Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Hans113
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 10 mei 2024, 19:22

Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door Hans113 »

Hallo, ik ben 77 jaar, en vergeten hoe het bij instappen werkt, bijvvoorbeeld
met bus 341 in Hoofddorp.

Ik heb geen abonnement, en wil betalen met een bankpas bij de chauffeur.
Na goedendag zeggen... Hoe gaat het dan verder?
(Voor 5 halte's, heen in de ochtend, en terug zelfde dag in de middag)

- Waar vraag ik om? Rittenkaart? Retourtje? Dagkaart of iets anders?
- Moet ik hem het aantal halte's noemen? Of de bestemming?

- Wat gaat dat ongeveer kosten? Het kan toch met een bankpas?
(Ik vergeet steeds hoe het nieuwe geld er uit ziet, en betaal alles
al jaren met een bankpas, en wil niet staan stuntelen terwijl er
misschien haastige mensen achter me in de rij staan).

Als ik dan een kaartje krijg, stempelt de chauffeur dat, of gaat dat
met een stempelautomaat, of met een electronisch apparaat,
of hoef ik niets te doen met een kaartje en mag direct doorlopen?
Heeft een kaartje een bepaalde geldigheidstijd, of moet ik een
kaart voor een dag nemen? ( 9 uur heen 16 uur terug)

Kan ik in de bus zien welke halte er gaat aankomen op een
doorlopend tekstbordje, of moet ik goed opletten hoe het er
buiten uitziet om de halte zelf te herkennen? Ik vraag dat omdat
ik vermoed op een bepaald moment een stop-verzoek-knop te
moeten indrukken.

Mocht u nog andere tips hebben voor iets wat ik nog vergat te
vragen, dan zou ik dat gaarne van u vernemen.

Bij voorbaat dank voor uw begrip.

Hans,
Hoofddorp
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 471
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door ThatPCDude »

Goedenavond Hans,

Het is niet nodig om te vragen om een retourkaart of ritkaart of enig ander vervoerbewijs. Het enige wat u moet doen als u instapt naast het groeten van de chauffeur is uw bankpas tegen het apparaat links of rechts van u te houden waar "in/uitchecken" op staat, totdat deze groen omrand wordt en er een enkele toon klinkt. Wat u misschien nog extra kunt doen is tegen de chauffeur zeggen dat u bij bepaalde halte X eruit wil, mocht u het zeker willen weten dat er gestopt wordt.

In de bus hangen schermen met de volgende haltes erop, en ook hoort u voor iedere halte een omroep met de desbetreffende halte. Als u dan uw halte hoort, drukt u op de rode stopknop totdat de letters "STOP" voorin de bus rood oplichten en er een geluidje hoorbaar is. De chauffeur zal dan bij de volgende halte voor u halteren. Voordat u uitstapt houdt u dan uw bankpas weer tegen zo'n apparaatje met "in/uitchecken" erop, totdat deze weer groen oplicht en één of twee piepjes laat horen. De kosten worden naderhand automatisch van uw rekening afgeschreven.
Ik hoop dat dit u geholpen heeft!
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Hans113
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 10 mei 2024, 19:22

Re: Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door Hans113 »

@thatIP
Dank u,
Wat geweldig dat het zo makkelijk kan gaan met electronische bankpas uitlezers
die blijkbaar ook de tijd bijhouden (of het aantal halte's). Zoals het lijkt is de pas
daar automatisch geschikt voor. Ik heb SNS, en geen bijzondere instellingen gezien
op hun site die iets met openbaar vervoer te maken hebben. Zoals ik het begrijp is
kennelijk elke bankpas direct geschikt voor busritten . Overal in Nederland, en ook
in de trein? Dat maakt de oude dag makkelijker, nu de auto eindelijk weg moet.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 471
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door ThatPCDude »

Jazeker! Iedere bankpas in Nederland kan zonder aanpassingen of extra instellingen gebruikt worden om met ieder openbaar vervoer in Nederland te reizen, van Airportsprinter tot de Waterbus. De kaartlezers houden het aantal haltes bij dat u reist en schrijven daarna het gereisde bedrag af op basis daarvan. Het is daarom wel belangrijk om het in- en uitchecken goed uit te voeren, omdat uw bankpas voor het ov geblokkeerd kan raken als u onverhoopt een keer vergeet in- of uit te checken.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12888
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door Hainje »

De passen van SNS zijn hiervoor geschikt (misschien een heel oud exemplaar uitgezonderd). OVPay werkt ook bij de trein. Echter, als u vaker van plan bent het ov te nemen is het voorlopig wel de moeite een persoonlijke ov-chipkaart te nemen. Hiermee krijgt u sowieso al 34% korting bij bus, tram en metro, wat met regionale kortingsabonnementen op kan lopen tot 60%. Bij de trein is deze leeftijdskorting - naar mijn weten - standaard 40%. Al durf ik niet met zekerheid te zeggen of deze korting bij de trein ook tijdens spitsuren is (6:30-9:00 & 16:00-18:30 doordeweeks op niet feestdagen).

Kortingsabonnementen zijn nog niet beschikbaar voor bankpassen, dit staat nog op de rol.

Mocht u problemen ondervinden met afschrijvingen via bankpas, dan raad ik u aan te kijken op www.ovpay.nl
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39258
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door Daniel »

Hainje schreef: vr 10 mei 2024, 21:12Bij de trein is deze leeftijdskorting - naar mijn weten - standaard 40%. Al durf ik niet met zekerheid te zeggen of deze korting bij de trein ook tijdens spitsuren is (6:30-9:00 & 16:00-18:30 doordeweeks op niet feestdagen).
Bij de trein krijg je geen leeftijdskorting als je in- en uitcheckt met een persoonlijke chipkaart als 65+'er, de 65+ korting geeft NS alleen op kortingsabonnementen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 206
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door WALUIGI96 »

Misschien ten overvloede, maar contactloos betalen moet wel ingeschakeld zijn. Volgens mij is dit bij de meeste banken automatisch het geval, maar het kan handig zijn dat eerst te controleren als u het niet zeker weet.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12888
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door Hainje »

Nee, contactloos betalen op de pinautomaat staat los van OVPay.
🍉
Gideon
Berichten: 338
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door Gideon »

ThatPCDude schreef: vr 10 mei 2024, 21:07 Jazeker! Iedere bankpas in Nederland kan zonder aanpassingen of extra instellingen gebruikt worden om met ieder openbaar vervoer in Nederland te reizen, van Airportsprinter tot de Waterbus. De kaartlezers houden het aantal haltes bij dat u reist en schrijven daarna het gereisde bedrag af op basis daarvan. Het is daarom wel belangrijk om het in- en uitchecken goed uit te voeren, omdat uw bankpas voor het ov geblokkeerd kan raken als u onverhoopt een keer vergeet in- of uit te checken.
Heb je het over de waterbus van Rotterdam?
Sinds de laatste keer met de waterbus kon ik niet inchecken met pinpas en moest ik een e-ticket kopen.
Met vriendelijke groet,

Gideon.
iamthedutchdude
Berichten: 1064
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door iamthedutchdude »

Hainje schreef: zo 12 mei 2024, 11:20 Nee, contactloos betalen op de pinautomaat staat los van OVPay.
Ter rectificatie op bovenstaande: volgens de voorwaarden die de vervoerders en de organisatie die OVpay beheert hebben gesteld, mag alleen met contactloos betalen ingeschakeld gebruik gemaakt worden van OVpay (artikel 3.2 van de voorwaarden) en mag een vervoerder je bankkaart weigeren als contactloos betalen is uitgeschakeld (artikel 4.6.c van de voorwaarden). Het bericht van Hainje is dus incorrect.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39258
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door Daniel »

Die voorwaarden zijn kennelijk gewijzigd, want oorspronkelijk had Hainje wel gelijk. Zie bijvoorbeeld dit artikel uit februari.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hans113
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 10 mei 2024, 19:22

Re: Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door Hans113 »

Allemaal, dank voor de reacties,

Zoals hier ter sprake kwam, vroeg ik mij al af of draadloos betalen met de bankpas
via de instellingen bij de bank, ingeschakeld moest staan, met name voor het OV.
Bij de SNS zag ik dat NFC ingeschakeld stond, wat ik al verwachtte omdat ik al
jaren overal betaal door de pas tegen een apparaatje te houden zonder pin-invoer.

Bij de OpenBankpas kon ik niets bij de instellingen vinden. Evenwel, gisteren reed
ik voor het eerst weer eens met de bus, en kon met de OpenBank card betalen.
Vandaag zag ik dat de vier halte's in Hoofddorp mij 1,85 euro hebben gekost.
Waarschijnlijk is NFC standaard aangezet bij OpenBank.

Het zou misschien kunnen dat alle banken hebben afgesproken met OVPay
dat, ongeacht de persoonlijke instellingen, OV altijd contactloos aan staat.

Uiteindelijk ging, na instappen, in- en uitchecken makkelijker dan ik verwachtte,
mede door al uw informatie, waarvoor nogmaals dank.

Hans
VIRM
Berichten: 7707
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door VIRM »

ThatPCDude schreef: vr 10 mei 2024, 20:11 Voordat u uitstapt houdt u dan uw bankpas weer tegen zo'n apparaatje met "in/uitchecken" erop, totdat deze weer groen oplicht en één of twee piepjes laat horen.


Bij het uitchecken zouden er twee piepjes te horen moeten zijn, niet één. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
iamthedutchdude
Berichten: 1064
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door iamthedutchdude »

Echter zal een validator slechts één piepje geven als deze niet kan bepalen of het on een in- of uitcheck gaat (bijvoorbeeld bij een beperkte internetverbinding), wat aansluit bij artikel 4.3 van de voorwaarden OVpay ;)
Laatst gewijzigd door iamthedutchdude op wo 15 mei 2024, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 471
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door ThatPCDude »

VIRM schreef: wo 15 mei 2024, 09:22 Bij het uitchecken zouden er twee piepjes te horen moeten zijn, niet één. ;)
Ik heb vaak genoeg gehad dat ik maar één piepje heb gehad met uitchecken en dat de validator zei "geaccepteerd" ipv 'uitgecheckt'
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
VIRM
Berichten: 7707
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door VIRM »

Dat is vreemd. Ik weet niet beter dat één piepje inchecken is, twee uitchecken en drie een foutieve handeling. Dat was na de invoering juist ook gelijkgetrokken om de toegankleijkheid te verbeteren.
Beul van de blindegeleidelijn
dennistd
Berichten: 5565
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door dennistd »

Verschil tussen OV-chipkaart en bankpas is dat bij die eerste op de kaart de transacties worden opgeslagen. Hierdoor is ook als er geen verbinding is te zien of het gaat om een in- of uitcheck (de eventuele incheck staat immers op de kaart). Bij een bankpas moet de validator contact maken met de backend om te kijken of er een incheck heeft plaatsgevonden, en zo ja dan kan ie aangeven dat je uitgecheckt hebt. Is die verbinding er niet op dat moment dan kan de validator niet anders doen dan in de offline database kijken of de kaart geblokkeerd is, en zo nee de melding 'geaccepteerd' geven. Als er later weer verbinding is wordt deze transactie alsnog aan de backend doorgegeven.
Michael
Berichten: 11779
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Hoe werkt het bij instappen bus 341 ?

Bericht door Michael »

Precies wat dennistd zegt en als de verbinding er niet is geeft de validator dus de melding geaccepteerd icm één piepje. Uiteindelijk word wel gewoon de juiste ritprijs afgeschreven van je bankrekening.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten