Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
In principe heb je dan helemaal geen kaartje nodig, maar kun je reizen zonder incheck. Als je dat regelmatig doet, kun je een barcode aanvragen om poortjes mee te openen. (Onder het kopje "Met een NS-abonnement in combinatie met een NMBS- of DB-abonnement")
Ik zeg in principe, want veel conducteurs doen daar moeilijk over of verzinnen hun eigen regels.
Strikt genomen klopt dat, alleen met een niet-ingecheckte OV-chipkaart met Dal Vrij en een Deutschland Ticket heb ik geen enkel bewijs dat ik een internationale reis aan het maken ben. Wie zegt dat ik niet gewoon probeer het voltarief reizen in de middagspits te omzeilen?
Tsja, weet ik veel, maak een print van je reisplan en een selfie in Aachen.
Dat is sowieso beter bewijs dan dat kaartje. Je kunt theoretisch iedere middagspits Eindhoven-Utrecht reizen voor een paar euro met een kaartje Visé-Utrecht met 100% korting in NL. Niemand kan bewijzen dat je daar niet was.
Het verschil is natuurlijk wel dat als je een niet-ingecheckte OV-chipkaart aanbiedt aan de conducteur je sowieso vragen gaat krijgen. Met een internationaal kaartje met 100% korting in Nederland wordt in mijn ervaring niet eens altijd ook om de OV-chipkaart gevraagd; de gemiddelde conducteur of V&S'er denkt waarschijnlijk het zal wel.
Het blijft overigens bizar dat Dal Vrij geen middagspits heeft bij internationale reizen, dat is gewoon vragen om fraude
Laatst gewijzigd door PHS op zo 14 mei 2023, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Zijn alle 166 PCC's buiten dienst?
Ik had wel verwacht dat de serie 7000 - 7065 buiten dienst zou gaan, maar de tweede serie zou naar mijn weten nog wel even blijven rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
De serie die Meltrain noemt is buiten dienst dacht ik, maar er rijden zeker nog PCC's in Antwerpen rond. Grotendeels enkelrichting, maar op lijn 12 rijden vanwege werkzaamheden ook enkele dubbelrichting-PCC's uit Gent.
Zijn er specifieke lijnen waar ze regelmatig aan te treffen zijn of is het op alle lijnen een mix van oud en nieuw materieel?
Andere vraag: als ik besluit om richting Antwerpen te reizen vanaf Almere en ik wil dan via Roosendaal-Essen, moet ik dan wel een ICD-toeslag betalen of is het dan ook toeslagvrij ondanks het feit dat ik niet met de IC Brussel reis?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 25-05-2025NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam! 14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Chrysa schreef: ↑ma 15 mei 2023, 16:05
Dat spreekt de nieuwsberichten die ik tegenkwam tegen, bijzonder.
Excuus, dan heb ik niks gezegd.
Ik denk dat je dit bericht las: https://pvmagazine.nl/antwerpen-neemt-a ... ude-trams/
Het staat er inderdaad heel raar, maar ze bedoelen dat de 61 (en niet 65 zoals ik eerder beweerde) oudste trams, dus zónder koppeling, buiten dienst zijn gegaan.
Milco schreef: ↑ma 15 mei 2023, 16:21
Zijn er specifieke lijnen waar ze regelmatig aan te treffen zijn of is het op alle lijnen een mix van oud en nieuw materieel?
Volgens mij heb je op alle lijnen wel kans om ze aan te treffen, behalve op de lijnen 3, 5 en 15.
De grootste kans heb je op lijn 7 en dat is toevallig ook een van de meest fotogenieke lijnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Z2N schreef: ↑ma 15 mei 2023, 18:59
Alleen als je op de HSL reist met een doorgaand ticket naar België.
Reizigers met Internationaal ticket hoeven geen toeslag te betalen op de HSL. Dit geldt ook voor Interrail, DB Sparpreistickets etc. Maakt niet uit welke grens je over gaat. Als je bij de NS automaat een internationaal kaartje koopt staat er altijd een opmerking op dat je geen toeslag hoeft te betalen op de HSL. Zelfs als het een kaartje Hengelo - Bad Bentheim betreft uit de automaat.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Chrysa schreef: ↑ma 15 mei 2023, 16:05
Dat spreekt de nieuwsberichten die ik tegenkwam tegen, bijzonder.
Excuus, dan heb ik niks gezegd.
Ik denk dat je dit bericht las: https://pvmagazine.nl/antwerpen-neemt-a ... ude-trams/
Het staat er inderdaad heel raar, maar ze bedoelen dat de 61 (en niet 65 zoals ik eerder beweerde) oudste trams, dus zónder koppeling, buiten dienst zijn gegaan.
Milco schreef: ↑ma 15 mei 2023, 16:21
Zijn er specifieke lijnen waar ze regelmatig aan te treffen zijn of is het op alle lijnen een mix van oud en nieuw materieel?
Volgens mij heb je op alle lijnen wel kans om ze aan te treffen, behalve op de lijnen 3, 5 en 15.
De grootste kans heb je op lijn 7 en dat is toevallig ook een van de meest fotogenieke lijnen.
Toen ik in april in Antwerpen was reden ze op lijn 4, 7 en 24 met koppelstellen en lijn 12 met tweerichtingsverkeer losse PCC's
Volgens mij gaan gezinnen met kinderen graag boven zitten. Ikzelf verkies het liefst beneden. Dat is eigenlijk bij mij gekomen toen DDM-1 in dienst kwam boven gebogen glas had en dat ik niet prettig vond om door naar buiten te kijken. Ook vind ik beneden wat gemakkelijker om van andere treinen het nummer te lezen op het viersporig traject tot Boxtel
Ik heb altijd al een voorkeur voor boven gehad in dubbeldekkers. Bij DDZ ervaar ik het gebogen glas ook enigszins als hinderlijk, maar ik reis daar niet zo vaak mee. De laatste paar keren moest ik staan of zat ik in de MDDM.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022