Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
umbusko
Donateur

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik heb een anonieme OV-chipkaart die nog geldig is tot 1 juni dit jaar. Nu is mijn vraag: als ik daar een jaarabonnement op zet (Arriva Dal Voordeel Limburg Trein en Bus, dat kan op een anonieme kaart), kunnen de resterende maanden dan worden overgeheveld naar een andere kaart? (Of krijg ik een evenredig deel terug, met de optie een nieuw jaarabonnement af te sluiten voor de nieuwe kaart? Dat vind ik ook prima.) Of kan ik beter meteen een nieuwe kaart kopen?
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Een anonieme ov-chipkaart kun je niet vervangen (je moet simpelweg een andere kopen), dus overzetten naar een andere kaart zal niet gaan, lijkt mij.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik vind het heel vreemd dat je een abonnement op een anonieme OVC zou kunnen zetten, maar kennelijk biedt Arriva zo'n abbo aan voor Limburg en "Noord" (Bussen Qbuzz en Arriva in Groningen+Drente, Treinen Arriva in Groningen+Friesland). Kennelijk is het toegestaan dit abonnement "uit te lenen".

Je zou in de voorwaarden kunnen kijken, ware het niet dat die link een certificaatfout én een serverfout geeft :twisted:.

Ik heb jaren geleden een vergelijkbare situatie aan de hand gehad: ik had een regionaal bus(voordeel)abonnement op mijn persoonlijke OV-chipkaart staan, maar omdat ik van student naar een NS-abonnement ging moest ik een nieuwe OV-chipkaart, en toen heeft de klantenservice OV-chipkaart het abonnement voor mij overgezet, zodat alles weer op één pas stond, ook al was dat eigenlijk niet de bedoeling.

Dus wellicht kan je het daar (of bij de klantenservice Arriva) navragen.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Volgens de klantenservice van Arriva kunnen ze het als ik ze tegen die tijd een bericht stuur overzetten naar een andere kaart. Ik heb nog eens specifiek gevraagd of dat met twee anonieme kaarten gaat met elk een ander nummer en dat werd bevestigd.

Edit: maar de webshop doet het niet, dus ik ga dit probleem toch maar even uitstellen. :') Dan maar een reis op vol tarief morgen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Afgelopen zondag reisde ik van Mechelen naar Almere. Volgens het reisplan zou ik in Breda overstappen op de IC Direct naar Schiphol en daar de intercity naar Almere. De IC Direct, die overigens Eindhoven - Amsterdam Zuid reed, kwam met vertraging waardoor ik op Schiphol een zogeheten achterlicht aansluiting had, de intercity naar Almere net misliep en een intercity naar Almere van een halfuur later moest nemen.

Valt deze claim (30 minuten vertraging) nu onder NS Internationaal of onder NS?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Had je een doorgaand internationaal vervoersbewijs? Dan onder internationaal. Had je vanaf halverwege de rit een Nederlands vervoersbewijs? Dan onder binnenlands.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Nee, ik had een vervoerbewijs van NSI. Dankjewel!

Ik zie nu dat ik geen recht heb op een claim, omdat dat internationaal pas vanaf >60 minuten vertraging kan, en ik had nu 'slechts' 30 minuten vertraging. Helaas, dat wist ik niet.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Is contact op nemen met de klantenservice wellicht een optie? De vertraging is immers in Nederland opgelopen door een trein die uberhaupt niet eens in België komt. Het valt wellicht te proberen om het op die manier alsnog voor elkaar te krijgen. Nooit geschoten is sowieso altijd mis.
Matt

Bericht door Matt »

Helaas, de klantenservice kan hierin niets betekenen. Als je een internationaal ticket hebt, dan gelden de internationale compensatieregels. Het maakt hierbij niet uit of de vertraging is ontstaan op een internationale trein of een binnenlandse trein. Je hebt dus alleen recht op compensatie als de aankomstvertraging ten minste 60 minuten is.
Gamma

Bericht door Gamma »

Weet iemand wat de reden is dat spoor 4A op station amersfoort verlengd wordt, zo te zien aan de werkzaamheden daar?
cassie127

Bericht door cassie127 »

rvdborgt schreef: za 01 feb 2025, 10:12
gpvos schreef: za 01 feb 2025, 02:06 Ik had verwacht dat ze op alle stopplaatsen van de IC Berlijn zouden staan, op Amsterdam en Utrecht (voor de ICE) staan ze dacht ik wel.
In Deventer stonden er tot voor kort ook geen. NS vond dat blijkbaar niet de moeite, ook omdat je dat paaltje alleen in uitzonderingsgevallen nodig hebt.
Dat paaltje in Deventer staat er echt al jaren op dezelfde plek in dezelfde ruimte, maar in de tijd voordat de stationshuiskamer er zat was dat paaltje simpelweg niet toegankelijk.
Matt schreef: za 01 feb 2025, 10:36 In Deventer zijn de poortjes sinds dit jaar wel weer belangrijk, omdat de nightjet nu ook in Deventer stopt. Daarnaast stopt de European Sleeper ook op Amersfoort Centraal en Deventer. Dit is handig voor mensen die met een NS-abonnement naar Amersfoort of Deventer reizen en daar op de nachttrein stappen.
Wel alleen binnen de openingstijden van de stationshuiskamer.
(06:00-21:00 za vanaf 07:30, zo vanaf 08:00)

Overigens heb je in Hilversum volgens mij ook geen paaltjes om uit te checken voor internationale treinen. Net als tegenwoordig Lelystad Centrum, Almere Buiten, Almere Centrum, Amsterdam RAI, Amsterdam Zuid. Geen idee hoe het zit met Eindhoven
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

cassie127 schreef: wo 19 feb 2025, 16:22
rvdborgt schreef: za 01 feb 2025, 10:12
gpvos schreef: za 01 feb 2025, 02:06 Ik had verwacht dat ze op alle stopplaatsen van de IC Berlijn zouden staan, op Amsterdam en Utrecht (voor de ICE) staan ze dacht ik wel.
In Deventer stonden er tot voor kort ook geen. NS vond dat blijkbaar niet de moeite, ook omdat je dat paaltje alleen in uitzonderingsgevallen nodig hebt.
Dat paaltje in Deventer staat er echt al jaren op dezelfde plek in dezelfde ruimte, maar in de tijd voordat de stationshuiskamer er zat was dat paaltje simpelweg niet toegankelijk.
Voor de reiziger komt dat natuurlijk op hetzelfde neer.
Ferdinand
Contacteer:

Bericht door Ferdinand »

Ik reis in maart van Sankt Gallen naar Venlo via Zürich, Mannheim en Düsseldorf met de ICE. Dit ticket heb ik gisteren geboekt, maar vandaag kreeg ik de melding dat het laatste deel van de reis niet mogelijk is en met de bus moet. Kan ik nu een heel andere route kiezen met het Fernverkehr, of moet ik die bus pakken? Vanaf Sankt Gallen ben je namelijk nog sneller via Memmingen en Ulm. Deze verbinding had ik in eerste instantie niet gekozen omdat deze aanzienlijk duurder was. Op die verbinding hoef je niet met de bus naar Venlo.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Ferdinand schreef: do 20 feb 2025, 15:53 Ik reis in maart van Sankt Gallen naar Venlo via Zürich, Mannheim en Düsseldorf met de ICE. Dit ticket heb ik gisteren geboekt, maar vandaag kreeg ik de melding dat het laatste deel van de reis niet mogelijk is en met de bus moet. Kan ik nu een heel andere route kiezen met het Fernverkehr, of moet ik die bus pakken?
Is de voorspelde vertraging bij aankomst minimaal 1 uur? Zo ja, dan vervalt de treinbinding.
Ferdinand
Contacteer:

Bericht door Ferdinand »

Hmm, dat is maar 10 minuten. Ik kan me alleen niet voorstellen dat die bus slechts 10 minuten langzamer is dan de trein :|

Vind het daarnaast erg vaag dat er het ene uur een bus rijdt en het andere uur een trein. Als ik dat van tevoren had geweten, had ik wel een andere keuze gemaakt. Niemand heeft zin in een bus. De verbinding via Memmingen en Ulm is sneller, waardoor je in het uur terechtkomt dat er wel een trein rijdt naar Venlo.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Ja, dat is de treinvervangende bus van de RE13 omdat er personeelstekort is. De helft van de ritten valt uit en wordt vervangen door een snelbus Mönchengladbach - Venlo met stop in Viersen en die doet er 10 minuten langer over dan de trein.
en-es

Bericht door en-es »

In die bus zitten is niet echt een genoegen. Maar wellicht krijg je onderweg vertraging, mis je de bus en moet je alsnog de trein nemen. ;) l
cassie127

Bericht door cassie127 »

Ferdinand schreef: do 20 feb 2025, 15:53 Ik reis in maart van Sankt Gallen naar Venlo via Zürich, Mannheim en Düsseldorf met de ICE. Dit ticket heb ik gisteren geboekt, maar vandaag kreeg ik de melding dat het laatste deel van de reis niet mogelijk is en met de bus moet. Kan ik nu een heel andere route kiezen met het Fernverkehr, of moet ik die bus pakken? Vanaf Sankt Gallen ben je namelijk nog sneller via Memmingen en Ulm. Deze verbinding had ik in eerste instantie niet gekozen omdat deze aanzienlijk duurder was. Op die verbinding hoef je niet met de bus naar Venlo.
Wat staat er in de DB app boven je ticket (nadat je deze een keer ververst hebt)? Als je Zugbindung vervallen is vanwege een dienstregelingswijziging vooraf wordt het met een speciale balk aangegeven boven je ticket.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Ferdinand
Contacteer:

Bericht door Ferdinand »

Er staat: "please check whether your ticket is also valid on this selected alternative"
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Ferdinand schreef: do 20 feb 2025, 16:09 Vind het daarnaast erg vaag dat er het ene uur een bus rijdt en het andere uur een trein. Als ik dat van tevoren had geweten, had ik wel een andere keuze gemaakt. Niemand heeft zin in een bus. De verbinding via Memmingen en Ulm is sneller, waardoor je in het uur terechtkomt dat er wel een trein rijdt naar Venlo.

Uhm, op basis waarvan wordt deze stelling gedaan. Ik vind de SEV beter dan de trein. (A)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
en-es

Bericht door en-es »

Ferdinand schreef: do 20 feb 2025, 17:44 Er staat: "please check whether your ticket is also valid on this selected alternative"
Dat bericht kreeg ik ook constant toen ik een alternatief moest zoeken voor de geannuleerde EC621.

En de SEV voor RE13 is nogal ruk gezien mijn ervaringen.
gpvos

Bericht door gpvos »

IIVQ schreef: di 11 feb 2025, 19:56 Sterker nog: De treinbinding geldt alleen voor het Belgische en grensoverschrijdende deel van de Eurocity. Als je zou willen mag je in Breda een uur wachten en de volgende EC nemen (of juist een eerdere naar Breda als je ri het zuiden reist).
Sterker nog: de treinbinding geldt alleen voor het grenstraject. Je mag tussen Antwerpen en Brussel de intercity nemen waarmee je 6 minuten eerder in Brussel bent c.q. later daar kan vertrekken, of welke andere trein dan ook tussen Noorderkempen en Brussel inclusief een andere EC.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik wil een collega volgen die in de Eurostar Snow zit. Bahn.de geeft Eurostar 9987/9979 die om 15:22 uit Bourg-St.Maurice vertrekt en om 0.15 te Asd aan zou moeten komen, NMBS een trein 9987 die om 15:40 uit Bourg Saint Maurice vertrekt. (En for good measure, uit de SNCF connect-app kan ik deze verbinding niet eens halen...).

Zijn er nou echt 2 treinen vanuit Bourg om 15:22 en 15:40 die later koppelen of hoe zit dit?
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Nee, er is een trein 9979 die om 15:22 uit Bourg-Saint-Maurice is vertrokken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Wat is dan die 9987 en hoe komt NMBS tot 15:40 als vertrektijd?
Overigens is het verschil in vertrektijd tussen deze 2 al dan niet fictieve treinen in Chambery maar 9 minuten.

(En NMBS geeft Charles de Gaulle en Schiphol als haltes, Bahn.de niet, en op Brussel, Rotterdam en Amstel 1 tot 2 mn tijdsverschil met elkaar)
Plaats reactie