Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Dank voor de info.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

diederickx schreef: vr 16 sep 2022, 11:31
hauptbahnhof schreef: di 13 sep 2022, 11:45Ik ben vooral benieuwd naar wat er gaat gebeuren op de verbinding Frankrijk (Parijs) - Spanje (Barcelona), aangezien de samenwerking tussen SNCF en RENFE dit jaar ophoudt. Even afwachten dus.
SNCF zal twee dagelijkse slagen aanbieden met een derde in de hoogzomer.

TGV 9711 Paris 06.56 - Barcelona 13.25, via de CNM. Zomer.
TGV 9713 Paris 09.42 - Barcelona 16.25, via Nîmes - Montpellier Saint Roch. Hele jaar.
TGV 9715 Paris 14.56 - Barcelona 21.25, via de CNM. Hele jaar.

TGV 9708 Barcelona 08.32 - Paris 15.04, via de CNM. Hele jaar.
TGV 9704 Barcelona 14.32 - Paris 21.18, via Montpellier Saint Roch - Nîmes. Hele jaar.
TGV 9706 Barcelona 16.32 - Paris 23.04, via de CNM. Zomer.

En dat is alles want Renfe krijgt voor 2023 haar zaken niet op orde en rijdt dus tot 2024 niet naar Frankrijk.
Dus alle ritten naar Madrid vervallen? Wat armoedig. Maar ik ben wel blij met dit duidelijke overzicht. Super!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Als ik bij een verkoopautomaat een Dagpas van De Lijn koop, is deze dan altijd direct al geldig of kan ik ook een Dagpas bijvoorbeeld nu kopen en deze pas morgen gebruiken?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Ik heb afgelopen zomer 1 gekocht bij een bemand loket. En de dagpas is geldig nade eerste keer scannen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Datzelfde geldt voor een dagpas uit de automaat. Achterop staat wel een uiterste houdbaarheidsdatum geprint.
Je activeert 'm inderdaad door 'm voor de gele kaartlezer (dezelfde als in Almere) te houden, dan krijg je een groen vinkje. En bij elke keer instappen moet je dat opnieuw doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Voorin de bus ontwaard je je ticket overigens niet aan de gele lezer die Daniel aangeeft, maar bij de lezer in de boordcomputer van de chauffeur.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Op de gele automaten krijg je te zien hoeveel ritten nog resteren. Bij de chauffeur krijg je alleen een "OK" te zien.
🍉
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Is Interrail geldig bij de Harzer Schmalspurbahnen (HSB)?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Nee, die is daar niet geldig. Maar een retourtje Brocken vanaf elk station van de HSB met geldigheid voor 3 dagen heb je al voor 51 euro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Goede vraag. Op de website van HSB lijkt hierover niks te staan. Ik denk zelf dat interrail niet geldig is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Naar de Brocken geldt een afwijkend tarief. Mogelijk is Interrail wel op de rest van het net geldig?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Nee, ook niet. Op het gehele net van de HSB is Interrail niet geldig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Aangezien er niets over op de site stond was mijn vermoeden al dat Interrail niet geldig was bij de HSB, dank voor jullie bevestiging. Die 51 euro kan ik ook aan andere zaken besteden. ;)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Geldt de toeslag op de HSL ook met een Studenten-OV?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja, die geldt voor iedereen behalve bezitters van een internationaal vervoersbewijs op het traject.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Korte vragen

Bericht door hidihi »

Ik lees in een persbericht dat er dit weekeind niet gestopt gaat worden in Bijlmer Arena omdat er slechts 1 spoor beschikbaar is. Wordt er bedoeld 1 spoor per richting of wordt er letterlijk 1 spoor bedoeld? Ik neem aan dat er niet over het gehele traject werkzaamheden Bijlmer-Utrecht werkzaamheden zijn en dat er sechts een gedeelte aangepakt wordt?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Alles op Bijlmer (dus de 3100) lijkt via spoor 2 te gaan. Wel zit er maar 7 minuten tussen vertrek ri. Utrecht en aankomst vanuit Utrecht, dus tussen Bijlmer en Abcoude zullen er wel twee sporen beschikbaar zijn. Verder rijdt er niets, ook niet naar Amsterdam Centraal, dus best kans dat Abcoude-Breukelen ook maar enkelsporig is. In Breukelen keert de 4000 vanuit Rotterdam op spoor 3 en de 7300 vanuit Rhenen komt aan op 2 en vertrek van 3, dus het kopspoor daar is ook bruikbaar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Tussen Holendrecht en Abcoude zit een kruis, daar kan tussen de binnensporen gewisseld worden. Spoor 2 op Bijlmer is net zoals spoor 7 verplicht van/naar Amsterdam Zuid, vlakbij RAI zit er dan weer een kruis om tussen de binnensporen te wisselen. Bij elkaar heb je toch minstens een periode van circa 10 minuten dat het enkelspoor bezet is door een trein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Wat is de reden dat het perron van Schiphol Airport hoger is dan de instaphoogte van het voertuig?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Dat is omdat Schiphol Airport is gebouwd op de oude perronhoogte van 84 centimeter, terwijl de huidige norm 76 centimeter is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Zijn er eigenlijk plannen om die perrons daar aan te passen naar 76cm? Van alle stations in Nederland lijkt Shl me toch wel één van de nuttigste voor gelijkvloerse instap, met alle koffers die daar worden versjouwd door vliegreizigers.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Staat me bij dat station Schiphol flink verbouwd gaat worden in de komende jaren, dus dat zal dan ongetwijfeld meegenomen worden.
🍉
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo »

In dit rapport staat:
Station Schiphol Airport is qua constructie één geheel waarmee elke systeemaanpassing al direct grote stremmingen van het treinverkeer vraagt. Bovendien zijn bouwkundige aanpassingen van de perronconstructie hier ingrijpend en extreem kostbaar. De doorlooptijd van perronaanpassingen beslaat vele weken, zo niet maanden. Op dit moment gaat daarom de voorkeur uit naar het ophogen van het spoor. Deze variant is echter alleen mogelijk met een nieuwe door ProRail nog niet goedgekeurde bovenleiding, die ter plekke nodig is vanwege de beperkte hoogte van de tunnel. Voor deze variant zijn treinvrije perioden uitgevraagd in 2022 en ‘23.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Dat lijkt me daar ook de enig haalbare oplossing, waarbij het alweer meevalt dat de tunnel in principe hoog genoeg is. Dank voor de info!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Is die nieuwe bovenleiding toevallig zoiets als in Delft? Daar viel me onlangs op dat de in aanbouw zijnde sporen 3 en 4 geen normale rijdraad gekregen hebben, maar een vaste stroomrail.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten