Pagina 409 van 427

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 03 feb 2024, 11:04
door en-es
De Voralpen Express is zeker de moeite waard. Deed het zelf in oktober 2022.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 03 feb 2024, 11:11
door Meltrain
Welke stoomlocomotieven hebben ATB en mogen op het Nederlandse hoofdspoor rijden?
Zelf weet ik het in elk geval van de volgende locomotieven:
SSN: 23 023 en 01 1075
VSM: 23 071 en 23 076

Zijn er nog andere stoomlocomotieven?

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 03 feb 2024, 12:00
door Daniel
Nitein-Repart schreef: za 03 feb 2024, 10:59 Is een rit met de Voralpenexpress van Arth-Goldau naar Sankt Gallen in maart de moeite waard eigenlijk?
Is qua omgeving wat kaal denk ik, je zit nog net te vroeg voor groene bomen.
Het eerste stuk vanuit Luzern tot Arth-Goldau is overigens naar mijn mening het mooist, daarna heb je tot Rapperwil nog altijd fraaie uitzichten.
Het laatste stuk naar Sankt Gallen vond ik wat minder spectaculair, maar helemaal op het laatst voor het eindpunt heb je nog wel een indrukwekkende brug over een kloof met zicht op meer bruggen (links zitten)

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 03 feb 2024, 14:58
door MarkNL
Meltrain schreef: za 03 feb 2024, 11:11 Welke stoomlocomotieven hebben ATB en mogen op het Nederlandse hoofdspoor rijden?
Zelf weet ik het in elk geval van de volgende locomotieven:
SSN: 23 023 en 01 1075
VSM: 23 071 en 23 076

Zijn er nog andere stoomlocomotieven?
De 52 532 momenteel in revisie bij de ZLSM krijgt ATB-E. Volgens de babbelbox hebben de VSM'ers 50 3654 en 52 8139 ook ATB-E. Echter zie je deze nooit op de hoofdbaan (meer) omdat ze te traag zouden zijn (maximaal 80 km/h). Eveneens volgens de babbelbox krijgt de recent gereviseerde 41 241 wel ATB-E (kennelijk is een maximumsnelheid van 90 km/h geen probleem dan).

Ik sluit niet uit dat mogelijk de 50'er of 52'er een ATB-E installatie doneert aan de 41'er. Bij de SSN rouleert de ATB-E installatie ook altijd tussen de rijvaardige locomotieven. De 41 105 die momenteel in revisie is bij de SSN zal dan vermoedelijk de ATB-E installatie van de 01 1075 krijgen.

De SGB, SHM en STAR hebben zover ik weet geen stoomlocomotieven met ATB-E (voor de kleine stomers is dat nooit interessant geweest). De Zweedse stomers van de ZLSM hebben eveneens zover ik weet nooit ATB-E gehad.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 03 feb 2024, 16:10
door Meltrain
Bedankt.
Moesten de locomotieven van de ZLSM geen ATB hebben om naar Valkenburg te rijden? Of gold voor dat stukje een uitzondering?
In elk geval de 1289 heb ik ook wel eens verder van huis gezien.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 04 feb 2024, 08:20
door Nitein-Repart
Daniel schreef: za 03 feb 2024, 12:00
Nitein-Repart schreef: za 03 feb 2024, 10:59 Is een rit met de Voralpenexpress van Arth-Goldau naar Sankt Gallen in maart de moeite waard eigenlijk?
Is qua omgeving wat kaal denk ik, je zit nog net te vroeg voor groene bomen.
Het eerste stuk vanuit Luzern tot Arth-Goldau is overigens naar mijn mening het mooist, daarna heb je tot Rapperwil nog altijd fraaie uitzichten.
Het laatste stuk naar Sankt Gallen vond ik wat minder spectaculair, maar helemaal op het laatst voor het eindpunt heb je nog wel een indrukwekkende brug over een kloof met zicht op meer bruggen (links zitten)
Ik heb nu dan ook de Voralpenexpress geboekt. Ga van Noord-Italië naar Zuid-Duitsland. Kan ik ook gelijk tussen Sankt Gallen en Lindau de Astoro meepakken. Volgende dag met de IC2012 (Oberstdorf-NRW) naar huis.

Niag Nijmegen Kleve Emmerich

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 11:15
door michiel71
Wat is het KM tarief wanneer ik op Nijmegen station instap en uitstap op Kleef Bahnhof en betaal met een Nederlandse OV-Chipkaart?

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 14:12
door iamthedutchdude
9292 geeft een totaalbedrag van €9,65 voor die rit aan. Aangezien er ook wordt aangegeven dat het basistarief €1,08 is, geldt dat voor de afgelegde afstand 8,57 wordt gerekend (wat ook wordt aangegeven).

De rit tussen Nijmegen, Centraal Station en Kleve, Bahnhof is in de gegeven richting precies 25 km onderweg. €8,57 / 25km ≈ €0,343 per km.

(Edit: Nijmegen Centraal - Kleve is geen 30 km maar 25)

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 14:20
door cassie127
Nijmegen - Wyler Landesgrenze is €2,60 = €1,52 (na aftrek instaptarief)

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 18:57
door JothamvW
Hoe zit dat nu precies met Interrail en de ICE? Er staat bij mij een melding "supplement required" bij.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 19:40
door huibf
iamthedutchdude schreef: ma 05 feb 2024, 14:12 9292 geeft een totaalbedrag van €9,65 voor die rit aan. Aangezien er ook wordt aangegeven dat het basistarief €1,08 is, geldt dat voor de afgelegde afstand 8,57 wordt gerekend (wat ook wordt aangegeven).

De rit tussen Nijmegen, Centraal Station en Kleve, Bahnhof is in de gegeven richting precies 25 km onderweg. €8,57 / 25km ≈ €0,343 per km.

(Edit: Nijmegen Centraal - Kleve is geen 30 km maar 25)
Zo werkt het niet helemaal. Het tarief is in NL 0.186. Het duitse deel is fors duurder. Ik gok ergens rond de 25 cent km.
Voorheen stond dit ook op een speciale pagina. Maar die is er niet meer inderdaad.
Ik heb de vraag uitstaan op X @BrengOV

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 19:56
door Z2N
JothamvW schreef: ma 05 feb 2024, 18:57 Hoe zit dat nu precies met Interrail en de ICE? Er staat bij mij een melding "supplement required" bij.
Er is geen toeslag nodig. Wel is deze zomer een reservering verplicht in ICE International, net als de meeste internationale langeafstandstreinen van en naar Duitsland.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 20:18
door JothamvW
Ik ga het weekend na komend weekend, goed om te weten dat het dus niet van toepassing is.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 22:53
door regenmaker
iamthedutchdude schreef: ma 05 feb 2024, 14:12 9292 geeft een totaalbedrag van €9,65 voor die rit aan. Aangezien er ook wordt aangegeven dat het basistarief €1,08 is, geldt dat voor de afgelegde afstand 8,57 wordt gerekend (wat ook wordt aangegeven).
Het is goedkoper om dan gewoon een enkeltje Nijmegen - Kleve af te rekenen contant bij de chauffeur voor 7 euro.

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 06 feb 2024, 07:53
door Meltrain
Contant? Je kunt toch niet meer met contant geld betalen in de bus?

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 06 feb 2024, 07:54
door regenmaker
In Duitsland en dus de bussen van de NIAG wel. ;)
In Duitsland kan je vaak nog niet met de pin betalen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 06 feb 2024, 08:06
door Meltrain
Worden in Duitsland dan geen buschauffeurs overvallen?
Dat gebeurde in Nederland namelijk wel toen men hier nog contant kon betalen.
Maar kun je dan bij de NIAG wel met pinpas betalen? Dat lijkt me voor de chauffeurs zelf ook prettiger.

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 06 feb 2024, 08:09
door regenmaker
Nee, niet in de bussen van de NIAG. Nouja voor reizen binnen Nederland is er op de SB58-bussen een Transdev systeem inclusief ticketbox geïnstalleerd, daar kan je alleen met de pin betalen. :')

Bij de STOAG bijvoorbeeld wel met bankpas betalen. In Duitsland wordt sowieso veel meer met contant geld betaald. Echter, wordt in Duitsland ook veel gebruik gemaakt van e-tickets op een mobiel. Zie https://www.vrr.de/en/timetable-mobility/eezy-vrr/.

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 06 feb 2024, 08:38
door Milco
Wat voor tarief betaal je eigenlijk binnen Nederland? Is dat gelijk aan de tarieven van Breng?

Hoe zit dat eigenlijk met lijn 44 Heerlen-Aachen? Deze rijdt deels met Duitse bussen maar hierop kun je niet reizen met de ov-chipkaart. Als iedereen die binnen Nederland met contant een kaartje moet kopen kost dat toch enorm veel tijd?

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 06 feb 2024, 11:51
door cassie127
cassie127 schreef: ma 05 feb 2024, 14:20 Nijmegen - Wyler Landesgrenze is €2,60 = €1,52 (na aftrek instaptarief)
Tarief binnen Nederland

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 06 feb 2024, 16:03
door huibf
KM tarief op sb58 in Duitsland is 0.286.
In Nederland dat in Regio Nijmegen 0.186.

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 06 feb 2024, 16:54
door umbusko
Ik heb het Duitse tarief op de wiki toegevoegd, op de pagina OV-chipkaart.
Daar vind ik in de tabel het volgende:

2011 t/m 2013: 0,200
2014: 0,210
2015: 0,217
2016: 0,225
2017: onbekend
2018: 0,240
2019 t/m 2023: onbekend
2024: 0,286 (met dank aan huibf)

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 06 feb 2024, 18:43
door Meltrain
Milco schreef: di 06 feb 2024, 08:38 Hoe zit dat eigenlijk met lijn 44 Heerlen-Aachen? Deze rijdt deels met Duitse bussen maar hierop kun je niet reizen met de ov-chipkaart. Als iedereen die binnen Nederland met contant een kaartje moet kopen kost dat toch enorm veel tijd?
Dat was, naast de veiligheid, juist de belangrijkste reden om in Nederlandse bussen geen contant geld meer te accepteren. Ik snap oprecht niet dat men in Duitse bussen nog steeds alleen met contant geld kan betalen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 06 feb 2024, 18:51
door iamthedutchdude
huibf schreef: di 06 feb 2024, 16:03 KM tarief op sb58 in Duitsland is 0.286.
In Nederland dat in Regio Nijmegen 0.186.
Weet je wel zeker of die tarieven kloppen? Als ik dat namelijk nareken, kom ik uit op een bedrag van €7,49 voor het stuk Nijmegen Centraal Station - Kleve Bahnhof, terwijl 9292 het heeft over €9,65 voor datzelfde traject. NL-tarief lijkt dus wel te kloppen (berekend €1,55, in praktijk €1,52), maar DE-tarief totaal niet.
Spoiler: show

Code: Selecteer alles

Nijmegen Centraal Station - Wyler Landesgrenze (NL-tarief)      8,33 km x €0,186/km = €1,55
Wyler Landesgrenze - Kleve Bahnhof (DE-tarief)                 17,00 km x €0,286/km = €4,86
Basistarief                                                                         = €1,08
                                                                                    --------+
Nijmegen Centraal Station - Kleve Bahnhof                                             €7,49

*Afstanden o.b.v. OpenStreetMaps, dus kunnen licht afwijken

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 06 feb 2024, 18:52
door Milco
Meltrain schreef: di 06 feb 2024, 18:43
Milco schreef: di 06 feb 2024, 08:38 Hoe zit dat eigenlijk met lijn 44 Heerlen-Aachen? Deze rijdt deels met Duitse bussen maar hierop kun je niet reizen met de ov-chipkaart. Als iedereen die binnen Nederland met contant een kaartje moet kopen kost dat toch enorm veel tijd?
Dat was, naast de veiligheid, juist de belangrijkste reden om in Nederlandse bussen geen contant geld meer te accepteren. Ik snap oprecht niet dat men in Duitse bussen nog steeds alleen met contant geld kan betalen.
Duitsers zijn nou eenmaal gek op contant geld. Die lopen gerust met flappen honderdjes op zak. Ook in vele andere landen kun je voor zover ik weet enkel met contant betalen in de bus. Wat dat betreft loopt Nederland voor op de rest.

Iemand die toevallig mijn vraag over de Duitse bussen op lijn 44 kan beantwoorden?