Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Een ticket kunnen kopen waarvan de Zugbindung dan vervalt (en je misschien zelfs nog een deel terugkrijgt) is anders ook niet bepaald verkeerd. (A) Maar dank, dan blijf ik het even in de gaten houden. Mijn plan was om rechtstreeks naar Hilversum te gaan (voor een familieweekend op een totaal onbereikbare plek :roll: ), maar als dat niet gaat kan ik misschien ook via Utrecht.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Ja, precies daarom worden daar dus nog geen kaartjes voor verkocht, om te voorkomen dat iedereen straks zonder Zugbindung reist. Ook via Utrecht of alleen binnen Duitsland krijg ik op die datum alleen Flexprijzen te zien.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Voor reizen waar een ICB in zit, ja. Maar met ICE-ICE via Duisburg of ICE-RB61-1700 krijg ik wel Sparpreise.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Kunnen de CFL 2000-treinstellen met z'n vieren gekoppeld in reizigersdienst rijden?

De Luxemburgse Wikipedia zegt:
Wikipedia, déi fräi Enzyklopedie schreef:D'2000 fueren dacks als Ramm (Unité multiple) mat bis zu 3 där Automotricen um Stéck. Et wier technesch duerchaus méiglech, méi Unitéiten ze verbannen, mä verschidde Garen am Land hunn en ze kuerze Quai fir sou eng laang Ramm. Donieft ass d'Demande op den Asazstrecke vun där Serie seele sou grouss datt eng véiert Motrice géif gebraucht ginn, a wann dach, da ginn déi Zich éischter mat CFL Dosto Material gefuer.
Vrij vertaald: ze rijden met tot 3 stellen gekoppeld, technisch is het mogelijk om er meer te koppelen, maar dit wordt (enkel) niet gedaan om logistieke redenen: veel korte perrons, beperkte vervoersvraag in het inzetgebied, en de beschikbaarheid van dubbeldekkers.

De Franse Wikipedia zegt echter:
Wikipédia, l'encyclopédie libre schreef:Couplage: UM 3
Met andere woorden: gekoppeld met z'n drieën (UM = Unité Multiple). Bij de zusterserie Z 11500 gaat het ook slechts tot UM3, maar bij andere series uit de Z2-familie (Z 7500, Z 9500, Z 9600) staat wel weer UM4 erbij.

Op de CFL-website staat er niks over vermeld.

Alvast bedankt voor de hulp :)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Hoe het met de CFL-stellen zit weet ik niet precies, maar in Frankrijk mogen de Z2-stellen alleen op bepaalde baanvakken met vier gekoppelde treinstellen rijden, omdat de bovenleiding dat niet overal even leuk vindt. De trajecten waar UM4 toegelaten is zijn in Frankrijk ook erg beperkt, uit mijn hoofd:
* Lyon - Chambéry via Ambérieu
* Lyon - Mâcon - Dijon
* Lyon - Valence - Avignon - Marseille
* Culoz - Bellegarde - Genève/Evian les Bains
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Etienne
Donateur
Berichten: 7948
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Etienne »

Nou haf ik een internationaal ticket gekocht van Rotterdam naar Leuven, maar heb daar geen gebruik van kunnen maken tot Antwerpen door de uitgevallen 9200 en heb met bus 19 gereisd.

Kan ik op de een of andere manier terugbetaling krijgen?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Volgens mij alleen als er geen alternatieven waren en dit een advies was van treinpersoneel.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6473
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Is het echt een ticket op datum? Vroegah toen ik in Leuven woonde was je ticket twee maanden ofzo geldig.
Etienne
Donateur
Berichten: 7948
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Etienne »

Op het ticket staat wel 8 juli.
en-es schreef: za 08 jul 2023, 20:47 Volgens mij alleen als er geen alternatieven waren en dit een advies was van treinpersoneel.
Op de borden in Breda stond dat er GEEN alternatieven mogelijk waren. Omleiden via Roosendaal kon niet, vanwege werkzaamheden bij Ekeren. En het hotel in Leuven kon ik niet meer afmelden helaas.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Dan zou ik een claim indienen voor die extra kosten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Etienne schreef:Nou haf ik een internationaal ticket gekocht van Rotterdam naar Leuven, maar heb daar geen gebruik van kunnen maken tot Antwerpen door de uitgevallen 9200 en heb met bus 19 gereisd.

Kan ik op de een of andere manier terugbetaling krijgen?
Ja, via hier: https://www.nsinternational.com/nl/mijn ... ing/stap-1
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Komende woensdag ga ik vanuit Kehl in Duitsland een dag reizen in en wellicht rondom Straatsburg. Nu heb ik al wat naar vervoerbewijzen gekeken, je kan immers met de tram vanuit Duitsland reizen, maar ik kom er op mobiel niet helemaal uit.

Welk exact ticket heb ik nodig of raden jullie mij aan voor 1 dag Straatsburg inclusief starten/eindigen in Kehl? Er lijkt ook nog een dagkaart te zijn waarbij je ook met de trein mag. Klopt dit en staat er ergens duidelijk aangegeven wat het geldigheidsgebied is? Kan ik die dagkaarten dan ook al in Kehl verkrijgen bijvoorbeeld bij een kaartautomaat op de tramhalte?

Mocht iemand wat fotogenieke plekken weten (ov fotograferen) dan hoor ik dat uiteraard ook graag!

Alvast bedankt! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Korte vragen

Bericht door OV-Hobbyist »

Op de site van CTS Strassburg kwam ik dit tegen:

EUROPASS MINI 24 STD

Gültig für eine unbegrenzte Anzahl von Fahrten mit allen Bus-, Tram- und Regionalzuglinien innerhalb des Gebietes der Eurométropole Straßburg sowie mit Bussen und Nahverkehrszügen im Stadtgebiet von Kehl (Tarifzone 2 + Appenweier) während 24 Stunden ab Kaufzeitpunkt.

Dit kaartje kost slechts €6,80 (ook geldig in de treinen in Strassburg en Kehl)

Of

24 STUNDEN SOLO (BUS - TRAM - REISEBUS FLUO GRAND EST 67)

Gültig für eine unbeschränkte Anzahl von Fahrten für 1 Person während 24 Stunden ab der ersten Entwertung.

4,60 € (zonder trein)
Fahrkarten sind in der Eurométropole Straßburg (EMS) und nach Kehl gültig.

Deze kaartjes zijn in de automaat te verkrijgen, in Kehl staat er een op de tramhalte bij het station.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Top bedankt! Die laatste is dan alleen voor bus en tram ga ik vanuit?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Korte vragen

Bericht door OV-Hobbyist »

Ja, dat klopt. De laatste is niet in de trein geldig.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

OV-Hobbyist schreef: ma 10 jul 2023, 20:22 (Strassburg)
Straatsburg, Strasbourg of Strossburi, maar het Duits gebruiken is geen logische benaming voor die stad. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Liever tijdig corrigeren, dan dat iemand het fout blijft doen. :p
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Ik vind het wel opvallend dat de Duitstalige CTS-site consistent Straßburg gebruikt als benaming, maar het vervolgens wel over een Strassenbahn zonder Eszett heeft.
merijn

Re: Korte vragen

Bericht door merijn »

Hoi mensen van ovinnederland. Ik heb een vraag waar ik geen antwoord kan vinden met google. Het valt me op dat vaak de plaatsnaam van NS stations wordt weggelaten in sommige gevallen van reizigerscommunicatie. Bijvoorbeeld, in station Utrecht Overvecht wordt Overvecht (dus zonder Utrecht) genoemd op de displays in de trein zelf, maar bijvoorbeeld op de reisplanner van de NS zelf is het Utrecht Overvecht. Ik kan nergens vinden A) van welke stations de plaatsnaam wordt weggelaten (het lijkt me logisch dat bijvoorbeeld Bussum Zuid niet wordt verkort tot Zuid), B) in welke situaties de plaatsnaam wordt weggelaten. Ik kan me vaag herinneren hier ooit iets over te hebben gelezen, maar ik kan niets vinden.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Het zal er vast mee te maken hebben of de toevoeging uniek is. Voor Lammenschans, Stadshagen en Dukenburg geldt dat wel, maar niet voor Noord, Oost en Zuid.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Volgens mij wordt tegenwoordig (op de meeste displays) in alle gevallen de plaatsnaam weggelaten, tenzij het betreffende station een windrichting is of "Centraal/Centrum" heet (het laatste wordt dan vaak afgekort tot C.)
En ja, het staat vrij stom om op een SNG (aan de zijkant) alleen "Kersenboogerd" te zien staan. -0-
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Het heeft er ook mee te maken hoeveel tekens per station het bord aankan, op TBP's wordt inmiddels gelukkig weer de volledige naam vermeld maar op de welkomstschermen bij de ingang van stations wordt de naam bewust korter gehouden en krijg je dus draken van namen als Amsterdm en Amersfrt.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Waarom hebben steden zoals in Duitsland niet gewoon een standaard afkorting. Bijvoorbeeld AMS, NMG etc?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Heb je nu een vraag aan ons of post je enkel een mening verpakt als vraag?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten