Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

NintendoC schreef:Betaalt een buurtbus ook motorrijtuigenbelasting? Ik zie wel dat een taxi geen motorrijtuigenbelasting betaald en dat reguliere lijnbussen bijna niks betalen. Kan me best voorstellen dat zoiets een enorme kostenpost is.
Voor buurtbussen geldt een vrijstelling.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Buurtbussen rijden met 'gele' kentekens rond en betalen dus, anders als taxi's, waarschijnlijk gewoon wegenbelasting. Deze bussen mogen ook maar 8 passagiers meenemen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
gilles van de buren
Berichten: 27
Lid geworden op: za 07 mar 2009, 19:20
Locatie: Dordrecht

Re: Korte vragen

Bericht door gilles van de buren »

Milco schreef:Mag een machinist zelf bepalen (uiteraard afhankelijk van de kleur van het sein) bepalen hoeveel minuten voor vertrek hij de trein vanaf een opstelspoor nar het perron rijdt? Treinserie [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] keert bij Almere Centrum op een opstelspoor en vertrekt vanaf het station om :02 en :32. De ene keer stond hij er om :26 al, maar de andere keer kwam hij pas om :29 bij het perron aangereden.

Is hier een beleid voor?
In de reizigersdienst zijn alle rangeerbewegingen geplande bewegingen. De trdl heeft "gewoon" planregels hiervoor welke, voor de standaard bewegingen, in het dagplan zijn opgenomen. In principe kan een mcn daar zelf niets aan veranderen. Bijzondere / niet dagelijkse bewegingen worden door een planner van een vervoerder aangevraagd bij de trdl door middel van een lokale orderaanvraag waarbij ook de tijd waarop de beweging moet plaats vinden staat opgenomen. Ook hier heeft de mcn zelf niets in te brengen.

Wat wel kan is dat bijsturing van die beweging gewenst is, bv omdat er anders een conflict dreigt met een andere trein. Als de mcn er klaar voor is zal de trdl dan vrijwel altijd besluiten om de beweging eerder veilig te zetten. Daarnaast komt het ook wel voor dat een mcn nog niet klaar is om te gaan rijden zodra het sein veilig komt en de trein dus iets later dan gepland voor komt.

Overigens is geeft een sein een rijopdracht; dus als het sein veilig komt is dat een opdracht dat de mcn moet gaan rijden (tenzij ... etc.).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

ArrivaBas schreef:Buurtbussen rijden met 'gele' kentekens rond en betalen dus, anders als taxi's, waarschijnlijk gewoon wegenbelasting. Deze bussen mogen ook maar 8 passagiers meenemen.
Er wordt geen BPM (hiervoor ontvangt men teruggave) en MRB (hiervan wordt men vrijgesteld) betaald, dit omdat de personenauto door de RDW is gekeurd als OV-auto, de eigenaar in het bezit is van een WP-vergunning en het voertuig voor meer dan 90% van de tijd wordt gebruikt voor het aanbieden van openbaar vervoer. Voor beiden kan dan vrijstelling worden aangevraagd bij de Belastingdienst. Taxi's en buurtbussen worden daarbij door de Belastingdienst onder dezelfde categorie geschaard.

Bronnen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... oldtimers/
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ar_vervoer
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen

Bericht door Globetrotter »

Ik weet dat het een FWP is, maar ga de vraag toch stellen: Is er ergens een overzicht van treinritten waarop railcatering aanwezig is?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ja die is er, bij de railcatering :P

Ik zou je vraag op Twitter stellen aan NS/railcatering (A)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Of gewoon even op de OVNL-wiki kijken: Railcatering. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Lopen ze op de Benelux trouwens nog steeds met een karretje? Of is dat ook een koffiekameel tegenwoordig?
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen

Bericht door dylanwild94 »

Is een koffiekameel.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

En ze gaan helemaal van/naar Antwerpen :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Dus niet meer tot aan Brussel? -o-
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

Suus schreef:En ze gaan helemaal van/naar Antwerpen :Y
Koude koffie/lauwe thee dus op terugweg?

Of zit er een kamelenservicepunt in Antwerpen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Geen idee eigenlijk Durashift, maar voorbij Roosendaal is het ook al niet heel warm inderdaad. Heb ooit op dat traject een keer de halve warmwatertank over mijn voet gekregen door een onhandige medewerkster, maar het was hooguit een erg warme douche.
Aking schreef:Dus niet meer tot aan Brussel? -o-
Er is een tijd geweest dat ze alleen Rotterdam - Roosendaal deden, dus dat het nu weer Rotterdam - Antwerpen is, is toch verbetering. :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ja zo kun je alles als een verbetering verkopen -o-

Een beetje het aanbiedingenvefhaal bij veel winkels..

Vorige week was je product 9,99, deze week is het 32,99 om het dan volgende week als "aanbieding" te kunnen verkopen voor 14,99 :X
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Zomer 2016 begonnen ze zeker weten in Brussel toen ik uit Londen kwam
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Korte vragen

Bericht door NintendoC »

Suus schreef:
ArrivaBas schreef:Buurtbussen rijden met 'gele' kentekens rond en betalen dus, anders als taxi's, waarschijnlijk gewoon wegenbelasting. Deze bussen mogen ook maar 8 passagiers meenemen.
Er wordt geen BPM (hiervoor ontvangt men teruggave) en MRB (hiervan wordt men vrijgesteld) betaald, dit omdat de personenauto door de RDW is gekeurd als OV-auto, de eigenaar in het bezit is van een WP-vergunning en het voertuig voor meer dan 90% van de tijd wordt gebruikt voor het aanbieden van openbaar vervoer. Voor beiden kan dan vrijstelling worden aangevraagd bij de Belastingdienst. Taxi's en buurtbussen worden daarbij door de Belastingdienst onder dezelfde categorie geschaard.

Bronnen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... oldtimers/
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ar_vervoer
Dank voor de uitgebreide toelichting! Dank ook aan de rest! :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik zat gisteren naar een nieuw filmpje van het Team Verkeer Politie Haaglanden te kijken (opgenomen op 30 november 2016), en toen ze over de A4 van Delft naar Schiedam reden zag ik het volgende:
Afbeelding

Wie weet meer?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen

Bericht door dylanwild94 »

Ik denk dat dit een bus is geweest van de ect. Ex de polder. Is verkocht aan een particulier.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen

Bericht door Globetrotter »

Z2N schreef:Of gewoon even op de OVNL-wiki kijken: Railcatering. :wink:
Bedankt, ik zocht hem eigenlijk meer op ritniveau, maar kan me voorstellen dat de ''inzet'' enigszins willekeurig is.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Ik heb vandaag in Tilburg twee keer een LINT van Arriva Limburg zien langskomen. Weet iemand waarom?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Onderweg naar een werkplaats ergens? (Haarlem, Leidschendam?)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Lijkt me onlogisch, daar doen ze niks met diesel. Wel worden wegens eenzijdige slijtage de stellen op kleine concessies zo af en toe gedriehoekt zodat ze andersom staan. En daarvoor is Nijmegen - Tilburg - Venlo een mooie optie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Kunnen ze dan niet beter naar Arnhem? Daar kan je ook driehoeken.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Op de goederenlijn bedoel je? Dan sta je daar wel te keren op de vrije baan, ik denk niet dat die driehoek daar zo geschikt voor is. Je kunt als je in oostelijke richting van de driehoek af komt wel vóór de brug naar het juiste spoor doorwisselen, maar ik weet niet de seinen er op zijn ingericht (kan het niet zien op sporenplan.nl). Ook moet je er er dienstperronnetjes voor hebben en moet je door een kwartierdienst+ICE+goederen door keren.
Ik doe ook maar wat
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Daniel schreef:Lijkt me onlogisch, daar doen ze niks met diesel. Wel worden wegens eenzijdige slijtage de stellen op kleine concessies zo af en toe gedriehoekt zodat ze andersom staan. En daarvoor is Nijmegen - Tilburg - Venlo een mooie optie.
Ik heb ze gespot in de Reeshof in de richting van Breda.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten