Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Nitein-Repart
Berichten: 4159
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Swiss Travel Card heeft een geldigheid van minstens 3 dagen. Beetje jammer als je maar twee volle dagen in Zwitserland bent en vier overnachtingen in Zwitserland ga ik niet doen vanwege de absurd hoge prijzen in Zwitserland (overnachtingen van €150 per nacht inclusief ontbijt).

Je kunt ook de treintrajecten van de Berner Oberlandbahn schrappen en kijken bij welke vervoerders Interrail wel geldig is
Je kunt dus wel met de Zentralbahn naar Interlaken of met de Südostbahn een deel van de Gotthard-route doen of een deel van de Voralpenexpress.
-
en-es
Berichten: 5399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

PHS schreef: vr 01 apr 2022, 12:29
ArrivaBas schreef: vr 01 apr 2022, 08:55 Voor duurdere speciale treinen zoals Golden Pass en Glacier Express ben je aangewezen op kortingen.
Ik dacht dat de Golden Pass route onder Interrail valt?
Dacht ik ook. En gehele Glacier express traject sinds kort ook als ik het goed heb. Wel zijn veel speciale toeristische treinen toeslag- en reserveringsplichtig.
Jultar
Berichten: 663
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Sinds een jaar of 5 zit de FO Bahn inderdaad in de interrail, waardoor er ook tussen Zermatt en Disentis gereden mag worden. Toen is ook de Glacier Express (met reserveringsplicht) erbij gekomen.
Overigens zonde van het geld. De normale treinen zijn minder toeristisch/druk en rijden ook prima en (hoewel steeds minder) als je nog een wat ouder treintje hebt kunnen de raampjes ook nog eens open voor een mooi uitzicht.
Laatst gewijzigd door Jultar op vr 01 apr 2022, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 5399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

In die toeristische treinen zit ook veel irritant volk.
Nitein-Repart
Berichten: 4159
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Op de lijn Luzern-Interlaken wordt de toeristentrein toch achter de reguliere IR-trein gehangen? En kun je in de reguliere IR-trein gewoon met een Interrail-kaart zonder reservering gebruikmaken?
-
en-es
Berichten: 5399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Rijdt er een toeristentrein op dat traject? IR treinen zijn sowieso reserverings- en toeslagvrij.
Chrysa
Berichten: 8191
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Hier is een complete en geüpdate kaart voor interrail:
(PDF, 5MB) https://cdn.discordapp.com/attachments/ ... uRail1.pdf

Glacier en Bernina-expres kosten toeslag, net als de Gotthardtrein. Verder kan je volgens mij gewoon elke trein nemen op de rode trajecten.
teun
Berichten: 1765
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte vragen

Bericht door teun »

Heeft iemand hier ervaring met hoe betrouwbaar/ruim de rijtijden van lijn 202 tussen De Uithof en Amersfoort zijn in de middagspits (rond 4 uur)?
9292 denkt dat ik een overstap van 3 minuten op Amersfoort wel red, ik denk dat dat ook wel lukt, op voorwaarde dat bus natuurlijk niet vertraagd raakt.
dennistd
Berichten: 5708
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Volgens OVinfo gisteren tussen -3 en +3. Meeste zo tussen -1 en +1½.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40637
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Een overstap van 3 minuten op een trein? Da's wel aan de krappe kant dan hoor, afhankelijk van bij welke halte je eruit gelaten wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Korte vragen

Bericht door Bart »

Nitein-Repart schreef: vr 01 apr 2022, 08:30 Wat is eigenlijk de voordeligste manier om een aantal dagen (3 nachten) naar Luzern te gaan in augustus/september dit jaar en vanuit Luzern bijvoorbeeld met de trein naar Interlaken en de Gotthard te reizen? Is dat een Interrail-pas of is dat de Sparpreis Elten-Luzern v.v. en vanuit daar losse kaartjes. En is de Interrail-pas wel geldig op de spoorlijnen van bijvoorbeeld de Südostbahn, de Zentralbahn en de Berner Oberlandbahn?
Als je 27 jaar of jonger bent lijkt een Interrail van 4 dagen mij het handigst. Dan zou ik wachten tot kort voor vertrek met de aankoop, want zo nu en dan is er weer een actie waar ze de prijzen met 10% verlagen.

Als je 28 jaar of ouder bent, is die Interrail 60 euro duurder. Dan zou je voor Elten-Luzern voor 37 euro enkele reis Sparpreis kunnen nemen. Voor in Zwitserland kun je dan ofwel daar ook een Supersaver ticket nemen (van tevoren boeken en alleen in de geboekte trein). Dan zit je voor een retour Luzern-Interlaken aan zo'n 40 frank. Voor iets meer kun je een dagkaart met korting kopen:
- SBB biedt de Saver Day Pass voor 52 frank als je op tijd boekt: https://www.sbb.ch/en/travelcards-and-t ... aving.html
- De gemeente Luzern geeft ze uit voor 45 frank, van tevoren boeken en op de dag van aankomst ophalen: https://www.stadtluzern.ch/politikverwa ... tageskarte Je kunt ook een andere gemeente langs de route uitzoeken als je buiten kantoortijden in Luzern aankomt - dan wel controleren of ze ook aan niet-ingezetenen die kaarten uitgeven, en of je (net als in Luzern) de kaart tot 1 dag van tevoren kunt ophalen, want dit verschilt per gemeente.
- Af en toe zijn er ook bij Coop actiekaartjes voor rond de 50 frank (zolang de voorraad strekt), maar vorig jaar begon die actie pas in oktober.
Alledrie die dagkaarten zijn op het GA-gebied geldig, dus ruimer dan Interrail.

Als je in Luzern in een hotel o.i.d. overnacht mag je trouwens ook gratis met het ov in Luzern zelf.
Laatst gewijzigd door Bart op zo 03 apr 2022, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5833
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Daniel schreef: zo 03 apr 2022, 00:05 Een overstap van 3 minuten op een trein? Da's wel aan de krappe kant dan hoor, afhankelijk van bij welke halte je eruit gelaten wordt.
Meestal stoppen ze op halte C, behalve als de rit doorrijdt naar Nieuwland, dan komt hij op halte F.
Chrysa
Berichten: 8191
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Bart schreef: zo 03 apr 2022, 11:18
- De gemeente Luzern geeft ze uit voor 45 frank, van tevoren boeken en op de dag van aankomst ophalen: https://www.stadtluzern.ch/politikverwa ... tageskarte Je kunt ook een andere gemeente langs de route uitzoeken als je buiten kantoortijden in Luzern aankomt - dan wel controleren of ze ook aan niet-ingezetenen die kaarten uitgeven, en of je (net als in Luzern) de kaart tot 1 dag van tevoren kunt ophalen, want dit verschilt per gemeente.
Je moet ingeschreven staan in de gemeente om die te kopen. Gebruiken kan wel door iedereen, dus als je een local kent kan je er wel wat mee.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Korte vragen

Bericht door Bart »

Ja je hebt gelijk, dat is een paar jaar geleden veranderd zo te zien. Vroeger kon iedereen die kopen, althans in sommige gemeenten.
Cas
Berichten: 889
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Cas »

Heeft een NS-abonnement nut als ik wil besparen op reizen naar Belgie met de IC Brussel?
Komend jaar zal ik naar verwachting elke paar weken een keer Leuven-Utrecht vv. reizen, en zonder abonnement ben je in het algemeen dief van je eigen portemonnee. Als ik tickets ga boeken bij NS international lijkt Dal Vrij echter geen invloed te hebben op de prijs, zelfs niet op het stukje Utrecht-Rotterdam. Staan die prijzen al 100% vast, of kan ik er nog iets aan doen met een goedkoop NS-abonnement (of iets anders)?
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52110
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

Dat klopt niet. Voor het traject Utrecht - Leuven enkele reis:

Early Bird Week zonder kortingskaart is 22,00
Early Bird Week met 100% korting is 10,50
Early Bird Weekend zonder kortingskaart is 28,80
Early Bird Weekend met 100% korting is 14,00
Normaal tarief zonder kortingskaart is 43,00
Normaal tarief met 100% korting is 21,20

Maar nu komt de clou. Je mag het vervoersbewijs knippen in Noorderkempen. Dan komen we op de volgende prijzen voor Utrecht - Noorderkempen

Early Bird Week zonder kortingskaart 15,00
Early Bird Weekend zonder kortingskaart 19,50
Normaal tarief zonder kortingskaart 27,80
Normaal tarief met 100% korting 6,00

Daarna reis je vanaf Noorderkempen met één regel van een tienrittenkaart (Youth Multi t/m 25 jaar voor 5,30 of Standard Multi voor 8,40 per enkele reis)

Early Bird met 100% korting NL is dus het goedkoopst, maar dan moet je minstens een week vooraf boeken en op ma t/m do reizen. In het weekend hangt het af van je leeftijd en hoe flexibel je moet zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Cas
Berichten: 889
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Cas »

Oeps, waar ik Dal Vrij schreef bedoelde ik Dal Voordeel, stop de tijd :oops: Dal Vrij heeft inderdaad wel invloed, Dal Voordeel niet, voor zover ik kan zien.
Maar geweldig, bedankt Suus! Daar had ik niet aan gedacht.
Een combinatie met een tienrittenkaart lijkt me inderdaad het goedkoopst. Ik kom in aanmerking voor zowel een Student Multi als een Youth Multi, dus dat moet wel goed komen.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52110
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Dal Voordeel heeft alleen invloed op de prijzen van normaal tarief, niet op Early Bird. Early Bird bestaat uit schijven, waarvan je er meer betaalt naar mate je verder van de grensovergang komt. Je betaalt het volledige tarief voor de schijven van beide landen of voor één land, maar krijgt geen korting op het kortingstarief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gpvos
Berichten: 856
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Bart schreef: zo 03 apr 2022, 11:18Als je 28 jaar of ouder bent, is die Interrail 60 euro duurder. Dan zou je voor Elten-Luzern voor 37 euro enkele reis Sparpreis kunnen nemen.
Dat kan ook voor <Amsterdam of willekeurig Nederlands station>-Luzern. Als je op bahn.de selecteert dat je geen ICE wilt nemen vind je makkelijk reizen voor 37 of 39 euro, zelfs in de nabije toekomst.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
katvis
Berichten: 834
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Heeft de SSN een Plan U in de collectie?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Nee, maar er komt wel eens wat op bezoek.
Nu is dat de Plan U van Stichting 2454 CREW, die is dit weekend bezig met een Railsafari.
DDietzen
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Wanneer is een tragere reis / omweg met minder overstappen dan de snelste route wel/niet toegestaan?

(Aanleiding van de vraag: Volgend weekend, bij werkzaamheden rond Rtd, plan ik een reis van Bd naar Dt. De snelste route heeft 2 overstappen: in Zwd op de snelbus, en in Sdm terug op de trein. Er bestaat echter ook een verbinding met maar 1 overstap - via Ht met 6600 en 3700 - die weliswaar een klein uur langer duurt. In de app wordt enkel de route via Zwd en Sdm getoond als reisadvies.)
waldo79
Berichten: 8481
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Leuke casus, ben je van plan om via Den Bosch te reizen?
DDietzen
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Ik ben van plan om helemaal niet te reizen, ik was wat aan 't klooien met de reisplanner en kwam ineens dit tegen (A)

Maar als ik daadwerkelijk zou reizen, en ik had de tijd en de 3700 reed niet met losse VIRM-viertjes, zou ik de route via Ht serieus overwegen. Heb 't niet zo enorm op de TVV-bus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40637
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Officieel zijn tegenwoordig alleen routes die de reisplanner toont toegestaan. Maar die wil je inderdaad nog wel eens in één bepaalde route pushen.

Had ik gisteren ook: Roosendaal - Amersfoort krijg je alleen adviezen voor via Rotterdam (met bijna een kwartier overstaptijd op losse Koplopertjes naar Amersfoort).
Zelf verkoos ik de route via 's-Hertogenbosch met een identiek aantal overstappen (2) en slechts 4 minuten extra reistijd. Relevant verschil daarentegen: toch net wat kortere overstaptijden en treinen die wel op een fatsoenlijke sterkte reden. Behalve het laatste stukje dan, want dat was hetzelfde losse drietje dat ik anders vanaf Gouda gehad had.

Met WeekendVrij maakte het voor mij niks uit, maar op een los kaartje zou dat dus eigenlijk niet zo mogen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten