Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Hainje

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

In de app op een knop drukken voor klassewissel.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Als je gewend bent aan privilege, dan voelt gelijkheid als onderdrukking.
Comparison is the thief of joy.
diederickx

Bericht door diederickx »

Een overgang van 2 naar 1 voor de hele dag (niet per traject) kan bij de NS-automaat gekocht worden (op de chipkaart geladen). 25 euro met spits, 10 euro in daluren, 6 euro op zaterdag of zondag. Deze zijn ook geldig bij Arriva. Althans zo staat het hier.
diederickx

rvdborgt schreef: vr 31 jan 2025, 14:23
DingeZ schreef: vr 31 jan 2025, 12:28[...] we nemen dan AVE 9742 van Lyon naar Barcelona en dan IC 1201 naar Valencia met een overstaptijd van 41 minuten. [...] Nu komt het probleem, in de boekingsmodule van Renfe zijn er geen doorgaande tickets mogelijk tussen een internationale en binnenlandse trein.
De Renfe verkoopt alleen reizen met overstap voor specifieke verbindingen waarvoor zij de overstap hebben "goedgekeurd". En voor deze verbinding willen ze dat blijkbaar niet.
Ik zie nu dat Renfe de overstap van AVE 9742 op IC 1201 vreemd genoeg wél als één ticket te koop aanbiedt vanaf Figueres Vilafant of Girona. Het zou dus een optie kunnen zijn om een internationaal ticket te kopen tot bijvoorbeeld Girona, plus een binnenlands ticket Girona - Valencia in dezelfde trein. Je moet in Girona dan wel waarschijnlijk binnendoor verkassen naar een andere plaats, en het kan zijn dat de conducteur het niet leuk vindt dat je daar niet door de bagage- en ticketcontrole gaat.
Hainje

Bericht door Hainje »

Ik heb afgelopen mei wel ontdekt dat je op de site en in de automaat veel minder kaartjes kunt kopen dan bij een loket (in Spanje). Daar heb je zowat alles tot je beschikking.
diederickx

Noem eens een voorbeeld?
Hainje

Bericht door Hainje »

Madrid - Algeciras en Algeciras - Sevilla is er eentje die ik mij kan heugen.
Daar kon ik geen kaartjes voor krijgen op de meeste dagen.
diederickx

Dank voor de verduidelijking.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik krijg 2x per jaar een mail van NS dat er een factuur van €0,00 voor mij klaarstaat, maar ik kan die niet terugvinden in mijn NS onder Betaaloverzicht -> Betaalde facturen (volgens de mail zou het onder "betaaloverzicht" moeten staan).

Hebben anderen dat ook en weet iemand waar dat voor is?

Ik krijg regelmatig een identiek mailtje met een bedrag, maar dan staat die factuur wel in dat overzicht, en is het voor stallen van een fiets (langer dan 24 uur op Bijlmer), verlenging dal voordeel of voor huur OV-fiets.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik stapte zojuist in Rotterdam in de 1100, omdat ik dacht dat het de s9500 was. Een beetje dom, maar het was dan ook erg chaotisch met spoorwijzigingen en vertragingen.
Hoe het ook zij, ik reis nu via het klassieke spoor en niet via de HSL. Ik had echter al wel de ICd-toeslag gekocht.
Is er een mogelijkheid om uitsluitend de toeslag terug te vragen?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
en-es

Bericht door en-es »

Ik zou het gewoon proberen bij de klantenservice. Nee heb je en ja kun je krijgen.
Karel123

Bericht door Karel123 »

Hoe zit het met het combineren van busabonnementen op één kaart?

Ik zou het liefst het Busvoordeelabonnement (Nijmegen) van Breng combineren met Dal Voordeel Oost op één kaart maar ik vermoed dat ie dan maar een van de twee pakt.

Dus van Arnhem -> Nijmegen rekent ie voordeel over de hele rit.
En van Nijmegen -> Arnhem is de rit binnen Nijmegen gratis maar voorbij Elst betaal je de volle mep.
fogeltje
Oud-beheerder OVNL

Bericht door fogeltje »

Volgens mij kijkt hij altijd eerst naar afgekocht reisrecht en krijgt dat voorrang. Ik heb in een verleden ooit Breng Vrij en Dalurenkorting NB op 1 kaart gehad en op lijn 99 ging dat altijd goed, zowel bij Breng als Arriva.

Lastig wordt het met twee kortingsabonnementen, dat gaat met name bij Connexxionbedrijven fout. Zijn er twee kortingen geldig, dan weet hij niet welke hij moet pakken en reis je voor de handigheid maar gewoon vol tarief :') ik had dat in verleden met Dalurenkorting NB en Oost. Dat ging dus bij Breng niet.
"Een touringcar is geen bus"
Karel123

Bericht door Karel123 »

fogeltje schreef: ma 03 feb 2025, 13:56 Volgens mij kijkt hij altijd eerst naar afgekocht reisrecht en krijgt dat voorrang. Ik heb in een verleden ooit Breng Vrij en Dalurenkorting NB op 1 kaart gehad en op lijn 99 ging dat altijd goed, zowel bij Breng als Arriva.

Lastig wordt het met twee kortingsabonnementen, dat gaat met name bij Connexxionbedrijven fout. Zijn er twee kortingen geldig, dan weet hij niet welke hij moet pakken en reis je voor de handigheid maar gewoon vol tarief :') ik had dat in verleden met Dalurenkorting NB en Oost. Dat ging dus bij Breng niet.
Kan het anders zijn als je tussen het inchecken en uitchecken van "gebied" verandert? Bij Breng Vrij zie ik expliciet staan dat gratis reizen voor het hele traject van buslijn 99 geldt (m.a.w. dus dat Dalurenkorting NB voor die lijn eigenlijk "overbodig" is). In mijn geval zou ie dus eigenlijk slim genoeg moeten zijn om tussen Elst en Nijmegen het Nijmeegse abonnement te nemen en tussen Elst en Arnhem het kortingsabonnement.
fogeltje
Oud-beheerder OVNL

Bericht door fogeltje »

Reken daar maar niet op. Vroegah kreeg je bij Breng alleen dalurenkorting op lijn 99 in de volgende gevallen:
- Daluren Oost korting als je tussen Nijmegen CS en Grave, Stoofweg reisde. Was je reis langer kreeg je GEEN korting over de hele rit
- Daluren NB als je reisde tussen Uden BS en Nederasselt, Kruispunt, was je reis langer idem geen korting.

Mogelijk hebben ze dat wel verbeterd en krijg je toch korting op het stuk waar je recht op hebt, ook al reis je langer. Maar reken er niet op dat je kaart halverwege de andere korting gaat aanspringen. In ieder geval niet bij Connexxionbedrijven. Wat dan wel berekend wordt? Geen idee, ben eerlijk gezegd wel benieuwd.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie