Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6043
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Meestal spreken ze allemaal Frans. Maar met Duits kun je prima terecht. De omroepen in de trein zijn in het Luxemburgs en Frans.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Tochjo schreef:Ja.
Dank :pos:
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Afgelopen weekend was ik in Luxemburg en ik kon er ook geen geografisch peil op trekken. Wat Suus al zegt: Duits en Frans worden gewoon allebei gebruikt. In de praktijk neigt de oostkant van het land logischerwijs naar Duits en het westen naar Frans, maar je kunt met beide talen (en Engels!) overal uit de voeten. Kom daar in de omliggende landen maar eens om ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Väggar
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 19:51

Re: Korte vragen

Bericht door Väggar »

Wat zijn jullie ervaringen met de Interrail Mobile Pass (en dan specifiek in wat Oostelijkere landen)? Wil daarmee naar Hongarije komende week en zag volgens mij hier eerder niet de meest positieve ervaringen (maar kan die nu niet zo vinden).
en-es
Berichten: 4477
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

en-es schreef: wo 11 aug 2021, 08:28 Op het forum http://community.eurail.com zijn diverse slechte ervaringen te lezen wat betreft mobiele passen. Ikzelf zou er niet aan beginnen.
Bezint eer ge begint......
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Ik reis momenteel met een mobiele Interrail en het werkt tot nu toe prima. Geen problemen gehad.
Gemiddeld 1 op de 10 conducteurs vraagt zoals het eigenlijk hoort om een ID, voor de rest is het net zoals bij de papieren versie: controleren of de datum en de klasse klopt en het is verder allemaal prima.
Overigens reis ik niet heel erg oostelijk, dus met specifieke ervaringen in die landen kan ik verder niet helpen.

Tip: als je weet dat je in een gebied zit zonder goed bereik, zorg dan dat je mobiele data uitzet voor je de app opent. Daarmee voorkom je dat de app eindeloos probeert om de data te verversen, waardoor het openen van de QR code niet lukt.
Je moet eens in de 72h verbinding maken en ik geloof ook dat je voor het activeren van een nieuwe reisdag (bij de Flexi pass) ook verbinding moet hebben, maar je kan dagen al van te voren activeren. Let er wel op dat je de QR code voor de juiste dag laat zien (even de dag aantikken en dan Show Ticket kiezen).
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8694
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Weet iemand waarom het “Dagretour Dal” van NS niet geldig is tijdens de Dutch Grand Prix op 3, 4 en 5 september? Is men bang dat iedereen massaal met dit kaartje naar Zandvoort reist voor een prikkie?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6473
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Ik denk dat ze al genoeg drukte verwachten voor de formule 1 en daarnaast niet nog extra dagjesmensen willen. Of die willen stimuleren om een andere dag te gaan.
en-es
Berichten: 4477
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Men is inderdaad bang dat men op een drukke dag massaal goedkoop wil reizen. Om die reden is koningsdag ook uitgesloten.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

En daarom is er dat vroegboekticket met 10% korting.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Korte vragen

Bericht door isadora »

Ik kom er niet uit, heb echt mijn best gedaan via forum en NS er achter te komen, hoe te reizen met "Samenreiskorting".
Mijn vrouw heeft Flex-Dal-voordeel, ik heb Flex-Basis.

Morgen reizen we samen naar Utrecht en terug.

Wie moet nu waar, wat aanzetten? (Ik vermoed, dat ik morgen "Samenreiskorting" voor mijn kaart aan moet zetten via de NS-site, right?
En dat is dan hopelijk alles(?).
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Korte vragen

Bericht door isadora »

Oh, en er schijnt ook nog een andere mogelijkheid te zijn (?):
https://www.ns.nl/producten/s/samenreis ... ur_daluren
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

isadora schreef: ma 30 aug 2021, 11:15Wie moet nu waar, wat aanzetten? (Ik vermoed, dat ik morgen "Samenreiskorting" voor mijn kaart aan moet zetten via de NS-site, right?
Dat vermoeden klopt, degene zonder kortingsabonnement moet voor het inchecken "Samenreiskorting" aanzetten. Daar is een knop voor in "mijn NS", bij de reisvoorkeuren van jouw Flex-abonnement.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Korte vragen

Bericht door isadora »

:pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Je kunt toch ook bij de kaartautomaat Samenreiskorting aanzetten?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Hendrik »

Dat geldt niet voor NS Flex. Zie ook https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... rting.html
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo »

isadora schreef: ma 30 aug 2021, 11:18 Oh, en er schijnt ook nog een andere mogelijkheid te zijn (?):
https://www.ns.nl/producten/s/samenreis ... ur_daluren
Dit is ook mogelijk, in plaats van het aanzetten van Samenreiskorting in Mijn NS of de app. Let wel op: met dit e-ticket is het tijdstip van reizen bepalend voor de geldigheid en bij Samenreiskorting op een OV-chipkaart (aangezet in Mijn NS of de app) geldt het tijdstip van inchecken. Met dit e-ticket mag je je dus in de spitsuren niet in de trein bevinden. Als je reist met een OV-chipkaart mag dat wel (met Samenreiskorting) als je in de daluren hebt ingecheckt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Hendrik schreef: ma 30 aug 2021, 14:02 Dat geldt niet voor NS Flex. Zie ook https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... rting.html
O. Is dat alleen als de medereiziger NS Flex heeft of ook als de abonnementhouder NS Flex heeft?
Met andere woorden: als mijn vader (zonder NS Flex) met mij meereist, moet ik dan de korting voor hem activeren in Mijn NS of kan dat wel bij de kaartautomaat?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo »

De abonnementhouder doet niets. Of de abonnementhouder een NS Flex-abonnement heeft of niet, is niet relevant.

De persoon die meereist, moet Samenreiskorting activeren. Als de persoon die meereist een OV-chipkaart heeft met NS Flex, dan kan dat niet bij de kaartautomaat, maar alleen in Mijn NS en de app. Als de persoon die meereist een OV-chipkaart heeft zonder NS Flex, dan kan dat wel bij de kaartautomaat. Als de persoon die meereist geen OV-chipkaart heeft, dan is een e-ticket met Samenreiskorting een optie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de uitleg. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
GroeneRuiter
Berichten: 82
Lid geworden op: do 01 jun 2017, 16:46

Re: Korte vragen

Bericht door GroeneRuiter »

Ik weet dat de OV-Chipkaart te gebruiken is op de SB58 (Nijmegen-Emmerich), maar hoe werkt de geldigheid van het studentenreisproduct op lijn SB58 eigenlijk? Kan je bijvoorbeeld ook gratis reizen op een traject binnen Duitsland?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5272
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Nee. Je kan tot de grens (of misschien Emmerich) met je SRP.
GroeneRuiter
Berichten: 82
Lid geworden op: do 01 jun 2017, 16:46

Re: Korte vragen

Bericht door GroeneRuiter »

Ah, maar dat is toch ergens wel apart, aangezien de ov-chipkaart (op saldo) tot Emmerich te gebruiken is voor zover ik weet. Wat betreft een traject binnen Duitsland bedoelde ik dan ook een traject op lijn SB58, zoals Kleve-Emmerich.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Volgens mij gaat dat OVkaart-gebeuren met een handheld bij de chauffeur, kan me voorstellen dat die gewoon nee zegt als je in Kleve richting Emmerich instapt en een OVkaart laat zien.
Lijn 45 schreef: ma 30 aug 2021, 23:10 Nee. Je kan tot de grens (of misschien Emmerich) met je SRP.
Je studentenreisproduct is sowieso geldig van Nijmegen tot aan station Kleve, daarna weet ik het niet.
umbusko
Donateur
Berichten: 5321
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Handhelds is inmiddels gelukkig verleden tijd, er zijn een aantal Citaro's met OV-chipkaartlezers uitgerust.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten