Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21396
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: za 04 nov 2023, 14:22 Wil je toch een bronnetje, zie de website van de VRT:
Ben ik de enige die in eerste instantie aan de Vlaamse publieke omroep dacht? :oops:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
rooddolfijn
Berichten: 785
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Nope
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gamma
Berichten: 316
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte vragen

Bericht door Gamma »

Op TV was een jongen uit Mijdrecht die in de politiek was gegaan omdat het busvoorzieningenniveau zo verschraalt was (minder lijnen en haltes). Maar ik zie een lijn 130 die dwars door Mijdrecht rijdt. Is het OV daar echt zo verslechterd?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50935
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De route van lijn 130 is in recente jaren flink gestrekt in De Ronde Venen, en rijdt nu niet meer dwars door de wijken. Daarnaast is de stadsdienst van Mijdrecht een flexdienst met reservering gemaakt, lijn 340 uit Mijdrecht teruggetrokken, de frequentie van lijn 126 op heel wat tijdstippen verlaagd en de dienstregeling van lijn 123 versoberd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39211
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Lijn 130 rijdt overigens ook verre van dwars door Mijdrecht, die komt eigenlijk alleen nog op het industriegebied en in het centrum.

Naast wat Suus al noemt speelt er daar wel meer: de lijnen die dwars door de wijken reden waren al nooit de belangrijkste lijnen in Mijdrecht namelijk. Maar door het strekken van lijn 126 en 130 is nu een volstrekte chaos ontstaan bij halte Mijdrecht Centrum doordat iedereen nu naar dezelfde halte moet fietsen om de bus te kunnen pakken. De route ligt nu namelijk te ver van Twistvlied en Molenland om naar de halte te lopen, wat nog wel te doen was toen deze lijnen nog over de Bozenhoven reden.

Daarnaast is vanuit Mijdrecht juist ook de richting Amstelveen een belangrijke bestemming voor de jongere reizigersgroepen, maar de lijnen die kant op zijn eerst vanuit hun eindpunt in de wijken teruggetrokken tot het centrum en rijden tegenwoordig helemaal niet meer naar Mijdrecht. Daar zit 'm de grootste verslechtering voor de reizigers, want het scholierenpubliek is al helemaal niet op Amsterdam en Breukelen gericht (en naar Woerden betreft het vooral specifieke geloofsovertuigingen).

Ook een aardig blundertje in die omgeving, wat in het ROCOV ook al eens aan de orde gebracht is, is dat lijn 121 weliswaar als ontsluitende lijnen over de Bozenhoven in Mijdrecht en door Wilnis rijdt maar je vervolgens vanuit die lijn nergens kunt overstappen op 126 en 130. Ja er is overlap op de kaart, maar als je 27 minuten in Vinkeveen moet wachten is lopen zowat al sneller.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 886
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Cas »

Het OV is er zeker verschraald, en ik kan me voorstellen dat vooral lijn 340 wordt gemist, maar het strekken door Mijdrecht was toch een wens/eis van de gemeente zelf?
請勿靠近車門
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Ik weet dat er in Duitsland een kleine serie enkelbaks dubbeldekker treinen bestaat. Alleen kan ik niet het traject meer vinden. Wie kan mij de weg wijzen? ;)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8873
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Dat is de serie 670. Die rijden alleen nog in de omgeving van Dessau op een toeristenlijntje (fotootje van de Duitse Wikipedia):
Afbeelding
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MaartenD
Berichten: 719
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Dessau - Wörlitz. Rijdt alleen in de zomerperiode, dit jaar van 1 april t/m 31 oktober en met de advent een paar dagen (1-3 december)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50935
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

En de 670 is niet het standaard materieel. De DWE kondigt op Facebook aan wanneer ze de dubbeldekker inzetten. Dat gebeurde bijvoorbeeld half oktober een keer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Dank voor de snelle antwoorden! _O_
jjasloot
Donateur
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door jjasloot »

En die keer half oktober was ik in de buurt *O*

Leuk ding om een keer mee te gaan
MaartenD
Berichten: 719
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Ik ben er ook een paar keer speciaal voor naar Dessau gegaan. Ook toen ze een keer naar Ferropolis doorreden. Heerlijk nerden voor een liefhebber van oude en vervallen infrastructuur zoals ik.
Heb ze wel eens gevraagd of ze nog eens naar Gräfenhainichen/Burgkemnitz door zouden rijden, maar het wordt wel duidelijk dat dit allemaal een zeer marginale handel is en dat ze waarschijnlijk alleen op subsidie rijden.
DDietzen
Berichten: 1329
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Vraagje over de buurtbus in de concessie Zuid-Oost Brabant (van Hermes). Als het busje vol is, heb je dan gewoon pech en moet je een uur (of een weekend :X ) wachten op de volgende? Of heb je recht op vervangend vervoer?

En als ik met een groepje de buurtbus wil nemen, moeten/kunnen we dat van tevoren aanvragen/aangeven bij Hermes zodat er een extra of groter voertuig geregeld kan worden? Of doen ze daar niet aan?

Ik heb deze vragen vorige week aan hen per mail gesteld en het blijft nog angstvallig stil, terwijl ik vrijdag al wil reizen, dus probeer ik het maar hier. Op hun website kan ik er niks over vinden, terwijl ik daar volgens mij bij andere vervoerders wel iets over heb zien staan eerder.
gpvos
Berichten: 598
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Is er een website waar ik de treindienstregeling in Polen voor, zeg, februari alvast kan bekijken?
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12836
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

DDietzen schreef: wo 08 nov 2023, 20:42 Vraagje over de buurtbus in de concessie Zuid-Oost Brabant (van Hermes). Als het busje vol is, heb je dan gewoon pech en moet je een uur (of een weekend :X ) wachten op de volgende? Of heb je recht op vervangend vervoer?

En als ik met een groepje de buurtbus wil nemen, moeten/kunnen we dat van tevoren aanvragen/aangeven bij Hermes zodat er een extra of groter voertuig geregeld kan worden? Of doen ze daar niet aan?

Ik heb deze vragen vorige week aan hen per mail gesteld en het blijft nog angstvallig stil, terwijl ik vrijdag al wil reizen, dus probeer ik het maar hier. Op hun website kan ik er niks over vinden, terwijl ik daar volgens mij bij andere vervoerders wel iets over heb zien staan eerder.
Hans schreef: di 17 okt 2023, 11:18 Afbeelding

Loc quote
🍉
DDietzen
Berichten: 1329
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Een locquote _O-
gpvos schreef: wo 08 nov 2023, 21:08 Is er een website waar ik de treindienstregeling in Polen voor, zeg, februari alvast kan bekijken?
Portal Pasazera geeft de voorlopige dienstregeling, die nog tot 18 november kan wijzigen. Op Drehscheibe is eerder gemeld dat de definitieve dienstregeling al online staat op deze website, maar die pagina wil maar niet laden voor mij en anderen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5338
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Bij mij laadt hij wel, maar wellicht ligt dat eraan dat ik in Duitsland ben. (A)
gpvos
Berichten: 598
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Interessant genoeg laadt-'ie wel op mijn mobiel, maar niet op mijn desktop.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5338
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ah, dat lijkt het te zijn. Ik had hem ook op mijn mobiel aangeklikt; op mijn laptop werkt hij inderdaad niet.
DDietzen
Berichten: 1329
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Op zowel mijn laptops als mijn telefoons werkt de link niet :cry:
DDietzen schreef: wo 08 nov 2023, 20:42 Vraagje over de buurtbus in de concessie Zuid-Oost Brabant (van Hermes). Als het busje vol is, heb je dan gewoon pech en moet je een uur (of een weekend :X ) wachten op de volgende? Of heb je recht op vervangend vervoer?

En als ik met een groepje de buurtbus wil nemen, moeten/kunnen we dat van tevoren aanvragen/aangeven bij Hermes zodat er een extra of groter voertuig geregeld kan worden? Of doen ze daar niet aan?

Ik heb deze vragen vorige week aan hen per mail gesteld en het blijft nog angstvallig stil, terwijl ik vrijdag al wil reizen, dus probeer ik het maar hier. Op hun website kan ik er niks over vinden, terwijl ik daar volgens mij bij andere vervoerders wel iets over heb zien staan eerder.
Ik heb eindelijk reactie! Samengevat: als het busje vol is heb je vette pech, ook als het de laatste rit van de dag of week is, dan mag je mooi zelf maar zien hoe je alsnog op je bestemming komt. :X
Is zoiets niet in strijd met reizigersrechten? Hermes verschuilt zich in de mail achter het feit dat de buurtbus een "extra aanvulling" door vrijwilligers is, maar feit blijft dat ze rijden als onderdeel van het normale ov en onder de vlag van Bravo/Hermes. :s
Van tevoren aangeven dat je mee wilt met een groepje "hoeft" overigens niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21396
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Zeker in Noord-Brabant kun je de buurtbus nauwelijks meer "aanvulling" noemen, gezien het beperkte aantal reguliere buslijnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7957
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Etienne »

Ach, met z'n 10'en in zo'n busje past ook wel, zelf een keer ervaren in 2017 in Rivierenland.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
erjeebee
Berichten: 1421
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Korte vragen

Bericht door erjeebee »

slechts 10?
:)
in Lagos is een busje met 10 passagiers minder dan half vol.
Afbeelding
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10609
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Ik neem aan dat dat koppelstreepje op het portier de letters "ie" vervangt?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten