Korte vragen
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 864
- Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09
Re: Korte vragen
Veel cijfers en gegevens zijn te vinden in de CROW publicatie Staat van het openbaar vervoer.
Zie http://www.staatvanhetov.nl/. Onder andere cijfers over gebruik, gereden aanbod en milieuprestatie.
Zie http://www.staatvanhetov.nl/. Onder andere cijfers over gebruik, gereden aanbod en milieuprestatie.
- ArrivaBas
- Berichten: 9512
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Voor de richting Alsdorf moet je kopmaken in Herzogenrath, plus die lijn is (nog) niet geëlektrificeerd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 1894
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Korte vragen
Wat is dan de route van Heerlen via Herzogenrath en daar kopmaken naar Keulen?
- Suus
- Berichten: 52103
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Herzogenrath - Keulen kan zonder kopmaken, als de lijn via Düren er niet uit ligt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Hainje
- Berichten: 13636
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Korte vragen
Krijg je als 65+-er niet meer standaard leeftijdskorting bij NS?
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
- Berichten: 446
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
-
- Berichten: 1894
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
-
- Berichten: 7241
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Korte vragen
Je kunt gewoon vanuit Köln via Neuss en Krefeld zonder kop te maken naar Mönchengladbach, Herzogenrath en Aachen. De tijd die je nodig bent voor het kopmaken zonder wisselmachinist kost je bijna net zo veel tijd als de omweg over Krefeld. Daarnaast moet het ook maar net passen in de beperkte perroncapaciteit van Neuss on daar kop te maken.
Vanaf Köln kun je hem ook als volgt rijden zonder kopmaken:
Köln - Langenfeld - Düsseldorf - Neuss - Krefeld - Mönchengladbach - Herzogenrath - Aachen
Köln - Opladen - Hilden - Düsseldorf Rath - Duisburg Entenfang - Krefeld - Mönchengladbach - Herzogenrath - Aachen
(De laatste optie vermijd Düsseldorf Hbf compleet en als je wel over Düsseldorf Hbf wilt kun je bij Düsseldorf Eiler altijd nog aftakken naar Düsseldorf Hbf en dan vanaf daar via Düsseldorf Rath naar Duisburg Entenfang rijden)
Zijn overigens ook allemaal omleidingsroutes die onder de wegbekendheid van het NS International personeel vallen (die ICE/IC Berlijn rijden)
Vanaf Köln kun je hem ook als volgt rijden zonder kopmaken:
Köln - Langenfeld - Düsseldorf - Neuss - Krefeld - Mönchengladbach - Herzogenrath - Aachen
Köln - Opladen - Hilden - Düsseldorf Rath - Duisburg Entenfang - Krefeld - Mönchengladbach - Herzogenrath - Aachen
(De laatste optie vermijd Düsseldorf Hbf compleet en als je wel over Düsseldorf Hbf wilt kun je bij Düsseldorf Eiler altijd nog aftakken naar Düsseldorf Hbf en dan vanaf daar via Düsseldorf Rath naar Duisburg Entenfang rijden)
Zijn overigens ook allemaal omleidingsroutes die onder de wegbekendheid van het NS International personeel vallen (die ICE/IC Berlijn rijden)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: wo 29 nov 2023, 22:52
- Locatie: Omgeving Hardenberg
Bus sites denemarken
Hoihoi,
Iemand die weet of je in Denemarken ook sites hebt als ,busposities,zone01,ov wiki en dat soort dingen?
Iemand die weet of je in Denemarken ook sites hebt als ,busposities,zone01,ov wiki en dat soort dingen?
Dit onderschrift heeft 5 minuten vertraging.
-
- Berichten: 8475
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Korte vragen
Eerder dit jaar tussen Duisburg Hbf en Düsseldorf Hbf met de RE19 over de op enkele kilometers parallel aan de reguliere route liggende goederensporen gereden. Vanwege een gebrek aan ander treinverkeer ging dat vlot.
Re: Korte vragen
Hey hoi, bus 64 wordt gereden door VDL Citea SLE-120 vanuit Hoogvliet. Dus wordt met de zelfde bussen gereden als 61 62 en 63. Kan dit aangepast worden?
-
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
- Locatie: Brisbane of daaromtrent
Re: Korte vragen
*graaft in zijn geheugen"
Dat je standaard korting kreeg is er nooit geweest inderdaad.
Vroeger, in de jaren 80 en omstreken, moest je een "Reductiekaart Heren 65+" of "Reductiekaart Dames 60+" hebben en dan kreeg je 45% (enkele reizen) dan wel 40% (retourtjes, dagkaarten) korting, OOK in de spits. Kaart kostte mid jaren 80 ergens rond de 90 guldentjes.
En dan kreeg je er 7 "keuzedagen" bij: dagen waar je gratis reisde. Was geloof ik wel beperkt to di, wo, do (na 9 uur) en za de hele dag.
En je moest ze spreiden over het jaar: 1 keer in de twee maanden mocht je er eentje opnemen, maar de 7e mocht waar je maar wilde.
Ooit eens allemaal uitgezocht voor oma

O ja, stellen konden een Reductiekaart 65+ voor 2 personen kopen die dan iets van 120 gulden kostte of zo.
Dat gaat tegenwoordig vast allemaal anders... geen idee wat er in tarieven/kaartjes/abonnementenland is gebeurd in NL sinds 2016.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: do 03 apr 2025, 17:21
Re: Korte vragen
Lijkt er inderdaad op dat je daarvoor een speciaal abonnement nodig hebt:
https://www.ns.nl/uitgelicht/65-plussers
- ArrivaBas
- Berichten: 9512
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Mijn opa en oma hadden toen ik nog klein was al van die Keuzedagen waarop ze om beurten met een of meerdere kleinkinderen een dagje ergens naartoe gingen. In combinatie met de Railrunner was dat natuurlijk een stuk goedkoper dan met de auto naar bijvoorbeeld het Spoorwegmuseum of Naturalis.
Tegenwoordig lijken de Keuzedagen standaard bij Dal Voordeel te horen.

"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13754
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Korte vragen
Die hadden mijn grootouders ook inderdaad. De Seniorenkaart heette dat ding volgens mij. Was inderdaad niet gratis (maar ook niet echt duur).
- Lijn 45
- Berichten: 5829
- Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
- Contacteer:
Re: Bus sites denemarken
https://www.danskebusser.dk/bus/Herjanuitoverijssel schreef: ↑ma 12 mei 2025, 20:34 Hoihoi,
Iemand die weet of je in Denemarken ook sites hebt als ,busposities,zone01,ov wiki en dat soort dingen?
-
- Berichten: 395
- Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
- Locatie: Randstad
Re: Korte vragen
Als toevoeging op rvdborgt: De ICE's die eindigen in Aachen worden ook omgeleid via Krefeld en Herzogenrath, dus momenteel rijden er regelmatig ICE's over deze route

-
- Berichten: 1988
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Korte vragen
Op een aantal haltepalen rond Heerlen worden buslijnen aangeduid als "Agglodienst". Dit lijkt een oude term (bestond in 2017 al), maar ik kan er werkelijk níks over vinden, anders dan 1 ander iemand die het zich ook afvraagt. Weet iemand hier meer over? (Kijkt naar erjeebee en umbusko)
-
- Donateur
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Korte vragen
Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar kan me voorstellen dat iemand dat ooit verzonnen heeft voor de stadsdienst Parkstad, aangezien Parkstad een agglomeratie van meerdere gemeenten is.
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: za 19 nov 2011, 15:57
- Locatie: Voerendaal
Re: Korte vragen
Alle stadslijnen in Parkstad, toen nog 20 t/m 29 genummerd, stonden vanaf begin concessie zo op de haltepalen. Bij wijzigingen naderhand zijn de haltepalen heel slordig bijgewerkt, vaak is er nu enkel nog een lijnnummer te vinden zonder bestemming o.i.d. Lijnen die vrijwel ongewijzigd zijn gebleven hebben de oude bestemminginfo vaak wel nog op de haltepalen staan, waaronder die term.
Gokte ook altijd dat er Agglomeratie Parkstad mee werd bedoeld, in die tijd stonden ze als streeklijn in de info. Toen de lijnen zijn ongenummerd naar 1 t/m 9 werd het Stadsdienst Parkstad.
Gokte ook altijd dat er Agglomeratie Parkstad mee werd bedoeld, in die tijd stonden ze als streeklijn in de info. Toen de lijnen zijn ongenummerd naar 1 t/m 9 werd het Stadsdienst Parkstad.
ZLSM Vrijwilliger
www.miljoenenlijn.nl
www.miljoenenlijn.nl
- Suus
- Berichten: 52103
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Korte vragen
De haltepalen in de Parkstad zijn wel echt van een heel triestig niveau inderdaad, zelfs een eindbestemming kan er vaak niet meer vanaf. Waar deze verwaarlozing vandaan komt snap ik niet zo goed, Arriva kan het in andere regio’s namelijk wel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
- Locatie: Brisbane of daaromtrent
Re: Korte vragen
*Kijkt terug*
Mijn naam is haas en ik weet van niks

Ik reed bij Veolia, ben mid 2016 afgenokt naar down under dus net voordat Arriva de macht overnam.
Ik ken dus alleen die geweldige ronde/cylindrische haltepalen en heb de Arriva halteborden nooit gezien.
De term Agglodienst heb ik nooit van gehoord. Ook niet aangetroffen in Arriva busboekjes die ik sinds 2016 met enige regelmaat gedownload heb.
Het spijt ons dat we u niet van dienst kunnen zijn.
Overigens werd Parkstad gedurende enige tijd inderdaad als agglomeraie aangeduid dus daar zal het inderdaad wel vandaan komen.
-
- Berichten: 669
- Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33
Re: Korte vragen
Ik probeer deze zomer eens naar Boulogne-Sur-Mer te gaan, vanuit Zottegem/Kortrijk, maar ik krijg in de reisplanner heel weinig opties te zien om daarheen te sporen. Is dat gebruikelijk in die regio? De intervallen zijn soms heel groot.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13788
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Korte vragen
Dat is helaas best gebruikelijk, de combinatie van regelmatige werkzaamheden tussen Moeskroen en Lille met de infrequente treindienst in Frankrijk geeft dit als resultaat.
-
- Berichten: 669
- Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33
Re: Korte vragen
Thanks voor je reactie!! Ik ben al alternatieven aan het bedenken met mogelijk de auto naar een Frans station of met de trein via de route via Poperinge en de bus naar Hazebrouck, al vond ik die vorig jaar erg stressvol ivm de korte overstaptijd in Hazebrouck.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten