Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Trial and error? :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Volgens mij staan er strepen op het wegdek waar je dient te staan. Daarbij zal er ook wel enige marge inzitten zodat het niet op de millimeter nauwkeurig hoeft...
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Bij de Ebusco’s (Dordrecht, Utrecht) is er een streep op de stoep gekalkt die correspondeert met een streep op de deur.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Als je de Oostenrijkse Alpen wil bezoeken, welke stad is de beste standplaats voor een bezoek aan de Oostenrijkse Alpen?

En wat zijn, naast de Semmeringbahn (Wiener Neustadt-Bruck an der Mur) de leukste spoorlijnen van Oostenrijk?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Zillertalbahn was leuk.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Oostenrijk ligt zo'n beetje volledig in de Alpen :lol:

Welk gebied had je in gedachten? De echt hoge toppen heb je in Tirol.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Dacht zelf aan Innsbruck, aangezien dat de grootste stad van Tirol is, maar ik vind de reistijden naar andere steden nogal fors. Alleen München ligt binnen twee uur van Innsbruck, maar daar ga ik eind augustus ook al naar toe. Verder heb je nog wel kleinere plaatsen als Gramisch-Partenkirchen die wel het bezoeken waard zijn. Maar verder weet ik niet wat voor interessante plaatsen er verder in Tirol zijn. Ken die streek verder niet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Ik zat destijds in jenbach. Gasthof rieder in jenbach-fischl. In de ochtend met de bus. In de avond met de taxi. Goed hotel met mega goed eten. Achenseebahn vlakbij. Vanuit jenbach zillertalbahn. Innsbruck, brenner en arlbergbahn vlakbij. Ook richting wörgl en kufstein zit je hier goed.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Vanuit Innsbruck zijn de Zillertalbahn, de Brennerpas en de Achenseebahn goed te doen. Verder heb je in Innsbruck zelf nog een Localbahnmuseum en twee tramlijnen die de bergen in gaan.

München zou je kunnen doen op de heen- of terugweg (ene keer via Lindau, andere keer via Kufstein of Garmisch). De Semmering ligt echt veel verderop.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Je onderschat denk ik een beetje hoe groot Oostenrijk is :') Van Zwitserland naar Hongarije is het land 575 kilometer lang, en door de ligging in de Alpen liggen de gemiddelde snelheden zowel per trein als per auto er relatief laag. Het is veelzeggend dat de snelste route tussen de Vorarlberg of Tirol en Wenen zowel per auto als per trein via Duitsland is :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Jenbach is wel een vreselijk deprimerend station.

Ik heb in Oostenrijk geloof ik ook nog nooit ergens slecht gegeten tenzij je vegetariër bent misschien.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Korte vragen

Bericht door bys1 »

Bregenz/Bludenz in Vorarlberg is ook een mooi gebied. In Bludenz zit overigens de milkafabriek, twee kilo chocola voor minder dan een tientje :mrgreen:
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

De Milka-fabriek zelf is uiteraard niet toegankelijk. Er zit in een hoekje tegenover het station wel een winkel met een kleine walkthrough. Bludenz zelf is verder niet zo groot. Dat heb je in een uurtje bekeken.
Als je dan toch in Bludenz bent, neem dan gelijk de eerste elektrische spoorlijn van Oostenrijk mee, de Montafonerbahn naar Schruns. De vier keer dat ik het lijntje op en neer heb gereden heb ik elke keer van het uitzicht genoten en de lijn rijdt door leuke dorpjes. Alleen bij de halte Brunnenfeld zit wat kleine industrie. Tip: neem een rit met een NPZ van de MBS zelf, die zijn comfortabeler dan de Talent, al rijdt er slechts vier á vijf keer per dag een Talent. Helaas rijdt de Talent 3 er waarschijnlijk nog niet in deze zomer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Nitein-Repart schreef:Als je de Oostenrijkse Alpen wil bezoeken, welke stad is de beste standplaats voor een bezoek aan de Oostenrijkse Alpen?

En wat zijn, naast de Semmeringbahn (Wiener Neustadt-Bruck an der Mur) de leukste spoorlijnen van Oostenrijk?
Innsbruck is by far de beste standplaats voor een bezoek aan de spoorlijnen in de bergen. Arlberg spoorlijn naar Bludenz, Brenner spoorlijn naar Brennero/Brenner, Karwendel spoorlijn naar Garmisch Partenkirchen en de spoorlijn Wörgl-Schwarzach St.Veit. Mocht je naar Brennero/Brenner gaan dan kan je ook overwegen naar Vipiteno/Sterzing te gaan wat een alleraardigst plaatsje schijnt te zijn.

Andere leuke spoorlijnen in Oostenrijk zijn Schwarzach St.Veit-Spittal Millstattersee, Attnang Puchheim-Stainach Irdning, Amstetten-Selzthal en Krems-St.Valentin. Maar ik zal vast wat vergeten zijn.
sumazuyq
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 15:35

Re: Korte vragen

Bericht door sumazuyq »

Kan ik de actie van een enkele reis naar Schiphol, Eindhoven en Rotterdam ook gebruiken om naar Utrecht te reizen vanuit Assen? Ik neem aan van wel toch, want Utrecht ligt op de route van Assen naar Rotterdam. :D
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Officieel mag het niet, maar er staat geen Mikos bij de poortjes op Utrecht om te kijken of je niet stiekem een kaartje naar Roffa hebt (A)
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Waar in Duitsland rijden Intercities op enkelspoor en waar in Duitsland rijden Intercities over niet-geelektrificeerde trajecten?

Ik weet dat bij de eerste Dortmund-Münster en Leer-Oldenburg de bekenden zijn en bij de tweede zijn Münster-Zürich (tot Lindau), Hamburg-Kopenhagen en Hamburg-Sylt de bekenden zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Berechtesgaden - München
IC'van en naar Lindau via Kempten (deel van het traject = diesel)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Goede tip: IC Gera - Keulen. Dat is twee vliegen in één klap, tot Weimar gaat dat over een deels enkelsporige diesellijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Nitein-Repart schreef:Waar in Duitsland rijden Intercities op enkelspoor en waar in Duitsland rijden Intercities over niet-geelektrificeerde trajecten?
Dortmund-Münster
Daar rijden voorlopig geen IC's: de baandam is deels verzakt met flinke snelheidsbegrenzingen tot gevolg. Fernverkehr wordt allemaal omgeleid via Hamm
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Ik wist niet eens dat er Fernverkehr was dat via Lünen rijdt :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Gebruikersnaam »

Norddeich Mole - Emden Hbf en Emden Hbf - Emden Außenhafen als je het in de buurt wilt opzoeken. Als je ietsje verder wil gaan kan je nog Rügen, Stralsund - Rostock en Niebüll - Dagebüll Mole (echter alleen maar een koerswagen) opzoeken :Y Oh, en Hamburg - Kopenhagen en Hamburg - Sylt voldoen overigens (ten dele) ook aan de eerste voorwaarde.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het stuk tussen Emden Hbf en Rbf is ook enkelsporig, net zoals de spoorbrug ten zuiden van Leer en de spoorbrug bij Dörpen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Welke spoorbrug ten zuiden van Leer? Afbeelding
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Die ene direct ten zuiden van Leer, wise guy :P
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten