Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
VIRM
Berichten: 5857
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Waarom heeft station Zwolle sporen 8 en 9, terwijl die aan hetzelfde perronspoor liggen? Is een 9a en 9b niet veel logischer?
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 6971
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen

Bericht door Klaasje »

A en b liggen altijd fysiek in elkaars verlengde en kunnen dus voor langere treinen gezamenlijk gebruikt worden. Hier is fysiek sprake van twee parallelle sporen die dus als zodanig genummerd zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 35690
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Spoor 8 ligt niet aan hetzelfde perronspoor als 9. Spoor 9 is een soort van zakspoor, na het juk daarvan wordt het perron breder en daar ligt spoor 8 aan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
omaylie
Berichten: 135
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Korte vragen

Bericht door omaylie »

VIRM schreef: ma 19 apr 2021, 12:12 Waarom heeft station Zwolle sporen 8 en 9, terwijl die aan hetzelfde perronspoor liggen? Is een 9a en 9b niet veel logischer?
Hier heb je een idee wat Klaasje en Daniel ermee bedoelen: http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan ... mp-zl.html
cassie127
Berichten: 5166
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Persoonlijk vind ik het alleen heel irritant dat bijna alle sprinters op spoor 8 worden afgehandeld. Dit was eerder altijd spoor 9. Men had destijds als reden dat op spoor 8 een betere spreiding van de reizigers mogelijk is. Maar in de praktijk is het in het deel het meest in de buurt van de trap het drukst
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2892
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

De reden is dat er bij de Sprinter meer gewisseld wordt in treinsamenstelling. Dat komt van het opstelterrein en vanaf spoor 8 kun je daar direct naar toe. Mede voor duidelijkheid naar de reiziger wordt er daardoor vrijwel de gehele dag met de Sprinter van 8 vertrokken.
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6537
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Wat voor dienstregeling rijden de vervoerders dit jaar op 27 april? Allemaal een zaterdagdienst of zijn er uitzonderingen?
Medewerker Verloning bij RGF Staffing The Netherlands.

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 21-07-2021
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 04-07-2021
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 11400
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

NS rijdt in ieder geval zaterdagsdienst zag ik.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Locatie: Alkmaar

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

Kan niet voor alle concessies spreken maar hier (NHN) rijdt Connexxion ook de dienstregeling volgens een zaterdag.
dennistd
Berichten: 4218
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

In Twente ook de zaterdag
Michael
Berichten: 11173
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

Arriva Brabant rijdt Zaterdagdienst. Alleen de Buurtbussen rijden niet op koningsdag.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Locatie: Alkmaar

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

EBS rijdt in Waterland de zondagsdienstregeling lees ik net.
DDietzen
Berichten: 199
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Hoe lang duurt de geplande keerpuntreiniging van internationale treinen? Zit er daarbij een verschil tussen hogesnelheidstreinen (Eurostar, Thalys, ICE) en intercity's (Berliner, Brusselaar en evt Nightjet)?

En zijn er eigenlijk speciale faciliteiten aangelegd op de opstelterreinen voor die keerpuntreiniging? Of heb je bij wijze van spreken alleen een stoffer en blik nodig en zou je het ook langs het perron kunnen doen? (Even voor het gemak aannemend dat je genoeg perroncapaciteit hebt om daar een flinke tijd stil te staan (A) )
Gebruikersavatar
Aking
Donateur
Berichten: 14840
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Voor de biobakken die tegenwoordig onder veel treinen hangen heb je in ieder geval een zuiginstallatir nodig om die dingen te kunnen legen lijkt me, al zijn er ook landen waar een mobiel wagentje en een rioolput op het perron die taak op zich nemen.

Maar het lijkt me sterk dat die laatste methode hier in NL is toegestaan als er op hetzelfde moment ook reizigers op dat perron mogen komen...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
cassie127
Berichten: 5166
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

DDietzen schreef: zo 25 apr 2021, 13:02 Hoe lang duurt de geplande keerpuntreiniging van internationale treinen? Zit er daarbij een verschil tussen hogesnelheidstreinen (Eurostar, Thalys, ICE) en intercity's (Berliner, Brusselaar en evt Nightjet)?

En zijn er eigenlijk speciale faciliteiten aangelegd op de opstelterreinen voor die keerpuntreiniging? Of heb je bij wijze van spreken alleen een stoffer en blik nodig en zou je het ook langs het perron kunnen doen? (Even voor het gemak aannemend dat je genoeg perroncapaciteit hebt om daar een flinke tijd stil te staan (A) )
Volgens mij heeft de Eurostar een aparte schoonmaak ploeg, aangezien die op de watergraafsmeer in een extra beveiligde zone staat
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46862
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De meeste moderne/gemoderniseerde treinen hebben een bioreactor. Die hoeft niet dagelijks geleegd te worden en het gezuiverde afvalwater kan probleemloos op het spoor geloosd worden. Treinen met een ordinaire opvangbak, zoals in Nederland de Flirt-treinstellen van NS moeten wel zeer regelmatig (misschien zelfs dagelijks) langs een installatie om leeggezogen te worden.

Het water voor de toiletten en wasbakken komt overigens niet vanzelf in de trein, dat moet wel elke dag bijgevuld worden en dat gaat net wat handiger op een opstelterrein dan op een station. Net zoals je andere dingen in de trein periodiek moet aanvullen, zoals zeep, handdoekjes en toiletrollen. En voor nachttreinen is het ook handig als je het textiel makkelijk kan af- en aanvoeren, evenals eventuele catering. En ook rijtuigen moeten hun periodieke technische controle hebben.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2892
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Keolis heeft ook gewoon opvangbakken, maar die hoeven echt niet elke dag geleegd te worden. Plan is geloof ik 1 a 2 keer per week en dan wordt ook water bijgevuld. Dat legen gebeurd ook met een auto die de boel leeg zuigt en het vervolgens afvoert.
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel
Jultar
Berichten: 346
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Dan worden die toiletten een stuk minder gebruikt, of het is toch niet hetzelfde systeem als NS gebruikt, want die van de NS Flirts moeten om de dag echt geleegd worden. Ook het water wordt voor zover mogelijk elke dag bijgevuld.
cassie127
Berichten: 5166
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Ik heb ook nooit echt in een Keolis flirt meegemaakt dat het water op is of het toilet buitenwerking was omdat de opvangbak vol zat
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2892
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Meestal zijn ze buiten gebruik doordat er dingen in zitten die er niet in horen :N
Heb ze wel eens ene paar dagen zonder water gezien, de afgelopen vorstperiode. Er kon niet bijgevuld worden omdat de vulinstallaties door Prorail waren afgesloten om te voorkomen dat ze kapot toren...
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel
Durashift
Berichten: 4822
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

^^^ dat kan ook opgelost worden door een warmtelint om de kraan en leiding te monteren.

https://www.tyleenslang.nl/vorstbeveiliging/


Toen het in februari zo vroor had de 'chef depots' bij ons dat ook voor 2 depots kunnen regelen.. maar toestemming voor die andere (waar ik kom) kreeg ie niet van de manager... Duss.. was daar de boel kapot gevroren.. ondanks afsluiting van het water. Gevolg, naast de reparatiekosten: extra tijd (dus geld) kwijt omdat water laden via de 'keukenkraan' nou eenmaal langer duurt dan d.m.v. een opvoerpomp.. en dat voor een kleine werkweek..


Zeker in het oosten van het land is de vorst vaak wat eerder, langer én steviger dan in het westen van het land, dus lijkt mij zo'n lint al eerder rendabeler.
cassie127
Berichten: 5166
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

marvinkok schreef: zo 25 apr 2021, 22:43 Meestal zijn ze buiten gebruik doordat er dingen in zitten die er niet in horen :N
Heb ze wel eens ene paar dagen zonder water gezien, de afgelopen vorstperiode. Er kon niet bijgevuld worden omdat de vulinstallaties door Prorail waren afgesloten om te voorkomen dat ze kapot toren...
Klopt ja en er is toen zo'n week geweest dat alles op slot zat omdat er 3 weken geen mogelijkheid was om te legen en te vullen ofzo. Was volgens mij in combinatie met werkzaamheden in Zwolle geweest. Toen heeft hier op station Raalte een dixi gestaan om de overstappers van de bus op de trein een toilet aan te kunnen bieden
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
VIRM
Berichten: 5857
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Kort geleden zijn op station Zaandam de 800 en 3000 richting Alkmaar verhuisd van spoor 2 naar 1, en de 4000 juist van spoor 1 naar 2. Iemand enig idee waarom dergelijk perronpingpong op station als Zaandam (maar ook bijvoorbeeld Sloterdijk, waar de 800 is verhuisd van 3 naar 4) gebeurt?
Beul van de blindegeleidelijn
DingeZ
Berichten: 349
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

In principe maakt het niets uit, ze komen van hetzelfde spoor en gaan ook weer naar hetzelfde spoor toe. Het emplacement van Zaandam is volledig 80km/h incl. alle wissels, dus daar zit ook geen verschil in. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is om voor te sorteren op de 7400 die volgende week weer gaat rijden. Die vertrekt gelijk met de 3300, waardoor die wel via spoor 2 moet. Op deze manier is wel consistentie met de ICs van spoor 1 en de sprinters van spoor 2. Dat verklaart dan weer niet de verschuiving op Ass.
VIRM
Berichten: 5857
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

De 7400 vertrok in Zaandam voorheen altijd van spoor 2 en de 3300 van spoor 1 (dat doet hij nog steeds).
Dus dan krijg je nu: 800, 3000, 3300 en misschien de 2900/3900 op spoor 1 en de 4000 en 7400 op spoor 2.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten