Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Hoe lang waren die stoptreinen dan? De Loc+12ICR zijn volgens mijn berekeningen dan nog geen 400 meter, dan houd je nog ruim 300 meter aan perron over.
PSA: Links gaan, rechts staan
en-es
Berichten: 4470
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Volgens mij waren die stoptreinen hooguit twee bakken, misschien op piektijden vier bakken. Weet ook nog wel dat als je vanuit Eindhoven in Sittard aankwam dat er tegenover een stoptrein stond die afhankelijk van de bestemming van de IC naar Maastricht of Heerlen ging. Ik denk dat op de terugreis beide treinen wel op hetzelfde spoor stonden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

luka23 schreef:Hoe lang waren die stoptreinen dan? De Loc+12ICR zijn volgens mijn berekeningen dan nog geen 400 meter, dan houd je nog ruim 300 meter aan perron over.
Dat klopt dan wel redelijk. De wissels tussen de perronfases waren vrij want de IC reed om de stoptrein heen, dus daar gaat al zo'n 100 meter verloren. Als je dan nog de ruimte wil hebben voor 8 bakken stoptrein zit je snel aan dit soort lengtes.
ovforens
Berichten: 322
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Korte vragen

Bericht door ovforens »

Weet iemand waarom een deel van de 2400-Intercities buiten patroon ligt in Dordrecht, richting Rotterdam?

Heeft dat met een brugopening te maken of iets dergelijks?

Sommige IC's vertrekken om 5 terwijl de rest om 9, 24, 39 en 54 vertrekt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ze vertrekken eens in de 2 uur vier minuten eerder omdat de Sprinter dan ook 4 minuten eerder vertrekt, inderdaad vanwege de brugopening. Die brugopening kon ook niet op een ander moment omdat er nog een pad voor de Benelux in de huidige dienstregeling zat, wat in de weg lag voor een brugopening op een ander moment.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Die Benelux lijkt niet de (enige) veroorzaker van de huidige ligging te zijn. De brug is open van .12 tot .18 zie ik op vaarweginformatie.nl (wat betekent dat er al iets eerder geen treinen meer over mogen omdat de brug ook nog open moet gaan), zo'n tijd van een minuut of 8 is niet te vinden tussen de reizigerstreindienst daar. Dat ze dan kiezen voor het kwartier waarin de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] rijdt en niet de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] lijkt me een logische keus.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen

Bericht door SuperGhost »

Wordt het met het toegenomen treinverkeer (en wellicht ook scheepvaartverkeer) dat waarschijnlijk in de toekomst nog verder gaat toenemen het niet eens tijd om na te denken over een hogere brug (die niet open hoeft) of een tunnel?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Een hogere brug lukt in ieder geval niet omdat goederentreinen dan de helling niet meer op komen. Of dat bij een tunnel wel kan vraag ik me af, daarnaast vind ik het nogal een investering voor eens in de 2 uur 2 treinen een paar minuten eerder laten vertrekken.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Hoe zit het met extra vertraging bij werkzaamheden? Dus dat de NS-app zegt dat je er 30 minuten langer overdoet, maar dat een uur wordt. Kun je dan nog geld terugvragen? Dit is namelijk wel erg jammer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Je krijgt GTBV voor de vertraging t.o.v. het reisadvies, dus ja, daar kan je geld voor terug krijgen. Al weet ik uit ervaring dat je bij een vertraging veroorzaakt door een NS bus je eerst automatisch een afwijzing krijgt. Daar kan je dan wel weer bezwaar tegen maken met toelichting waardoor je uiteindelijk gewoon geld terug krijgt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Sinds wanneer rijdt er ICMm-materieel op de IC-Berlijn? Heb ik daar nou twee uur op zitten te wachten...
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8688
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Als het reguliere materieel niet beschikbaar is ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TomSteyl
Berichten: 314
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Korte vragen

Bericht door TomSteyl »

Tot Berlijn gaat niet lukken, misschien in Bad Bentheim een uitwisseling? Er hebben in het verleden ook wel eens Plan V op die dienst gereden ter vervanging.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Het debiele er aan is dus dat er geen vervangende trein is in Bad Bentheim. Er wordt letterlijk gezegd: in Bad Bentheim zoekt u het zelf uit en neem daar maar het boemeltje naar Bielefeld.
en-es
Berichten: 4470
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Bij warm weer valt de Berlijntrein toch uit? Ik meen dat dit vorig jaar of het jaar ervoor ook het geval was.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Ferdinand schreef:Het debiele er aan is dus dat er geen vervangende trein is in Bad Bentheim. Er wordt letterlijk gezegd: in Bad Bentheim zoekt u het zelf uit en neem daar maar het boemeltje naar Bielefeld.
Is die ICB rustig dan?
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Ferdinand schreef:Het debiele er aan is dus dat er geen vervangende trein is in Bad Bentheim. Er wordt letterlijk gezegd: in Bad Bentheim zoekt u het zelf uit en neem daar maar het boemeltje naar Bielefeld.
Dikke kans dat de (al 20 minuten vertraagde) 142 in Bh gaat keren op de 241, en het ICM dus van 241 op 142 met zeker +45.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Dat zal inderdaad wel gaan gebeuren. In de NS-app staat de IC naar Amsterdam al als ICMm.
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Korte vragen

Bericht door T-hijs »

Vraagje:
Binnenkort vertrek ik met zoonlief naar Denemarken met de trein, waaronder een stukje met de Eurobahn (van Hengelo tot Osnabrück). Mijn DB-kaartje heeft Zugbindung. Geldt die Zugbindung ook voor het Nederlandse stuk?

Ik vraag dit omdat ik heel graag een uur marge wil inbouwen, voor het geval de Eurobahn weer eens niet tussen Hengelo en Bad Bentheim rijdt. In het gunstigste geval moet ik dan een uur wachten in Hengelo; in het wat mindere geval lig ik vanaf Bad Bentheim weer op schema; niet verkeerd leek me, gezien het feit dat ik in Hamburg overstap op de EC richting Kopenhagen; de volgende (tevens laatste die dag) gaat pas twee uur later...
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

Het verplichte deel van de reis staat met treinnummers aangegeven bij de trajectcode op je vervoerbewijs. Een traject zonder treinnummers is een traject zonder treinbinding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Korte vragen

Bericht door T-hijs »

Dat vermoedde ik al; daarmee heb ik dus (waarschijnlijk) ook in Nederland Zugbindung.

Hoe moeilijk doet de gemiddelde Nederlandse conducteur daarover? Iemand ervaring?
Laatst gewijzigd door T-hijs op ma 02 jul 2018, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
F.k.a. Bollenstad
en-es
Berichten: 4470
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Zugbindung geldt alleen in fernverkehr, IC, EC en ICE dus. Daar valt Hengelo-Bielefeld niet onder.
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Korte vragen

Bericht door T-hijs »

Zoals een klant van mij ooit eens zei: dat is een mooi antwoord, maar niet het antwoord op mijn vraag... :D
F.k.a. Bollenstad
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Hoe beantwoord "Daar valt Hengelo-Bielefeld niet onder." je vraag niet? :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik maak uit de opmerking van Bollenveld op dat er tussen een Nederlands station en Osnabrück een treinnummer van een IC vermeld staat. Dan mag je op dat traject dus niet met regionale treinen reizen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten