
Korte vragen
- ArrivaBas
- Berichten: 9523
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Naast dat een Duitse BR101 geen gelijkstroom lust (geeft juist een leuk klusje voor de brandweer
), is deze niet toegelaten om in Nederland op eigen kracht te rijden, behalve naar de grensstations.

"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22813
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Korte vragen
Je kunt toch de Nederlandse loc voor de Duitse zetten?
Dan hoef je in het grensstation alleen de Nederlandse loc (welke eigenlijk?) af te koppelen en staat de Duitse loc gelijk op de goede plek.
Dan hoef je in het grensstation alleen de Nederlandse loc (welke eigenlijk?) af te koppelen en staat de Duitse loc gelijk op de goede plek.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 2009
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10203
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Door een seinstoring tussen Weesp en Almere Centrum rijden er de hele dag al fors minder treinen op dat traject. Met de 4300 momenteel rijden we echter gewoon op volle snelheid op het traject en er reed ook een trein ons tegemoet, ook aardig op snelheid. Waar zit dan die storing? Bij een seinstoring zou ik verwachten dat de seinen niet of niet correct bediend kunnen worden en dat treinen daarom langzamer moeten rijden, maar ik zal er ongetwijfeld naast zitten…
Vanochtend met de 2600 reden we overigens wel links vanaf Almere Centrum tot de aansluiting met de Gooiboog.
Vanochtend met de 2600 reden we overigens wel links vanaf Almere Centrum tot de aansluiting met de Gooiboog.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
- Suus
- Berichten: 52118
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Het laatste wat ik vernomen heb is het vermoeden dat er ergens een railtransformator kapot is, een klein laag kastje dat op diverse plekken naast het spoor ligt. Er kunnen wel treinen rijden, maar de treindienstleider moet vooraf elke trein vooraf een aanwijzing geven, vandaar de uitgedunde dienstregeling. Het scheelt natuurlijk ook nog dat de Flevolijn geen spoorwegovergangen heeft
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1062
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
- Locatie: Maastricht
Re: Korte vragen
Tijdens de vierdaagseweek was een wandelend persoon te zien op de schermen bij treinen richting Nijmegen. Heeft iemand hier nog een foto van. Ik heb wat rond gezocht op internet, maar niets gevonden.
-
- Berichten: 960
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: Korte vragen
Helaas wel bewerkt: https://www.reddit.com/r/Netherlands/co ... /#lightbox
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22813
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Korte vragen
Aha.
Maar is het dan niet veel logischer om juist de 5000 te laten rijden en de 5100 op te heffen?
De 5100 en 2200 rijden immers normaal gesproken naast elkaar op dat traject, terwijl de 5000 naast de eveneens opgeheven 3200 rijdt. Hoe doet men dat dan nu met de 5100 en de 2200?
Maar is het dan niet veel logischer om juist de 5000 te laten rijden en de 5100 op te heffen?
De 5100 en 2200 rijden immers normaal gesproken naast elkaar op dat traject, terwijl de 5000 naast de eveneens opgeheven 3200 rijdt. Hoe doet men dat dan nu met de 5100 en de 2200?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Korte vragen
Heeft de New Gen Citea zonnepanelen op het dak? Of lijkt dit maar zo?
-
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Korte vragen
Het lijkt mij sterk. Ik lees er nergens iets over.
Re: Korte vragen
Ik zag op deze foto van die zwarte strepen:
https://busposities.nl/foto/173948
Waar dienen deze dan voor?
https://busposities.nl/foto/173948
Waar dienen deze dan voor?
-
- Berichten: 552
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
Re: Korte vragen
Dat lijkt mij gewoon antislip materiaal voor de monteurs die wel eens op het dak bezig zijn.
Grt. Stefan
-
- Berichten: 4163
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Korte vragen
Als je bij Deutsche Bahn een ticket voor het Fernverkehr wil aanschaffen dan moet je vaak snel wezen omdat tickets voor het Fernverkehr de laatste twee weken voor vertrek rap duurder worden. Hoe zit dat als je een ticket bij Ceske Drahy wil boeken, bijvoorbeeld Duisburg-West Tsjechië. Zijn deze tickets nog een week voor vertrek betaalbaar of worden de tickets die Ceske Drahy aanbiedt ook rap duurder als het vertrek dichterbij komt?
-
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13791
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Korte vragen
Ja, want het Duitse deel van het ticket moet toch betaald worden.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3840
- Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37
Re: Korte vragen
Tot zeker een week voor vertrek zijn de tickets voor de lage prijs te kopen.
-
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Korte vragen
Zonnepanelen op een bus hebben, gek genoeg, maar heel weinig zin. Een bus van 12m heeft een dak van maximaal 30m². Standaard zonnepanelen leveren ongeveer 220 Wattpiek per m², onder de ideale hoek.Anoniem schreef: ↑do 08 aug 2024, 22:55 Ik zag op deze foto van die zwarte strepen:
https://busposities.nl/foto/173948
Waar dienen deze dan voor?
Als de zon op z'n hoogst staat in Nederland (52°) dan heb je daar nog 135 W(piek) van over, maar dat is alleen op een zonnige dag rond 1 uur.
Gemiddeld over een jaar haal je ongeveer 1000 keer het WattPiek-vermogen in kWh, dat zou dus 220*cos(52)*1000/365*30 = 11,1kWh per dag zijn, áls je je hele dak kan bedekken (en dat haal je nooit)
Een gemiddelde elektrische streekbus rijdt 500 km/dag en verbruikt 1,2kWh/km, dus 600kWh/dag. Met deze ideale 30m² aan zonnepanelen kan je dus gemiddeld 1,8% van de stroombehoefte per dag bijladen. Dat is niet niets, maar het zet maar weinig zoden aan de dijk.
Die 600kW die een bus per dag verbruikt, verbruik ik in mijn huishouden per 8 maanden. Elektrisch rijden kost gewoon héél veel stroom. Maar nog steeds ongeveer de helft van de energie vergeleken met een dieselbus (als je de stroom met olie/gas op zou wekken), dus elektrisch rijden heeft zéker wel zin voor het klimaat - bovendien is het gewoon goedkoper voor de busbedrijven.
-
- Berichten: 588
- Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33
Re: Korte vragen
Als ik een dagje door België wil treinen, wat is dan het beste ticket om dat te doen?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10203
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Korte vragen
De NMBS kent voor zover ik weet helaas geen dagkaarten. Er zijn wel goedkope kaartjes voor reizigers onder de 26 jaar en voor retours in het weekend. Wellicht kun je daar iets mee, al zul je dan wel heen en terug dezelfde route moeten afleggen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 588
- Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33
Re: Korte vragen
Helaas ben ik de 26 al gepasseerd… Als ik een retour koop, ben ik dan verplicht de snelste trein te nemen of mag ik ook een boemel Luik - Namen nemen als ik daar zin in zou hebben?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10203
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Voor zover ik weet mag je elke trein (uitgezonderd ICE/Thalys) pakken op de route en de reis onderbreken, zolang je maar op de route blijft. Een weekendretour is geldig vanaf vrijdagavond en hoeft volgens mij niet op dezelfde dag gebruikt te worden. Volgens mij zijn retours naar de kust van/naar elk kuststation te gebruiken; je mag bijvoorbeeld naar Oostende reizen en terug vanaf Knokke. Al kan ik dat nu zo snel even niet vinden...
zie: https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... end-ticket
zie: https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... end-ticket
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 1994
- Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
- Locatie: Bruinisse
Re: Korte vragen
Je zou eventueel nog kunnen kijken naar een Standard Multi, die is rond de 100 euro voor 10 enkele reizen en is een jaar geldig. Als je een keer naar België wil loont zich dat uiteraard niet, maar als je van plan bent om in het komende jaar vaker te gaan kan het op zich wel lonen.
-
- Donateur
- Berichten: 6010
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Korte vragen
Op de in kilometer kortste reisweg mag dat inderdaad. Je mag soms ook via een alternatieve reisweg reizen, maar dat is voornamelijk als dat sneller is. En dan mag je ook je reis niet onderbreken of inkorten. Gewoon googlen op het productfiche (bijvoorbeeld hier voor het Standard Ticket en hier voor het Weekend Ticket), en alle termen (waaronder de alternatieve reisweg) worden uitgelegd in het lexicon.
Ook dit staat inderdaad in het productfiche.

Ook nuttig: als je van of naar een zone reist, is je kaartje verder ook nog geldig als dagkaart binnen die zone. Met name handig in de omgeving van Brussel, maar ook in andere grote steden. De zones staan benoemd in het lexicon.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten