Hellingbaan bij Vierlingsbeek

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Spoorniels

Hellingbaan bij Vierlingsbeek

Bericht door Spoorniels »

Hallo!

Ik was vandaag bij spoor 2 op station Vierlingsbeek, en daar viel mij deze op het eerste oog nutteloos uitziende hellingbaan op. Kan iemand mij vertellen waarom deze hier ligt?

Alvast bedankt.Afbeelding
dennistd

Re: Hellingbaan bij Vierlingsbeek

Bericht door dennistd »

Ik denk dat de hellingshoek te groot is. En als je die kleiner gaat maken dan wordt je perron korter, wat natuurlijk ook niet handig is. Dan maar een extra hellingbaan er naast die wel aan de eisen voldoet. (A)

Hier een foto van de situatie in 2010, toen nog zonder toegevoegde hellingsbaan: https://www.stationsweb.nl/afbeelding.a ... eek&num=39
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De toegankelijkheidseisen voor hellingbanen met een hoogteverschil van meer dan een halve meter zijn in in het vorige decennium aangescherpt, en nu 1:20. Waar het niet mogelijk was om de bestaande hellingbaan direct aan te passen, bijvoorbeeld omdat het perron dan te kort zou worden, is er op diverse stations een (al dan niet tijdelijke) hellingbaan naast gebouwd. In Rilland-Bath kwam het ook voor, maar daar is inmiddels het perron alsnog aangepast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM

Bericht door WSM »

Wat zijn de eisen voor handrailing ter plaatse van tripping hazards?

Als ik dit ontwerp zie lijkt het erop dat veiligheid niet voor alles gaat.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Spoorniels

dennistd schreef: za 22 feb 2025, 04:23 Ik denk dat de hellingshoek te groot is. En als je die kleiner gaat maken dan wordt je perron korter, wat natuurlijk ook niet handig is. Dan maar een extra hellingbaan er naast die wel aan de eisen voldoet. (A)

Hier een foto van de situatie in 2010, toen nog zonder toegevoegde hellingsbaan: https://www.stationsweb.nl/afbeelding.a ... eek&num=39
Dat dacht ik ook, echter lijkt bij spoor 2 de hellingshoek hetzelfde te zijn, maar daar is niet zo’n extra baan aangebracht.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Bij het andere perron van Vierlingsbeek zit de extra hellingbaan achter de fietsenstalling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Spoorniels

Ah, dat verklaart een hoop. Bedankt!
Plaats reactie