Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Nitein-Repart

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Wat doet een modern ICM-treinstel bij het Spoorwegmuseum?

Waarom ligt tussen het Spoorwegmuseum en Blauwkapel nog steeds een tweede spoor met bovenleiding, terwijl deze niet gebruikt wordt?

Waarom ligt ten zuiden van het Spoorwegmuseum een actieve overweg, terwijl het spoor even later dood loopt en er voor de overweg hekken staan?
-
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Nitein-Repart schreef: zo 22 sep 2024, 22:10 Wat doet een modern ICM-treinstel bij het Spoorwegmuseum?
Dat is de 4011, die is overgedragen aan het Spoorwegmuseum.
TomSteyl schreef: za 21 sep 2024, 21:42 Dan een klein vraagje: is er iemand bekend hoelang station Vetschau (ZLSM) niet bediend is geworden na een overstroming in het najaar van 2021? Ik kan er weinig over vinden.
Ik heb nergens gelezen dat Vetschau niet bediend werd, dus ik denk dat je er van uit mag gaan, dat station Vetschau per rijseizoen 2022 weer bediend werd.
Als de overstroming pas in het najaar van 2021 was, was het vermoedelijk al na het rijseizoen (wat door Corona mogelijk nog wat korter dan gebruikelijk was).
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

TomSteyl schreef: za 21 sep 2024, 21:42 Dan een klein vraagje: is er iemand bekend hoelang station Vetschau (ZLSM) niet bediend is geworden na een overstroming in het najaar van 2021? Ik kan er weinig over vinden.
In ieder geval tot april 2022: https://youtu.be/X_KhSqdZHS8?t=1141 (Zie onderschrift rond 19:02)

Edit: de EBA (Eisenbahn-Bundesamt) heeft het traject in februari 2023 weer goedgekeurd.
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op ma 23 sep 2024, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Selivio

Bericht door Selivio »

Nitein-Repart schreef: zo 22 sep 2024, 22:10 Waarom ligt tussen het Spoorwegmuseum en Blauwkapel nog steeds een tweede spoor met bovenleiding, terwijl deze niet gebruikt wordt?
Omdat dat om wat voor reden dan ook niet opgebroken is. Het is wel buiten exploitatie volgens de tekening (en afgesloten met een juk aan de maliebaankant.
Nitein-Repart schreef: zo 22 sep 2024, 22:10 Waarom ligt ten zuiden van het Spoorwegmuseum een actieve overweg, terwijl het spoor even later dood loopt en er voor de overweg hekken staan?
Dit zal vast zijn vanwege rangeren naar sp 9 en 409 via die zijde van het museum.
Grt. Stefan
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Meltrain schreef: zo 22 sep 2024, 22:38
Nitein-Repart schreef: zo 22 sep 2024, 22:10 Wat doet een modern ICM-treinstel bij het Spoorwegmuseum?
Dat is de 4011, die is overgedragen aan het Spoorwegmuseum.
Ik heb nergens gelezen dat Vetschau niet bediend werd
Dat heb ik wel gelezen: als je naar de dienstregeling ging, stond er dat er tijdelijk niet naar Vetschau gereden werd. Maar ik ben zelf niet meegereisd in die periode en heb dus geen idee wat precies die periode was. Maar volgens mij best wel lang.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Dat was ook exact wat ik in herinnering had, namelijk de melding op de website dat er niet gereden werd. Maar gek genoeg buiten Webarchive terugkijken, is er verder niks over terug te vinden op het internet.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Nitein-Repart schreef: zo 22 sep 2024, 22:10 Waarom ligt ten zuiden van het Spoorwegmuseum een actieve overweg, terwijl het spoor even later dood loopt en er voor de overweg hekken staan?
Vroeger liep dat spoor helemaal door tot aan Utrecht Lunetten en tot en met DRGL 2008 reden de treinen naar het Spoorwegmuseum daarlangs en werd er gekeerd bij Utrecht Lunetten aansluiting. Per DRGL 2009 was vanwege de werkzaamheden voor de capaciteitsuitbreiding tussen Vleuten en Geldermalsen keren bij Lunetten aansluiting niet meer mogelijk en kon er vanaf het Spoorwegmuseum alleen nog ri Arnhem gereden worden. Sindsdien werd er gekeerd bij station Driebergen-Zeist. Sinds 26 juli 2010 word de huidige route (via Blauwkapel) gereden
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

TomSteyl schreef: ma 23 sep 2024, 07:56 Dat was ook exact wat ik in herinnering had, namelijk de melding op de website dat er niet gereden werd. Maar gek genoeg buiten Webarchive terugkijken, is er verder niks over terug te vinden op het internet.
Ik heb wat gevonden! :D Volgens de Miljoenenlijn Expresse van juli 2023 (zie het voorwoord op p. 3) is het traject naar Vetschau in februari 2023 weer goedgekeurd door het Eisenbahn-Bundesamt (en waren er ook weer de nodige reizigers). Dus dan is mijn vermoeden: vanaf seizoen 2023.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Thanks Umbusko! _O_
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Selivio schreef: zo 22 sep 2024, 22:45
Nitein-Repart schreef: zo 22 sep 2024, 22:10 Waarom ligt tussen het Spoorwegmuseum en Blauwkapel nog steeds een tweede spoor met bovenleiding, terwijl deze niet gebruikt wordt?
Omdat dat om wat voor reden dan ook niet opgebroken is. Het is wel buiten exploitatie volgens de tekening (en afgesloten met een juk aan de maliebaankant.
Het tweede spoor is bij een aantal overwegen ook al deels verwijderd.
Anoniem.

Bericht door Anoniem. »

Wat is nu eigenlijk de bedoeling met de Volvo´s en Citaro G´s in Veluwe-Zuid? Blijven deze gewoon tot het einde van de concessie?
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Waarom is bij de verbouwing van VIRM naar VIRMm de verdeling van de toiletten over de treinen aangepast?
Voorheen bevonden de toiletten zich nabij elke oneven bakovergang, maar tegenwoordig is de verdeling niet meer zo goed. Dat is erg onhandig, omdat je nu soms door een extra bak moet lopen en dus ook twee extra trappen tegenkomt.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Is de Qbuzz Dagkaart DMG nog in de bus te koop? Op de productpagina staat dat niet vermeld.
https://www.qbuzz.nl/dmg/abonnementen-k ... w/dagkaart
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Er is sinds 1 juni geen kaartverkoop meer op de bussen in DMG.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
April064

Bericht door April064 »

Weet iemand wat voor materieel er rijdt op het TVV tussen Osnabrück en Deventer? Ik ben van plan hem woensdag te nemen, maar als het een stadsbus is, zoals vaak op Duits TVV, denk ik dat ik maar een andere route neem.
zij/haar/hen/hun
Jultar

Bericht door Jultar »

Meltrain schreef:Waarom is bij de verbouwing van VIRM naar VIRMm de verdeling van de toiletten over de treinen aangepast?
Voorheen bevonden de toiletten zich nabij elke oneven bakovergang, maar tegenwoordig is de verdeling niet meer zo goed. Dat is erg onhandig, omdat je nu soms door een extra bak moet lopen en dus ook twee extra trappen tegenkomt.
Als ik het goed heb onthouden (maar correct me if I'm wrong) heeft het te maken met de gewichtsverdeling van de bak. Met de inbouw van de bioreactor kwam er teveel gewicht op die assen, en moest het toilet dus verplaatst worden naar de andere kant om een te hoge aslast te voorkomen.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de reactie.
Maar hadden ze de ABv6 dan niet kunnen omdraaien? Dan klopt de verdeling weer wel. :)
John Hill

Bericht door John Hill »

April064 schreef: vr 27 sep 2024, 12:07 Weet iemand wat voor materieel er rijdt op het TVV tussen Osnabrück en Deventer? Ik ben van plan hem woensdag te nemen, maar als het een stadsbus is, zoals vaak op Duits TVV, denk ik dat ik maar een andere route neem.
Gisteren om 16:46 vertrokken vanaf Deventer twee touringcars
April064

Bericht door April064 »

Ah dankjewel voor de info! Dan neem ik die bus woensdag!
zij/haar/hen/hun
Jultar

Bericht door Jultar »

Meltrain schreef:Bedankt voor de reactie.
Maar hadden ze de ABv6 dan niet kunnen omdraaien? Dan klopt de verdeling weer wel. :)
Dan moet je ook het hele interieur gaan ombouwen om de 1e klasse tegen elkaar aan te houden en klopt ook de raamverdeling niet meer. Dat is ook al opvallend bij de verwijderde 1e klas bij de VIRM 2/3 serie, waar de stoelen verder van elkaar staan met de leuningen vanwege de extra ruimte tussen de ramen.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Nee, ik bedoel dat ze letterlijk de bak 180 graden draaien.
Dan zitten de twee afdelingen eerste klasse inderdaad niet meer bij elkaar, maar is dat een probleem?
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Milco schreef: vr 27 sep 2024, 11:26 Is de Qbuzz Dagkaart DMG nog in de bus te koop? Op de productpagina staat dat niet vermeld.
https://www.qbuzz.nl/dmg/abonnementen-k ... w/dagkaart
In de voorwaarden staat dat ie nog wel te koop is bij de servicewinkel in Dordt.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Tsja, die zijn blijkbaar nog niet bijgewerkt want daar staat ook nog in dat hij bij de chauffeur te koop is. Terwijl onder de nieuwsartikelen staat:
Nieuwsartikel Qbuzz DMG schreef:Per 1 juni is het kopen van een los kaartje verleden tijd.
(...)
Reizigers hebben vanaf 1 juni de volgende betaalopties in onze bussen en trein: 
  • In- en uitchecken met je betaalpas of mobiel. Hiermee betaal je de normale ritprijs op basis van het kilometertarief. Later dit jaar kan dit ook met korting of een abonnement.  
  • In- en uitchecken met je OV-chipkaart t/m december 2025. 
  • Een e-ticket kopen in de 9292 app of de Tranzer app .
Plutona

Bericht door Plutona »

Een tijdje terug overkwam mij iets nieuws in een Duitse trein. Ik reisde 1e klas in de RE van National Express van Aachen naar Düsseldorf en zoals gebruikelijk was deze vertraagd en overvol. Bij Leverkusen werden alle reizigers die zonder geldig vervoersbewijs in de 1e klas stonden gesommeerd de coupé te verlaten, met een hoop geklaag en gesteun tot gevolg. Is dit gebruikelijk in Duitsland? En is dit officieel ook een regel in Nederland?

Aanvulling: Mensen die de Desiro's in NRW goed kennen weten dat er ook een wachtruimte is tussen twee eerste klas-coupé's in, ook daar mocht je niet staan.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Jazeker, ook in Nederland mag je je niet bevinden in de 1e klas met een 2e klas vervoerbewijs. Dus ook niet staand.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie