Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
ITF
Berichten: 1143
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Korte vragen

Bericht door ITF »

Wordt de maximumsnelheid op de spoorlijn Zevenaar Grens - Oberhausen tijdens de lange (gedeeltelijke) buitendienststelling eigenlijk verhoogd naar 200 km/h?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13788
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Nee, niet alleen al omdat het werk in het voorjaar van 2026 nog lang niet klaar is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Matt
Berichten: 395
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Korte vragen

Bericht door Matt »

TomSteyl schreef: do 15 mei 2025, 18:04 Thanks voor je reactie!! Ik ben al alternatieven aan het bedenken met mogelijk de auto naar een Frans station of met de trein via de route via Poperinge en de bus naar Hazebrouck, al vond ik die vorig jaar erg stressvol ivm de korte overstaptijd in Hazebrouck.
Je zou ook nog kunnen kijken naar de route via De Panne en Duinkerken, al heb je dan wel volgens mij twee (gratis) bussen tussen De Panne en Duinkerken. Ik weet niet of het voor jouw specifieke reis nu een beter alternatief is.
ITF
Berichten: 1143
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Korte vragen

Bericht door ITF »

Z2N schreef: vr 16 mei 2025, 19:05 Nee, niet alleen al omdat het werk in het voorjaar van 2026 nog lang niet klaar is.
Logisch. Ik stelde mijn vraag vooral om te achterhalen of de snelheid überhaupt verhoogd wordt naar 200 km/h. Het antwoord daarop is dus ja, alleen wel pas op de lange termijn. Is er een schatting van een jaartal wanneer er van de hogere snelheid gebruik gemaakt kan worden?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
TomSteyl
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Korte vragen

Bericht door TomSteyl »

Matt schreef: vr 16 mei 2025, 21:44
TomSteyl schreef: do 15 mei 2025, 18:04 Thanks voor je reactie!! Ik ben al alternatieven aan het bedenken met mogelijk de auto naar een Frans station of met de trein via de route via Poperinge en de bus naar Hazebrouck, al vond ik die vorig jaar erg stressvol ivm de korte overstaptijd in Hazebrouck.
Je zou ook nog kunnen kijken naar de route via De Panne en Duinkerken, al heb je dan wel volgens mij twee (gratis) bussen tussen De Panne en Duinkerken. Ik weet niet of het voor jouw specifieke reis nu een beter alternatief is.
Helaas is het vanuit Duinkerken naar Boulogne-Sur-Mer nog ontzettend ingewikkeld. Die trein naar Calais rijdt maar 2x per dag vgs mij.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Korte vragen

Bericht door rvdborgt »

TomSteyl schreef: za 17 mei 2025, 22:10 Helaas is het vanuit Duinkerken naar Boulogne-Sur-Mer nog ontzettend ingewikkeld. Die trein naar Calais rijdt maar 2x per dag vgs mij.
Duinkerke-Calais rijdt op zaterdag 2x per dag, op werkdagen 8x (7/7 tot 24/8: 6x). Op zondag 0x.
TomSteyl
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Korte vragen

Bericht door TomSteyl »

Helaas zijn de ritten op werkdagen ook zo gepositioneerd dat veelal rondom de spitsen rijden, dan heb ik er zeker niks aan vanuit Zottegem.

Hoe komt het eigenlijk dat er in Frankrijk amper een "Takt" bestaat, zo compleet random vgs mij.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Omdat je anders op rustige lijntjes vooral lucht vervoert en het dus veel kost. En dan wordt dat principe van "we rijden als er vraag is" doorgevoerd naar de grandes lignes en zie je daar dus ook vooral treinen op momenten dat er vraag is, met reserveringsplicht, en ook vol, want net berekend op de vraag.
Pas als je een redelijke agglomeratie hebt is taktverkehr rendabel.
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... on_density

Toch zie ik landen met een lagere bevolkingsdichtheid ten opzichte van Frankrijk die wel grotendeels een klokvaste dienstregeling hebben, in ieder geval op hoofdlijnen: Slowakije, Oostenrijk en Hongarije. Twee van de drie landen (SK en HU) hebben bovendien ook een stuk zwakkere economie ten opzichte van Frankrijk.
-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13788
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Die cijfers mag je niet 1-op-1 vergelijken, niet alleen al omdat je ook rekening moet houden met plekken als Frans-Guyana (twee keer zo groot als Nederland met maar 230.000 inwoners) en plekken als Mayotte met een bevolkingsdichtheid van meer dan 800 mensen per vierkante kilometer. Bovendien is Frankrijk veel meer verstedelijkt, in de regio Île-de-France woont bijvoorbeeld 1 Fransman op 5 op 2,2% van de oppervlakte van Europees Frankrijk.

Desondanks is er wel wat aan te merken op het treinaanbod van de SNCF, want het model van vraag opvangen met aanbod zorgt er ook voor dat niet alle vraag die gegenereerd kan worden zich ontwikkelt. In sommige delen van Frankrijk wordt daar meer aandacht aan gegeven (de Grand Est heeft zijn aanbod in de afgelopen jaren flink uitgebreid in de daluren en ook de Provence-Alpes-Côte d'Azur is het aantal treinen aan het verhogen), maar dat is afhankelijk van regionale overheden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13754
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Ik denk dat het antwoord op de vraag "geld" is. Een klokvaste dienstregeling kost geld (want je rijdt ook op uren wanneer je minder vraag verwacht) maar trekt ook meer reizigers dan wanneer je alleen rijdt als er vraag is.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13788
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Dat weet ik zo gek nog niet, want de manier waarop de SNCF werkt is alles behalve efficiënt. Veel kleine stations hebben stationschefs, stations met een paar honderd reizigers per dag hebben al snel kaartbalies en het personeel wordt ook niet altijd efficiënt ingezet doordat ook zij moeten wachten tot de lunch- of avondspits. Als veel stationspersoneel ingezet zou worden als treinpersoneel zou je met dezelfde hoeveelheid aan personeel meer treinen moeten kunnen rijden. De energie en materieelkosten zijn dan de enige meerkost, welke weer door extra reizigersinkomsten gecompenseerd zouden kunnen worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
iamthedutchdude
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Daarnaast betekent klokvast niet noodzakelijkerwijs dat je ook moet rijden op tijden die niet uit kunnen...

In Frankrijk zie je bijvoorbeeld best wel veel stations met één trein om bijvoorbeeld 13:47 en dan de volgende bijvoorbeeld om 17:26. Als je in plaats daarvan bijvoorbeeld om 13:35 en 17:35 rijdt, rijdt er niets extra maar kunnen rendabele lijnen (Grande lignes) wel in taktverkeer rijden... Je maakt mij niet wijs dat die verschuiving met ca. 10 minuten veel effect op de vraag gaat hebben...

Als je nu echter nog naar zo'n systeem toe wil, zal dat op sommige punten vast betekenen dat er infrastructuur bij moet. Ik ga er dus niet vanuit dat dat snel gaat gebeuren.
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Volgens mij is het wel zo dat in Frankrijk de treinen niet meer zo willekeurig rijden, zoals in het voorbeeld van iamthedutchdude, maar zitten er wel gaten in het uurpatroon in Frankrijk en rijden er op sommige lijnen slechts treinen tijdens de spitsuren. In bijvoorbeeld Polen is de dienstregeling wel compleet onregelmatig (op enkele lijnen rond Warschau en Krakau na, die wel in een strakke halfuursdienst rijden), al zijn er op sommige grote stations zoals Poznan Glowny consequent aansluitingen tussen bijvoorbeeld treinen uit Berlin naar Warschau en treinen uit Wroclaw naar Gdansk en rijdt er bijvoorbeeld tussen Poznan en Wroclaw wel circa ieder uur een Intercity in een onregelmatig patroon.
Wubbo schreef: di 20 mei 2025, 11:57 Ik denk dat het antwoord op de vraag "geld" is. Een klokvaste dienstregeling kost geld (want je rijdt ook op uren wanneer je minder vraag verwacht) maar trekt ook meer reizigers dan wanneer je alleen rijdt als er vraag is.
Toch verklaart dit niet waarom er in Slowakije en Hongarije op hoofdlijnen wel in een klokvaste dienstregeling gereden kan worden en in Frankrijk niet. Slowakije en Hongarije zijn significant armere landen dan Frankrijk. Wellicht heeft Frankrijk andere prioriteiten ten opzichte van Slowakije en Hongarije.
-
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8761
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Loonkosten zijn ook lager. SNCF heeft vast dure secundaire arbeidsvoorwaarden (zoek maar op wat de pensioenleeftijd is per land)
IIVQ
Berichten: 1894
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Van Brive-la-Gaillarde naar Bretenoux:
Vertrekken morgen 11:29, 14:10, 22:18.
Dat zijn alle treinen, en dan negeer ik even de optie 15:15 een his naar Laroquebrou en dan de trein terug (duur: 2h51) of om 17:35 een trein naar St-Denis-près-Martel en dan een bus (1h04).

Terug gaan ze om 6:23, 8:43, 12:55 en 18:17

Dit zijn tijden die voor noch scholieren, noch forenzen nuttig zijn, maar alleen als je de trein naar Parijs moet hebben. En de bussen in Bretenoux sluiten ook niet aan op die trein, vorig jaar zelfs aankomst 10mn nadat de trein vertrok _O-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Kent iemand hier toevallig de details van reserveringen op de ECs Zwitserland - Italië? Ik loop namelijk met mijn voorliefde voor rare routes om mooie lijntjes mee te pakken tegen een probleempje aan...

Ik heb voor 8 augustus een Interrail-reservering in EC33 van Zürich naar Milaan, waarvandaan het verder gaat richting Verona om daarvandaan over de Brenner richting Innsbruck te reizen. De OeBB kon voor deze EC geen reservering verkopen, dat heb ik uiteindelijk via de NMBS kunnen doen maar daar kon het alleen met Milano Centrale als bestemming. Dat leek geen probleem, een regionale trein van Milaan naar Verona maakte de overstaptijden wat minder lang. Alleen bleek later dat de aansluitende Railjet kennelijk al volledig vol gereserveerd is...

Nou gaat die EC33 verder naar Verona en zou ik daar ook een mooie overstap op regionale treinen hebben waarmee ik uiteindelijk zelfs nog 20 minuten sneller in Innsbruck zou kunnen zijn. Maar mag dat ook als ik eigenlijk maar tot Milaan gereserveerd heb?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 5393
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Volgens mij moet je reservering geldig zijn tot Verona als je door wil naar Verona.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ik las elders weer dat de reservering alleen voor het grenstraject nodig zou zijn. En dat heb ik natuurlijk al.
Maargoed, daarom vraag ik het nu al want de reservering via NMBS kan ik nog laten storneren en dan zou ik het via Interrail opnieuw kunnen reserveren voor het hele traject.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Korte vragen

Bericht door rvdborgt »

Daniel schreef: di 20 mei 2025, 22:52 Ik las elders weer dat de reservering alleen voor het grenstraject nodig zou zijn. En dat heb ik natuurlijk al.
Maargoed, daarom vraag ik het nu al want de reservering via NMBS kan ik nog laten storneren en dan zou ik het via Interrail opnieuw kunnen reserveren voor het hele traject.
De EC's Zwitzerland-Italië hebben over het hele traject in Italië reserveringsplicht. Waar stond dat dan anders? Op Zürich-Milaan dus vanaf Chiasso. Vanaf Chiasso kost het €10, vanaf andere Zwitserse stations €13.
Reserveringen doe je het beste op raileurope.com of bij ÖBB want daar betaal je geen extra boekingskosten. Reserveringen van Rail Europe kun je ook in de Trenitalia-app laden en daar indien nodig ook omboeken. Reserveren via Interrail is altijd mijn laatste keuze.
Ik zie dat Rail Europe de trein van 8:33 2 keer aanbiedt, waarbij hij de eerste in 3 stukken knipt(*), maar de tweede niet. En die kan ik ook boeken zo te zien.
(*) Als een trein bijna vol is, en er geen stoel meer voor het hele traject beschikbaar is, dan gaat Rail Europe sinds kort op zoek naar deeltrajecten om te reserveren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

rvdborgt schreef: di 20 mei 2025, 23:46 De EC's Zwitzerland-Italië hebben over het hele traject in Italië reserveringsplicht. Waar stond dat dan anders?
Dat was een post op een ander forum wat ik via Google tegen kwam, dus niks officieels
Op Zürich-Milaan dus vanaf Chiasso. Vanaf Chiasso kost het €10, vanaf andere Zwitserse stations €13.
Reserveringen doe je het beste op raileurope.com of bij ÖBB want daar betaal je geen extra boekingskosten. Reserveringen van Rail Europe kun je ook in de Trenitalia-app laden en daar indien nodig ook omboeken. Reserveren via Interrail is altijd mijn laatste keuze.
Ik zie dat Rail Europe de trein van 8:33 2 keer aanbiedt, waarbij hij de eerste in 3 stukken knipt(*), maar de tweede niet. En die kan ik ook boeken zo te zien.
Ja, ÖBB is ook mijn voorkeursroute maar daar kreeg ik alternerend "ausgebucht" of "ticket nicht verfügbar". Tot eergisteren was deze trein echter ook bij Trenitalia nog niet boekbaar, dus het leek me eerder een geval nog niet vrijgegeven.
Via Raileurope inmiddels alsnog gelukt voor het hele traject, dus vanavond die andere reservering via NMBS maar eens laten storneren.
Verlies ik dan wel de boekingskosten mee, maargoed, ik heb voor die vakantie al zoveel bespaart... (Interrail van de Black Friday sale en m'n hotel in Zwitserland met 11% ledenkorting en 25% voorjaarskorting)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Voor de Brenner Railjet / Eurocity kun je de toeslag ook ter plekke in de trein kopen, zonder extra toeslag zover ik weet. Daarnaast komen er bij ÖBB kort voor vertrek vaak nog Last Minute zitplaatsen beschikbaar, meestal zo'n 12 uur voor vertrek.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8761
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Maar als de trein daadwerkelijk volgeboekt is heb je aan het eerste waarschijnlijk niks toch?
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Korte vragen

Bericht door rvdborgt »

cassie127 schreef: wo 21 mei 2025, 09:59 Voor de Brenner Railjet / Eurocity kun je de toeslag ook ter plekke in de trein kopen, zonder extra toeslag zover ik weet.
Dat klopt, onlangs nog gedaan. Volgens ÖBB is er een extra boordtoeslag maar ik heb nog nooit gehoord dat die geheven werd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

De toeslag voor de Brenner was het probleem niet, alleen dat er geen reservering in de Railjet meer bij te maken was (OeBB gaf de optie niet bij het boeken van de toeslag, via DB komt de melding dat alle plaatsen reeds gereserveerd zijn), Raileurope geeft aan dat ik hem op het station moet kopen.

Maargoed, ik heb nu de reservering voor Zürich - Verona geregeld dus zijn er drie opties:
- ca een half uur overstap in Verona en met RE en S naar Innsbruck
- ca een uur overstap op een Frecciarosso naar Bolzano en dan met regionale treinen naar Innsbruck
- ca anderhalf uur overstap op de Railjet naar Innsbruck met last minute reservering

Aankomsttijd ligt binnen een kwartier van elkaar, dus dat maakt het verschil niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten