Pagina 18 van 429

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 09:36
door Meltrain
Z2N schreef:Voor zover ik weet reden ze beiden met een 1600-loc binnen Nederland, en dan is rijden via Emmerich geen optie meer.
Mogen 1600's niet meer naar Emmerich? :o

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 09:38
door Gekko123
Moet je niet eens meer willen. Die dingen stranden dan bij de aansluiting van de Betuweroute met een uitgefikte motorruimte. Tussen Emmerich en Zevenaar staat tegenwoordig 25 kV op de bovenleiding.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 09:43
door Meltrain
Dat detail was ik even vergeten. :oops:
Maar dat betekent dus dat eventuele vervangende treinen (als de ICE uitvalt) dus voortaan alleen met een Traxx, 189 of diesellocomotief (in combinatie met getrokken rijtuigen) kunnen rijden?

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 11:18
door waldo79
Het lijkt me dat voor de ICE omrijden via Venlo de eerste keuze is dan wel bussen inzetten tussen Arnhem en Duisburg.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 11:19
door Aking
Mag het Benelux/ICD spul eigenlijk naar Duitsland?

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 11:20
door Suus
Volgens mij is het alweer een aardig tijdje geleden dat DB een vervangende trein naar Amsterdam heeft laten rijden voor een uitgevallen ICE. Bij problemen wisselt men liever de reizigers van treinstel in Emmerich.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 11:58
door Klaasje
In denk dat als SW9 voor de Traxx is vrijgegeven het slechts een papieren kwestie is om met die stammen van/naar Duitsland te rijden. Aangezien er een flinke reserve lijkt te zijn vind ik het niet zo'n gek idee om ook vervangende ICE-ritten te doen. Die Duitse toelating komt er waarschijnlijk toch wel een keer van aangezien dit de makkelijkste optie is om de IC Eindhoven-Heerlen door te trekken naar Aken.

Even wat anders: Ik heb de afgelopen tijd meerdere malen een overstap gemist of bijna gemist omdat een trein erg slecht doorreed. Ik krijg de indruk dat de machinisten op deze treinen ofwel onnodig bang waren voor het laten slippen van een trein of niet doorhadden dat ze aan de late kant waren waardoor er traag werd opgetrokken en er zoals normaal ge-EZR't werd. Aangezien dit onnodige vertragingen zijn vind ik dat vervelender dan wanneer er echt iets aan de hand is. Twee vragen:
  • Is er iets wat de machinist actief ondersteund met: "Je bent op tijd, doe het rustig aan" of, "Je rijdt achter op schema, rij een beetje door"? Ik kan mij zo voorstellen dat dit helpt want je zal het als personeel zijnde niet altijd doorhebben.
  • Ik kan mij voorstellen dat er machinisten zijn die "onderpresteren". Worden die bijgehouden en krijgen die dan ook ondersteuning om te verbeteren? Of bestaat zoiets gewoon niet?

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 18:27
door Wubbo
Van die eerste bullit weet ik dat zoiets in ontwikkeling is, maar het is er voor zover ik weet nog niet.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 19:20
door webguy
VIRM schreef:Even een vraagje over de NS Reisplanner Xtra app. Als je de reisbewaking aanzet, krijg je allemaal pushberichten over een gewijzigde reis wanneer je oorspronkelijke reis vervalt door een storing of niet te halen overstap. Maar waar kun je het totaaloverzicht van je gewijzigde reis terugvinden?
Als het goed is kan je op een bericht tikken en teruggaan naar de geplande reis. Of bedoel je dat niet?

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 20:28
door Mikos
Klaasje schreef:IEven wat anders:
Er wordt momenteel met diverse apps gewerkt en getest. Zo is er de applicatie 'RouteLint' waarbij machinisten mee kunnen kijken met de treindienstleider op het traject waarop men rijdt. Ze kunnen dan zien welke trein(en) voor de betreffende trein rijdt(en), of die vertraging hebben en of ze voor de trein blijven rijden of ergens uit- of invoegen. Daarop kunnen machinisten anticiperen door wat snelheid terug te nemen, want het heeft geen zin om constant op een geel of rood sein af te rijden wanneer je door wat gas terug te nemen door kunt rollen (wat weer energiezuinig is).

Er bestaat ook een app waarop machinisten tot op de seconde nauwkeurig kunnen zien of het zin heeft om tractie te geven of niet en of ze dan tot op de seconde op tijd aan zullen komen op het volgende station waar gestopt moet worden.

In de opleiding voor nieuwe machinisten wordt daarop heel erg gehamerd, maar daarin wordt ook geleerd dat er puntje perron niet harder dan 40 gereden mag worden bij binnenkomst. Onderdeel van het huidige OTR (Op Tijd Rijden) is tot op de seconde nauwkeurig aankomen en vertrekken. Het lijkt dan misschien alsof een trein te laat is, maar volgens de niet-gepubliceerde dienstregeling die in de plansystemen wordt gehanteerd is de trein dan perfect op tijd. Op grote overstapstations is dat trouwens niet van toepassing; daar is aankomst en vertrek volgens alle systemen altijd om xx.xx:00.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 20:46
door Klaasje
Mikos schreef:
Klaasje schreef:IEven wat anders:
Er wordt momenteel met diverse apps gewerkt en getest. Zo is er de applicatie 'RouteLint' waarbij machinisten mee kunnen kijken met de treindienstleider op het traject waarop men rijdt. Ze kunnen dan zien welke trein(en) voor de betreffende trein rijdt(en), of die vertraging hebben en of ze voor de trein blijven rijden of ergens uit- of invoegen. Daarop kunnen machinisten anticiperen door wat snelheid terug te nemen, want het heeft geen zin om constant op een geel of rood sein af te rijden wanneer je door wat gas terug te nemen door kunt rollen (wat weer energiezuinig is).
Dit soort apps zijn vooral handig bij plekken als bij Htba waarbij eerder aankomen dan nodig is eerder voor meer dan minder vertraging zorgt. Ik weet dat men hier bezig mee is.
Er bestaat ook een app waarop machinisten tot op de seconde nauwkeurig kunnen zien of het zin heeft om tractie te geven of niet en of ze dan tot op de seconde op tijd aan zullen komen op het volgende station waar gestopt moet worden.
Wist ik niet maar die is echt niet gebruikt in de situaties waar ik het nu over heb.

Zo had ik vandaag een trein die niet langzaam optrok in Assen maar echt bijzonder traag wat van een +0 ineens zonder verdere aanleiding een +5 gaf. Glad spoor had hooguit een +1 mogen opleveren. Vergelijkbaar had ik het laatst een trein van Deventer naar Ht die met +5 uit Deventer vertrok door een wel logische reden maar vervolgens zo langzaam heeft gereden dat die, als je de langere dan noodzakelijke halteertijden er vanaf trekt alleen maar meer vertraging bij heeft gekregen zonder onderweg gehinderd te zijn geweest. Uiteindelijke aankomst was wel +2 maar met meer dan 5 minuten halteermarge is dat op zichzelf al schandalig als je weet dat het spoor op die dag kurkdroog was.
In de opleiding voor nieuwe machinisten wordt daarop heel erg gehamerd, maar daarin wordt ook geleerd dat er puntje perron niet harder dan 40 gereden mag worden bij binnenkomst. Onderdeel van het huidige OTR (Op Tijd Rijden) is tot op de seconde nauwkeurig aankomen en vertrekken. Het lijkt dan misschien alsof een trein te laat is, maar volgens de niet-gepubliceerde dienstregeling die in de plansystemen wordt gehanteerd is de trein dan perfect op tijd. Op grote overstapstations is dat trouwens niet van toepassing; daar is aankomst en vertrek volgens alle systemen altijd om xx.xx:00.
Lijkt mij niet meer dan logisch dat er gehamerd wordt op dingen die leiden tot zowel niet vroegtijdig als te laat aankomen. Ik snap verder ook wel dat kopje perron 40 km/h handig is als je de trein nog niet zo goed kan uitmikken maar de rijtijden van/naar snellere stations met langere treinen worden toch echt doorgerekend met snelheden oplopend tot 70 km/h kopje perron. Dat is prima haalbaar en daar hoef je niet eens hard voor te remmen, dat mag je van een meester met enige ervaring dus ook gewoon verwachten.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 20:53
door Mikos
Ik weet het verder ook niet; ik geef antwoord op de gestelde vragen.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 21:05
door VIRM
webguy schreef:
VIRM schreef:Even een vraagje over de NS Reisplanner Xtra app. Als je de reisbewaking aanzet, krijg je allemaal pushberichten over een gewijzigde reis wanneer je oorspronkelijke reis vervalt door een storing of niet te halen overstap. Maar waar kun je het totaaloverzicht van je gewijzigde reis terugvinden?
Als het goed is kan je op een bericht tikken en teruggaan naar de geplande reis. Of bedoel je dat niet?
Stel ik heb reis A gepland in de reisplanner en heb het opgeslagen in Mijn Reizen en heb reisbewaking aangezet.
Op een gegeven ogenblik is er een storing, waardoor de reisplanner via pushberichten mij omleidt via reis B. Hoe kan ik het overzichtje van reis B (dus vertrekstation, overstapstation, aankomststation, tijden, etc.) zien?

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: vr 24 feb 2017, 21:14
door PatrickM
Weet iemand hier of ik een Go Pass 1 van Wezet naar Essen ook in de NMBS-automaat op station Maastricht kopen? Zie namelijk net pas dat ik bij de NMBS alleen maar met een creditcard kan betalen.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: vr 24 feb 2017, 21:22
door Harkie10
henk1234 schreef:Weet iemand hier of ik een Go Pass 1 van Wezet naar Essen ook in de NMBS-automaat op station Maastricht kopen? Zie namelijk net pas dat ik bij de NMBS alleen maar met een creditcard kan betalen.
Ik weet helaas niet het directe antwoord op je vraag, maar mocht kopen op station Maastricht geen optie zijn dan lukt het misschien wel met een prepaid creditcard. Die zijn tegenwoordig te koop bij bijvoorbeeld de Appie of de Primera, zie: https://www.alleszondercreditcard.nl/pr ... reditcard/

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: vr 24 feb 2017, 21:37
door Suus
Een Go Pass 1 is gewoon te koop bij de NMBS-automaat en het vertrekstation is ook aan te passen.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: vr 24 feb 2017, 21:41
door PatrickM
Dat was het antwoord wat ik nodig had. Bedankt!

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: za 25 feb 2017, 12:50
door Visgraatmodel
Is er een tool om per halte te kunnen zien in welke zone het ligt?

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: za 25 feb 2017, 13:06
door dennistd
Visgraatmodel schreef:Is er een tool om per halte te kunnen zien in welke zone het ligt?
Dan denk ik toch aan het haltebestand maar die heeft ook alle informatie behalve de zones zo te zien. :')
Misschien heb je wat aan deze zonekaart? http://openov.nl/zones/

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: za 25 feb 2017, 14:05
door Suus
Volgens mij is het zonenummer verwerkt in het haltenummer.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: za 25 feb 2017, 14:15
door Michael
Hier in de omgeving is dat in ieder geval wel het geval. Terheijden is zone 7316 en alle haltenummers in Terheijden beginnen met 7316.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: za 25 feb 2017, 14:58
door dennistd
Dat is lang niet altijd het geval, zeker in Twente is het absoluut niet zo. Oldenzaal Ziekenhuis is bijvoorbeeld haltenummer 43220411 terwijl het in zone 4524 ligt.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 27 feb 2017, 22:25
door Mr-W
Welke Beneluxtreinen rijden er morgen met NMBS materieel? Rijdt treinstam 4793 nog steeds met een I6A rijtuig?

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 27 feb 2017, 22:39
door Aking
Koekel bracht mij bij dit draadje, geen idee of die nummer nog kloppen :wink:

En treinfan weet op somda het volgende te melden:
In de InfoPlus-logs van de afgelopen weken zie ik herhaaldelijk (9215-)9236-9255 en 9228-9247(-9268) langskomen. Vandaag was daarbij een uitzondering met 9223-9244-9263 en 9215-9236-9255.

Re: Korte vragen #21

Geplaatst: ma 27 feb 2017, 23:03
door MarkNL
In principe klopt het nog, maar zodra er een verstoring is of een rit uitvalt klopt het lijstje vaak niet meer voor de rest van de dag.

I6A zou nog altijd in stam 4793 moeten zitten, maar het is waard de ontwikkelingen even in de gaten te houden naar aanleiding van dit incident...