Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
John Hill
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Korte vragen

Bericht door John Hill »

Komend weekend zijn er werkzaamheden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal en tussen Schiphol en Amsterdam RAI. Nu begrijp ik dat er in de Schipholtunnel gewerkt wordt en tussen Schiphol en Amsterdam Centraal aan de bovenleiding en wissels gewerkt wordt. Ik heb geen werkzaamheden tussen Amsterdam-Zuid en RAI kunnen vinden.

Waarom (1) keren de intercity's op Amsterdam RAI en niet op Amsterdam Zuid en (2) rijden de vervangende bussen vanaf Amsterdam Zuid i.p.v. Amsterdam RAI? Behalve dat dit weer een rit met de metro zou schelen, is dit volgens Google ook nog eens sneller te bereiken voor bussen vanaf Schiphol. Als de bussen bij de RAI op parkeerplaats 6 ter hoogte van de bus/tramhalte Europaplein vetrekken ben je prima te bereiken vanuit zowel de trein als metro.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Korte vragen

Bericht door MarkNL »

Ben niet op de hoogte van de actuele situatie daar maar mogelijk valt Amsterdam Zuid binnen dezelfde bovenleidingssectie als Schiphol. Dan zou het kunnen dat door de werkzaamheden het gehele stuk tot Amsterdam RAI is afgeschakeld en zodoende Amsterdam Zuid niet elektrisch te bereiken is.
Gast

Re: Korte vragen

Bericht door Gast »

Ik heb een super sparpreis München - Düsseldorf vos Stuttgart gekocht bij de DB navigator. Daarbij een losse zitplaats reservering van Stuttgart naar Düsseldorf en via de Öbb een zitplaats reservering voor de EC van München naar Stuttgart.

Nou zie ik dat de EC is uitgevallen. Mag ik dan met een andere ICE naar Stuttgart om daar alsnog de juiste ice te halen?
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Jazeker.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Ik reis morgen met een eersteklas internationaal kaartje terug uit België naar Nederland (en vandaag heen). Op het Nederlandse deel reis ik met een tweedeklas Weekend Vrij plus klassewissel 2->1. Nu was die klassewissel op de heenweg zonder probleem uit de automaat te verkrijgen, maar wegens ontstentenis van NS-kaartautomaten op Belgisch grondgebied voorzie ik een probleem op de terugweg, althans tussen de grens en Breda alwaar ik mijn verzuim zal kunnen herstellen. Kan ik online een losse klassewissel voor morgen kopen, of had ik dit vooruit bij een kaartautomaat kunnen regelen, of wordt dit gedoogd op het grenstraject, of moet ik voor die paar kilometer naar de tweede klas verkassen?
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Wat voor internationaal kaartje heb je? Tot de grens of tot Breda?
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

100% vrij in NL. Tot de grens dus.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Enig idee waarom er nog steeds geen nieuw restaurant zit in wat voorheen Bistrot Central was op Ut?
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Omdat ze niemand kunnen vinden?
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

gpvos schreef: zo 17 dec 2023, 12:28100% vrij in NL. Tot de grens dus.
Tja. Dan had je het formeel gezien vooraf moeten regelen ben ik bang. Maar in de praktijk lijkt het me sterk dat een conducteur uitgerekend daarover moeilijk gaat doen. Bij twijfel over zijn/haar coulancebereidheid kun je het natuurlijk vooraf voorleggen. En aangezien je van plan was in Breda de trein te verlaten om het benodigde ticket te kopen, zul je vanaf de grens toch al nauwelijks van de eerste klas-stoel gebruik maken.

Hoe is het in werkelijkheid verlopen?
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Er was geen controle. Wel twee minuten vertraging in Breda, maar er was nog genoeg tijd om die klassewissel te regelen.

Het maakt de belevenis toch wat minder "eerste klasse" als je halverwege de trein even uit moet. En het is een rare asymmetrie voor het in- en uitreizen van het land waar je van zou denken dat die niet nodig zou hoeven zijn. Anderzijds, het is een nicheproduct en alles wat met 1e klas reizen te maken heeft is per definitie een #eerstewereldprobleem, dus ik ga niet zeuren. Maar het is niet zo heel ingewikkeld voor de NS om dit op te lossen door 1) het koppelen van een datum aan een klassewissel mogelijk te maken en in kaartautomaten een datumselectie toe te voegen, en 2) online losse klassewissels te verkopen (als PDF en in de app te laden). (1) is meer voor het gemak, en (2) is voor als je het land inreist op een ongeplande datum.

Ik heb geen NS Flex, maar ik bedacht me dat dat ook niet zou helpen. Je kan immers de klassewissel dan maximaal 15 minuten na een check-in doen, maar bij het overschrijden van de landsgrens vindt geen check-in plaats.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

en-es schreef: zo 17 dec 2023, 21:24Omdat ze niemand kunnen vinden?
Je zou toch denken dat dit een ideale locatie is voor horeca.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Cas »

Volgens mij loopt niks op die bovenste verdieping echt heel goed.
請勿靠近車門
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

gpvos schreef: zo 17 dec 2023, 21:03 Enig idee waarom er nog steeds geen nieuw restaurant zit in wat voorheen Bistrot Central was op Ut?
Als het goed is heeft Bar Beton het pand overgenomen en is het sinds deze week weer geopend.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Korte vragen

Bericht door tjoektjoek »

Cas schreef: zo 17 dec 2023, 23:28 Volgens mij loopt niks op die bovenste verdieping echt heel goed.
Het zou een ideale locatie zijn voor een NS International lounge. De ICE rijdt toch maar eens per twee uur en mocht een trein uitvallen, dan kan je daar op je gemak wachten.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Zo'n lounge levert weinig inkomsten op, ik denk dat ze daar iets lucratievers willen huisvesten.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

tjoektjoek schreef: ma 18 dec 2023, 18:21
Cas schreef: zo 17 dec 2023, 23:28 Volgens mij loopt niks op die bovenste verdieping echt heel goed.
Het zou een ideale locatie zijn voor een NS International lounge. De ICE rijdt toch maar eens per twee uur en mocht een trein uitvallen, dan kan je daar op je gemak wachten.
Dan zijn er genoeg horecagelegenheden op loopafstand van het station
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

gpvos schreef: ma 18 dec 2023, 18:25 Zo'n lounge levert weinig inkomsten op, ik denk dat ze daar iets lucratievers willen huisvesten.
Een derde vestiging van Bar Beton is er ook niet om geld binnen te harken, die hebben aan één vestiging op de bovenverdieping meer dan genoeg.

Een NS International-lounge zou wel een goede aanvulling zijn, omdat dat daadwerkelijk meer service verleent. De beste plek is daarvoor in het deel waar Bar Beton van oorsprong zit, boven spoor 18/19. Het enige punt is daar echter de capaciteit voor de lift, omdat je twee verdiepingen naar beneden moet om de treinen te bereiken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Station Luchtbal
Berichten: 41
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Korte vragen

Bericht door Station Luchtbal »

Zit in een snelbus van Qbuzz (DMG), de radio staat zo luid dat ik de muziek op mijn eigen oortjes maar beperkt kan horen. Ik zit net voor de achterdeur. Chauffeur, flink chagrijnig, wil de radio met veel tegenzin ietsje zachter zetten. Heeft nauwelijks effect.

Dit gebeurt veel vaker. Ooit een mailtje naar Qbuzz gestuurd, obligaat antwoord ontvangen.

Waarom mag een chauffeur überhaupt een radio/muziek aan? Zijn daar geen regels voor? Heeft zo'n chauffeur zelf geen gevoel voor dienstverlening?
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ik denk dat bedrijven voorzichtiger zijn met aanspreken van personeel vanwege personeelstekort.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Ik zou er zelf niet zo'n groot probleem van maken, als het maar niet van die smaakgevoelige muziek is zoals heavy metal of hardcore.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Hangt de smaakgevoeligheid van muziek dan niet nauw samen met ieders persoonlijke smaakgevoeligheidsbeleving?

Ik vind het ook hinderlijk als muziek te aanwezig is en je er zelf geen invloed op hebt, zoals in een bus. Afgezien van de smaakkwestie zijn er ook een hoop mensen voor wie elke prikkel er één teveel is. Dan is zo'n herriechauffeur geen feest.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Dat zal ongetwijfeld, al valt een groot gedeelte van de smaakgevoeligheid al te tackelen door de Bluetooth-functie van de radio onklaar te maken, zodat de chauffeur alleen de reguliere zenders via FM en/of DAB+ kan ontvangen in de bus. De bestuurder is immers het visitekaartje voor het bedrijf en daar moet hij zich terdege bewust van zijn, zowel ten aanzien van zijn service als in zijn algehele gedrag in en om zijn voertuig. De klachten die elk bedrijf dat op de openbare weg werkt krijgt gaan heus niet alleen over de dienstverlening zelf.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Korte vragen

Bericht door TffpaA »

Ik zal over deze specifieke casus verder geen uitspraken doen, maar ik begin nu wel steeds beter te begrijpen waarom het zo lastig is nieuw personeel te werven én waarom bestaand personeel het steeds vaker laat afweten...
🗣
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door tsov »

Circa 15 jaar geleden hadden volgens mij veel meer lijnbussen een radio aan boord die ook gewoon over de speakers in het interieur te horen was. Vond dat eigenlijk altijd wel prettig...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten