Pagina 362 van 428

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 16 apr 2023, 17:27
door Z2N
Ik neem aan dat de afwijkingen dan alleen waren op perrons die nog gepland waren en niet bevestigd? Want dat is wel mijn ervaring, maar daarom worden de perrons op de schermen op de stations ook niet ruim van tevoren kenbaar gemaakt.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 10:06
door gpvos
Het spoor stond inderdaad vermeld als "previsto", maar kort voor en zelfs na vertrektijd stond het nog daarop. rfi.it had al lang van tevoren het juiste spoor. Maar n=1 zoals ik al schreef, en ik ga nu weer naar huis, naar een warmer en droger land.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 13:19
door Nitein-Repart
Weet iemand als je een treinticket (Sparpreis) heb van Emmerich naar Praag via Cheb en je mist in Nürnberg de trein naar Cheb of je dan via Schwandorf mag, of heb je gelijk 2 uur vertraging?

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 13:34
door en-es
Als je al in Cheb bent dan heeft omreizen via Schwandorf geen zin meer. Of bedoel je de aansluiting in Neurenberg?

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 13:39
door Nitein-Repart
Jep, aansluiting in Nürnberg. Heb maar 10 minuten vanuit de ICE27 op de RE33. Weet niet of het verstandig is om sowieso een uur overstap in Nürnberg te plannen. Nürnberg-Schwandorf heb ik vorig jaar al gedaan, Nürnberg-Cheb, Cheb-Praag en Schwandorf-Praag heb ik nog nooit gedaan.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 13:55
door cassie127
ICE 27 is een van de ICE verbindingen met vrijwel altijd een hele lage punctualiteit. Zie: https://www.zugfinder.net/nl/trein-ICE_27

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 14:07
door Chrysa
In mijn ervaring kan hij wel redelijk wat tijd inhalen. Ik ben in Frankfurt ingestapt met +20 en we waren toch op tijd in Nürnberg.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 15:21
door umbusko
In mijn ervaring is het nooit een probleem om via Schwandorf te reizen als je de trein naar Cheb mist of andersom. Als je tijd hebt, gewoon even langs de infobalie in de stationshal gaan; daar hebben ze me tot nu toe altijd vriendelijk en goed geholpen met een stempel en een nieuw geprint reisplan.

Volgens de regels mag het volgens mij ook; zodra de Zugbindung vervalt (bijvoorbeeld doordat je je aansluiting mist) kun je gewoon de snelste reis naar je eindbestemming uitkiezen, ook als dat via een andere route is of met een ICE terwijl je kaartje alleen IC/EC zegt, en zelfs wanneer het een stuk sneller is dan je oorspronkelijke verbinding doordat je bijvoorbeeld een omweg had uitgekozen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 15:35
door waldo79
Ik sprak laatst een reiziger onderweg naar Plžen die zich geen zorgen maakte over de aansluitingen in Nürnberg juist omdat het niet veel moeite kost om via de andere grensovergang te reizen.

En bij hem ging het al in Düsseldorf mis.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 18:13
door tjoektjoek
Op treinposities.nl kan je de omlopen zien, heeft iemand een idee wat die afkortingen van de omlopen betekenen?

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 21:07
door Nitein-Repart
Hoe boek je een treinreservering voor de EC277 van Praag naar Budapest met stoelkeuze eigenlijk?

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 21:56
door Z2N
Cd.cz, daar kan je een stoel kiezen obv de rijtuigsamenstelling.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 23:08
door cassie127
tjoektjoek schreef: ma 17 apr 2023, 18:13 Op treinposities.nl kan je de omlopen zien, heeft iemand een idee wat die afkortingen van de omlopen betekenen?
De omlopen zijn als volgt:
OA: VIRM-6
AD: VIRM-4
OC: ICM-4
OH: ICM-3
LAM: DDZ-6
LBM: DDZ-4
WA: ICNG-8 (binnenlands)
WD: ICNG-5
GEA: ICR SW9+2
IDB: ICR SW7+2
ABA: ICR SWB7+2
LC: SLT-6
LE: SLT-4
LF: SNG-4
LG: SNG-3
MC: FLIRT-4
MW: FLIRT-3
TAG: FLIRT-2 (R-Net)
ICE: ICE-3M (BR406)
NJ: NightJet stammen
V: Vectron
NDC: Loc 1700
THA: Thalys PBKA/PBA
EUR: Eurostar
BBR: MS80/Break (België Break)
BVI: MS75/VarkensneuS (België Varkensneus)

Hierbij staat de 1e letter in de meeste gevallen voor de onderhoudslocatie uitgezonderd internationale treinen (behalve IC Brussel), binnenlandse ICR stammen en de R-Net stellen.

De 2e letter geeft de lengte van het materieel aan. Daarbij geldt de vuistregel per materieelsoort: hoe dichter bij de A hoe langer het materieel is.

De nummers achter deze letters zijn dan het specifieke omloop nummer van het materieelsoort. In de Bijsturing kan men heel snel aan omloopcode + stelnummer herkennen of het juiste materieel (en lengte) in de juiste omloop zit. Overigens wijzigen de omlopen elke dag. Het is niet zo dat een bepaald stel altijd hetzelfde omloopnummer behoud.

Daarnaast kun je soms B@M×××× omlopen aantreffen. Dat is de naam van het systeem waarin het materieel aan de ritten gehangen wordt. Als je zo'n omloop ziet is het over het algemeen geen geplande omloop, maar een die in de Bijsturing onstaan is. Bijvoorbeeld verstoringen, keringen of uitval van treinen. In dat systeem worden overigens alleen treinen van NS of NS International verwerkt. Treinen van andere vervoerders staan niet in het systeem en zijn de omlopen vaak ook niet van beschikbaar.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 23:14
door tjoektjoek
Interessant, zit er nog een systematiek achter. Ik zie veel met O, L, M en W. Zijn dat de locaties waar ze worden onderhouden, Onnen, Leidschendam, Maastricht en Watergraafsmeer respectievelijk.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 17 apr 2023, 23:21
door cassie127
Post hierboven nog een keer bijgewerkt.

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 18 apr 2023, 01:42
door DDietzen
Vraagje over de reizigersstromen van de 31200. Hoe verhoudt de drukte op Oldenzaal-Hengelo zich tot die op Hengelo-Zutphen (in de ochtendspits)? Is het bijvoorbeeld rustig vanuit Odz en proppen van/naar Zp, of is de Odz-tak juist net zo druk of zelfs drukker?

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 18 apr 2023, 01:56
door dennistd
Volgens mij is het van beide kanten druk, allemaal richting Hengelo.

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 18 apr 2023, 06:06
door marvinkok
Redelijk vergelijkbaar inderdaad.
Waarbij er wel weinig "over" Hgl heen gereisd wordt, er zit in de reizirgstroom een echte knip in Hgl, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de 7900

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 18 apr 2023, 10:54
door Meltrain
cassie127 schreef: ma 17 apr 2023, 23:08 De omlopen zijn als volgt:
AD: VIRM-4
Bedankt voor het overzicht. :D
Ik snap alleen AD niet zo goed. Waar staat die A voor?

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 18 apr 2023, 16:04
door diederickx
Ik vermoed Amersfoort.

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 18 apr 2023, 16:33
door Dionysusnu
Niet Arnhem? In Amersfoort komen niet zo vaak virms voor mijn gevoel.

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 18 apr 2023, 16:43
door DDietzen
hAarlem? :mrgreen:

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 18 apr 2023, 19:49
door cassie127
De lijnwerkplaats in Amsterdam?

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 12:11
door ZO6176
Waarom stopt ICE 654 Berlin Ostbahnhof - Bonn Bad Godesberg niet in Bonn Hbf?

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 12:36
door en-es
Vanwege de IC2013 Ällgäu als ik een eerdere discussie op drehschiebe online moet geloven.