Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Waarom hebben steden zoals in Duitsland niet gewoon een standaard afkorting. Bijvoorbeeld AMS, NMG etc?
Die afkortingen zijn njet bepaald klantvriendelijk. Sta je in Berlijn, gaat de ICE naar BN-Bad Godesberg. God mag weten waar dat ligt, en tientallen vragen of het het ICE naar Keulen is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Binnen Duitsland zijn die afkortingen redelijk ingeburgerd. Op bewegwijzering en kentekenplaten komt het terug,maar het is een kleine moeite om het uit te schrijven.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Veel Duitsers kennen die afkortingen wel. Staan inderdaad ook op kentekenplaten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Suus schreef: wo 12 jul 2023, 19:48
regenmaker schreef:Waarom hebben steden zoals in Duitsland niet gewoon een standaard afkorting. Bijvoorbeeld AMS, NMG etc?
Die afkortingen zijn njet bepaald klantvriendelijk. Sta je in Berlijn, gaat de ICE naar BN-Bad Godesberg. God mag weten waar dat ligt, en tientallen vragen of het het ICE naar Keulen is.
Nog beter dan zonder plaatsnaam zoals de NS doet. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Drie antwoorden.

Omdat Nederland, in tegenstelling tot Duitsland, geen statutaire steden kent. Dus wat doe je dan? Gemeentenamen? Alleen geselecteerde woonplaatsen? En waarom dan wel Amersfoort en niet Amstelveen (bijvoorbeeld)? Of wel Amsterdam maar niet Nieuw Amsterdam?

Omdat Nederland, in tegenstelling tot Duitsland, geen doorgeschoten ambtenarij kent die afkortingen verzint die aan alle sectoren van de samenleving worden opgedrongen. De NS had zijn eigen afkortingen (maar dan alleen van stations uiteraard). De telefonie-tak van de PTT had zijn eigen afkortingen (maar alleen voor plaatsen met een telefooncentrale). Die kwamen veelal overeen maar niet alom. Als enige enigszins ingeburgerd zijn postcodes maar dan ook alleen voor dat doel.

Omdat Nederland, in tegenstelling tot Duitsland, veel te veel min of meer gelijkluidende plaatsnamen kent. AMS kan opgevat worden als Almere Stad, Amersfoort, Amstelveen, Amstenrade, Amsterdam, en ik vergeet er vast nog wel een paar. AMR leidt aan hetzelfde euvel.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Wat betreft het laatste antwoord: Düsseldorf heeft ook alleen D als afkorting. Maar iedereen weet dat het geen Duisburg, Dortmund of Dresden is.

Ik zeg niet dat het in Duitsland beter is, maar eenduidig afkortingssysteem voor gemeentes zou wel helpen. Voor grotere plaatsen geldt vaak dat de naam van de grootste stad de gemeentenaam bepaald.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Het helpt voor de invoering van zo'n systeem enorm als voor kentekens dezelfde afkortingen worden gebruikt. Iedereen uit een bepaalde stad ziet dan immers zo vaak een auto met dat kenteken, dat vrijwel iedereen de afkorting ook kent. In Slowakije heb je dat ook.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Maar bijvoorbeeld Frankfurt am Main is officieel FFM. Op de kentekenplaten is het een simpele "F" :N
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

umbusko schreef: do 13 jul 2023, 01:32 Het helpt voor de invoering van zo'n systeem enorm als voor kentekens dezelfde afkortingen worden gebruikt. Iedereen uit een bepaalde stad ziet dan immers zo vaak een auto met dat kenteken, dat vrijwel iedereen de afkorting ook kent. In Slowakije heb je dat ook.
Het helpt ook dat deze afkortingen ook op verkeersborden worden gebruikt, waardoor je ze dus onderweg sowieso nog wat vaker ziet. Zelfs op een stadsbus of -tram her en der.
regenmaker schreef: wo 12 jul 2023, 22:36 Wat betreft het laatste antwoord: Düsseldorf heeft ook alleen D als afkorting. Maar iedereen weet dat het geen Duisburg, Dortmund of Dresden is.
Mwoh, als je door het Ruhrgebiet rijdt is het wel even opletten om het verschil tussen D (Düsseldorf) en DU (Duisburg) door te hebben. Vooral ook omdat die beide plaatsen nagenoeg naast elkaar liggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Redeneringen met "iedereen weet" hecht ik weinig waarde aan, want dat is een aanname van jewelste. Als je eerst beweert dat het systeem van afkorten in Duitsland ondoorgrondelijk is en dan vervolgens moet iedereen maar weten dat D voor Düsseldorf - dan ondergraaf je je stellingname.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

regenmaker schreef: wo 12 jul 2023, 22:36 Wat betreft het laatste antwoord: Düsseldorf heeft ook alleen D als afkorting. Maar iedereen weet dat het geen Duisburg, Dortmund of Dresden is.
Snel, zonder een bron te gebruiken!

1. Welke plaats is BSB?
2. Welke plaats is WZ?
3. Welke plaats is SM?
4. Welke plaats is FN?

Bij meer dan 0 foute antwoorden voeren we in Nederland geen standaardafkortingen in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Ik ken er langzamerhand aardig wat in Duitsland, maar die voorbeelden kan ik niet zo snel herleiden.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

In Nederland hebben we het principe van steden benoemen op basis van het netnummer. Dus gewoon de sprinter van 010 Noord naar 020 Bijlmer, weet iedereen wat je bedoelt.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Welkom in de IC naar 043, we gaan voor u stoppen in 030, 073, 040, 0495, 0475 en 046. Vrij nietszeggend toch, aangezien netnummers zelfs gemeentegrenzen overstijgen :lol:
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Het is uiteraard alleen bedoelt voor steden met meerdere stations, ter vervanging van de plaatsnaam, niet ter vervanging van de hele stationsnaam. Andere zou je net zo goed de verkortingen kunnen gebruiken.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Maar in het 06-tijdperk worden netnummers, voor zover ze al tot de algemene kennis behoorden, steeds meer achterhaald. En zoals gezegd omvat het netnummer van Den Bosch (073) een hele regio. Herkenbaarheid ten opzichte van een plaatsnaam of een verkorting lijkt me stukken minder.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Bemined schreef: do 13 jul 2023, 15:40 In Nederland hebben we het principe van steden benoemen op basis van het netnummer. Dus gewoon de sprinter van 010 Noord naar 020 Bijlmer, weet iedereen wat je bedoelt.
Ja, want iedereen weet natuurlijk wel uit zijn/haar hoofd welke stations 0591 Zuid en 0515 Noord zijn... -0-
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

waldo79 schreef: do 13 jul 2023, 15:38 Ik ken er langzamerhand aardig wat in Duitsland, maar die voorbeelden kan ik niet zo snel herleiden.
Er schijnen in Duitsland mensen die ze allemaal uit hun hoofd kennen. Al zullen dat er niet veel zijn.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Bemined schreef: do 13 jul 2023, 15:40 In Nederland hebben we het principe van steden benoemen op basis van het netnummer. Dus gewoon de sprinter van 010 Noord naar 020 Bijlmer, weet iedereen wat je bedoelt.
Ik haal die twee altijd door elkaar; moet altijd de context van welke voetbalfans wel of niet verontwaardigd zijn erbij gebruiken. :mrgreen:
JothamvW
Berichten: 1228
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Maar dat wordt inderdaad een stuk minder als ik ineens in 050 moet weten of ik de stoptrein naar 0596 of 0596 moet weten, terwijl ik naar 0595 moet en daarvoor moet overstappen te Winsum.
Weet ik nog steeds niet of 0595-W Winsum is of 0595-Wm.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Suus schreef: do 13 jul 2023, 15:37
regenmaker schreef: wo 12 jul 2023, 22:36 Wat betreft het laatste antwoord: Düsseldorf heeft ook alleen D als afkorting. Maar iedereen weet dat het geen Duisburg, Dortmund of Dresden is.
Snel, zonder een bron te gebruiken!

1. Welke plaats is BSB?
2. Welke plaats is WZ?
3. Welke plaats is SM?
4. Welke plaats is FN?

Bij meer dan 0 foute antwoorden voeren we in Nederland geen standaardafkortingen in.
Deze zou ik zo snel niet weten, maar in NRW ken ik ze wel. Het is toch algemene kennis dat GM staat voor Oberbergischer Kreis afgeleid van de Kreisstadt Gummersbach. :mrgreen:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Helaas, dat is niet het juiste antwoord. We voeren in Nederland geen gestandaardiseerde afkortingen in *O*
Spoiler: show
De antwoorden zijn:
1. Bersenbrück in Niedersachsen.
2. Wetzlar in Hessen.
3. Schmalkalden in Thüringen.
4. Friedrichshafen in Baden-Württemberg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Wat zijn leuke spoorlijnen tussen Dortmund en Hannover eigenlijk om een keer te bereizen? Zijn de spoorlijnen Altenbeken-Kreiensen/Göttingen, Altenbeken-Hannover (S5), Altenbeken-Herford en Löhne-Hildesheim een aanrader? En zie ik nog een interessante spoorlijn over het hoofd?

En zijn Paderborn-Bielefeld en Bielefeld-Osnabrück (RB75) nog een aanrader eigenlijk?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Korte vragen

Bericht door OV-Hobbyist »

Ik zelf vind de RB84 en RB85 (Paderborn-Kreiensen/Göttingen), de RB77 (Löhne-Hildesheim) van Löhne tot Elze en de S5 (Paderborn-Hannover) tussen Altenbeken en Hameln leuke lijnen om te bereizen. De RB72 (Paderborn- Herford) en de RE82 (Altenbeken-Bielefeld) zijn ook wel leuk om te doen.

De RB74 en RB75 (Bielefeld-Paderborn/Osnabrück) vind ik zelf niet zo bijzonder
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef: do 13 jul 2023, 15:46 Welkom in de IC naar 043, we gaan voor u stoppen in 030, 073, 040, 0495, 0475 en 046. Vrij nietszeggend toch, aangezien netnummers zelfs gemeentegrenzen overstijgen :lol:
Zelfs provinciegrenzen, 033 hoort ook bij een smal strookje Gelderland bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten