Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ik heb nu voor het tweede jaar op een mobiele pas voor 7 dagen in 1 maand gereisd en nooit problemen met de app gehad. Als er problemen zijn zitten die vaak in de iPhone-versie las ik al eens elders (maar heb zelf Android).
Was de eerste keer ook wel wat huiverig gezien de verhalen, maar na probleemloos gebruik is dat toch wel verdwenen.

Verder geen enkel probleem in de diverse funklochs in Duitsland gehad en ook altijd wel de treinen die ik wilde nemen kunnen vinden. Daarbij helpt het om je rit in delen toe te voegen: ik heb zelf altijd eerst met de planner van de SBB of DB een plannetje gemaakt en dan de treinen stuk voor stuk in de app gezet. Een heel enkele keer moet je even met een via zoeken (dat had ik bijvoorbeeld met de lijn over de Lötschberg, de Interrail-app gaf alleen treinen via de tunnel zonder via-bestemming).
Vooral heel handig als je plannen wijzigen inderdaad, dan kan je snel even een andere trein toevoegen.

Afgelopen donderdag liep ik wel tegen één complicatie aan: ik kon door vertraging een eerdere trein halen (dat schijnt nogal eens te gebeuren in Duitsland :mrgreen: ), maar het lukte in eerste instantie niet om die toe te voegen. Ik kreeg namelijk een foutmelding dat ik op dat tijdstip al in een andere trein zat. Klopt op zich, want het was een overstap van -4 minuten, en liet zich vrij makkelijk corrigeren door de trein waar ik uit kwam weer even van de pas af te halen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Die foutmelding heb ik inderdaad ook wel eens gehad, zeer irritant. :') Kon je die eerste trein daarna wel weer toevoegen? Ik voeg de ritten ook altijd per trein toe, al weet ik niet 100% zeker of dat nodig is. Het geeft wel het beste overzicht en op de papieren pas moet dat natuurlijk wel. Het niet kunnen vinden van een trein is overigens geen enkel probleem, want je kunt heel makkelijk handmatig treinen toevoegen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

umbusko schreef: zo 06 aug 2023, 14:13 Die foutmelding heb ik inderdaad ook wel eens gehad, zeer irritant. :') Kon je die eerste trein daarna wel weer toevoegen?
Ik heb na aankomst op de bestemming de eerdere trein die ik nog haalde weer uit m'n "trip" verwijderd en daarna de trein waar ik uit overstapte en de trein die ik eigenlijk daarna zou nemen weer toegevoegd. Dan klopten de statistieken tenminste weer. (Het was de RB89 van een half uur eerder die ik nog haalde namelijk, dus de tijd was het enige verschil)
Ik voeg de ritten ook altijd per trein toe, al weet ik niet 100% zeker of dat nodig is.
Je kunt ook een rit met overstap in één keer toevoegen aan je trip, maar dan komen de twee treinen er alsnog apart in te staan. Dus apart aan je pas toevoegen moet sowieso.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Ik heb zo'n 100 reisdagen per jaar gemaakt en dat is geen enkel probleem geweest met mobiele passen. Gek dat het bij anderen wel misgaat.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Volgens mij kunnen de controleurs niet zien wanneer je een rit hebt geactiveerd, want ik heb er echt nooit problemen mee gehad dat ik de rit pas later activeerde, als het ticket maar op de dag zelf geldig is. Ook vrij regelmatig alleen controle met de ogen gehad, of zelfs helemaal niet in Spanje, daar zijn ze alleen interesseert in de reservering of het toegangskaartje :')

En stay tuned voor Interrail in Frankrijk, daar komt als het goed is binnenkort een artikel over op www.metdetreinnaarhetbuitenland.nl, het is niet zo erg als het is (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Ze kunnen idd alleen zien wanneer de reisdag geactiveerd is volgens mij, niet wanneer een specifieke trein geactiveerd is. En ik weet dat ze bij DB iig ook kunnen zien welke controles je eerder (die dag?) al gehad hebt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ik heb ook nooit enig probleem gehad met treinen die ik pas toegevoegd heb aan de pas nadat ik er al in zat. Vooral bij vertragingen waardoor de vraag is of je je aansluiting wel haalt kan dat immers wel voorkomen.
Hooguit kan je op een obscuur lijntje een conducteur treffen die voor het eerst zo'n Interrail ziet. Afgelopen week had ik er eentje van Transdev op de S-bahn Hannover die de QR-code scande en daarna ook nog even op m'n telefoon naar de toegevoegde ritten wilde scrollen.

Zwitserland is zo ongeveer het enige land waar ze de controle volledig doen inclusief checken van je identiteitsbewijs. In de Thalys was alleen de reservering voldoende.
Meest grondige was de conductrice van een TGV binnen Frankrijk die zowel reservering, pas als ID gecontroleerd heeft. En dat notabene op een non-stop trein waarvoor op het perron ook al ingangscontrole plaatsvond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Korte vragen

Bericht door Rob357 »

Afgelopen maand had ik op de IC Direct een conductrice die vertelde dat je maar één toeslag per dag hoeft te kopen. Als je hem 's ochtends gekocht hebt dan hoef je hem voor de retour niet nogmaals te laden. Klopt dit? Ik dacht dat voor elke rit de toeslag aangeschaft moest worden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Dat klopt niet, een toeslag is geldig voor één enkele reis.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

PHS schreef: zo 06 aug 2023, 16:20
Klopt het overigens dat je in Duitsland bij een Reisezentrum zonder toeslag een papieren pas kan aanschaffen? Want in 18 euro verzendkosten heb ook ik weinig trek en ik ga binnenkort toch nog naar Düsseldorf.


Klopr ja. In Duitsland en volgens mij ook Luxemburg zou dat toeslagvrij moeten gaan.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Hendrik »

Ik heb een vraag over de Zuid-Hollandse Tourist Day Tickets. Die zijn (als het goed is) o.a. te koop in de verkoopautomaten van de RET. Als je bij die automaten de tickets koopt, moet je ze dan dezelfde dag nog gebruiken? Of is de dag van inchecken bepalend?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

De dag van inchecken is bepalend. Zijn meestal geldig tot minimaal het einde van het jaar.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Hendrik »

Duidelijk, dank je!
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

Als ik probeer een reservering te maken voor ICE 124 op 9 oktober op bahn.de, krijg ik te zien dat deze pas vanaf Oberhausen (!) rijdt en daardoor niet lekker aansluit op ICE 722. Klopt het echt dat deze ICE dan al in Oberhausen gaat keren, of staat het nog niet goed in de planner van DB? Ik zou eigenlijk denken dat die op z'n minst toch wel tot Düsseldorf, of anders zelfs Duisburg zou rijden.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Volgens mij Düsseldorf.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

In het verleden zijn er al wel eens ritten geweest die commercieel pas in Oberhausen startten, dat kwam dan door werkzaamheden aan de gebruikelijke route tussen Düsseldorf en Oberhausen. De vraag is dus: staan alle gebruikelijke ritten op die route er wel in?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

Alle andere ICE's die dag staan van/naar Frankfurt, alleen de 124 en 125 staan van/tot Oberhausen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Slag 125/124 wordt vanwege het materieeltekort al een tijdje planmatig onder Düsseldorf opgeheven, behalve nu omdat in plaats daarvan tijdelijk de superpopulaire ICE naar Basel geschrapt is. In oktober is die weer terug, en wordt er dus in theorie van/naar Düsseldorf gereden met slag 125/124.

In Hafas staat dat op 9 oktober trein 125 een andere dienstregeling heeft zonder verdere tussenstops in Duitsland, met aankomst in Düsseldorf om 14:55. Terugrit 124 zou dan om 15:02 uit Düsseldorf moeten vertrekken, ook zonder verdere stops in Duitsland. Misschien is de conclusie getrokken dat keren in 7 minuten te kort is, en dat er uiteindelijk uitgeweken wordt naar Oberhausen om te keren?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Met de notoir gebrekkige punctualiteit in Duitsland lijkt me keren in 7 minuten vragen om moeilijkheden.
Wageningen1998
Berichten: 988
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Korte vragen

Bericht door Wageningen1998 »

Snelle vraag mbt Interrail Global Pass:


Ik heb de Global Pass 10 dagen in 2 maanden met 3 inbound/outbound opties. Ik gebruik hem voor de zomervakantie, maar heb expres 2 reisdagen overgelaten om nog te kunnen gebruiken voor een trip naar Londen (stoelen zijn al geboekt bij Eurostar). Doordat ik maar 3 inbound/outbound heb ipv de benodigde 4, laat ik de terugreis van de vakantie eindigen in Duitsland, zodat ik de 2e en 3e inbound/outbound kan gebruiken voor Amsterdam-Londen V.V. Naar mijn inziens is dit geen probleem, iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten? (Omdat je wel weer vertrekt uit Nederland terwijl je laatste reis dan in Duitsland is geëindigd).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

De in-/outbound reis wordt alleen geactiveerd als je een rit aan je pas toevoegt die in Nederland komt, dus ja, geen probleem.
Let er dus wel op dat je een eventuele rit tot het grenspunt toevoegt met in jouw geval Duitsland als land, anders zou je hem alsnog kwijt zijn en dat is zonde als je er niet daadwerkelijk mee in Nederland reist.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wageningen1998
Berichten: 988
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Korte vragen

Bericht door Wageningen1998 »

Top. Ik werd afgeschrikt door het feit dat er op de pas ‘Not valid in The Nederlands’ stond. (Wat op zich ook al raar is aangezien je 3 dagen mee zou moeten kunnen reizen in je eigen land)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Hij is ook niet geldig om in Nederland te reizen, maar wel om Nederland uit of in te reizen.
Je in/outbound mag je bijvoorbeeld dan weer niet gebruiken om een dagje door Nederland te touren. Maar 's ochtends het land uit en 's avonds het land weer in kan bijvoorbeeld gewoon.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten