Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22214
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Michael schreef: do 21 nov 2024, 16:37
Meltrain schreef: do 21 nov 2024, 15:29 Maar wat is dan nog het voordeel van wagenverkoop?
Je moet daar met dezelfde pinpas ritkaarten kopen die duurder zijn dan het OVC-tarief.
Alleen dagkaarten hebben nog een toegevoegde waarde, maar die zijn ook in een app te koop.
Dagkaarten zijn niet overal in een app te koop. Het dalurendagkaartje in Brabant is bijvoorbeeld alleen in de voorverkoop en in de bus te koop. E-tickets vooraf online kopen via de website heeft Arriva afgeschaft omdat daar op grote schaal mee gefraudeerd werd. Alleen e-tickets die in een app gekocht zijn zijn geldig omdat daar ook een bewegend Arriva logo te zien is zodat duidelijk is dat het om een echt e-ticket gaat.
Dat gedeelte van fraude snap ik, maar waarom is het Dalurendagkaartje dan niet te koop in de app van Arriva?
Suus schreef: do 21 nov 2024, 17:24 Er komt niet één standaardhoogte, maar alleen bij bijzondere uitzondering mogen er nog andere perronhoogtes dan 55 en 76 cm boven de spoorstaaf gebouwd worden. In principe worden op grote knoopstations en op lijnen met een grote hoeveelheid reizigers perrons van 76 cm gebouwd, en op minder belangrijke lijnen perrons van 55 centimeter.
Maar waarom dan niet overal 76 cm?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Chrysa
Berichten: 8082
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Z2N schreef: do 21 nov 2024, 16:27 In de provincie Utrecht werkt prima, dan zou het elders ook gewoon moeten werken.
Nope, in west-Brabant werkt het met buitenlandse passen regelmatig niet. Heb toch regelmatig Belgen in de bus gehad die niet konden inchecken.

Met die e-tickets in de app wordt ook grootschalig gefraudeerd trouwens. Zeker de helft van de mensen die ik controleerde had geen kloppend kaartje.
hauptbahnhof
Berichten: 4116
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Hoe kan ermee gefraudeerd worden? Zijn het geen QR-codes die gescand moeten worden?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9200
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Meltrain schreef: do 21 nov 2024, 22:13
Suus schreef: do 21 nov 2024, 17:24 Er komt niet één standaardhoogte, maar alleen bij bijzondere uitzondering mogen er nog andere perronhoogtes dan 55 en 76 cm boven de spoorstaaf gebouwd worden. In principe worden op grote knoopstations en op lijnen met een grote hoeveelheid reizigers perrons van 76 cm gebouwd, en op minder belangrijke lijnen perrons van 55 centimeter.
Maar waarom dan niet overal 76 cm?
Er rijden in Duitsland op grote schaal stoptreinen rond met een instaphoogte van 55 cm.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51489
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De reden dat er niet integraal voor 76 centimeter is gekozen is omdat in 2014 nog meer dan 40% van de perrons in beheer bij DB 38 centimeter of lager waren. Als je dan kiest voor integraal 76 cm en treinen gaat aanschaffen voor die perronhoogte, krijg je op flink wat stations hoogteverschillen van zo’n 50 centimeter.
Er is voor de zijlijnen daarom voor 55 centimeter hoge perrons als wensbeeld gekozen zodat bij substandard perrons de instap nog net te doen is en bij hogere perrons de afstap met een kleine plank valt te overbruggen indien nodig. Daarop zijn opdrachtgevers treinen gaan eisen met die instaphoogte en nu zit je daar vrijwel aan vast. Dat er veel treinen rijden met een instaphoogte van 55 cm zoals ArrivaBas terecht noemt is daarom meer een gevolg van de keuze, maar niet de oorzaak van die keuze.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11931
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

hauptbahnhof schreef: vr 22 nov 2024, 00:47 Hoe kan ermee gefraudeerd worden? Zijn het geen QR-codes die gescand moeten worden?
Dat vraag ik me ook af. Want het zijn inderdaad QR codes die gescand moeten worden. Screenshots maken is niet mogelijk want die functie is geblokkeerd in de apps. Het enige wat ik zo gauw kan bedenken is dat mensen een kaartje kopen voor 1 of 2 haltes terwijl ze een langer stuk reizen. Want dat komt nog wel eens voor.
Meltrain schreef: do 21 nov 2024, 22:13Dat gedeelte van fraude snap ik, maar waarom is het Dalurendagkaartje dan niet te koop in de app van Arriva?
Geen idee wat daar de reden van is. Misschien niet toegestaan vanuit de provincie? Want ook bij Hermes is de ritkaart en het dalurendagkaartje alleen te koop in de bus of bij servicepunten.
Chrysa
Berichten: 8082
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Michael schreef: vr 22 nov 2024, 08:44 Dat vraag ik me ook af. Want het zijn inderdaad QR codes die gescand moeten worden. Screenshots maken is niet mogelijk want die functie is geblokkeerd in de apps. Het enige wat ik zo gauw kan bedenken is dat mensen een kaartje kopen voor 1 of 2 haltes terwijl ze een langer stuk reizen. Want dat komt nog wel eens voor.
Een qr code van een dag werkt op alle bussen de hele dag door, ook als je een rit koopt voor 1 halte in de ochtend krijg je tot middernacht een groen vinkje. En screenshots maken maken is prima mogelijk, die beveiliging is heel makkelijk te omzeilen.

Het toppunt was iemand met een foto van een dagkaart bus Groningen die de computer gewoon accepteerde. Die mocht van mij de volgende bus pakken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13259
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Chrysa schreef: vr 22 nov 2024, 18:30 Een qr code van een dag werkt op alle bussen de hele dag door, ook als je een rit koopt voor 1 halte in de ochtend krijg je tot middernacht een groen vinkje. En screenshots maken maken is prima mogelijk, die beveiliging is heel makkelijk te omzeilen.
Heb anders ook wel eens mensen die per ongeluk twee keer dezelfde qr-code scannen. Bij de tweede keer krijg ik toch echt een kruis.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Als je gewend bent aan privilege, dan voelt gelijkheid als onderdrukking.
Als je je stoort aan iemands bevrijding, dan profiteer je waarschijnlijk van hun onderdrukking.
IIVQ
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Ik heb sowieso nog nooit ge OVPéét, maar in Amsterdam is het GVB heel erg. De wagenverkoop op de bus was al afgeschaft terwijl twee banken (Knab en Triodos) nog geen OV-pay aanboden.
Als je met een kind tussen 4 en 12 reist (die vaak nog geen betaalpas hebben) dan is er (tenzij je zelf een OVC of twee bankpassen) hebt geen goede mogelijkheid te betalen.

Van collega's op Texel hoor ik dat Duitse families vaak maar één betaalpas hebben - los van dat die vaak ook niet goed werkt met OV-Pay. En als ik meereis op een toeristenrijke lijn als 397 dan zie ik nog enorm veel (groepen) mensen een kaartje kopen omdat OV-pay op een of andere manier niet voldoet: groep waarin niet iedereen een pas heeft, pas werkt niet of ze willen een van de Regionale uur- of (meer)dagkaarten

Ik vind het een beetje horkerig, dat afschaffen van wagenverkoop is toegestaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22214
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Het GVB stelt ook per 1 januari de kaartverkoopautomaten op de metrostations buiten werking.
Chrysa schreef: vr 22 nov 2024, 18:30 Een qr code van een dag werkt op alle bussen de hele dag door, ook als je een rit koopt voor 1 halte in de ochtend krijg je tot middernacht een groen vinkje. En screenshots maken maken is prima mogelijk, die beveiliging is heel makkelijk te omzeilen.
Dan moet die beveiliging (ook van QR codes) verbeterd worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
IIVQ
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Lekker. Hoe moet ik mijn OV-chipkaart dan in één keer met €130 opladen?
TomSteyl
Berichten: 464
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Korte vragen

Bericht door TomSteyl »

IIVQ schreef: vr 22 nov 2024, 19:29Ik vind het een beetje horkerig, dat afschaffen van wagenverkoop is toegestaan.
Helemaal mee eens!! Nu worden er her en der zelfs ritkaartjes afgeschaft die soms in het voordeel van de reiziger waren en zo flikken de vervoerders dit elke keer opnieuw.

Overduidelijk dat de OV-autoriteit de klant is en niet de reiziger.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51489
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De laatste tijd reis ik voor een nieuwe wandelreeks regelmatig met bussen van de TEC. Het is mij opgevallen dat de bussen die door TEC zelf worden gereden, een groene strip bovenaan over 2/3e van de breedte van de voorruit hebben. De strip is transparant, maar dus wel groen. Het lijkt ook niet gebonden aan een specifieke regio, ik ben het nu zowel in bussen van Liège-Verviers als Brabant wallon tegengekomen. Wat is het nut van deze groene strip?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3124
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Folie tegen de zon, lijkt mij.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
IIVQ
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Tussen Abcoude en Holendrecht is een wisselkruis tussen de twee linker- en rechtersporen van de viersporigheid, dat neem ik aan af en toe roestgereden moet worden. De eerstvolgende mogelijkheden om te wisselen zijn in zuidelijke richting vlak na Maarssen (of alternatief: vlak voor Harmelen Aansluiting), of in Noordelijke richting vlak voor Muiderpoort (of alternatief: vlak voor RAI of rondom Diemen Zuid).

Als treinen dit kruis roestrijden, waar komen ze dan weer op hun "gewone" spoor en welke treinen zijn dit dan? En wordt roestrijden (regulier, niet na werkzaamheden) altijd met ingeplande personentreinen gedaan of gebeurt dit ook wel eens met goederentreinen?
Dionysusnu
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

IIVQ schreef: vr 29 nov 2024, 18:41 of alternatief: vlak voor Harmelen Aansluiting
Of zelfs vlak na Breukelen al (wel alleen ri Harmelen)
Het wordt vandaag in ieder geval al genoeg roestgereden; Kerende treinen in Asb gebruiken het om weer aan de goede kant te komen.
IIVQ
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Dat was ook de reden dat ik er aan dacht. Maar normaal moet dat ook gebeuren. Dat is volgens mij de reden dat er liever 2 overloopwissels achter elkaar gelegd worden dan een wisselkruis, want je kan dan direct terugwisselen. Naast dat 2 overloopwissels ook goedkoper is want geen kruisstuk.

Ik zie in de hvs van Abcoude dat 7395 op di en wo op spoor 2 op Ac (het "verkeerde" perron voor die richting) zou moeten halteren, maar als ik die reis dan plan in NS.nl dan komt 'ie alsnog op spoor 3 terecht. Plan ik 'm op een "donderdag" (1:20 op de NS-reisplanner is donderdag, maar voor de haltevertrekstaten is dat woensdag ...) dan zie ik dat deze trein op Ac, Bkl en Mas op spoor 2 ipv 3 stopt en Utzl overslaat en eindigt op Ut spoor 7 - de reden dat Utzl overgeslagen wordt, want daar kan je alleen komen door na Mas naar het buitenspoor te gaan!

Op Asb richting het zuiden één IC naar ut op spoor 3, maar alleen op wo en do. Naar Amsterdam Zuid alleen op 1:39/2:39/3:39 een nachttrein op spoor 7 om ongeveer dezelfde tijden op ma/di en zo op spoor 6 een IC naar Amsterdam (en verder door naar Rtd).

Op Asa staat alles naar het noorden op spoor 1 en alles naar het zuiden op 4. Op Dvd-boven idem: alles altijd op spoor 5 (noordwaards)/8 (zuidwaarts).

Dus dan mis ik nog een heleboel ritten op andere dagen. Alles moet toch elke 24 uur bereden worden, niet elke week?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51489
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het nachtnet zal veel van de roestrijacties voor zijn rekening nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3879
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Hoe komt het dat de e320-stellen die soms tussen Amsterdam en Paris worden ingezet niet in Antwerpen kunnen stoppen?
-
en-es
Berichten: 4941
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Geen idee. Ik wist trouwens niet dat er treinen Amsterdam-Parijs zijn die niet in Antwerpen Centraal stoppen.
Bemined
Berichten: 6499
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Eentje per dag, trein 9322, andere twee treinen met e320 gaan slechts tot Brussel. En die slaan inderdaad alle drie Antwerpen over.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51489
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Vermoedelijk omdat het rijpad niet voorziet in een stop in Antwerpen-Centraal en het ook niet inpasbaar was (volgens mij zit de Eurostar vrij dicht voor de “langzame” IC 3100 Antwerpen-Centraal - Brussel-Zuid, die vertrekt 7 dagen per week om xx:06 uit Antwerpen-Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 6499
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

De e320 naar Parijs rijdt in een normaal pad waar tot de tijdelijke opheffing van de rechtstreekse Londentrein gewoon een Thalys stel in reed welke wel in Antwerpen stopte. Alleen de avondrit naar Brussel rijdt in het pad waarin eigenlijk de 9100 rijdt met doorkomst rond het hele uur in Antwerpen.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Nadat de Solaris Trollino's in dienst kwamen tussen Wageningen en Arnhem, zijn de Mercedes-Benz Citaro's, die daar reden, verkocht aan South West Tours/DiscoXpress. Daar is alleen iets geks aan de hand:

De 9283 (kenteken BX-VR-89) rijdt nu met nummer 9282
De andere bussen die bij SWT rijden, hebben geen nummers.

Weet iemand waarom dit is of welke logica hierachter zit?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Heeft iemand een idee per wanneer de Arriva Nachttrein Maastricht-Schiphol via Amsterdam Centraal is gaan rijden in plaats van Zuid? En waarom wordt daar nergens over gecommuniceerd? :')

Edit: via Treinposities vind ik in ieder geval een rit op 12 juli; ik neem aan dat dat de eerste was. Dat de bestandsnaam van de sneaky aangepaste PDF-dienstregeling "limburg-nachttrein-kalender2024-juli" is, bood wat houvast. :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast