Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Ik meen dat er op de ramen van de ICE4 een bepaalde folie/coating zit waardoor deze signalen beter doorlaten.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

dennistd schreef: do 04 mei 2023, 17:16 Die is tussen 0u en 6u gesloten ja. Nou ja, misschien mis ik de overstap in Düsseldorf al wel, daar zijn ze wel 24u per dag aanwezig
Anders zou ik zeker het personeel in de ICE even vragen, taxi's binnen Duitsland kunnen ze soms wel regelen. Was ik laatst getuige van, dat er een taxi werd geregeld voor een meisje van Hamm naar Paderborn zodat ze niet om tien uur 's avonds nóg een uur alleen moest wachten (want de RB viel uit). Het scheelt dat je maar tot Gronau moet en niet per trein naar Nederland (je hebt daar je auto staan neem ik aan?).
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Mijn moeder haalt me op, maar die gaat niet naar Münster doorrijden _O-

(Gronau is zowat het dichtstbijzijnde station vanaf mijn huis)
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Korte vragen

Bericht door Rob357 »

Zijn mensen hier bekend met het Randstad Noord Zone abonnement? Ik heb al heel wat informatie gevonden, maar zit ook nog met vragen.
- Het abonnement is er zowel bij GVB als Connexion, zit er verschil tussen?
- Is het abonnement alleen geldig in de bussen, of ook in tram en metro?
- Hoe werken zones? Ik heb een zonetool gevonden, maar ik begrijp de logica nog niet helemaal. Je kiest een centrum zone en het aantal sterren en het aantal sterren is dan de maximale 'afstand' van het aantal zones om het centrum gebied heen?

De reden van deze vraag is dat ik binnenkort drie keer per week van metrostation Weesperplein naar bushalte Schiphol, Knooppunt Noord ga reizen. Ik vroeg me af of er opties zijn om de reiskosten te verlagen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7948
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Etienne »

Een Randstad Zoneabonnement is geldig in bus, tram en metro.

Je kiest een centrumzone, bijvoorbeeld 1000 met een 4-sterabonnement. Dat betekent dat je vanaf die centrumzone alle kan bereizen met genoemde vervoermiddelen die 4 zones (zonegrenzen) vanaf jouw centrumzone liggen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

- Het abonnement is er zowel bij GVB als Connexion, zit er verschil tussen?
Ja, Geldig bij alles wat er in die zone rijdt, met uitzondering van trein.
- Is het abonnement alleen geldig in de bussen, of ook in tram en metro?
Zie vorige vraag
Hoe werken zones? Ik heb een zonetool gevonden, maar ik begrijp de logica nog niet helemaal. Je kiest een centrum zone en het aantal sterren en het aantal sterren is dan de maximale 'afstand' van het aantal zones om het centrum gebied heen?
Ik noem maar iets. Je woont in Amstelveen en werkt bij Sloterdijk. Dan reis je door 3 zones. 5724 (Amstelveen) - 5714 (Zuid) en 7513 (West). Handigst is als je 5714 met 2 ster neemt. Dan mag je dus in 5714 plus alle zones eromheen.
9292 geeft je ook een goed abonnementsadvies. Mocht je vragen hebben kun je me ook PB'en.

Zie ook Afbeelding
jjasloot
Donateur
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door jjasloot »

Zones, dat is wat van vroeger ;) Inderdaad, een centrumzone en het aantal sterren is de maximale afstand tot de centrumzone. Het kan daardoor zijn dat je bijvoorbeeld niet in je centrumzone woont of werkt, of dat je reis helemaal niet door die zone gaat. Dat is allemaal prima.


In jouw voorbeeld zijn er meerdere centrumzones mogelijk. Je kunt dus kijken welke optie je buiten het woon-werk verkeer het meeste biedt. Bijv voor familiebezoek of zo.

Specifiek voor werken op Schiphol heb je nog wat speciale Schiphol abonnementen, maar ik geloof niet dat je dat gaat helpen.

Je kunt je reis ook plannen bij 9292 en dan daar een voorstel voor een abonnement krijgen, onderaan bij de prijs.Die zegt dat in jouw geval reizen op saldo het goedkoopste zou zijn. Of het GVB digitaal om advies vragen: https://reisproducten.gvb.nl/nl/abonnement-advies

Een andere optie is "altijd korting" (https://www.connexxion.nl/nl/shop/korti ... ting-maand)
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door tsov »

Zones, schitterend systeem was dat. Heb hier thuis nog wel wat strippenkaarten liggen met stempels van zone 5711 *bus*
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Nog even terugkomend op mijn Duitsland-terugreis van afgelopen avond: ICE 1120 kwam met dik +10 aan in Düsseldorf, maar RE2 naar Münster stond met +15 aangekondigd (kwam met +20 aan en 10 minuten keertijd of zo). Onderweg liep de vertraging nog wat op, en met +20 werden we vanaf Wanne-Eickel omgeleid via Dortmund en Hamm. Uiteindelijk om 23:58 door Hamm, en aangezien een ICE er al 18 minuten over doet ging het echt niet meer lukken om om 0:08 in Münster te zijn. Conducteur opnieuw opgezocht (had ik eerder al gedaan maar moest toen maar even afwachten nog) en gevraagd hoe en wat: nadat ik hem mijn tickets (2 stuks, heel handig dat Interrail een in één keer geplande reis opsplitst in 2 reizen als een trein na de daggrens vertrekt :') ) kreeg ik van hem een geprint bonnetje om in de leveren bij de taxichauffeur naar keuze. Volgens mij had ik Mehmet Verstappen te pakken, met dik 160km/h gemiddeld over de B54. Was uiteindelijk 10 minuten voor de trein in Gronau :X
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Korte vragen

Bericht door Rob357 »

Bedankt voor alle reacties, het is me wat duidelijker geworden!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

dennistd schreef: vr 05 mei 2023, 02:02 Mehmet Verstappen
:D

Goed dat je toch gewoon thuis bent gekomen.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Cas »

Zijn er plannen om de maximale snelheid op te krikken op het klassieke Nederlandse spoor? Ik kan dit vinden uit 2019, maar voor de rest niet heel veel. Als ik rondkijk op OpenRailwayMap zie ik 160 km/h op Amsterdam-Utrecht en Schiphol-Den Haag, maar dat is het eigenlijk. Er lijken me genoeg plekken te zijn waar er minder sprinters rijden en de ICs meer kunnen versnellen, zoals Amersfoort-Twente, Eindhoven-Roermond, Harderwijk-Zwolle, en Meppel-Groningen/Leeuwarden. Zeker als ICNG op sommige van deze trajecten komt te rijden, zou 160 km/h toch wel iets uithalen, ook onder 1.5kV?
請勿靠近車門
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door April064 »

Volgens mij moeten er op die trajecten eerst ERTMS komen of ATB geupgradet worden, omdat ATB op dit moment maar snelheden tot 140 km/h aankan.

Meer dan dat weet ik niet.
zij/haar/hen/hun
waldo79
Berichten: 7651
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Het spoor is zodanig vol dat je geen dienstregeling kunt plannen op 160.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het zou kunnen op de Hanzelijn als er niet onder ATB gereden wordt. Maar meer dan 160 km/uur onder 1,5 kV verwacht ik eigenlijk niet, met een voor treinen dusdanig lage spanning zal het optrekken tot 200 km/uur dusdanig lang duren dat het voor de Nederlandse afstanden weinig zin heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

In de herziene dienstregeling na de instroom van de ICNG via de Hanzelijn is 180 km/u voorzien.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Cas schreef: zo 07 mei 2023, 14:32 Zeker als ICNG op sommige van deze trajecten komt te rijden, zou 160 km/h toch wel iets uithalen, ook onder 1.5kV?
Daar heb je niet per se ICNG voor nodig. VIRM kan ook 160 km/h halen, net als alle huidige sprinters. Als ze voorzien zijn van ERTMS.
waldo79 schreef: zo 07 mei 2023, 15:02 Het spoor is zodanig vol dat je geen dienstregeling kunt plannen op 160.
:?: Waarom zou je dan wel op 130 of 140 kunnen plannen naar niet op 160? Zo groot is het verschil ook weer niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
waldo79
Berichten: 7651
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Ik was wat voorbarig (A)
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

Als ik van Würzburg naar Rotterdam reis en door vertraging in Düsseldorf de overstap naar de RE13 richting Venlo mis, is het dan toegestaan om met de ICE via Utrecht te reizen? Of ben je verplicht om te wachten op de volgende RE13 naar Venlo?
Laatst gewijzigd door verfmeer op zo 07 mei 2023, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Heeft iemand OVPro en kan kijken of er in dit artikel een locatie voor het station staat vermeld?

https://www.ovpro.nl/station/2023/02/06 ... n-station/
🍉
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

verfmeer schreef: zo 07 mei 2023, 19:34 Als ik van Würzburg naar Rotterdam reis en door vertraging in Düsseldorf de overstap naar de RE13 richting Venlo mis, is het dan toegestaan om met de ICE via Utrecht te reizen? Of ben je verplicht om te wachten op de volgende RE13 naar Venlo?
Dat hangt van je kaartje af: als je een doorgaand kaartje Würzburg-Rotterdam hebt (ook met Zugbindung) mag dat in principe als het daarmee sneller is. Tenzij je in de zomerperiode reist, wanneer je voor de ICE verplicht een reservering nodig hebt. Dan kan het niet zonder meer, maar waarschijnlijk alleen in overleg en met een extra reservering.
Etienne
Donateur
Berichten: 7948
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Etienne »

Hainje schreef: zo 07 mei 2023, 19:34 Heeft iemand OVPro en kan kijken of er in dit artikel een locatie voor het station staat vermeld?

https://www.ovpro.nl/station/2023/02/06 ... n-station/
De dorpsraad van Berkel-Enschot zou het graag precies op de grens van beide plaatsen willen hebben. Maar volgens een landschapsarchitectenbureau zou het station meer in Udenhout moeten komen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Hainje schreef: zo 07 mei 2023, 19:34 Heeft iemand OVPro en kan kijken of er in dit artikel een locatie voor het station staat vermeld?

https://www.ovpro.nl/station/2023/02/06 ... n-station/
In het artikel staat geen locatie, alleen dat het nog geen uitgemaakte zaak is waar het komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Etienne schreef: zo 07 mei 2023, 20:22 De dorpsraad van Berkel-Enschot zou het graag precies op de grens van beide plaatsen willen hebben. Maar volgens een landschapsarchitectenbureau zou het station meer in Udenhout moeten komen.
Met de grens bedoel je denk ik de spoorwegovergang van de Udenhoutseweg? Aangezien bij die link geen pin verschijnt.

En volgens welk bureau zou het dan daar moeten komen, heb je daar een document van, want het lijkt me zo noordelijk. Ben benieuwd hoe ze de verkeersafwikkeling daar voor zich zien.

@Daniël: dank je voor het checken.
🍉
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

umbusko schreef: zo 07 mei 2023, 19:43
verfmeer schreef: zo 07 mei 2023, 19:34 Als ik van Würzburg naar Rotterdam reis en door vertraging in Düsseldorf de overstap naar de RE13 richting Venlo mis, is het dan toegestaan om met de ICE via Utrecht te reizen? Of ben je verplicht om te wachten op de volgende RE13 naar Venlo?
Dat hangt van je kaartje af: als je een doorgaand kaartje Würzburg-Rotterdam hebt (ook met Zugbindung) mag dat in principe als het daarmee sneller is. Tenzij je in de zomerperiode reist, wanneer je voor de ICE verplicht een reservering nodig hebt. Dan kan het niet zonder meer, maar waarschijnlijk alleen in overleg en met een extra reservering.
Dat laatste zal toch niet zo'n groot probleem zijn zolang er nog zitplaatsen vrij zijn?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten