Korte vragen
Re: Korte vragen
1. Nee.
2. Nee.
2. Nee.
Re: Korte vragen
Betreft vraag 1: je moet wel je chipkaart meenemen als bewijs dat je recht op korting hebt! Maar je moet er dus niet mee in- en uitchecken; eventuele poortjes passeer je met je internationale ticket.
Re: Korte vragen
Als je ticket vanaf het station geldig is waar je instapt hoef je niet in te checken.
Is dat ticket pas geldig vanaf Schiphol, dan moet je wel ingecheckt zijn tot Schiphol.
Reis je met bijvoorbeeld Interrail in combinatie met 100% korting in NL dan moet je alleen inchecken voor het deel in de binnenlandse treinen. Bij de overstap naar de Internationale trein check je dan uit bij het (buitenland) overstapmeubel op het perron.
Is dat ticket pas geldig vanaf Schiphol, dan moet je wel ingecheckt zijn tot Schiphol.
Reis je met bijvoorbeeld Interrail in combinatie met 100% korting in NL dan moet je alleen inchecken voor het deel in de binnenlandse treinen. Bij de overstap naar de Internationale trein check je dan uit bij het (buitenland) overstapmeubel op het perron.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Korte vragen
Ik wil 22 december van Linz naar Bad Gastein reizen.
Het eerste deel naar Salzburg leg ik denk ik af met Westbahn want zij hebben een erg aantrekkelijk tarief.
Het deel van Salzburg naar Bad Gastein moet met de ÖBB; in december zijn alleen maar eersteklastickets te verkrijgen. De hele dag door en vrijwel de gehele maand.
Ik kan me niet voorstellen dat op dit traject (wat in mijn gedachte niet erg druk was de vorige keer) nu al alle tweedeklastickets uitverkocht zijn. Kan iemand een andere verklaring hiervoor geven?
Het eerste deel naar Salzburg leg ik denk ik af met Westbahn want zij hebben een erg aantrekkelijk tarief.
Het deel van Salzburg naar Bad Gastein moet met de ÖBB; in december zijn alleen maar eersteklastickets te verkrijgen. De hele dag door en vrijwel de gehele maand.
Ik kan me niet voorstellen dat op dit traject (wat in mijn gedachte niet erg druk was de vorige keer) nu al alle tweedeklastickets uitverkocht zijn. Kan iemand een andere verklaring hiervoor geven?
Re: Korte vragen
Vreemd. Ook voor Bad Hofgastein zijn alleen 1e klasse plaatsen te boeken. Daarentegen kan voor bijv. Mallnitz wel 2e klasse geboekt worden.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6483
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Zou het kunnen dat je die pas kan boeken na begin december als de nieuwe dienstregeling in gegaan is?
Re: Korte vragen
Dan nog vind ik het vreemd dat je wel 1e klasse kan boeken maar dat je voor 2e klasse even moet wachten. Wat is de logica dan.
Re: Korte vragen
De data zijn gewoon nog niet compleet geladen kennelijk, dus nog even geduld.
Ik zou overigens ook nog even kijken bij de CD, wellicht dat die een interessante Sparpreis hebben vanaf Ceske Budejovice naar Gastein of Villach, dat kan je nog weleens wat euro's schelen en bovendien heb je daarmee in Oostenrijk geen Zugbindung.
Ik zou overigens ook nog even kijken bij de CD, wellicht dat die een interessante Sparpreis hebben vanaf Ceske Budejovice naar Gastein of Villach, dat kan je nog weleens wat euro's schelen en bovendien heb je daarmee in Oostenrijk geen Zugbindung.
Re: Korte vragen
Vanuit Linz zie ik het Sparschiene tarief vanaf €14,90 voor het gehele traject met ÖBB maar in de meeste gevallen €34,90. Is dat dan nog altijd duurder dan de combi met Westbahn? Met een vorteilscard kost het €22,50 2e klas en daarmee is het ticket wel in de 2e klas verkrijgbaarFerdinand schreef: ↑za 22 okt 2022, 21:44 Ik wil 22 december van Linz naar Bad Gastein reizen.
Het eerste deel naar Salzburg leg ik denk ik af met Westbahn want zij hebben een erg aantrekkelijk tarief.
Het deel van Salzburg naar Bad Gastein moet met de ÖBB; in december zijn alleen maar eersteklastickets te verkrijgen. De hele dag door en vrijwel de gehele maand.
Ik kan me niet voorstellen dat op dit traject (wat in mijn gedachte niet erg druk was de vorige keer) nu al alle tweedeklastickets uitverkocht zijn. Kan iemand een andere verklaring hiervoor geven?
Een enkele reis Salzburg - Bad Gastein 2e klas kost €22,20 of €9,90 met een vorteilscard (die t/m 26 jaar slechts €19,- kost voor een jaar en 50% korting geeft). Die prijs van €22,20 krijg ik alleen te zien als ik een korting invoer die niet geldig is op dat traject (zoals "ticket Deutschland 2. Klasse vorhanden"). En met die korting zie ik dan ook het €9,90 tarief als sparschiene om 17:15. Eerder op de dag zie ik alleen maar €22,20 als flexibele standardpreis. Maak je nog meer reizen met ÖBB dan kan die vorteilscard al snel lonen (ook bij de westbahn krijg je daarmee korting).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Korte vragen
Kun je niet op de dag zelf op het station een kaartje kopen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Korte vragen
Dan betaal je vol tarief.
Re: Korte vragen
De prijzen die ik aangeef (behalve die sparschiene) zijn allemaal standaard ticket. Oftewel flexibel en dus vol tarief.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Korte vragen
Je kan online toch sparpreise krijgen als je lang van te voren boekt?
Re: Korte vragen
Volgende week komt mijn vriendin uit Engeland een weekje naar Nederland, en wij willen graag met weekend vrij reizen. Is het mogelijk om die abonnementen af te sluiten zonder OV-chipkaart? Bij het invullen van je gegevens met een OV-chipkaart aanvragen kan je namelijk alleen maar uit een Nederlands, Duits, Belgisch, of Luxemburgs adres kiezen en dus niet uit een Britse.
zij/haar/hen/hun
Re: Korte vragen
Ja, maar die zijn op die datum zoals vermeld slechts bij enkele treinen beschikbaar en niet voor het begin van de avond. En omdat hij een reis maakt binnen Oostenrijk is niet het DB Sparpreis tarief maar het ÖBB Sparschiene tarief van toepassing.
Enige manier waarop je een DB Sparpreis krijgt is voor vanaf Freilassing te boeken (maar pas in Salzburg instappen, ja deze truc mag). Dan kost het voor een jongere op dit moment ongeveer €18,90 of €19,90
Daarom ook het advies om eens te informeren naar die vorteilscard. Die kost voor Ferdinand €19,- en daarmee bespaart hij al €12,30 op de prijs van een standardticket tussen Salzburg en Bad Gastein. Dan is het nog maar €6,70 tot je hem hebt terugverdiend. Tevens geeft Westbahn ook korting met een vorteilscard, studentenpas (of andere buitenlandse kortingskaart zoals Studenten OV op je OV-Chipkaart).
Tevens geeft de vorteilscard bij internationale reizen recht op 15% RAILplus korting. En kan hij in de zomer (alleen i.c.m. die Vorteilscard Jugend) voor ongeveer €60,- een maand na 08:00 gebruik maken van alle treinen van ÖBB in de 2e klas.
Laatst gewijzigd door cassie127 op ma 24 okt 2022, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Korte vragen
Helaas niet, maar kun je de kaart niet naar jouw adres laten sturen? Overigens kan een abonnement met een nieuwe OV-chipkaart op zijn vroegst 7 dagen na het bestellen ingaan, dus voor komend weekend ben je al te laat, maar voor het weekend daarna ben je ruim op tijd.April064 schreef: ↑ma 24 okt 2022, 10:12 Volgende week komt mijn vriendin uit Engeland een weekje naar Nederland, en wij willen graag met weekend vrij reizen. Is het mogelijk om die abonnementen af te sluiten zonder OV-chipkaart? Bij het invullen van je gegevens met een OV-chipkaart aanvragen kan je namelijk alleen maar uit een Nederlands, Duits, Belgisch, of Luxemburgs adres kiezen en dus niet uit een Britse.
Re: Korte vragen
Ik ga het proberen, bedankt voor het antwoord.umbusko schreef: ↑ma 24 okt 2022, 10:36Helaas niet, maar kun je de kaart niet naar jouw adres laten sturen? Overigens kan een abonnement met een nieuwe OV-chipkaart op zijn vroegst 7 dagen na het bestellen ingaan, dus voor komend weekend ben je al te laat, maar voor het weekend daarna ben je ruim op tijd.April064 schreef: ↑ma 24 okt 2022, 10:12 Volgende week komt mijn vriendin uit Engeland een weekje naar Nederland, en wij willen graag met weekend vrij reizen. Is het mogelijk om die abonnementen af te sluiten zonder OV-chipkaart? Bij het invullen van je gegevens met een OV-chipkaart aanvragen kan je namelijk alleen maar uit een Nederlands, Duits, Belgisch, of Luxemburgs adres kiezen en dus niet uit een Britse.
zij/haar/hen/hun
Re: Korte vragen
Als je OV gratis maakt, leidt dat dan tot verhoudingsgewijs meer reizigers in de spits of juist in het dal?
Enerzijds zou ik een nog schevere spits-dal-verhouding verwachten, omdat er geen dalurenkorting meer kan bestaan en dus geen financiële incentive om buiten de spits te reizen. Anderzijds kan ik me zo voorstellen dat wie de spits kan mijden, dat ook al doet zonder financieel lokkertje, om uit de drukte te blijven, en dat je met gratis OV vooral nieuwe keuzereizigers aantrekt (dagjesmensen etc.) die in de daluren reizen, waardoor de verhouding tussen spits en dal wat gelijk getrokken wordt.
Enerzijds zou ik een nog schevere spits-dal-verhouding verwachten, omdat er geen dalurenkorting meer kan bestaan en dus geen financiële incentive om buiten de spits te reizen. Anderzijds kan ik me zo voorstellen dat wie de spits kan mijden, dat ook al doet zonder financieel lokkertje, om uit de drukte te blijven, en dat je met gratis OV vooral nieuwe keuzereizigers aantrekt (dagjesmensen etc.) die in de daluren reizen, waardoor de verhouding tussen spits en dal wat gelijk getrokken wordt.
Re: Korte vragen
In Luxemburg zullen ze het weten.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
In Nederland zou ik dan zeker verwachten dat de spits drukker wordt. Zonder financieel lokkertje gaan reizigers niet tot 8:55/18:25 voor de poortjes staan wachten tot ze in kunnen checken. Als het in financieel opzicht niets uitmaakt kan je toch net zo goed een trein eerder nemen?
Ik kan me zo voorstellen dat wie de hyperspits kan vermijden dat doet vanwege de drukte op bepaalde trajecten. Maar aan de randen van die tijdsblokken die NS "spits" noemt valt het vaak wel mee met de drukte.
Ik kan me zo voorstellen dat wie de hyperspits kan vermijden dat doet vanwege de drukte op bepaalde trajecten. Maar aan de randen van die tijdsblokken die NS "spits" noemt valt het vaak wel mee met de drukte.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Korte vragen
Maakt het in VRR (of andere Duitse vervoersgebieden) uit wat je bij een D dagticket als beginstation selecteert? In principe mag je toch gewoon door het hele gebied vrij reizen?
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Korte vragen
Iemand een idee wat een HLE 28 met I11 rijtuigen op station Meppel doet? Dat is nogal uit de richting van zijn inzetgebied namelijk...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten