Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Mijn tip... https://tickets.oebb.at/ daar kun je de ICE wel reserveren voor €3,-
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Daniel schreef: do 25 mei 2023, 21:42 Ik probeer momenteel zitplaatsen te reserveren op 23 juli van Basel SBB met de EC8 naar Keulen en vervolgens met ICE 122 door van Keulen naar Utrecht, maar loop tegen wat complicaties aan. Ben ik nou gewoon te vroeg of zie ik wat over het hoofd?

- Voor de EC8 krijg ik op bahn.de niet de optie om zelf een zitplaats op de plattegrond van de trein te kiezen?
- Eveneens via bahn.de zijn voor de reserveringsplichtige ICEs naar Nederland geen losse reserveringen (ik reis met 1e klas Interrail) te kopen blijkt na opsplitsen van de reis (melding: "Reservierung nicht möglich")?

Weet iemand hoe dat zit? Ik zag inmiddels wel dat een losse reservering voor de ICE 122 wel via de OeBB mogelijk is (voor 0 euro zelfs in 1e klas), dus de voornaamste vraag is die EC8. De SBB geeft daarbij wel een melding van werkzaamheden, maar het enige effect daarvan lijkt een andere bestemming in Hamburg dus daar heb ik geen last van.
Ook de ČD kan de EC 8 niet boeken: "The request cannot be processed at this time for operational or technical reasons."
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Die vieze vuile stokbroodvreters gaan dit weekend staken rondom Perpignan :X

Iemand met goede kennis van Frans die snapt wat er nu met de TGV's gaan gebeuren? Ik kom met Google Translate op iets als 'wordt niet aangeboden', maar betekent dat dat ze niet rijden of dat ze er niet door getroffen worden?
La circulation des trains sera perturbée le vendredi 26 mai, et très perturbée à partir du samedi 27 mai, à l'EST de l'Occitanie en raison d'un mouvement social local. Les correspondances TGV et Intercités ne seront pas assurées. Nous vous invitons à reporter votre voyage.
Als ze wel rijden moet ik morgen als de wiedeweerga een zitplaatsreservering voor de TGV Perpignan-Barcelona van zondagmiddag/avond boeken namelijk, anders kom ik er niet meer weg. Bedoeling was zo mooi met de Train Jaune zondagmorgen en dan via Latour-de-Carol naar Spanje.....
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

cassie127 schreef: do 25 mei 2023, 23:57 Mijn tip... https://tickets.oebb.at/ daar kun je de ICE wel reserveren voor €3,-
Ja die had ik al ontdekt. En het is dus zelfs voor € 0 in de 1e klasse.
dennistd schreef: vr 26 mei 2023, 00:45 Ook de ČD kan de EC 8 niet boeken: "The request cannot be processed at this time for operational or technical reasons."
Het reserveren op zich was het probleem niet: via DB lukt dat wel, maar alleen op een door het systeem bepaalde willekeurige plek.
Rare is dus dat je hier de optie een plek (vooral rijtuig, je snapt waarom ;) )te kiezen niet krijgt.

(Als ik doe alsof ik een kaartje ga kopen dan geeft hij die optie ook alleen voor de 122)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Tja de wondere wereld van het treinreizen. Zo komen we er wel.
April064
Berichten: 693
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door April064 »

dennistd schreef: vr 26 mei 2023, 05:14 Ik kom met Google Translate op iets als 'wordt niet aangeboden', maar betekent dat dat ze niet rijden of dat ze er niet door getroffen worden?
Hier staat zo ongeveer
het rijden van de treinen is in het oosten van Occitanië verstoord op vrijdag 26 mei en erg verstoord op zaterdag 27 mei vanwege sociale acties. Het rijden van de TGV en de intercity's is niet zeker. Wij willen u uitnodigen om uw reis aan te melden.
Vertalen is niet mijn sterkste punt, maar ik hoop dat je hier uitkomt.
zij/haar/hen/hun
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Ik begrijp eruit dat aansluitingen tussen lokale/regionale treinen op de TGV's en intercity's niet gegarandeerd zijn. De treinenloop op 26 mei is verstoord en op 27 mei ernstig verstoord. De rest is door april064 correct weergegeven.
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Actuele informatie over TER Occitanie: Info Trafic / Horaires modifiés. Je kunt doorklikken naar fiches horaires en daar de gewijzigde dienstregeling per lijn per afwijkende dag downloaden.

De Train Jaune kun je op je buik schrijven: Vandaag rijdt er alleen een vervangende bus, zaterdag en zondag niets.
gpvos
Berichten: 594
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Dan heb ik geluk gehad, ik nam dinsdag de middag-gele-trein; 's ochtends reed er toen ook een bus vanwege een staking, en ik hoorde dat er het weekend ervoor ook gestaakt werd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

diederickx schreef: vr 26 mei 2023, 09:33 Actuele informatie over TER Occitanie: Info Trafic / Horaires modifiés. Je kunt doorklikken naar fiches horaires en daar de gewijzigde dienstregeling per lijn per afwijkende dag downloaden.

De Train Jaune kun je op je buik schrijven: Vandaag rijdt er alleen een vervangende bus, zaterdag en zondag niets.
Ja, dat had ik al gezien en afgeschreven. Probleem was nu meer dat er ook niets naar Cerbere/Portbou rijdt de hele zondag, dus zou ik vast komen te zitten in Perpignan. Inmiddels via NSI een zitplaatsreservering voor de TGV van 15:04 kunnen bemachtigen, hopen dat ze die niet ook alsnog uit laten vallen....
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Heeft er weleens iemand gebruik gemaakt van de nachttrein van Regiojet van/naar de Adriatische kust? Ik hoor en lees wisselende verhalen over de toestand van de rijtuigen, iemand die daar meer over kan zeggen? Ik weet dat deze verbindingen vrijwel altijd grote vertragingen hebben, ik plan nu (komende van Rijeka) met een overstap van 3,5u in Praag. Dat zou toch wel genoeg moeten zijn?
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Korte vragen

Bericht door Reiziger Delft »

Ik ben er mee naar Split gereisd in een couchette. Ik vond het een prima trein, zeker gezien de extreem lage prijzen. Verwacht geen grote luxe; het is een budgettrein. De inrichting is simpel maar schoon. Het personeel was erg vriendelijk. Enige kritiekpuntje was dat er steeds minder WC's beschikbaar waren; de opvangtanks raakten vol. Volgens mij waren we iets van drie kwartier te laat in Split, maar dat kwam deels omdat iemand onderweg per ongeluk aan de noodrem had getrokken. Ook waren er toen nog nachtelijke grenscontroles; die zijn er dit jaar niet meer. Je overstaptijd in Praag lijkt me prima.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3137
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Korte vragen

Bericht door TffpaA »

Wie kan uitleggen waar deze draden voor bedoeld zijn, en waarom er een lus in ligt?

Afbeelding
🗣
MaartenD
Berichten: 684
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Elektrische verbinding naar de draagdraad en de naastliggende rijdraad. De lus is omdat deze draad geen draagdraad is en dus ook geen gewicht moet gaan dragen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Nu bij Een Vandaag een item over internationale (nacht) treinen.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Frans Timmermans kwam ook aan bod. Volgens hem komt de algemene boekings-app er in 2025 als alles goed gaat.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5256
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Achter station Harlingen worden huizenblokken gebouwd met namen van bekende treinen die in die regio hebben gereden: Wadloper, Blauwe Engel en Grote 8. De eerste twee ken ik, maar welk type is de derde?
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op za 27 mei 2023, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Selivio
Berichten: 407
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Bericht door Selivio »

Zou wellicht kunnen verwijzen naar de SS 8 die daar rondreed en in 1868 op harlingen ontploft is?

http://www.nmld.nl/nl/object/2241
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5256
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Dat is een goede optie inderdaad. :)
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Kan ik ergens ruim van te voren een overzicht van werkzaamheden op de Thalysroute naar Paris Nord. Bijvoorbeeld voor augustus?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Als de boekingen opengesteld zijn krijg je bij het boeken al de definitieve dienstregeling met werkzaamheden te zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Jawel, maar ik ben dan juist benieuwd waar de werkzaamheden zitten. Misschien is een andere route of iets dergelijks dan een optie.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Probleem is dat die werkzaamheden allang bekend zijn maar niet gedeeld worden. M.a.w. men is er niet transparant over.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De reiziger krijgt bij het boeken de definitieve geplande vertrek- en aankomsttijden. Meer hoeft de reiziger eigenlijk toch niet te weten, zijn trein rijdt?

Bovendien, elk alternatief duurt nog langer en is waarschijnlijk nog duurder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Wellicht wil de reiziger die informatie hebben voordat hij/zij boekt. Dat was volgens mij de vraag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten