Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Korte vragen

Bericht door Plutona »

Wat is de kleinste plaats die door een NS-Intercity bediend wordt? Hierbij gaat het om een reguliere Intercity-dienst, exclusief de plaatsen waar een IC als stoptrein dient (zoals Alkmaar - Den Helder of Roosendaal - Vlissingen)
Ik ben geneigd te denken dat het Dieren is met 13.000 inwoners, maar misschien zijn er nog kleinere plaatsen?

De Klomp reken ik even tot Veenendaal (ook al hoort het bij de gemeente Ede)
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Korte vragen

Bericht door Roeland »

Duivendrecht, met ca. 5.000 inwoners? Hoewel dat natuurlijk onder de rook van Amsterdam ligt?
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Korte vragen

Bericht door WALUIGI96 »

Hegelsom? De plaats waar het station Horst-Sevenum in ligt: 1.965 inwoners.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

WALUIGI96 schreef: vr 02 dec 2022, 09:08 Hegelsom? De plaats waar het station Horst-Sevenum in ligt: 1.965 inwoners.
Tussen Deurne en Venlo rijdt de IC als stoptrein. Station Horst-Sevenum telt dus niet mee.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door April064 »

Schiphol telt als woonplaats en heeft maar 50 inwoners.
zij/haar/hen/hun
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Korte vragen

Bericht door WALUIGI96 »

verfmeer schreef: vr 02 dec 2022, 09:47
WALUIGI96 schreef: vr 02 dec 2022, 09:08 Hegelsom? De plaats waar het station Horst-Sevenum in ligt: 1.965 inwoners.
Tussen Deurne en Venlo rijdt de IC als stoptrein. Station Horst-Sevenum telt dus niet mee.
Als ik treinserie 3500 bekijk staan de stations als IC aangegeven
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Bij gebrek aan een stoptrein ja.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte vragen

Bericht door teun »

Misschien de vraag nog een keertje goed nalezen.
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Korte vragen

Bericht door WALUIGI96 »

Als ik inderdaad hier kijk, heb ik het helemaal verkeerd: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... tystations

Sorry. Verwijder/rapporteer mijn berichten gerust
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Zie je Wijhe ook als een traject waar de IC als stoptrein dient? Anders met 8220 inwoners ook een kanshebber.

De Klomp zou als je 't apart telt met z'n 580 inwoners zeker de kleinste kern met IC stop zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Korte vragen

Bericht door Plutona »

Gek genoeg kwalificeert de NS Veenendaal-de Klomp niet als officieel IC-station, hoewel hier enkel Intercity's stoppen die niet dienst doen als stoptrein.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door April064 »

Niet heel gek, maar een deel van de IC-series die er langs komen stopt er dus het is geen volwaardig IC-station, hetzelfde geldt voor Driebergen-Zeist, Duivendrecht, Heiloo, of Woerden.
zij/haar/hen/hun
IIVQ
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Met dien verstande dat die laatste drie ook reguliere stoppers hebben.
Driebergen-Ede is een van de weinige trajecten in NL waar geen sprinters rijden, maar wel IC's die niet bij elk station stoppen (zoals de Noord-Hollandse uitlopers).
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Dat komt door de keuze om geen doorgaande stoptrein Ut - Ah meer te rijden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Nu de Hanzelijn nog feitelijk gedeeltelijk dicht is door herstelwerkzaamheden, heb ik gisteren op advies van de NS-reisplanner van Almere naar Leeuwarden omgereisd via Utrecht. Hierbij is de reistijd aanzienlijk langer dan wanneer ik rechtstreeks zou kunnen reizen. Heb ik nu recht op compensatie of valt dit alsnog onder werkzaamheden en heb ik er geen recht op?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Vergoedingen worden niet uitbetaald als…
* een langere reistijd vooraf al was aangekondigd.

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-t ... eizen.html
"Laat je ledematen bewegingen maken"
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Als je een internationale trein dusdanig veel vertraging heeft dat je niet meer thuiskomt (je mist de laatste bus naar huis), moet er ook dan een taxi betaald worden door het treinbedrijf?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

In artikel 18, lid 2 sectie b van verordening 1371/2007 van de EG staat het volgende:
2. In geval van vertraging als bedoeld in lid 1 van meer dan 60 minuten worden tevens aan de reizigers gratis aangeboden:
b) hotel- of ander verblijf en vervoer tussen het spoorwegstation en de plaats van het verblijf in gevallen waarin een verblijf van een of meer nachten noodzakelijk wordt of een bijkomend verblijf noodzakelijk wordt, voor zover en indien zulks fysiek mogelijk is;
Dus ja, er zou wel vervoer naar de verblijfplaats gegeven moeten worden. In Nederland kan dat geregeld worden door de klantenservice van NS te bellen, in Duitsland kan je vaak bij een treinconducteur wel een taxivoucher regelen als op het station geen personeel meer aanwezig is (toevallig een omroep hierover gehoord twee weken geleden in een ICE laat op de avond die met 64 minuten vertraging rondreed).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

En wat als het ticket niet bij NS gekocht is? Ook dan alsnog bij NS?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Die verordening heb ik ook vaak gelezen, maar ik ben er nog steeds niet zeker van of het ook voor binnenlandse reizen geldt. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

hauptbahnhof schreef: do 08 dec 2022, 22:15 En wat als het ticket niet bij NS gekocht is? Ook dan alsnog bij NS?
Het gaat er om wie er verantwoordelijk is voor de trein. Als dat bijvoorbeeld een IC uit Berlijn is en je bent in Nederland aangekomen maar komt niet verder dan Amsterdam Centraal terwijl je naar Koog aan de Zaan moet, dan is alsnog NS verantwoordelijk ondanks dat je je ticket bijvoorbeeld bij de Deense spoorwegen gekocht zou hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Chrysa schreef: do 08 dec 2022, 22:18 Die verordening heb ik ook vaak gelezen, maar ik ben er nog steeds niet zeker van of het ook voor binnenlandse reizen geldt. :')
Ja :Y NS heeft er een pagina over: https://www.ns.nl/europese-regelgeving.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: do 08 dec 2022, 22:58
hauptbahnhof schreef: do 08 dec 2022, 22:15 En wat als het ticket niet bij NS gekocht is? Ook dan alsnog bij NS?
Het gaat er om wie er verantwoordelijk is voor de trein. Als dat bijvoorbeeld een IC uit Berlijn is en je bent in Nederland aangekomen maar komt niet verder dan Amsterdam Centraal terwijl je naar Koog aan de Zaan moet, dan is alsnog NS verantwoordelijk ondanks dat je je ticket bijvoorbeeld bij de Deense spoorwegen gekocht zou hebben.
Ik lees de vraag als dat hij nog wel op (bijvoorbeeld) station Wormerveer kan komen, maar de laatste bus naar Jisp mist.
Kan hij dan een vergoeding krijgen voor de taxi van Wormerveer naar Jisp?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo »

In artikel artikel 41 lid 5 van de concessie Hoofdrailnet staat: "NS brengt reizigers die stranden (bijvoorbeeld door vertraging of uitval van de laatste trein) met vervangend vervoer naar hun eindbestemming in Nederland (tot de deur)."

NS heeft hierover in de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) in artikel 6.3 het volgende geschreven:
Welke bijstand mag u van NS verwachten bij vertraging?
NS zal u in geval van vertraging bij aankomst of vertrek informeren over de vertraging en de verwachte vertrek- en aankomsttijden, zodra deze informatie bij NS beschikbaar is.

Als u als gevolg van de vertraging bij uw reis met NS niet meer in staat bent om op dezelfde NS-dag het station van bestemming te bereiken omdat de laatste trein op uw NS-Reisroute niet meer rijdt, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog het station van bestemming kunt bereiken.

Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken.

NS bepaalt welk type vervangend vervoer wordt ingezet. Zo kan NS er bijvoorbeeld voor kiezen om een taxi voor u te regelen, maar ook kan NS bussen inzetten.

Het kan zijn dat NS niet in staat is om vervangend vervoer aan te bieden. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij massale uitval van treinen, of wanneer uw eindbestemming redelijkerwijs niet meer bereikbaar is (zoals bij afgesloten wegen of als u reist naar een Waddeneiland). In een dergelijk geval
zal NS zich maximaal inspannen om u kosteloos een slaapplaats aan te bieden.
In de praktijk is het de bedoeling dat de reiziger contact opneemt met een medewerker van NS, en dat die vervolgens alternatief vervoer regelt. In dit voorbeeld zou dat de conducteur van de trein naar Wormerveer kunnen zijn, of een medewerker van de klantenservice.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Laat die klantenservice maar achterwege, die hebben het al maanden zo druk dat je vaak pas na een uur of drie reactie krijgt. Dat is natuurlijk niet zo fijn als je om half 2 's nachts op station Schubbekutteveen staat.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten