Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

In de avonduren en weekenden zal er te weinig vraag zijn om te lijn te rijden. In vakanties rijdt lijn 149 wel gewoon.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
13-04-2025 NIEUW --> 101 foto's - Zuid-Holland, Noord-Holland, Limburg, Gelderland en Overijssel
23-03-2025 --> 55 foto's - Zuid-Holland en Gelderland
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Op die tijden rijdt OV op Maat als vervanging.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: di 15 apr 2025, 14:13 In Elten moet eerst de B8 verlegd worden naar de noordzijde van het spoor, helaas zijn sinds 2022 de websites hierover niet meer bijgewerkt.
Voor iedereen die zich afvraagt wat biotine hiermee te maken heeft, het gaat dus over Bundesstraße 8. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Plutona

Bericht door Plutona »

Kan Arriva - puur hypothetisch - met WINK rijden tussen Roermond en Nijmegen of tussen Arnhem en Winterswijk?
Dionysusnu

Dat hangt ervan af hoe hypothetisch je wil zijn. Ik zie in ieder geval in het PvE van de concessie Groningen/Fryslan geen inzetbeperking staan wat betreft de treinstellen, zo lang ze daar vervangen worden door gelijkwaardig materieel. De provincie kan opleggen dat de treinstellen na de concessie meegaan naar de volgende, dus Arriva zou ze bijvoorbeeld niet zomaar voor 15 jaar in een nieuwe concessie vast kunnen zetten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Ik weet niet of de Wink landelijk is toegelaten.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Lidee Moril schreef: ma 14 apr 2025, 23:45 Vanwege een grote file op de snelweg reed ik vandaag binnendoor van Emmerich naar Arnhem. Ik passeerde daarbij meerdere malen het spoor tussen Emmerich en de grens. En het viel me op dat er op dat stuk spoor totaal geen sporen zijn te vinden van werkzaamheden aan de uitbreiding van het spoor, terwijl die werkzaamheden op allerlei delen voorbij Emmerich in volle gang zijn.

Gaat daar ook nog iets gebeuren? Of zijn die werkzaamheden puur gefocust op het stuk Oberhausen-Emmerich?
Simpel gezegd zijn voor het stuk tussen Emmerich en de grens de vergunningen nog niet rond, dus kan er daar nog niet gebouwd worden. De laatste update voor de vergunnningen is van september 2024, sindsdien is deze kaart (pdf-alarm!) correct: Voor het traject van Oberhausen tot en met Wesel-Blumenkamp (net na station Wesel-Feldmark) is de vergunning rond, evenals voor een stuk van 3,6 rond Haldern. Op die stukken zie je nu ook de werkzaamheden voor het nieuwe spoor serieus opschieten tijdens deze 80-weekse, met rond Haldern ook al stukken derde spoor. Op de rest van de route zie je die werkzaamheden niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Wubbo schreef: di 15 apr 2025, 17:09 Ik weet niet of de Wink landelijk is toegelaten.
Als ik ERATV mag geloven is de WINK wel landelijk toegelaten, maar kan deze in de praktijk niet zonder meer landelijk ingezet worden aangezien er (als ik het goed lees) geen TEN-T(Core Network)-lijnen gekruist mogen/kunnen worden (en Amsterdam - Bad Bentheim Grens valt hieronder).
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Wat zijn TEN-T lijnen? En waarom zouden die dan niet gekruisd mogen worden?
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Dat zijn lijnen die de EU belangrijk vindt. Geen idee waarom dat doorkruizen niet zou kunnen: technisch zijn die lijnen v.z.i.w. gewoon gelijk aan de rest van het Nederlandse spoor.
tjoektjoek

Bericht door tjoektjoek »

Rijdt de IC Berlijn als hij wordt omgeleid over de Hanzelijn harder dan 140 km/h onder ERTMS zodat de reistijd verminderd wordt?
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ik zag vandaag op Treinposities foto's van het 'nieuwe oude ICM-treinstel' op Arnhem Kleefse Waard. Alleen zag ik veel verschillende foto's, met op vrijwel iedere foto een andere samenstelling (de middenbak en het koprijtuig, juist een los koprijtuig of een los middenrijtuig). Weet iemand hoe ze staan en waar ze precies staan?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Bemined

Bericht door Bemined »

Een link naar de foto's zou helpen, maar als het dezelfde locatie is waar vorige maand de 1746 is neergezet dan zal het hier zijn:

https://www.google.nl/maps/@51.9669148, ... FQAw%3D%3D
en-es

Bericht door en-es »

Alleen beschikbaar als je ingelogd bent?
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

:oops:
1746, rechts naast de windmolen: https://www.openstreetmap.org/#map=19/5 ... 6&layers=N

4040 (sBk en AB-bak) ten zuiden van gebouw 73-DC: https://www.openstreetmap.org/#map=19/5 ... 8&layers=N

4040 (mBk) ten westen van gebouw 73-EB01: https://www.openstreetmap.org/#map=19/5 ... 6&layers=N

Voor actuele satellietbeelden zie https://viewer.satellietdataportaal.nl/ ... 04_PNEO-03
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Weet iemand waarom de treinen naar Parijs en Londen allebei Eurostar-treinen zijn maar je dus bij Eurostar-red geen zitplaats kunt kiezen? Een beetje een halve fusie dit :roll: :')
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Bij Thalystar Red kon je altijd al alleen raam- of gangplaats kiezen. Maar als je op een laat moment boekt is er soms geen keuze meer en wordt de vraag niet gesteld.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Waarom staan er op Rta, Cps en Nwk aan de uiteinden van de perrons sleutelkastjes? Er zijn geen overwegen voor de stop-door, tussen de stations geen wissels en het hele traject is dubbel-enkelspoor beveiligd.
Dionysusnu

Volgens mij zijn die om de dubbel-enkelspoorbaanvakken om te draaien terwijl er een trein aan het perron staat.
Bemined

Bericht door Bemined »

Dat is inderdaad om op de vrije baan te kunnen keren. Dubbel-enkelspoorbeveiliging komt in grofweg twee varianten voor. Met seinen rug aan rug zoals op Leiden - Den Haag, hier zal het tegensein direct vrijkomen als er geen tweede trein aankomt en kun je dus direct keren. Met seinen die niet rug aan rug staan zoals op Rotterdam - Nieuwerkerk komt het tegensein pas vrij als het hele blok is afgereden en kun je dus niet zomaar keren. Een aantal stations (ik ken Rotterdam Alexander, Capelle a/d IJssel, Nieuwerkerk a/d IJssel, Amsterdam Lelylaan en Eindhoven Strijp-S) hebben om die reden sleutelkastjes om het tegensein toch uit de stand stop te halen bij een kerende trein.

In de praktijk worden volgens mij alleen de sleutelkastjes bij Nieuwerkerk met enige regelmaat gebruikt als er door werkzaamheden of verstoringen in Gouda niet verder gereden kan worden. Op de andere stations komt het volgens mij maar zelden voor dat er gekeerd wordt.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ah, dank! Daar had ik niet aan gedacht.
Klaasje

Bericht door Klaasje »

Het gebruik van deze functionaliteit is eigenlijk ook onhandig op een traject met overwegen. Wanneer je het daar niet goed uitvoert kan je een open overweg tegenkomen met de trein.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: do 17 apr 2025, 17:09 Dat is inderdaad om op de vrije baan te kunnen keren. Dubbel-enkelspoorbeveiliging komt in grofweg twee varianten voor. Met seinen rug aan rug zoals op Leiden - Den Haag, hier zal het tegensein direct vrijkomen als er geen tweede trein aankomt en kun je dus direct keren.
Bedankt voor deze uitleg. :pos:
Ik snap alleen niet goed wat je bedoelt met rug aan rug.
Staan deze seinen dan aan beide uiteinden van de perrons?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Bemined

Bericht door Bemined »

Rug als in achterkant van het sein, dus seinen in beide richtingen die met de achterkant (bijna) tegen elkaar staan, waarbij er één scheidingslas of assenteller is voor beide seinen. Zie hier, waarbij je het tegensein vrijwel direct op groen ziet springen: https://www.youtube.com/watch?v=1LssjS7EzwA&t=750s
Plaats reactie