Korte vragen
-
Re: Korte vragen
Wordt de maximumsnelheid op de spoorlijn Zevenaar Grens - Oberhausen tijdens de lange (gedeeltelijke) buitendienststelling eigenlijk verhoogd naar 200 km/h?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
- Z2N
- Donateur
Nee, niet alleen al omdat het werk in het voorjaar van 2026 nog lang niet klaar is.
-
Je zou ook nog kunnen kijken naar de route via De Panne en Duinkerken, al heb je dan wel volgens mij twee (gratis) bussen tussen De Panne en Duinkerken. Ik weet niet of het voor jouw specifieke reis nu een beter alternatief is.TomSteyl schreef: ↑do 15 mei 2025, 18:04 Thanks voor je reactie!! Ik ben al alternatieven aan het bedenken met mogelijk de auto naar een Frans station of met de trein via de route via Poperinge en de bus naar Hazebrouck, al vond ik die vorig jaar erg stressvol ivm de korte overstaptijd in Hazebrouck.
-
Logisch. Ik stelde mijn vraag vooral om te achterhalen of de snelheid überhaupt verhoogd wordt naar 200 km/h. Het antwoord daarop is dus ja, alleen wel pas op de lange termijn. Is er een schatting van een jaartal wanneer er van de hogere snelheid gebruik gemaakt kan worden?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
Helaas is het vanuit Duinkerken naar Boulogne-Sur-Mer nog ontzettend ingewikkeld. Die trein naar Calais rijdt maar 2x per dag vgs mij.Matt schreef: ↑vr 16 mei 2025, 21:44Je zou ook nog kunnen kijken naar de route via De Panne en Duinkerken, al heb je dan wel volgens mij twee (gratis) bussen tussen De Panne en Duinkerken. Ik weet niet of het voor jouw specifieke reis nu een beter alternatief is.TomSteyl schreef: ↑do 15 mei 2025, 18:04 Thanks voor je reactie!! Ik ben al alternatieven aan het bedenken met mogelijk de auto naar een Frans station of met de trein via de route via Poperinge en de bus naar Hazebrouck, al vond ik die vorig jaar erg stressvol ivm de korte overstaptijd in Hazebrouck.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
-
Helaas zijn de ritten op werkdagen ook zo gepositioneerd dat veelal rondom de spitsen rijden, dan heb ik er zeker niks aan vanuit Zottegem.
Hoe komt het eigenlijk dat er in Frankrijk amper een "Takt" bestaat, zo compleet random vgs mij.
Hoe komt het eigenlijk dat er in Frankrijk amper een "Takt" bestaat, zo compleet random vgs mij.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
Omdat je anders op rustige lijntjes vooral lucht vervoert en het dus veel kost. En dan wordt dat principe van "we rijden als er vraag is" doorgevoerd naar de grandes lignes en zie je daar dus ook vooral treinen op momenten dat er vraag is, met reserveringsplicht, en ook vol, want net berekend op de vraag.
Pas als je een redelijke agglomeratie hebt is taktverkehr rendabel.
Pas als je een redelijke agglomeratie hebt is taktverkehr rendabel.
-
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... on_density
Toch zie ik landen met een lagere bevolkingsdichtheid ten opzichte van Frankrijk die wel grotendeels een klokvaste dienstregeling hebben, in ieder geval op hoofdlijnen: Slowakije, Oostenrijk en Hongarije. Twee van de drie landen (SK en HU) hebben bovendien ook een stuk zwakkere economie ten opzichte van Frankrijk.
Toch zie ik landen met een lagere bevolkingsdichtheid ten opzichte van Frankrijk die wel grotendeels een klokvaste dienstregeling hebben, in ieder geval op hoofdlijnen: Slowakije, Oostenrijk en Hongarije. Twee van de drie landen (SK en HU) hebben bovendien ook een stuk zwakkere economie ten opzichte van Frankrijk.
-
- Z2N
- Donateur
Die cijfers mag je niet 1-op-1 vergelijken, niet alleen al omdat je ook rekening moet houden met plekken als Frans-Guyana (twee keer zo groot als Nederland met maar 230.000 inwoners) en plekken als Mayotte met een bevolkingsdichtheid van meer dan 800 mensen per vierkante kilometer. Bovendien is Frankrijk veel meer verstedelijkt, in de regio Île-de-France woont bijvoorbeeld 1 Fransman op 5 op 2,2% van de oppervlakte van Europees Frankrijk.
Desondanks is er wel wat aan te merken op het treinaanbod van de SNCF, want het model van vraag opvangen met aanbod zorgt er ook voor dat niet alle vraag die gegenereerd kan worden zich ontwikkelt. In sommige delen van Frankrijk wordt daar meer aandacht aan gegeven (de Grand Est heeft zijn aanbod in de afgelopen jaren flink uitgebreid in de daluren en ook de Provence-Alpes-Côte d'Azur is het aantal treinen aan het verhogen), maar dat is afhankelijk van regionale overheden.
Desondanks is er wel wat aan te merken op het treinaanbod van de SNCF, want het model van vraag opvangen met aanbod zorgt er ook voor dat niet alle vraag die gegenereerd kan worden zich ontwikkelt. In sommige delen van Frankrijk wordt daar meer aandacht aan gegeven (de Grand Est heeft zijn aanbod in de afgelopen jaren flink uitgebreid in de daluren en ook de Provence-Alpes-Côte d'Azur is het aantal treinen aan het verhogen), maar dat is afhankelijk van regionale overheden.
-
- Oud-beheerder OVNL
Ik denk dat het antwoord op de vraag "geld" is. Een klokvaste dienstregeling kost geld (want je rijdt ook op uren wanneer je minder vraag verwacht) maar trekt ook meer reizigers dan wanneer je alleen rijdt als er vraag is.
- Z2N
- Donateur
Dat weet ik zo gek nog niet, want de manier waarop de SNCF werkt is alles behalve efficiënt. Veel kleine stations hebben stationschefs, stations met een paar honderd reizigers per dag hebben al snel kaartbalies en het personeel wordt ook niet altijd efficiënt ingezet doordat ook zij moeten wachten tot de lunch- of avondspits. Als veel stationspersoneel ingezet zou worden als treinpersoneel zou je met dezelfde hoeveelheid aan personeel meer treinen moeten kunnen rijden. De energie en materieelkosten zijn dan de enige meerkost, welke weer door extra reizigersinkomsten gecompenseerd zouden kunnen worden.
-
Daarnaast betekent klokvast niet noodzakelijkerwijs dat je ook moet rijden op tijden die niet uit kunnen...
In Frankrijk zie je bijvoorbeeld best wel veel stations met één trein om bijvoorbeeld 13:47 en dan de volgende bijvoorbeeld om 17:26. Als je in plaats daarvan bijvoorbeeld om 13:35 en 17:35 rijdt, rijdt er niets extra maar kunnen rendabele lijnen (Grande lignes) wel in taktverkeer rijden... Je maakt mij niet wijs dat die verschuiving met ca. 10 minuten veel effect op de vraag gaat hebben...
Als je nu echter nog naar zo'n systeem toe wil, zal dat op sommige punten vast betekenen dat er infrastructuur bij moet. Ik ga er dus niet vanuit dat dat snel gaat gebeuren.
In Frankrijk zie je bijvoorbeeld best wel veel stations met één trein om bijvoorbeeld 13:47 en dan de volgende bijvoorbeeld om 17:26. Als je in plaats daarvan bijvoorbeeld om 13:35 en 17:35 rijdt, rijdt er niets extra maar kunnen rendabele lijnen (Grande lignes) wel in taktverkeer rijden... Je maakt mij niet wijs dat die verschuiving met ca. 10 minuten veel effect op de vraag gaat hebben...
Als je nu echter nog naar zo'n systeem toe wil, zal dat op sommige punten vast betekenen dat er infrastructuur bij moet. Ik ga er dus niet vanuit dat dat snel gaat gebeuren.
-
Volgens mij is het wel zo dat in Frankrijk de treinen niet meer zo willekeurig rijden, zoals in het voorbeeld van iamthedutchdude, maar zitten er wel gaten in het uurpatroon in Frankrijk en rijden er op sommige lijnen slechts treinen tijdens de spitsuren. In bijvoorbeeld Polen is de dienstregeling wel compleet onregelmatig (op enkele lijnen rond Warschau en Krakau na, die wel in een strakke halfuursdienst rijden), al zijn er op sommige grote stations zoals Poznan Glowny consequent aansluitingen tussen bijvoorbeeld treinen uit Berlin naar Warschau en treinen uit Wroclaw naar Gdansk en rijdt er bijvoorbeeld tussen Poznan en Wroclaw wel circa ieder uur een Intercity in een onregelmatig patroon.
Toch verklaart dit niet waarom er in Slowakije en Hongarije op hoofdlijnen wel in een klokvaste dienstregeling gereden kan worden en in Frankrijk niet. Slowakije en Hongarije zijn significant armere landen dan Frankrijk. Wellicht heeft Frankrijk andere prioriteiten ten opzichte van Slowakije en Hongarije.
-
-
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Loonkosten zijn ook lager. SNCF heeft vast dure secundaire arbeidsvoorwaarden (zoek maar op wat de pensioenleeftijd is per land)
-
Van Brive-la-Gaillarde naar Bretenoux:
Vertrekken morgen 11:29, 14:10, 22:18.
Dat zijn alle treinen, en dan negeer ik even de optie 15:15 een his naar Laroquebrou en dan de trein terug (duur: 2h51) of om 17:35 een trein naar St-Denis-près-Martel en dan een bus (1h04).
Terug gaan ze om 6:23, 8:43, 12:55 en 18:17
Dit zijn tijden die voor noch scholieren, noch forenzen nuttig zijn, maar alleen als je de trein naar Parijs moet hebben. En de bussen in Bretenoux sluiten ook niet aan op die trein, vorig jaar zelfs aankomst 10mn nadat de trein vertrok
Vertrekken morgen 11:29, 14:10, 22:18.
Dat zijn alle treinen, en dan negeer ik even de optie 15:15 een his naar Laroquebrou en dan de trein terug (duur: 2h51) of om 17:35 een trein naar St-Denis-près-Martel en dan een bus (1h04).
Terug gaan ze om 6:23, 8:43, 12:55 en 18:17
Dit zijn tijden die voor noch scholieren, noch forenzen nuttig zijn, maar alleen als je de trein naar Parijs moet hebben. En de bussen in Bretenoux sluiten ook niet aan op die trein, vorig jaar zelfs aankomst 10mn nadat de trein vertrok

- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Kent iemand hier toevallig de details van reserveringen op de ECs Zwitserland - Italië? Ik loop namelijk met mijn voorliefde voor rare routes om mooie lijntjes mee te pakken tegen een probleempje aan...
Ik heb voor 8 augustus een Interrail-reservering in EC33 van Zürich naar Milaan, waarvandaan het verder gaat richting Verona om daarvandaan over de Brenner richting Innsbruck te reizen. De OeBB kon voor deze EC geen reservering verkopen, dat heb ik uiteindelijk via de NMBS kunnen doen maar daar kon het alleen met Milano Centrale als bestemming. Dat leek geen probleem, een regionale trein van Milaan naar Verona maakte de overstaptijden wat minder lang. Alleen bleek later dat de aansluitende Railjet kennelijk al volledig vol gereserveerd is...
Nou gaat die EC33 verder naar Verona en zou ik daar ook een mooie overstap op regionale treinen hebben waarmee ik uiteindelijk zelfs nog 20 minuten sneller in Innsbruck zou kunnen zijn. Maar mag dat ook als ik eigenlijk maar tot Milaan gereserveerd heb?
Ik heb voor 8 augustus een Interrail-reservering in EC33 van Zürich naar Milaan, waarvandaan het verder gaat richting Verona om daarvandaan over de Brenner richting Innsbruck te reizen. De OeBB kon voor deze EC geen reservering verkopen, dat heb ik uiteindelijk via de NMBS kunnen doen maar daar kon het alleen met Milano Centrale als bestemming. Dat leek geen probleem, een regionale trein van Milaan naar Verona maakte de overstaptijden wat minder lang. Alleen bleek later dat de aansluitende Railjet kennelijk al volledig vol gereserveerd is...
Nou gaat die EC33 verder naar Verona en zou ik daar ook een mooie overstap op regionale treinen hebben waarmee ik uiteindelijk zelfs nog 20 minuten sneller in Innsbruck zou kunnen zijn. Maar mag dat ook als ik eigenlijk maar tot Milaan gereserveerd heb?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Volgens mij moet je reservering geldig zijn tot Verona als je door wil naar Verona.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ik las elders weer dat de reservering alleen voor het grenstraject nodig zou zijn. En dat heb ik natuurlijk al.
Maargoed, daarom vraag ik het nu al want de reservering via NMBS kan ik nog laten storneren en dan zou ik het via Interrail opnieuw kunnen reserveren voor het hele traject.
Maargoed, daarom vraag ik het nu al want de reservering via NMBS kan ik nog laten storneren en dan zou ik het via Interrail opnieuw kunnen reserveren voor het hele traject.
Schapekop in de Keistad
-
De EC's Zwitzerland-Italië hebben over het hele traject in Italië reserveringsplicht. Waar stond dat dan anders? Op Zürich-Milaan dus vanaf Chiasso. Vanaf Chiasso kost het €10, vanaf andere Zwitserse stations €13.Daniel schreef: ↑di 20 mei 2025, 22:52 Ik las elders weer dat de reservering alleen voor het grenstraject nodig zou zijn. En dat heb ik natuurlijk al.
Reserveringen doe je het beste op raileurope.com of bij ÖBB want daar betaal je geen extra boekingskosten. Reserveringen van Rail Europe kun je ook in de Trenitalia-app laden en daar indien nodig ook omboeken. Reserveren via Interrail is altijd mijn laatste keuze.
Ik zie dat Rail Europe de trein van 8:33 2 keer aanbiedt, waarbij hij de eerste in 3 stukken knipt(*), maar de tweede niet. En die kan ik ook boeken zo te zien.
(*) Als een trein bijna vol is, en er geen stoel meer voor het hele traject beschikbaar is, dan gaat Rail Europe sinds kort op zoek naar deeltrajecten om te reserveren.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Dat was een post op een ander forum wat ik via Google tegen kwam, dus niks officieels
Ja, ÖBB is ook mijn voorkeursroute maar daar kreeg ik alternerend "ausgebucht" of "ticket nicht verfügbar". Tot eergisteren was deze trein echter ook bij Trenitalia nog niet boekbaar, dus het leek me eerder een geval nog niet vrijgegeven.Op Zürich-Milaan dus vanaf Chiasso. Vanaf Chiasso kost het €10, vanaf andere Zwitserse stations €13.
Reserveringen doe je het beste op raileurope.com of bij ÖBB want daar betaal je geen extra boekingskosten. Reserveringen van Rail Europe kun je ook in de Trenitalia-app laden en daar indien nodig ook omboeken. Reserveren via Interrail is altijd mijn laatste keuze.
Ik zie dat Rail Europe de trein van 8:33 2 keer aanbiedt, waarbij hij de eerste in 3 stukken knipt(*), maar de tweede niet. En die kan ik ook boeken zo te zien.
Via Raileurope inmiddels alsnog gelukt voor het hele traject, dus vanavond die andere reservering via NMBS maar eens laten storneren.
Verlies ik dan wel de boekingskosten mee, maargoed, ik heb voor die vakantie al zoveel bespaart... (Interrail van de Black Friday sale en m'n hotel in Zwitserland met 11% ledenkorting en 25% voorjaarskorting)
Schapekop in de Keistad
-
Voor de Brenner Railjet / Eurocity kun je de toeslag ook ter plekke in de trein kopen, zonder extra toeslag zover ik weet. Daarnaast komen er bij ÖBB kort voor vertrek vaak nog Last Minute zitplaatsen beschikbaar, meestal zo'n 12 uur voor vertrek.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Maar als de trein daadwerkelijk volgeboekt is heb je aan het eerste waarschijnlijk niks toch?
-
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
De toeslag voor de Brenner was het probleem niet, alleen dat er geen reservering in de Railjet meer bij te maken was (OeBB gaf de optie niet bij het boeken van de toeslag, via DB komt de melding dat alle plaatsen reeds gereserveerd zijn), Raileurope geeft aan dat ik hem op het station moet kopen.
Maargoed, ik heb nu de reservering voor Zürich - Verona geregeld dus zijn er drie opties:
- ca een half uur overstap in Verona en met RE en S naar Innsbruck
- ca een uur overstap op een Frecciarosso naar Bolzano en dan met regionale treinen naar Innsbruck
- ca anderhalf uur overstap op de Railjet naar Innsbruck met last minute reservering
Aankomsttijd ligt binnen een kwartier van elkaar, dus dat maakt het verschil niet.
Maargoed, ik heb nu de reservering voor Zürich - Verona geregeld dus zijn er drie opties:
- ca een half uur overstap in Verona en met RE en S naar Innsbruck
- ca een uur overstap op een Frecciarosso naar Bolzano en dan met regionale treinen naar Innsbruck
- ca anderhalf uur overstap op de Railjet naar Innsbruck met last minute reservering
Aankomsttijd ligt binnen een kwartier van elkaar, dus dat maakt het verschil niet.
Schapekop in de Keistad