Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Korte vragen

Bericht door Plutona »

Een vijfcijferig voertuignummer betekent doorgaans een handheld OV-chipkaartlezer, toch?
Kun je aan een bepaald nummer afleiden wat voor bus(je) er rondrijdt?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Het gaat dan inderdaad om handhelds. Ik weet dat bedrijven met weinig handhelds per bus een handheld toewijzen, bij grotere bedrijven wisselen ze nog wel eens van voertuigen volgens mij. :p

De mij bekende nummers zijn de volgende:
Spoiler: show
22076: TCR Brabant Sprinter 1073
22146: Juijn
22138: Juijn
22175: TCR Brabant
23040: Van Loo Sprinter 6-XGN-24
23078: Van Driel Lion's Coach
23248: Juijn
23256: Juijn
23288: Van Driel
23513: Van Driel Lion's City 317 (75-BPV-4)
23518: TCR Brabant
23533: Touringcar Brabant
23536: Touringcar Brabant
23538: Touringcar Brabant
23558: Juijn
23559: Juijn
23588: Van Driel
DDietzen
Berichten: 1318
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Kunnen/mogen de Lintjes die in Nederland actief zijn, met z'n drieën gekoppeld rijden in de passagiersdienst?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Jazeker. 3 stellen is maximum.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Waarbij me wel bij staat dat van de middelste de ATB buiten dienst genomen moet worden.
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Gebeurt eigenlijk nooit, behalve als er carnaval in Oldenzaal is. Al zou het mij niets verbazen als die pendel in de toekomst vaker met een FLIRT gereden gaat worden dan met een lint, aangezien de 31200 dan de hele dag is opgeknipt in Hengelo - Oldenzaal en Zutphen - Hengelo
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

dennistd schreef: zo 20 dec 2020, 19:54 Waarbij me wel bij staat dat van de middelste de ATB buiten dienst genomen moet worden.
Moet niet, maar verkleint wel de kans op storing.

Qua carnaval, er wordt sinds de RB61 rijdt al niet meer met 3 stellen gereden, door die extra trein met 5 bakken heb je al meer capaciteit verspreid rijden dan je met 3 linten kan bieden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Ik heb het heul vroeger wel eens van Arnhem naar Winterswijk zien rijden.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Daar reed het inderdaad gepland.
Bij de oudere eerste stellen moest de ATB BD (niet het voorste stel uiteraard...) , anders was de kans erg groot dat je kwam stil te staan, meerdere collega's over stilstand dwars door de wisselstraat van Arnhem gehoord :Y
Dat gold ook bij dubbel rijden, maar bij de latere serie was dat opgelost en nu hoeft het (op een enkele uitzondering na) niet meer.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Rijden er wel eens dubbele stellen op Zutphen-Oldenzaal? Ik zie de lijn natuurlijk nooit in de ochtend :lol:
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Normaal gesproken rijden alle vier de omlopen minstens één rit dubbel ja.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

marvinkok schreef: zo 20 dec 2020, 22:19 Daar reed het inderdaad gepland.
Bij de oudere eerste stellen moest de ATB BD (niet het voorste stel uiteraard...) , anders was de kans erg groot dat je kwam stil te staan, meerdere collega's over stilstand dwars door de wisselstraat van Arnhem gehoord :Y
Dat gold ook bij dubbel rijden, maar bij de latere serie was dat opgelost en nu hoeft het (op een enkele uitzondering na) niet meer.
Wat was hier dan de oorzaak van?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Hoe het precies technisch weet ik niet, maar globaal komt het hier op neer.
Als de stellen gecombineerd worden dan weten de stellen op welke positie ze in de trein zitten. Als ze niet het voorste treinstel zijn reageert de ATB bijvoorbeeld uit zichzelf niet op signalen die hij mogelijk opvangt.
Een van die signalen is de rolbeveiliging. Als een treinstel gaat rollen volgt er automatisch een snelremming, de zogenaamde rolbeveiliging.
Bij de oudere generatie Linten zat het probleem dat de ATB ondanks combineren toch ging reageren. Zo kon het gebeuren dat na vertrek de ATB van het middelste of achterste stel dacht "Hé, ik rol, maar dat hoort niet!" POEF!! ATB-snelremming.
Hetzelfde geld voor eventuele ATB-VV bakens. Het voorste stel rijdt het sein af, waardoor de bakens weer actief worden. Normaal geen probleem, maar als de ATB toch nog actief is van een tussenstel dan krijgt ie dus het idee dat ie te hard op een rood sein af rijdt en ook dan POEF!! Snelremming.
Door na het combineren de ATB van het niet-voorste stel BD (ook wel "Blauw" naar de kleur van de knop) te drukken kon je dat voorkomen.
Bij de latere Linten (die nu nog bij Keolis rijden bijvoorbeeld) komt dat probleem eigenlijk niet meer voor.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de uitleg. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

umbusko schreef: wo 16 dec 2020, 14:44 Ik heb een 4 dagen geleden verlopen persoonlijke OV-chipkaart met nog €17,28 saldo. Dit wilde ik terugvragen via mijn account van OV-chipkaart, maar dat lukt niet. Volgens mij heb ik de kaart laatst uit mijn account verwijderd namelijk (met het idee: die heb ik niet meer nodig), waardoor ik hem nu niet kan selecteren. Als ik hem opnieuw probeer te koppelen, krijg ik de melding "Deze kaart is al aan je account gekoppeld of je hebt de koppelcode nog niet ingevoerd." :')

Kan ik mijn saldo ook terugkrijgen bij een balie of moet ik nu moeilijk gaan doen met de klantenservice van OV-chipkaart?
Ronaldussen schreef: wo 16 dec 2020, 22:04 Als je een andere ov-chipkaart hebt, kun je het saldo inderdaad bij een balie laten overzetten.
Poging 1, NS-loket Nijmegen: u had moeten komen voordat uw kaart verlopen was, ik kan er niets meer mee. :') Ik probeer het straks in Maastricht nog wel een keer...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

Als het niet lukt, dit formulier printen, invullen en opsturen naar het postadres (postzegel niet vergeten!)

https://www.ov-chipkaart.nl/web/file?uu ... tentid=900

Niet te lang mee wachten, het formulier voor kaarten die al langer zijn vervallen is dubbel zo lang (en je moet dan de kaart aan het formulier bevestigen en meesturen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Waarom kan ik soms inchecken als mijn saldo onder de 20EUR is? Het is mij gelukt om op zowel Gouda als Blaak (overstappende van de metro) in te checken met iets van 16EUR. Ik heb geen NS-producten op mijn chipkaart.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Hoewel er 20 euro wordt gecommuniceerd, kun je al inchecken als je 16 euro op je kaart hebt staan. Er wordt namelijk 20 euro borg van je kaart afgeschreven als je bij NS incheckt, en het minste wat je op je kaart kunt hebben staan is 4 euro negatief.
Als je vergeet uit te checken heb je dan dus wel een negatief saldo op je kaart staan, en als je reis duurder is dan 20 euro, kun je niet eens uitchecken en moet je eerst opladen.

Voor sommige abonnementen en regionale vervoerders geldt een borg van 10 euro, dan kun je al inchecken bij een saldo van 6 euro op je kaart.
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Suus schreef: di 29 dec 2020, 13:18 Als het niet lukt, dit formulier printen, invullen en opsturen naar het postadres (postzegel niet vergeten!)

https://www.ov-chipkaart.nl/web/file?uu ... tentid=900

Niet te lang mee wachten, het formulier voor kaarten die al langer zijn vervallen is dubbel zo lang (en je moet dan de kaart aan het formulier bevestigen en meesturen).
Hé, dat is niet hetzelfde formulier als wat ik vond: https://www.ov-chipkaart.nl/web/file?uu ... tentid=420
Daarop staat: "Tenzij er Automatisch Opladen op uw kaart staat, kunt u saldo tot € 30,00 ook terugvragen bij een Verkoop- & Informatiepunt van een OV-bedrijf." Maar daar ontbreekt dus de essentiële toevoeging: vóórdat uw kaart verlopen is. In Maastricht konden ze het ook niet.

Uiteindelijk lijkt het gelukt te zijn door mijn persoonlijke kaart aan het OV-chipkaartaccount van mijn vader te koppelen (dat kan gewoon) en via dat account teruggave van het saldo aan te vragen. Wat een gedoe. :') Wijze les voor iedereen: verwijder nooit een OV-chipkaart uit je OV-chipkaartaccount voordat je 100% zeker bent dat je er nooit meer iets mee hoeft te doen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het formulier 044 is bedoeld voor kaarten die voortijdig beëindigd moeten worden of juist heel erg lang zijn verlopen en uit de administratie van TLS is gehaald. Het door mij gelinkte formulier 058 is juist bedoeld in de periode vlak voor/vlak na het automatisch vervallen van een P-kaart, als de kaart nog in de administratie van TLS bestaat. Het formulier 058 is beduidend minder werk :Y

Overigens lijkt van zowel formulier 044 als formulier 042 de verplichting geschrapt dat je je kaart ook niet met lijm en plakband mag vastmaken aan het formulier. Daardoor werd het samen met het nog geldende nietjes en paperclip-verbod wel erg lastig de kaart aan het formulier te hechten :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik merk het ja. Lekker handig, als je in het menu gaat naar Saldo terugvragen > Verlopen persoonlijke kaart kom je op deze pagina uit. Beide links naar formulieren linken naar formulier 044. :') Dat het formulier 058 nog enige tijd (een jaar?) gebruikt kan worden, vind ik daar niet terug. En op het formulier zelf staat ook niets waaruit ik af kan leiden dat ik eigenlijk een ander formulier nodig heb.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Al die verschillende genummerde formulieren klinkt wel heel Belgisch :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Als je de Klantenservice OV-chipkaart hebt uitgespeeld krijg je een vrijgeleide A38 thuisgestuurd ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Runnen de Romeinen de Klantenservice van de OV-chipkaart? :lol:
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen

Bericht door Anne »

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten