dat nog twee jaar? Men is al bijna klaar.
Wat is de "versnelde 2400"? Aangezien dat mijn vaste treinserie is, ben ik wel zeer benieuwd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten