Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9523
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Naast dat een Duitse BR101 geen gelijkstroom lust (geeft juist een leuk klusje voor de brandweer (A) ), is deze niet toegelaten om in Nederland op eigen kracht te rijden, behalve naar de grensstations.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22813
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Je kunt toch de Nederlandse loc voor de Duitse zetten?
Dan hoef je in het grensstation alleen de Nederlandse loc (welke eigenlijk?) af te koppelen en staat de Duitse loc gelijk op de goede plek.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Dionysusnu
Berichten: 2009
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Meltrain schreef: wo 07 aug 2024, 19:24 Nederlandse loc (welke eigenlijk?)
Een ex-1700; De eerste trein was de 101003, de tweede de 101004. NB: Dit zijn dus niet Duitse BR 101s, die nummert TCS juist in de 103 reeks :'). Dat waren de 103004 voor de eerste, en de tweede de 103003.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10203
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Door een seinstoring tussen Weesp en Almere Centrum rijden er de hele dag al fors minder treinen op dat traject. Met de 4300 momenteel rijden we echter gewoon op volle snelheid op het traject en er reed ook een trein ons tegemoet, ook aardig op snelheid. Waar zit dan die storing? Bij een seinstoring zou ik verwachten dat de seinen niet of niet correct bediend kunnen worden en dat treinen daarom langzamer moeten rijden, maar ik zal er ongetwijfeld naast zitten…

Vanochtend met de 2600 reden we overigens wel links vanaf Almere Centrum tot de aansluiting met de Gooiboog.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52118
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het laatste wat ik vernomen heb is het vermoeden dat er ergens een railtransformator kapot is, een klein laag kastje dat op diverse plekken naast het spoor ligt. Er kunnen wel treinen rijden, maar de treindienstleider moet vooraf elke trein vooraf een aanwijzing geven, vandaar de uitgedunde dienstregeling. Het scheelt natuurlijk ook nog dat de Flevolijn geen spoorwegovergangen heeft
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22813
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Waarom rijdt de 5000 niet tussen Rtd en Gvc?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Marc
Berichten: 1062
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Korte vragen

Bericht door Marc »

Tijdens de vierdaagseweek was een wandelend persoon te zien op de schermen bij treinen richting Nijmegen. Heeft iemand hier nog een foto van. Ik heb wat rond gezocht op internet, maar niets gevonden.
verfmeer
Berichten: 960
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

MdJ
Berichten: 4618
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: IJsselstein

Re: Korte vragen

Bericht door MdJ »

Meltrain schreef: do 08 aug 2024, 07:06 Waarom rijdt de 5000 niet tussen Rtd en Gvc?
Beide buitensporen Delft Aansluiting-Den Haag Holland Spoor zijn buitendienst.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22813
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Aha.
Maar is het dan niet veel logischer om juist de 5000 te laten rijden en de 5100 op te heffen?
De 5100 en 2200 rijden immers normaal gesproken naast elkaar op dat traject, terwijl de 5000 naast de eveneens opgeheven 3200 rijdt. Hoe doet men dat dan nu met de 5100 en de 2200?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Reiziger Delft
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Korte vragen

Bericht door Reiziger Delft »

De dienstregeling is ietsje aangepast waardoor de 5100 2 minuten na de 2200 vertrekt uit Den Haag HS richting Delft; de andere kant op komt de 5100 3 minuten vóór de 2200 aan. Op de buitenste sporen mist nog een stuk bovenleiding; binnenkort komen deze sporen ook in dienst.
Anoniem

Re: Korte vragen

Bericht door Anoniem »

Heeft de New Gen Citea zonnepanelen op het dak? Of lijkt dit maar zo?
IIVQ
Berichten: 1906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Het lijkt mij sterk. Ik lees er nergens iets over.
Anoniem

Re: Korte vragen

Bericht door Anoniem »

Ik zag op deze foto van die zwarte strepen:
https://busposities.nl/foto/173948
Waar dienen deze dan voor?
Selivio
Berichten: 552
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Bericht door Selivio »

Dat lijkt mij gewoon antislip materiaal voor de monteurs die wel eens op het dak bezig zijn.
Grt. Stefan
Nitein-Repart
Berichten: 4163
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Als je bij Deutsche Bahn een ticket voor het Fernverkehr wil aanschaffen dan moet je vaak snel wezen omdat tickets voor het Fernverkehr de laatste twee weken voor vertrek rap duurder worden. Hoe zit dat als je een ticket bij Ceske Drahy wil boeken, bijvoorbeeld Duisburg-West Tsjechië. Zijn deze tickets nog een week voor vertrek betaalbaar of worden de tickets die Ceske Drahy aanbiedt ook rap duurder als het vertrek dichterbij komt?
-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13791
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Ja, want het Duitse deel van het ticket moet toch betaald worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3840
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Tot zeker een week voor vertrek zijn de tickets voor de lage prijs te kopen.
IIVQ
Berichten: 1906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Anoniem schreef: do 08 aug 2024, 22:55 Ik zag op deze foto van die zwarte strepen:
https://busposities.nl/foto/173948
Waar dienen deze dan voor?
Zonnepanelen op een bus hebben, gek genoeg, maar heel weinig zin. Een bus van 12m heeft een dak van maximaal 30m². Standaard zonnepanelen leveren ongeveer 220 Wattpiek per m², onder de ideale hoek.
Als de zon op z'n hoogst staat in Nederland (52°) dan heb je daar nog 135 W(piek) van over, maar dat is alleen op een zonnige dag rond 1 uur.
Gemiddeld over een jaar haal je ongeveer 1000 keer het WattPiek-vermogen in kWh, dat zou dus 220*cos(52)*1000/365*30 = 11,1kWh per dag zijn, áls je je hele dak kan bedekken (en dat haal je nooit)
Een gemiddelde elektrische streekbus rijdt 500 km/dag en verbruikt 1,2kWh/km, dus 600kWh/dag. Met deze ideale 30m² aan zonnepanelen kan je dus gemiddeld 1,8% van de stroombehoefte per dag bijladen. Dat is niet niets, maar het zet maar weinig zoden aan de dijk.

Die 600kW die een bus per dag verbruikt, verbruik ik in mijn huishouden per 8 maanden. Elektrisch rijden kost gewoon héél veel stroom. Maar nog steeds ongeveer de helft van de energie vergeleken met een dieselbus (als je de stroom met olie/gas op zou wekken), dus elektrisch rijden heeft zéker wel zin voor het klimaat - bovendien is het gewoon goedkoper voor de busbedrijven.
Plutona
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Korte vragen

Bericht door Plutona »

Als ik een dagje door België wil treinen, wat is dan het beste ticket om dat te doen?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10203
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

De NMBS kent voor zover ik weet helaas geen dagkaarten. Er zijn wel goedkope kaartjes voor reizigers onder de 26 jaar en voor retours in het weekend. Wellicht kun je daar iets mee, al zul je dan wel heen en terug dezelfde route moeten afleggen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Plutona
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Korte vragen

Bericht door Plutona »

Helaas ben ik de 26 al gepasseerd… Als ik een retour koop, ben ik dan verplicht de snelste trein te nemen of mag ik ook een boemel Luik - Namen nemen als ik daar zin in zou hebben?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10203
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Voor zover ik weet mag je elke trein (uitgezonderd ICE/Thalys) pakken op de route en de reis onderbreken, zolang je maar op de route blijft. Een weekendretour is geldig vanaf vrijdagavond en hoeft volgens mij niet op dezelfde dag gebruikt te worden. Volgens mij zijn retours naar de kust van/naar elk kuststation te gebruiken; je mag bijvoorbeeld naar Oostende reizen en terug vanaf Knokke. Al kan ik dat nu zo snel even niet vinden...

zie: https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... end-ticket
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
PatrickM
Berichten: 1994
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Plutona schreef: za 10 aug 2024, 12:05 Als ik een dagje door België wil treinen, wat is dan het beste ticket om dat te doen?
Je zou eventueel nog kunnen kijken naar een Standard Multi, die is rond de 100 euro voor 10 enkele reizen en is een jaar geldig. Als je een keer naar België wil loont zich dat uiteraard niet, maar als je van plan bent om in het komende jaar vaker te gaan kan het op zich wel lonen.
umbusko
Donateur
Berichten: 6010
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Plutona schreef: za 10 aug 2024, 12:08 Helaas ben ik de 26 al gepasseerd… Als ik een retour koop, ben ik dan verplicht de snelste trein te nemen of mag ik ook een boemel Luik - Namen nemen als ik daar zin in zou hebben?
Op de in kilometer kortste reisweg mag dat inderdaad. Je mag soms ook via een alternatieve reisweg reizen, maar dat is voornamelijk als dat sneller is. En dan mag je ook je reis niet onderbreken of inkorten. Gewoon googlen op het productfiche (bijvoorbeeld hier voor het Standard Ticket en hier voor het Weekend Ticket), en alle termen (waaronder de alternatieve reisweg) worden uitgelegd in het lexicon.
Milco schreef: za 10 aug 2024, 12:11 Volgens mij zijn retours naar de kust van/naar elk kuststation te gebruiken; je mag bijvoorbeeld naar Oostende reizen en terug vanaf Knokke. Al kan ik dat nu zo snel even niet vinden...
Ook dit staat inderdaad in het productfiche. :Y

Ook nuttig: als je van of naar een zone reist, is je kaartje verder ook nog geldig als dagkaart binnen die zone. Met name handig in de omgeving van Brussel, maar ook in andere grote steden. De zones staan benoemd in het lexicon.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten