Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Spoor 3 wordt op CTAs ook ingedeeld met de lettering die op spoor 4 hangt.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Het is toch wel raar. Op de meeste stations is de oplooprichting van de sectieletters niet afhankelijk van de dominante rijrichting op dat spoor. Net nog gecheckt op Amsterdam Amstel.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5271
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Werken bus-dagkaarten op een chipkaart waar al NS-Flex op staat?
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Ik zou zeggen alleen als het BTM-deel uit staat.
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Korte vragen

Bericht door WALUIGI96 »

In principe zouden BTM-abonnementen of -kaarten waar geen saldo voor nodig is wel moeten werken in combinatie met NS-Flex, maar wellicht kan je het navragen bij Syntus voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Syntus zal dan nee zeggen, want zelfs in de webshop moet je bij dat soort producten verklaren dat je geen NS Flex op je kaart hebt staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Bij Qbuzz kun je zelfs als je BTM deel uitstaat of andere regionale kortingsproducten op je kaart hebt staan, niet hun gratis kortingsproduct op je kaart zetten (voor DMG).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door huibf »

Dionysusnu schreef: ma 17 jul 2023, 20:59 Spoor 3 wordt op CTAs ook ingedeeld met de lettering die op spoor 4 hangt.
Dat snapt natuurlijk niemand.

Waar overigens bij 1/2 en 5/6 de bordjes verlicht kunnen worden en aan een eigen paal zitten, zitten ze op spoor 3 bovenop andere wegwijswijzering gemonteerd of tegen gevels en zijn ze van een plat plaatwerk. De indeling vd vakken lopen ook niet in een rechte lijn op.... om kriebelig van te worden. _O_
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5271
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Dank voor de reacties! :)
termatenjohan
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 19 dec 2021, 08:55
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door termatenjohan »

Een korte vraag: Weet iemand of het mogelijk is om bij het reserveren van een zitplaats via de DB website te kiezen voor een zitplaats in de rijrichting? ik heb wel een plattegrond van de trein voor me maar ik heb geen idee welke stoelen in de rijrichting staan, en als ik 3 uur lang achterruit reis word ik wagenziek :s
Instagram: ov_spotter_nl_
Altijd op zoek naar reisgenoten voor een rondje bussen of treinen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Expliciet in de rijrichting boeken gaat niet, een trein kan immers altijd in omgekeerde rijtuigvolgorde rijden. Het blijft wel DB immers.

Je kunt echter een "educated guess" maken welke stoelen in de rijrichting staan door op vagonweb.cz de geplande treinsamenstelling op te zoeken. Dan weet je in welke volgorde de rijtuignummers voor de gewenste trein staan.
In de reserveringstool van DB kan je dan als 't goed is weer met pijltjes naar het vorige en volgende rijtuig klikken, waardoor je in elk geval weet dat stoelen die richting het voorste rijtuig staan ook gepland in de rijrichting zouden moeten zitten.
DB heeft als het goed is ergens ook plattegronden met de stoelnummering per treintype online staan (als PDF), daarop zie je het bovengenoemde nog makkelijker.

Als je reis een trein bevat die ook in Oostenrijk komt dan kan je het ook nog via de OeBB-website proberen, die geeft bij treinen in Oostenrijk ook een pijl met de rijrichting weer. Alleen moet je altijd weer oppassen met treinen die kopmaken, want er staat nergens bij op welk trajectdeel de met de pijl aangegeven rijrichting dan geldt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

In Oostenrijk zie je dat alleen maar bij de Railjet verbindingen. Bij andere verbindingen kun je vaak geen zitplaats op de tekening aangeven en alleen je voorkeuren invullen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Korte vragen

Bericht door Reiziger Delft »

Bij getrokken treinen weet je het nooit zeker; rijtuigen kunnen gedraaid staan. Bij treinstellen (bijvoorbeeld ICE's) is de richting in principe wel gepland. Naast het genoemde vagonweb kan je het ook op Fernbahn.de zien; daar staat ook het kopmaken vermeldt. Als je per se niet achteruit wil rijden, zou ik 2 reserveringen maken; eentje per richting. Bij het instappen kijk je welke van de twee stoelen vooruit staat en daar ga je zitten. Je betaalt dan iets meer, maar rijdt gegarandeerd vooruit.
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Korte vragen

Bericht door Philip »

Ik ga vrijdag met de trein naar Frankrijk. Hiervoor moet ik eerst een stukje met de bus vanaf Putten richting Putten Station (lijn 107). Mogelijke alternatieven zijn lijn 101 via Nijkerk en lijn 205 via Barneveld Noord.

Vanmorgen zag ik op de halte Putten, Centrum een oranje zak over de haltepaal hangen, waarop staat dat de halte is op vrijdag 28 juli is vervallen voor de lijnen 101, 107 en 205. Alternatieve haltes zijn voor lijn 101 en 107 de halte Putten, Kerkstraat en voor lijn 205 de halte Putten, Hamburgerweg.

Ik snap dit niet en kan nergens info vinden op de site van rrreis.nl of elders. Hoe kan lijn 101 vanaf de halte Hamburgerweg op de halte Kerkstraat komen, zonder via Centrum te reizen? Als de route via de Oude Rijksweg gereden zal worden i.p.v. via de Harderwijkerstraat, wordt de halte Kerkstraat ook overgeslagen.

Is er iemand die meer weet en die mij kan vertellen hoe dit zit? Dan weet ik hoe laat ik de wekker moet zetten. Ik wil niet de Thalys missen hierdoor.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Door werkzaamheden rijden vandaag en morgen geen treinen tussen Schiedam Centrum en Den Haag HS.
Maar waarom rijden er pendeltreinen tussen Sdm en Rtd en niet "gewoon" de 5000 en 5100?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

@Philip: als het tot de mogelijkheden behoort zou ik fietsen naar station Putten.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Zeker met de Thalys zou ik inderdaad geen enkel risico nemen. Of vragen of iemand je kan brengen.
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Korte vragen

Bericht door Philip »

De enige optie is lopen naar het station, maar dat is lastig met bagage. Dus als iemand weet hoe het precies zit?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Is het het niet waard om te bellen met de vervoerder? Meestal kunnen die dat wel uitleggen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Nou ja, die werkzaamheden en de haltes die vervallen staan gewoon op de website van RRReis. Dus er zal wel een kern van waarheid inzitten.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Philip schreef: wo 26 jul 2023, 13:01 Ik ga vrijdag met de trein naar Frankrijk. Hiervoor moet ik eerst een stukje met de bus vanaf Putten richting Putten Station (lijn 107). Mogelijke alternatieven zijn lijn 101 via Nijkerk en lijn 205 via Barneveld Noord.

Vanmorgen zag ik op de halte Putten, Centrum een oranje zak over de haltepaal hangen, waarop staat dat de halte is op vrijdag 28 juli is vervallen voor de lijnen 101, 107 en 205. Alternatieve haltes zijn voor lijn 101 en 107 de halte Putten, Kerkstraat en voor lijn 205 de halte Putten, Hamburgerweg.

Ik snap dit niet en kan nergens info vinden op de site van rrreis.nl of elders. Hoe kan lijn 101 vanaf de halte Hamburgerweg op de halte Kerkstraat komen, zonder via Centrum te reizen? Als de route via de Oude Rijksweg gereden zal worden i.p.v. via de Harderwijkerstraat, wordt de halte Kerkstraat ook overgeslagen.

Is er iemand die meer weet en die mij kan vertellen hoe dit zit? Dan weet ik hoe laat ik de wekker moet zetten. Ik wil niet de Thalys missen hierdoor.
Inmiddels zijn de omleidingen te vinden op de website van RRReis, die zo te zien gelden op vrijdag 28 juli van 20:00 tot einde dienst. Lijn 205 stopt extra bij de halte Kerkstraat. Ik heb het vermoeden dat de lijnen 101 en 205 langs station Putten worden omgeleid via de Stationsstraat, Zuiderzeestraatweg, Waterweg, Kiefveldersteeg en Oude Telgterweg en dan zo Ermelo inrijden.

Bij lijn 107 zie ik geen omleidingen, dus deze zal gewoon de normale route rijden ga ik vanuit.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Meltrain schreef: wo 26 jul 2023, 13:07 Door werkzaamheden rijden vandaag en morgen geen treinen tussen Schiedam Centrum en Den Haag HS.
Maar waarom rijden er pendeltreinen tussen Sdm en Rtd en niet "gewoon" de 5000 en 5100?
Ongetwijfeld omdat er minder sporen beschikbaar zijn te Rotterdam Centraal waardoor doorgaande sprinters niet inpasbaar zijn. Om dezelfde reden rijdt de 9200 ook door het station heen zonder te stoppen. Helaas, maar inkorten tot Breda kost meer gedoe voor reizigers.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Korte vragen

Bericht door Philip »

Milco schreef: wo 26 jul 2023, 14:13
Philip schreef: wo 26 jul 2023, 13:01 Ik ga vrijdag met de trein naar Frankrijk. Hiervoor moet ik eerst een stukje met de bus vanaf Putten richting Putten Station (lijn 107). Mogelijke alternatieven zijn lijn 101 via Nijkerk en lijn 205 via Barneveld Noord.

Vanmorgen zag ik op de halte Putten, Centrum een oranje zak over de haltepaal hangen, waarop staat dat de halte is op vrijdag 28 juli is vervallen voor de lijnen 101, 107 en 205. Alternatieve haltes zijn voor lijn 101 en 107 de halte Putten, Kerkstraat en voor lijn 205 de halte Putten, Hamburgerweg.

Ik snap dit niet en kan nergens info vinden op de site van rrreis.nl of elders. Hoe kan lijn 101 vanaf de halte Hamburgerweg op de halte Kerkstraat komen, zonder via Centrum te reizen? Als de route via de Oude Rijksweg gereden zal worden i.p.v. via de Harderwijkerstraat, wordt de halte Kerkstraat ook overgeslagen.

Is er iemand die meer weet en die mij kan vertellen hoe dit zit? Dan weet ik hoe laat ik de wekker moet zetten. Ik wil niet de Thalys missen hierdoor.
Inmiddels zijn de omleidingen te vinden op de website van RRReis, die zo te zien gelden op vrijdag 28 juli van 20:00 tot einde dienst. Lijn 205 stopt extra bij de halte Kerkstraat. Ik heb het vermoeden dat de lijnen 101 en 205 langs station Putten worden omgeleid via de Stationsstraat, Zuiderzeestraatweg, Waterweg, Kiefveldersteeg en Oude Telgterweg en dan zo Ermelo inrijden.

Bij lijn 107 zie ik geen omleidingen, dus deze zal gewoon de normale route rijden ga ik vanuit.
Ah, dank je. Dan is er vrijdagochtend dus nog niets aan de hand en sowieso rijdt lijn 107 dan gewoon.
Gast

Re: Korte vragen

Bericht door Gast »

Op de website van Thalys staat dat je in de trein al kaartjes kan kopen voor de RER en de metro van Parijs. In geval van een RER kaartje is dat alleen voor de centrum zone of kan je ook in de Thalys trein een RER kaartje kopen van het Noord station naar Melum 1 van de eindpunten van RER lijn D?

Ook probeer ik de dienstregeling van de RER lijn D te zoeken op internet maar de website van Transilien werkt niet op mijn telefoon. Iemand een ander adres waar je de dienstregeling kan vinden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

De Thalys Bar verkoopt alleen Ticket T+, die is op de RER alleen geldig binnen de stad Parijs (zone 1).

De dienstregeling van de RER D staat gewoon in Google Maps geladen. Een dienstregelings-PDF wordt niet meer geproduceerd.

Overigens is het voor reizen naar Melun vaak sneller om op het Gare de Lyon over te stappen op Transilien-lijn R of TER-treinen, die rijden vanaf daar namelijk zonder tussenstops naar Melun.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten