Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Kappie op en instappen maar!

Op een officieel uitziende promosite las ik laatst dat het gratis OV alleen binnen de Luxemburgse landsgrenzen geldt (en je dus naar de stations vlak over de grens gewoon moet betalen). Maar dit nieuwsartikel zegt weer dat Athus, Audun-le-Tiche en Volmerange-les-Mines ook gratis bereikt kunnen worden. (Arlon dus niet.)

Wasserbillig ligt overigens gewoon in Luxemburg ;)
Laatst gewijzigd door DDietzen op do 12 aug 2021, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Is in principe alleen binnen de landsgrenzen, MAAR: reizen van/naar het in België gelegen station Athus én de in Frankrijk gelegen stations Audun-le-Tiche en Volmerange-les-Mines zijn óók gratis omdat het Luxemburgse tariefpunten zijn. De Franse stations worden overigens ook de CFL beheerd.

Je moet dus alleen betalen naar Arlon, Longwy, Hettange-Grande, Igel en Gouvy.
Laatst gewijzigd door PHS op do 12 aug 2021, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Je mag gratis reizen naar de twee treinstations in Frankrijk die alleen Luxemburgse treinen zien: Volmerange-les-Mines en Audun-le-Tiche. Ook reizen naar Athus zijn inderdaad gratis, voor overige bestemmingen buiten Luxemburg moet je betalen vanaf het laatste station voor de grens, dat zijn Rodange voor Longwy, Kleinbettingen voor Arlon, Troisvierges voor Gouvy - Luik, Wasserbillig voor Igel - Trier en Bettembourg voor Hettange-Grande - Thionville.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4468
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Athus, Audun-le-Tiche en Volmerange-les-Mines vallen inderdaad onder de uitzonderingen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Bedankt voor de reacties.
Chrysa
Berichten: 8002
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Gamma schreef: do 12 aug 2021, 10:47 Ik overweeg binnenkort ICE 105 Amsterdam - Basel te nemen. Nu las ik laatst op verschillende plekken (hier, sociale media, https://www.zugfinder.net/nl/trein-ICE_105) dat deze trein vaak uitvalt of een kortere samenstelling heeft (waardoor je zitplaatsreservering vervalt). Weet iemand hoe betrouwbaar deze verbinding is (los natuurlijk van stakingen) en wat er gebeurt bij uitval of kortere treinsamenstelling? Kortom: zou ik gerust op reis kunnen?
Ik heb 1 keer Basel gehaald met dat ding, de andere 4 keer moest ik ergens op een andere trein overstappen.

Er zijn echter prima alternatieven als je trein wordt opgeheven in Köln of Frankfurt, dus vertraging valt mee.
Chrysa
Berichten: 8002
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Z2N schreef: do 12 aug 2021, 13:39 Als er veel vertraging ontstaat onderweg wordt de rit nog wel eens ingekort tot het Badischer Bahnhof in Basel, en heb je voor reizen verder Zwitserland in +60, bij hele hoge vertragingen komt inkorting in Freiburg soms ook wel voor.
+60? Er rijden daar wel meer treinen hoor.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Opheffen in Basel Bad gebeurt eigenlijk pas vanaf +30 hè, dan mis je vrijwel zeker ook de knoop van half vier.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 8002
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Ah, op die manier. Het leest meer alsof eruit gegooid worden in Basel Bad betekent dat je een uur staat te wortelschieten tot je verder kan.

Ik heb nooit problemen gehad met IR-treinen, misschien dat ze net wat vaker stoppen maar ze zijn meestal veel sneller dan wachten op de volgende IC.
en-es
Berichten: 4468
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Tussen Basel Bad en Basel SBB rijden toch ook de S-Bahn treinen naar/van Zell?
hauptbahnhof
Berichten: 3927
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Z2N schreef: do 12 aug 2021, 10:24 Of ik boek gewoon via NS International totdat DB dat gefixt heeft. De extra inkomsten van het verkopen van het ticket gaan dan naar Utrecht. :p
Ieder zn keus natuurlijk. Ik ben erg anaal over mn zitplaats, zeker voor lange treinreizen dus ik boek altijd via DB voor reizen naar Duitsland. London/Brussel ook met Eurostar. Ik heb alleen geen idee hoe het bij Thalys is als ik bij hun boek. Maar vind het echt fijn om zelf mn stoel te kiezen, en wil daar zelf iets extra's voor betalen. *O*
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op do 12 aug 2021, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Je kan bij Thalys geen specifieke zitplaats kiezen, maar er is na de treinkeuze wel een optie om de soort zitplaats te kiezen. Maar het algoritme van Thalys is sowieso niet slecht: als je alleen reist en comfort of premium boekt krijg je vrijwel altijd een Solo aangeboden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4468
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ik kies ook liever mijn eigen plek. NS International kiest vaak slechte plekken.
hauptbahnhof
Berichten: 3927
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Suus schreef: do 12 aug 2021, 20:09 Je kan bij Thalys geen specifieke zitplaats kiezen, maar er is na de treinkeuze wel een optie om de soort zitplaats te kiezen. Maar het algoritme van Thalys is sowieso niet slecht: als je alleen reist en comfort of premium boekt krijg je vrijwel altijd een Solo aangeboden.
In Thalys is het zitcomfort sowieso slecht (te lage stoelen, krap). Nou ga ik nooit naar Frankrijk tenzij voor een overstap richting Londen.
Maar vind het wel fijn om een zitplaats te hebben waar ik wel uit het raam kan kijken en niet tegen een wand aan kijk bijvoorbeeld. Of met de rijrichting mee of juist aan de linkerkant of juist rechterkant zitten.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8688
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Met het Dagretour Dal voor € 17,50 van NS mag je toch ook met DB naar Glanerbrug reizen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5267
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Je kan tegenwoordig met dat kaartje tot Gronau mee. :Y
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Dat is knap, als je een Dagretour Dal koopt moet je namelijk twee Nederlandse stations opgeven. Je kan er dus wel mee van Eijsden naar Glanerbrug, maar je kan geen Gronau invullen.
https://www.ns.nl/producten/s/301120001
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8688
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Dat dacht ik al inderdaad, dankjewel!

@Lijn45 Gronau is wel inderdaad bereikbaar met de ov-chipkaart, maar de Dagretour Dal is een E-ticket. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Milco schreef: vr 13 aug 2021, 15:38 Met het Dagretour Dal voor € 17,50 van NS mag je toch ook met DB naar Glanerbrug reizen?
Geen probleem. Enige kaart die niet geldig is naar alle Nederlandse stations is de Jongeren Dagkaart: die is namelijk alleen bij NS geldig.
Michael
Berichten: 11765
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

Als ik voor aanstaande woensdag een reis plan in de reisplanner van Gilze-Rijen naar Eindhoven krijg ik alleen maar mogelijkheden via Dordrecht en Geldermalsen of Schiphol. En voor zover ik kan zien zijn er geen werkzaamheden tussen Gilze-Rijen en Eindhoven. Is de reisplanner van slag en is het gewoon een fout of is er wel een reden dat ik die reisadviezen krijg?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6471
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

's avonds krijg je wel een reisadvies via Tilburg dus denk dat er overdag iets is
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Michael schreef: zo 15 aug 2021, 15:43 Als ik voor aanstaande woensdag een reis plan in de reisplanner van Gilze-Rijen naar Eindhoven krijg ik alleen maar mogelijkheden via Dordrecht en Geldermalsen of Schiphol. En voor zover ik kan zien zijn er geen werkzaamheden tussen Gilze-Rijen en Eindhoven. Is de reisplanner van slag en is het gewoon een fout of is er wel een reden dat ik die reisadviezen krijg?
Is volgens mij een fout, want liep hier laatst ook al tegenaan.
Voor Eindhoven naar Gilze-Rijen geeft de planner wel de normale route zo te zien. Ook overdag.
Hainje schreef: zo 08 aug 2021, 23:10 Als ik voor zaterdag 28 augustus a.s. een reisje van Tilburg Reeshof naar Roermond plan in de app, dan word ik via Rotterdam en Utrecht gestuurd. Terwijl de brug bij Geldermalsen wordt verwijderd en daarom er dus geen treinverkeer is langs Gdm. Maar er tussen Eindhoven en Tilburg niets te zien is op de kaart qua werkzaamheden. Is dit een foutje? Of is nog niet alles in de app geladen?
🍉
en-es
Berichten: 4468
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

De reisplanner zal wel van slag zijn. Gilze Rijen-Breda en Breda-Eindhoven geven wel de snelste en kortste route. Die reisplanner geeft inderdaad wel eens absurde adviezen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Heb maar even een berichtje naar NS gestuurd hierover.

Edit: de planner heeft inderdaad 'spatjes'. Ik word nu aangeraden om of 9292 of Rijden de Treinen te gebruiken. :shock:
Update wordt zo snel mogelijk verwerkt.

Edit 2: RdT niet gebruiken, alleen 9292.
Ergens ook wel logisch aangezien RdT dezelfde database gebruikt als de NS planner.
🍉
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8852
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Het probleem lijkt te zitten in de Sprinters tussen Breda en Tilburg. Als ik een reis plan van Dordrecht Zuid naar Tilburg Universiteit krijg ik een reisadvies via Geldermalsen dat drie overstappen kent en 70 minuten langer is dan de rechtstreekse Sprinter.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten