Vliegtickets hoogseizoen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
TLP
Berichten: 1588
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door TLP »

Ik wil vanwege een huisrenovatie tussen 13/14 juli en 17/18 augustus weg, maar het lukt me vooralsnog niet om geschikte en betaalbare accommodatie te vinden. Na verloop van tijd gaan echter ook de ticketprijzen stijgen en de bestemmingen in Polen waar ik heen wil (omgeving Kraków of Gdańsk) zijn net te ver om binnen een dag per trein heen te reizen. Ik probeer vluchten aan de dagranden en nachttreinen te vermijden. Hoelang kan ik volgens jullie nog wachten met het boeken van tickets voordat de prijzen voor een retourvlucht boven de 300 euro komen?
Stefan
Berichten: 4308
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door Stefan »

Hou Google Flights of Skyscanner in de gaten. En misschien is vliegen van/naar Dortmund eventueel een optie?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
TLP
Berichten: 1588
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door TLP »

Ik woon vlakbij Schiphol, dus weet niet of naar Dortmund gaan het waard is. En is er een manier om het gedrag van Google Flights en Skyscanner te voorspellen of in de gaten te houden zonder er elke dag op te hoeven kijken?
dennistd
Berichten: 5560
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door dennistd »

Wat dacht je van een overnachting ergens onderweg en zo in twee dagen de treinreis te maken? Via Bahn.de is dat prima te regelen zo'n tussenstop van 10-12 uur.
TLP
Berichten: 1588
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door TLP »

Ik heb dat vorig jaar gedaan en als het niet anders kan zou het dit jaar wederom kunnen, maar ik moet dan wel weer een aparte tas voor de hotelovernachtingen meenemen, dat werkte vorig jaar niet heel handig.
umbusko
Donateur
Berichten: 5359
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door umbusko »

Op zich lukt het wel binnen een dag (gekeken voor 13 juli): als je de 141 neemt (Amsterdam 05:36 - Berlin Hbf 11:51), haal je de EC 59 waarschijnlijk wel (Berlin Hbf 12:52 - Gdańsk Główny 18:39), of met een latere trein kun je met EC 55 mee (Berlin Hbf 17:03 - Kraków Główny 23:57). Ik geef wel toe dat het een lange reis is en dat je of erg vroeg weg moet of erg laat aankomt. Ik zou hem zelf ook in tweeën ophakken, of een nachttrein erin stoppen, zeker als het onderdeel is van een vakantie waarin je de tijd hebt, maar dat is je eigen overweging natuurlijk.

Wat ik niet helemaal begrijp is de aparte tas: een pyjama en een tandenborstel kun je toch gewoon bovenin je tas kwijt (en heb je, neem ik aan, toch al bij je)? Of mis ik hier iets?
en-es
Berichten: 4520
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door en-es »

Dit lijken mij populaire bestemmingen die vooral door lowcost maatschappijen worden aangedaan. En in hoogseizoen kunnen de goedkoopste tarieven allang uitverkocht zijn. Ik denk ook niet dat er nog prijsdalingen komen.
TLP
Berichten: 1588
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door TLP »

umbusko schreef: di 30 apr 2024, 17:04 Wat ik niet helemaal begrijp is de aparte tas: een pyjama en een tandenborstel kun je toch gewoon bovenin je tas kwijt (en heb je, neem ik aan, toch al bij je)? Of mis ik hier iets?
Zeker heb ik wel een aparte tas nodig, want ik ga niet vijf weken backpacken. Bovendien neem ik het liefst mijn eigen kussen mee zodat ik tenminste nog enigszins kan slapen als het bed ruk is, waardoor de overgebleven ruimte in mijn koffer ook wel op is.
Het slaapcomfort is ook meteen de grootste gok van een nachttrein en uit ervaring weet ik dat een zeer slechte nacht zomaar een paar dagen gevolgen kan hebben. Ik wil ook niet de eerste week niks doen omdat ik bij moet komen.
en-es schreef: di 30 apr 2024, 17:09 Dit lijken mij populaire bestemmingen die vooral door lowcost maatschappijen worden aangedaan. En in hoogseizoen kunnen de goedkoopste tarieven allang uitverkocht zijn. Ik denk ook niet dat er nog prijsdalingen komen.
Van wat ik nu kan zien hebben de vluchten die ik op het oog heb de 300 euro inmiddels bereikt. Ik heb wel iets marge, maar dat betekent wel dat ik mijn bemiddelingsbureau ga laten weten dat het zo niet langer kan. We zijn verdorie al een maand bezig en nog denken ze dat er geen haast bij geboden is. :N
umbusko
Donateur
Berichten: 5359
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door umbusko »

TLP schreef: di 30 apr 2024, 17:59
umbusko schreef: Wat ik niet helemaal begrijp is de aparte tas: een pyjama en een tandenborstel kun je toch gewoon bovenin je tas kwijt (en heb je, neem ik aan, toch al bij je)? Of mis ik hier iets?
Zeker heb ik wel een aparte tas nodig, want ik ga niet vijf weken backpacken.
Sorry, ik volg je nog steeds niet. Wat maakt een reis van 2 dagen met 1 overnachting zoveel anders dan een reis van 1 dag dat je een extra tas nodig hebt t.o.v. wat je sowieso al meeneemt? Kussen etc. neem je dan toch ook al mee voor Polen? Of slaap je daar bij bekenden?
TLP
Berichten: 1588
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door TLP »

Ik wil in principe vijf weken weg, van 13 of 14 juli tot 17 of 18 augustus. Dus daar komt alles bij en ik verwacht ongeveer één keer per week te kunnen wassen. Vijf weken in dezelfde kleding en zonder andere spullen worden wordt hem niet voor mij.
In feite had ik vorig jaar mijn kleding voor de overnachting bij de rest van de handbagage gedaan, dat pastte eigenlijk net niet en was ook net te zwaar.
umbusko
Donateur
Berichten: 5359
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door umbusko »

Dat klinkt allemaal logisch. Maar je reist toch gewoon met al je bagage, dan kun je je kleren voor de eerste overnachting toch gewoon uit je “grote bagage” halen? Of dat nou in Polen is of in een hotel onderweg. Ben ik nou gek of mis ik iets simpels?
TLP
Berichten: 1588
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door TLP »

Ik heb sowieso moeite om een volle koffer open te maken en vooral weer dicht te doen, dus doe ik dat liever niet te vaak. Daarbuiten heb ik het tot nog toe niet voor mogelijk gehouden dat ik mijn koffer zodanig inpak dat ik mijn bagage voor de overnachting bovenop kan leggen en zonder verder gedoe eruit kan halen en weer erin kan leggen, maar als je daar tips voor hebt houd ik me aanbevolen!
umbusko
Donateur
Berichten: 5359
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door umbusko »

Aha, nu snap ik het. :mrgreen:

Mijn strategie is eigenlijk altijd om op de heenweg te proberen in te pakken zonder te proppen. Dan heb je namelijk nog ruimte voor wat je onderweg zoal verzamelt, en ja, op de laatste dag kun je dan inderdaad met een koffer zitten die je het liefst niet meer openmaakt. (A) Ik heb ook wel vaker met 2 stuks bagage heen gereisd (rugzak(je) + koffer) en met 4 stuks terug, dat is het risico van treinreizen. :p
TLP
Berichten: 1588
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door TLP »

Ik koop bewust zo min mogelijk souvenirs om nog meer stuks bagage te vermijden. :mrgreen:
Ik ga erover nadenken. De suggestie van dennistd kende ik ook nog niet, dat was wel een eye-opener voor me. Eens zien of er nog meer suggesties komen die mijn uiteindelijke beslissing gaan beïnvloeden. :p
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5815
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door Mikos »

Het hangt natuurlijk af van wat voor soort koffer je hebt, maar in de meeste gevallen bestaat een koffer uit een basis (waar de wieltjes aan vastzitten) en een top (het gedeelte dat van de basis afdraait). Door dat wat je onderweg nodig zou kunnen hebben niet achter de ritsen vast te maken, maar tussen de twee delen in (denk aan ondergoed, pyjama, een losse tandenborstel), heb je wat je onderweg nodig hebt bij de hand zonder dat je de volledige inhoud van je koffer overhoop hoeft te halen. Anderzijds, stop die onderbroek, pyjama en losse tandenborstel in een plastic tasje in je rugzak en heel die koffer hoeft überhaupt niet open.

Tip van Ome Mikos: haal bij de Hema vacuümzakken en stop in de ene je onderkleding en in de andere je bovenkleding. Bovenzijde dichtmaken, ventiel eraf, lucht eruit drukken en het ventiel er weer op. Dat kan een hoop ruimte schelen! Het houdt bovendien alles goed bij elkaar. Kreukvrij blijft je kleding niet, maar dat interesseert me op reis vrij weinig. En dat wat echt zo goed als kreukvrij moet blijven hoef je er niet in te stoppen.

Maar het lijkt meer een Reistip-topic te worden zo ;)
TLP schreef: di 30 apr 2024, 17:59 Van wat ik nu kan zien hebben de vluchten die ik op het oog heb de 300 euro inmiddels bereikt. Ik heb wel iets marge, maar dat betekent wel dat ik mijn bemiddelingsbureau ga laten weten dat het zo niet langer kan. We zijn verdorie al een maand bezig en nog denken ze dat er geen haast bij geboden is. :N
Ik zie de context in het geheel niet zo, maar een bemiddelingsbureau voor een tripje naar Polen? Dat je met een volmaakt reisplan naar een reisbureau stapt om ze hun zaken te gunnen en via hen een reis boekt is uiteraard prima. Maar een bemiddelingsbureau lijkt me niet zo heel snel nodig? Wellicht dat je daarover wilt en kunt uitweiden?
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Chrysa
Berichten: 8011
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door Chrysa »

dennistd schreef: di 30 apr 2024, 16:26 Wat dacht je van een overnachting ergens onderweg en zo in twee dagen de treinreis te maken? Via Bahn.de is dat prima te regelen zo'n tussenstop van 10-12 uur.
Zeker in het hoogseizoen is dat ideaal eigenlijk. Vliegen in juli is pokkeduur, terwijl Interrail een vaste prijs heeft en je zelfs in de hoogzomer nog best schappelijk kan reizen.
TLP
Berichten: 1588
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door TLP »

Mikos schreef: di 30 apr 2024, 22:08 Het hangt natuurlijk af van wat voor soort koffer je hebt, maar in de meeste gevallen bestaat een koffer uit een basis (waar de wieltjes aan vastzitten) en een top (het gedeelte dat van de basis afdraait). Door dat wat je onderweg nodig zou kunnen hebben niet achter de ritsen vast te maken, maar tussen de twee delen in (denk aan ondergoed, pyjama, een losse tandenborstel), heb je wat je onderweg nodig hebt bij de hand zonder dat je de volledige inhoud van je koffer overhoop hoeft te halen.
In het niet-afsluitbare deel zit in principe mijn kussen en daar kan dan niet zomaar meer iets bij. Of bedoelde je dat de meeste koffers twee door ritsen afsluitbare delen hebben waar losse spullen wel tussen passen?
Anderzijds, stop die onderbroek, pyjama en losse tandenborstel in een plastic tasje in je rugzak en heel die koffer hoeft überhaupt niet open.
Dat is precies wat ik vorig jaar had gedaan, maar zoals ik al schreef werkte dat niet helemaal goed.
Tip van Ome Mikos: haal bij de Hema vacuümzakken en stop in de ene je onderkleding en in de andere je bovenkleding. Bovenzijde dichtmaken, ventiel eraf, lucht eruit drukken en het ventiel er weer op. Dat kan een hoop ruimte schelen! Het houdt bovendien alles goed bij elkaar. Kreukvrij blijft je kleding niet, maar dat interesseert me op reis vrij weinig. En dat wat echt zo goed als kreukvrij moet blijven hoef je er niet in te stoppen.

Maar het lijkt meer een Reistip-topic te worden zo ;)
Ga ik naar kijken! En ja, dat het een Reistip-topic wordt krijg je als men niet genoegen neemt met mijn uitleg dat ik bepaalde dingen liever niet wil doen. ;)
TLP schreef: di 30 apr 2024, 17:59 Van wat ik nu kan zien hebben de vluchten die ik op het oog heb de 300 euro inmiddels bereikt. Ik heb wel iets marge, maar dat betekent wel dat ik mijn bemiddelingsbureau ga laten weten dat het zo niet langer kan. We zijn verdorie al een maand bezig en nog denken ze dat er geen haast bij geboden is. :N
Ik zie de context in het geheel niet zo, maar een bemiddelingsbureau voor een tripje naar Polen? Dat je met een volmaakt reisplan naar een reisbureau stapt om ze hun zaken te gunnen en via hen een reis boekt is uiteraard prima. Maar een bemiddelingsbureau lijkt me niet zo heel snel nodig? Wellicht dat je daarover wilt en kunt uitweiden?
Omdat je het zo lief vraagt :mrgreen:. Ik wil niet vijf weken rondtrekken, maar ook geen vijf weken stilzitten. Daarvoor heb ik een mooie oplossing gevonden: een taalcursus doen. Om dat plan te laten slagen is ook een goede accommodatie nodig die redelijk dichtbij de school ligt. En daar ligt vooralsnog het probleem. Doordat ik een fysieke beperking heb kom ik ook niet zomaar alles in. Mede daarom heb ik een bemiddelingsbureau ingeschakeld, al hebben die me hooguit het werk van het overleggen met de school uit handen genomen. Dat betekent echter dat ik ook van de school het antwoord zal krijgen dat ze me voorlopig niet verder kunnen helpen. Waarom? Vanwege "langstuderende studenten" (ik dacht dat juist zij in de zomer meestal niet in hun kamers zouden zijn).

Kortom, wanneer ik een geschikte accommodatie heb zijn alle overige problemen in principe opgelost of oplosbaar, maar dan moet er wel iets uit de hoge hoed komen waar ik wat aan heb (tot nu toe is dat iemand die een half uur van zowel de Krakause school als het centrum aldaar afwoont in een niet zo toegankelijk huis, dus kom maar met een beter idee als je dat hebt).
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5815
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door Mikos »

TLP schreef: wo 01 mei 2024, 00:49 Of bedoelde je dat de meeste koffers twee door ritsen afsluitbare delen hebben waar losse spullen wel tussen passen?
Dit. Je hoeft alleen de de grote rits open te ritsen en wat je nodig hebt valt er bij wijze van spreken al uit. En zo kun je het de volgende ochtend ook weer terugplaatsen. Als ik uit een warm land terugkom waar ik geen jas nodig heb, maar het op Schiphol alweer stervenskoud is, ben ik heel blij dat ik mijn jas op die manier uit mijn koffer kan trekken.
TLP schreef: di 30 apr 2024, 17:59 Omdat je het zo lief vraagt :mrgreen:. (...)
Als je zeker wilt weten dat je accommodatie is geregeld, zou ik een ho(s)tel boeken of desnoods een Airbnb die je zelf kunt laten voldoen aan al je eisen door flink te filteren. Dat zal wat meer in de papieren lopen, maar dan heb je wel de zekerheid dat het goed geregeld is. Ik maak uit dat wat je schrijft op dat het momenteel nog niet zo lekker loopt met dat bemiddelingsbureau, dus ik vraag me af of het je oplevert wat je uit handen dacht te geven.

Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, laat staan dat ik weet hoe lang dat die taalcursus gaat duren. Als dat die vijf weken is, kan het al snel een duur grapje worden. :Y
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5828
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door isadora »

Mijn bemiddeling is gratis; laat die hele klerenzooi thuis en koop, wat je nodig hebt op je vakantiebestemming.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
TLP
Berichten: 1588
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door TLP »

Mikos schreef: wo 01 mei 2024, 01:29
TLP schreef: wo 01 mei 2024, 00:49 Of bedoelde je dat de meeste koffers twee door ritsen afsluitbare delen hebben waar losse spullen wel tussen passen?
Dit. Je hoeft alleen de de grote rits open te ritsen en wat je nodig hebt valt er bij wijze van spreken al uit. En zo kun je het de volgende ochtend ook weer terugplaatsen. Als ik uit een warm land terugkom waar ik geen jas nodig heb, maar het op Schiphol alweer stervenskoud is, ben ik heel blij dat ik mijn jas op die manier uit mijn koffer kan trekken.
Ik ga eens kijken of er iets te vinden is dat voor mij werkt.
TLP schreef: di 30 apr 2024, 17:59 Omdat je het zo lief vraagt :mrgreen:. (...)
Als je zeker wilt weten dat je accommodatie is geregeld, zou ik een ho(s)tel boeken of desnoods een Airbnb die je zelf kunt laten voldoen aan al je eisen door flink te filteren. Dat zal wat meer in de papieren lopen, maar dan heb je wel de zekerheid dat het goed geregeld is. Ik maak uit dat wat je schrijft op dat het momenteel nog niet zo lekker loopt met dat bemiddelingsbureau, dus ik vraag me af of het je oplevert wat je uit handen dacht te geven.

Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, laat staan dat ik weet hoe lang dat die taalcursus gaat duren. Als dat die vijf weken is, kan het al snel een duur grapje worden. :Y
Volgens mij is je plaatje aardig compleet. ;)
Maar, toegegeven, ik heb nu een Airbnb gevonden voor een goede prijs die redelijk lijkt te voldoen. Deze is in ieder geval geboekt (gratis annuleren tot 14 juni) en tegelijkertijd houd ik toch het bemiddelingsbureau achter de hand voor het deel van mijn eisen waar de Airbnb niet aan kan voldoen. (Het wordt wel morgen voordat ik weer contact met het bureau ga opnemen; vandaag vieren ze Dag van de Arbeid en dat wil ik best respecteren. :mrgreen:)
Durashift
Berichten: 5684
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door Durashift »

isadora schreef: wo 01 mei 2024, 07:34 Mijn bemiddeling is gratis; laat die hele klerenzooi thuis en koop, wat je nodig hebt op je vakantiebestemming.
Zie je wel.. aan.gratis heb je meestal niks. ;)

Lokaal kopen kán als je goed te pas bent, financieel draagkrachtig om in te kopen én er de tijd voor hebben. Lijkt mij.

Zoals ik.TLP lees is dit allemaal niet heel florisant voorhanden dus heb je wat meer te doen om het passend te maken voor degene die reist.
TLP
Berichten: 1588
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door TLP »

Mijn grootste probleem hierin is tijd: ik ben in mijn eentje met dit soort dingen veel langer bezig dan als ik met anderen ben. Bovendien hebben mijn ouders nooit financiële problemen gehad en zou ik ook niet willen zeggen dat ik er financieel slecht voor sta. Ter plaatse grote dingen kopen zodat de koffer leger is hebben we alleen nooit gedaan, omdat we dergelijke geldverspilling ook weer niet kunnen en willen veroorloven. Daarnaast zijn we deels afhankelijk van op maat gemaakte kwaliteitsproducten die niet op iedere straathoek te krijgen zijn. Dus ja, dan ben je afhankelijk van een goede voorbereiding, maar voor de algemene rust tijdens de vakantie is dat het mij waard.
Durashift
Berichten: 5684
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door Durashift »

^^ Ik wens je alvast veel.plezier. Het zal vast allemaal op z'n plek vallen.
waldo79
Berichten: 7676
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door waldo79 »

Goede reis alsnog.
TLP
Berichten: 1588
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Vliegtickets hoogseizoen

Bericht door TLP »

Update: ik heb vandaag een succesvol gesprek gehad met de host van de Airbnb in Krakau, waarna ik meteen heb doorgepakt en de taalcursus en vliegtickets heb geboekt. De vliegtickets gingen wel voor 400 euro, maar dat kan ik onder de streep hebben. Van het bemiddelingsbureau heb ik op een vredige en professionele manier afscheid genomen.

Iedereen bedankt voor de hulp en tips!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten