Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Korte vragen

Bericht door lint41 »

Top, dan ben ik gerustgesteld. Dank!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

De gewone parkeerplaats staat al vrij snel vol, maar erachter ligt nog een onofficiele parkeerplaats. En er is een grote parkeerplaats bij de Aldi ernaast.
Ik doe ook maar wat
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Afbeelding
Is er een overzicht van de pachters van de Lijn?
Een tijdje geleden heb ik de ex-De Lijn 5055 bij Truckland Acht te Eindhoven gefotografeerd. Hij draagt nu als tweede nummer 331355. Maar de vraag is dus: van wie is nu deze bus?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Zone01 is je vriend. :)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Bedankt
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

In sommige treinen heb je uitsluitend WC-deuren die je met de hand opent. Andere treinen hebben WC's waarbij de deuren worden geopend en gesloten met knoppen. Wat gebeurt er met die deuren als de trein geen stroom heeft?
Beul van de blindegeleidelijn
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Alle elektrische WC-deuren (althans: voor zover ik ben tegengekomen) hebben een handmatige noodontgrendeling, dus je raakt in elk geval niet opgesloten.

Voor de rest vermoed ik dat die deuren gewoon stil blijven staan in de positie die ze hadden toen de stroom uitviel. Ik vermoed niet dat ze een fail state hebben die 'deur open' is, want bij andere storingen gaat die deur juist dicht, maar wie weet heb ik het mis.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Wat gaat er gebeuren met de toeslag voor de HSL als er treinseries met ICNG gaan rijden die verder gaan dan de stations die nu toeslagzuilen hebben? Krijgen alle stations op die routes dan toeslagpalen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Dat vraag ik me ook al geruime tijd af. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Ik mag hopen van wel, het zou niet erg reizigersvriendelijk zijn als reizigers uit het noorden moeten uit- en weer instappen om de toeslag te laden.

Wat wel kan gaan gebeuren als de ICNG op de HSL gaat rijden (en nog voordat het nieuwe dienstregelingsmodel wordt geïntroduceerd) is dat de toeslag fors mag worden verhoogd: van hoogstens twintig naar hoogstens dertig procent van het tweedeklas tarief voor een reis Schiphol - Rotterdam. Dat zou een maximale toeslag van 4,08 euro betekenen :(
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Ik ga er dan wel vanuit dat de kleinere stations tussen bijvoorbeeld Groningen en Zwolle geen paaltje krijgen voor hooguit een vroege of late IC die daar stopt?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Dat is op z'n vroegst aan de orde in december 2023, en het zou me niks verbazen als het nog een jaar later wordt. Dan is het al bijna 2025... Het is dus vooral afwachten wat er voor de nieuwe concessie wordt afgesproken.
PHS schreef: wo 10 aug 2022, 18:59 Ik mag hopen van wel, het zou niet erg reizigersvriendelijk zijn als reizigers uit het noorden moeten uit- en weer instappen om de toeslag te laden.
Ik hoop van niet, het zou erg reizigersvriendelijk als die hele toeslag gewoon wordt afgeschaft. Dan is er pas echt sprake van integratie van de HSL in het hoofdrailnet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Volgens mij had men inderdaad al aangegeven dat dienstregeling 2024 het ook niet zou worden. Het proces om de dienstregeling van 2024 te maken zou al in gang gezet moeten zijn, en een dergelijke wijziging is niets iets wat je later in een wijzigingsblad doorvoert.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Korte vragen

Bericht door ThatPCDude »

Tijdens mijn 20 minuten durende overstap op Dorsten ZOB vanmiddag viel het mij op dat er ineens heel veel materieel aan kwam zetten met een lijnnummer in de 200 serie en "EINSATZWAGEN" op de lijnfilm. Nu kon ik daaruit wel concluderen dat het scholieren/spitslijnen waren, maar waarom ze nou "EINSATZWAGEN" en niet de eigenlijke bestemming op de lijnfilm hadden is mij een raadsel.

Afbeelding
Zie deze Neoplan als voorbeeld.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Een Einsatzwagen is meestal een bus die extra ritten ter versterking rijdt. Soms staan deze ritten ook niet in de dienstregeling. Bij ritten die boven op de dienstregeling rijden moet de chauffeur meestal handmatig lijn en bestemming instellen. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat er Einsatzwagen op de lijnfilm staat.
In Duitsland is het ook relatief gebruikelijk dat de hulpdiensten een bus gebruiken voor transport van personeel en materieel (meestal brandweer). Dan betekent Einsatz dat die onderweg is naar een incident. Dit soort bussen zijn herkenbaar aan de huisstijl van de Duitse hulpdiensten.
Laatst gewijzigd door ArrivaBas op do 11 aug 2022, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Die ritten rijden puur en alleen voor de scholieren van bepaalde scholen en zijn eigenlijk niet altijd gebonden aan een vast lijnnummer. Ze worden ook niet in de officiële dienstregelingen vermeld.

https://vestische.de/schulen-in-dorsten
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Maar weten de scholieren dan wel in welke bus ze moeten stappen als de bestemming niet afhankelijk is van het lijnnummer?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Korte vragen

Bericht door Post »

Nee, ze staan iedere dag bij een willekeurige school. En slapen dan daarna bij wildvreemden, hoort allemaal bij de ervaring *O*
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

Begin augustus en dan al scholierenlijnen? Nu las ik hier elders al wel dat sommige schoolvakanties ten einde lopen in Duitsland.. maar dat is wel vroeg vind ik. Frankrijk / Italië / Spanje liggen nu toch plat vanwege de zomervakantieperiode?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen

Bericht door Stefan »

In NRW is de vakantie sinds afgelopen woensdag alweer voorbij.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Midden-Nederland gaat aanstaande maandag ook weer naar school. Tenminste, dat denk ik aangezien de RET een bericht over de dienstregeling vanaf 21 augustus op de infoschermen laat scrollen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

De vakantie in regio midden eindigt inderdaad op 21 augustus, maar dat is nog niet aanstaande maandag ;)
Daarna volgt noord en weer een week later zuid.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Durashift schreef: vr 12 aug 2022, 21:43 Begin augustus en dan al scholierenlijnen? Nu las ik hier elders al wel dat sommige schoolvakanties ten einde lopen in Duitsland.. maar dat is wel vroeg vind ik. Frankrijk / Italië / Spanje liggen nu toch plat vanwege de zomervakantieperiode?
In NRW loopt de vakantie van 27 juni 2022 tot en met 9 augustus 2022. Nieuwe dienstregeling gaat dan ook op een woensdag in zoals bij de NIAG.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen

Bericht door Dennenboom »

Duitsland kent traditioneel een veel sterkere vakantiespreiding dan Nederland. Zo zijn de schoolvakanties in Beieren nog maar net begonnen.
https://www.schulferien.org/deutschland/ferien/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

^^^ okay, helder. Dank voor de antwoorden. :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten