Korte vragen
-
- Berichten: 941
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Korte vragen
Hangt wel een beetje af van welke taal je spreekt, welke formulering NS die dag graag gebruikt, en hoe toegeeflijk de conducteur is.
Formeel gezien mag je je volgens mij met een 1ste klas vervoerbewijs ook niet in de 2de klas bevinden, overigens.
Formeel gezien mag je je volgens mij met een 1ste klas vervoerbewijs ook niet in de 2de klas bevinden, overigens.
Re: Korte vragen
In de algemene voorwaarden van de NS staat "U bevindt zich in de klasse die vermeld is op uw Vervoerbewijs, of waarop u recht heeft op basis van uw Vervoerbewijs." wat dus inderdaad betekent dat in de 2e klas plaatsnemen met een 1e klas kaartje ook niet mag. Je zou dit zelfs zo strikt kunnen uitleggen als dat door de eerste klas heen lopen op zoek naar een vrije tweede klas zitplaats of een werkend toilet zelfs niet mag, al zal dat niet de insteek zijn.
Re: Korte vragen
Tenzij uit een andere passage weer blijkt dat je met een 1e klas kaartje zowel recht hebt op een verblijf in de 1e als in de 2e klas. Wat me niet onlogisch zou lijken. Maar ik heb geen zin om dat na te pluizen. Voor zover ik weet is dit alleen een ding bij DB, waar een (Super) Sparpreis voor de 1e klas officieel niet geldig is in de 2e klas (maar een Flexpreis weer wel). Hier een draadje. Maar of dat dan weer in de praktijk daadwerkelijk een ding is, weet ik niet. Sommige Duitsers zijn heel erg van de regeltjes, nog meer dan sommige Nederlanders.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat het wél zomaar mocht, staan in de 1e klas met een 2e klas kaartje. In België heb ik ook wel eens zo'n omroep meegemaakt om de 1e klas (inclusief de balkons!) te verlaten in een propvolle trein. Dat is inderdaad wel een interessant fenomeen: in Nederland zijn alle balkons 2e klas, maar dat gaat in andere landen niet altijd op. Overigens vind ik het wel een beetje flauw om daarop te handhaven als de trein zo volgepropt is dat er helemaal niemand meer bij kan, maar in de praktijk loopt de interpretatie van 'vol' nogal uiteen...Plutona schreef: ↑ma 30 sep 2024, 16:45 Een tijdje terug overkwam mij iets nieuws in een Duitse trein. Ik reisde 1e klas in de RE van National Express van Aachen naar Düsseldorf en zoals gebruikelijk was deze vertraagd en overvol. Bij Leverkusen werden alle reizigers die zonder geldig vervoersbewijs in de 1e klas stonden gesommeerd de coupé te verlaten, met een hoop geklaag en gesteun tot gevolg. Is dit gebruikelijk in Duitsland? En is dit officieel ook een regel in Nederland?
Aanvulling: Mensen die de Desiro's in NRW goed kennen weten dat er ook een wachtruimte is tussen twee eerste klas-coupé's in, ook daar mocht je niet staan.
-
- Berichten: 941
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Korte vragen
Ik wel En zo'n passage heb ik dus niet kunnen vinden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39700
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
In Nederland heb je ook geen treinen met een deur + balkon tussen twee eerste klasse coupés, alhoewel, ik twijfel nu even of dat in ICNG niet ergens het geval is. De Desiro HC's die op de RRX rijden hebben dat inderdaad wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
In Nederland heb je geen treinen meer die dat hebben. SGM was de laatste met een buitendeur tussen twee coupé's eerste klas.
De vijfdelige ICNG heeft één sectie eerste klas, maar die zit op de plek waar de extra tussendraaistellen zitten, en is daardoor groter dan de twee afdelingen eerste klas in de achtdelige trein die niet boven de tussendraaistellen zitten. Er is door die gewijzigde positie ook een merkbaar verschil in rij- en geluidscomfort tussen de eerste klas in een vijfdelig stel en in een achtdelig stel, de achtdelige zijn op dat punt beter.
De vijfdelige ICNG heeft één sectie eerste klas, maar die zit op de plek waar de extra tussendraaistellen zitten, en is daardoor groter dan de twee afdelingen eerste klas in de achtdelige trein die niet boven de tussendraaistellen zitten. Er is door die gewijzigde positie ook een merkbaar verschil in rij- en geluidscomfort tussen de eerste klas in een vijfdelig stel en in een achtdelig stel, de achtdelige zijn op dat punt beter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Maar ook bij rijtuigen is het anders. In België bijvoorbeeld horen de balkons aan het uiteinde van een 1e klasrijtuig bij de 1e klas. In ICR of ICM in Nederland is dat bij mijn weten niet zo; eventuele klapstoeltjes op het balkon zijn dan ook gewoon 2de klas.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39700
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Mja, daarom zijn die dingen ook blauw. In België is dat wat lastiger te herkennen want daar moet je verschillende tinten grijs onderscheiden
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 941
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Korte vragen
Heeft 1 van de type's virm(m) niet twee 1ste klassen tegen elkaar aan? Misschien dat dat boven wel en onder niet is, zoiets.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39700
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Ja, maar niet in hetzelfde rijtuig echter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
Maar je hebt bij VIRM dus wel balkons waarbij beide kanten op de 1e klas aansluiten, al dan niet via een bakovergang. Bij VIRMm is geloof ik het onderdek aan één zijde omgebouwd naar 2e klas en heb je de situatie dus niet meer.
Re: Korte vragen
Nee, in VIRMm heb je ook balkons waarbij beide kanten op de 1e klas aansluiten, al dan niet via een bakovergang.
Dat is nu juist één van de balkons die een toilet hebben en daarmee zijn we weer terug bij mijn eerdere vraag in dit topic.
Dat is nu juist één van de balkons die een toilet hebben en daarmee zijn we weer terug bij mijn eerdere vraag in dit topic.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Korte vragen
Alleen bij VIRM1 dan, bij VIRMm2/3 is het onderdek van de ABv6 bak omgebouwd naar tweede klas.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Vanochtend waren de 2416 en 3227 uitgevallen en stond de 2327 in Dt met +5 aangegeven, waardoor de overstap in Ledn op de 1827 zou komen te vervallen. Hierdoor zou ik met +30 aankomen op Dvd.
Volgens de Reisplanner was op dat moment de snelste optie om via Rtd te reizen en daar de 1000 te nemen naar Shl en dan de 1600 naar Dvd. Daarmee had ik "slechts" +20, maar ik had dan wel meer dan 15 minuten vertraging terwijl ik via de HSL reisde. Heb ik dan recht op GTBV?
Volgens de Reisplanner was op dat moment de snelste optie om via Rtd te reizen en daar de 1000 te nemen naar Shl en dan de 1600 naar Dvd. Daarmee had ik "slechts" +20, maar ik had dan wel meer dan 15 minuten vertraging terwijl ik via de HSL reisde. Heb ik dan recht op GTBV?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9254
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Is dit niet meer een Korte Vraag dan een Alledaagse gebeurtenis?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste updates:
06-10-2024 --> 53 nieuwe foto's NIEUW
25-09-2024 --> 134 nieuwe foto's
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste updates:
06-10-2024 --> 53 nieuwe foto's NIEUW
25-09-2024 --> 134 nieuwe foto's
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Gewoon een combinatie van beiden.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 941
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Volgens mij wel:
Er staat niet expliciet dat het ook geldig is als je door een gemiste overstap vertraging krijgt, maar in de normale voorwaarden staat dat óók niet, en daar wordt dat wel gewoon goedgekeurd. Dus ik neem aan dat het bij de HSL ook zo werkt.NS voorwaarden GTBV Intercity Direct schreef:U kunt een beroep doen op deze GTBV-regeling indien u in het bezit bent van een geldig NS-vervoerbewijs voor de Intercity direct of de Intercity Den Haag – Eindhoven (HSL) en van (minimaal één van) beide treindiensten gebruikmaakt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Lijkt mij niet want je loopt de vertraging niet op de hsl op.Meltrain schreef: ↑di 01 okt 2024, 15:11 Vanochtend waren de 2416 en 3227 uitgevallen en stond de 2327 in Dt met +5 aangegeven, waardoor de overstap in Ledn op de 1827 zou komen te vervallen. Hierdoor zou ik met +30 aankomen op Dvd.
Volgens de Reisplanner was op dat moment de snelste optie om via Rtd te reizen en daar de 1000 te nemen naar Shl en dan de 1600 naar Dvd. Daarmee had ik "slechts" +20, maar ik had dan wel meer dan 15 minuten vertraging terwijl ik via de HSL reisde. Heb ik dan recht op GTBV?
Maar je kan t altijd proberen.
Re: Korte vragen
Dat is sowieso niet de regel, want ik heb ook HSL gtbv gekregen omdat er geen treinen reden tussen Tilburg en Eindhoven en ik van Rotterdam naar Eindhoven dus via Den Bosch moest reizen.
Re: Korte vragen
Bij VIRMm-1 heb je inderdaad twee balkons (en een bakovergang) tussen alleen maar afdelingen eerste klas. Ik dacht dat dat ook in VIRMm-2/3 was, maar dat is inderdaad niet het geval.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Een Alledaagse Vraag, aka een Korte Gebeurtenis.
Je vraagt je af waarom daar nog geen draadje voor bestaat...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 3785
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Korte vragen
Gaat dit jaar de ICR al uit dienst of pas volgend jaar? En als de ICR volgend jaar blijft rijden, op welke treinen blijft de ICR dan rijden?
-
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten