Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef: zo 24 dec 2023, 20:10Wat is de "versnelde 2400"? Aangezien dat mijn vaste treinserie is, ben ik wel zeer benieuwd.
Overslaan van Almere Buiten en Duivendrecht. En de 4300 gaat dan Almere Parkwijk, Muziekwijk en Poort en waarschijnlijk Amsterdam Rai overslaan. Dit alles vanaf ergens tussen 2030 en 2033.
MAvanErel

Re: Korte vragen

Bericht door MAvanErel »

Hoe laat gaat lijn 162 vanaf Lisse vandaag?

Bericht aangepast door beheer: emailadres verwijderd en vraagstelling toegevoegd
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Lijn 162 rijdt tijdens de zondagsdienstregeling niet naar Lisse. Op eerste en tweede kerstdag en op nieuwjaarsdag wordt volgens de zondagsdienstregeling gereden.

De dienstregeling is te vinden op de website van Connexxion: https://www.connexxion.nl/nl/resultaten ... ectionId=0
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

hauptbahnhof schreef: zo 24 dec 2023, 15:54
MaartenD schreef: zo 24 dec 2023, 08:42 Haha. En dat terwijl bij het spoorvervoer het juist uit den boze is om een radio aan te hebben omdat dat afleiding veroorzaakt.

En een bus rijden saai of slaapverwekkend? Je moet bij elke halte opletten of er iemand in- of uit wil stappen. Als busrijden slaapverwekkend zou zijn dan zeg je eigenlijk dat iedereen die privé onderweg is verplicht de radio aan moet hebben omdat hij anders in slaap sukkelt. Je moet er niet aan denken dat je een uur lang zonder radio over de autosnelweg rijdt zeg! Die mensen slapen toch volledig in?
Spreek je uit ervaring of meer omdat je denkt dat…?

Het is namelijk zo dat als je elke dag hetzelfde rondje rijdt, dat kan gaan vervelen. Je kunt op een gegeven moment elke drempel of werking van verkeerslichten dromen. Dan wordt het toch op automatische piloot rijden.

Je zegt het overigens ook zelf… een buschauffeur moet bij elke halte opletten of er mensen in en uit willen stappen. Als je aandacht daarvoor verslapt dan rij je zo haltes voorbij.
Maar dat is met spoorverkeer toch exact hetzelfde? En hoe zorgt het luisteren naar een radio ervoor dat je aandacht meer bij de weg is, ik zie het verband niet.
En in mijn tijd werd er niet met radio gereden en de buschauffeurs stopten ook netjes bij elke halte. En ook nu rijdt het gros niet met radio. Rijden die dan aantoonbaar slechter dan degenen die wel de radio aan hebben? Als dat zo is, moet de radio dan niet verplicht worden?

Nee, sorry, ik zie het verband echt niet.
Tel daarbij op de werkdruk die bij alle stakingen de laatste tijd is genoemd met weinig rust tussen de ritten de diensten. Nou ik zou het wel weten. Laat die chauffeur lekker zn radiootje luisteren. Is hij blijer en meer gefocussed en is het dus voor mij en eigenlijk iedereen veiliger.
En de reiziger zit met zo'n sik in de bus omdat hij de muziekkeuze van de chauffeur moet aanhoren en kiest er voor toch maar weer een auto te kopen. Voor wie rij je eigenlijk, chauffeur? Voor je eigen salaris of voor de reiziger die je salaris betaalt.
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Bericht door Selivio »

Die laatste vraag is zeer makkelijk te beantwoorden. Zeker 90% rijdt in de basis zeker voor het eigen salaris. Het is in eerste plaats hun werk, en lang niet altijd hun hobby. En dat ze met hun werk reizigers vervoeren is een hele fijne plus, maar ook als ze lege bussen rijden, krijgen ze uiteraard nog steeds hun salaris.
Grt. Stefan
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik wou voor mijn reis naar Noord-Italië medio maart 2024 een stoel reserveren bij Deutsche Bahn voor heenweg de ICE103 en terugweg de ICE204, maar dit is schijnbaar niet mogelijk, terwijl voor andere ICE’s reserveringen wel mogelijk zijn. Weet iemand wat er aan de hand is?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Vast iets met werkzaamheden.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik heb een redelijk krappe aansluiting in Basel SBB van ongeveer een kwartier op de IC naar Lugano. Is het voor de Zwitsers een probleem dat ik waarschijnlijk de aansluiting in Basel SBB niet kan halen en met de trein van een uur later moet? Terugweg heb ik wel een uur en een kwartier overstaptijd in Basel SBB.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Lijkt mij dat je een latere trein kan nemen als jij de oorspronkelijke trein niet haalt door vertraging.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Mits je een doorgaand ticket hebt dan wel natuurlijk. Zou Nitein Repart een los Sparbillet voor het stuk binnen Zwitserland hebben dan zit daar wel treinbinding op en vervalt die aannemelijk niet automatisch bij vertraging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Bij twee losse tickets wordt het inderdaad een ander verhaal.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Dan gaan Railteam-regels gelden, en mag je alsnog de volgende trein pakken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Daniel schreef: di 26 dec 2023, 08:44 Mits je een doorgaand ticket hebt dan wel natuurlijk. Zou Nitein Repart een los Sparbillet voor het stuk binnen Zwitserland hebben dan zit daar wel treinbinding op en vervalt die aannemelijk niet automatisch bij vertraging.
Heb een ticket Emmerich -> Chiasso en een ticket Chiasso -> Emmerich met een uur overstap in Basel. Ik overnacht in Como, maar voor Chiasso-Como kun je een kaartje uit de automaat trekken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

In dat geval vervalt je treinbinding automatisch bij teveel vertraging om je overstap te kunnen halen. Overigens: op de oneven uren is er ook nog een reismogelijkheid naar Chiasso een half uur na de directe IC (met overstap in Zürich HB).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik heb nog wel een aantal overstappen in Zwitserland van 4 minuten, namelijk in Arth-Goldau en Lugano. Zijn deze overstappen normaal gesproken te halen? Het gaat hier om de overstap van de IR Basel-Locarno op de IC Zürich-Lugano en van de IC Zürich-Lugano op de RE Locarno-Milano.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Ja, en die worden ook afgewacht bij kleine vertragingen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen

Bericht door Karl »

Over het buitenland gesproken... Ik dacht om in mei of juni een ronde Hoge Noorden te doen. In een kortingsactie heb ik een interrailticket gekocht. Via Hamburg naar Stockholm en dan uiteindelijk in Narvik belanden, via Noorwegen terug.

Hebben jullie nog tips welke plaats je moet zien? Stockholm en Göteborg zijn leuk, heb ik wel al meerdere keren bezocht.

In de planning van SJ zie ik nog geen nachttreinen staan, bijvoorbeeld vanaf Hamburg naar Stockholm of vanaf Stockholm. Weet iemand wanneer deze beschikbaar zijn?

Nog andere trein tips?
Het is een spectrum.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Geen ervaring mee maar Lund en Uppsala schijnen best de moeite waard te zijn. Over de nachttrein Hamburg-Stockholm lees ik verhalen dat er veel geheimzinnigheid is omtrent reserveringen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Kiruna is niet zozeer mooi maar wel indrukwekkend, de grootste ijzerertsmijn van Europa en een stad die vanwege die mijn nu aan het verhuizen is. En wat je ook doet, reis via de Lofoten en spendeer daar ten minste twee nachten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Korte vragen

Bericht door MarkNL »

Karl schreef: di 26 dec 2023, 11:07In de planning van SJ zie ik nog geen nachttreinen staan, bijvoorbeeld vanaf Hamburg naar Stockholm of vanaf Stockholm. Weet iemand wanneer deze beschikbaar zijn?
Houd deze pagina in de gaten en ook de reisplanner zelf (mochten ze vergeten deze te updaten). Het is in Zweden altijd beetje afwachten de laatste jaren wanneer de vervoerders tickets kunnen vrijgeven. Trafikverket heeft nog wel eens problemen een sluitende dienstregeling te maken wegens werkzaamheden etc. Onderbuikgevoel zegt dat het ergens in maart zal zijn, maar kan er ook finaal naast zitten. Nieuwswebsite Järnvägar.nu wil er ook wel eens over schrijven (navigeren met Google Translate is aan te raden) als er problemen zijn.

Houd er rekening mee dat nachttreinen populair zijn in en van/naar Zweden en dus snel volgeboekt raken. Met name Nattåg 93/94 (van/naar Narvik) zijn erg populair.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Korte vragen

Bericht door AppleMoose »

Karl schreef: di 26 dec 2023, 11:07 Hebben jullie nog tips welke plaats je moet zien? Stockholm en Göteborg zijn leuk, heb ik wel al meerdere keren bezocht.
Ligt een beetje aan de route hoe je terug wilt gaan, maar Bergen (NO) is ook leuk om te bezoeken (sowieso is de Bergensbanen een aan te bevelen route). Verder zijn het in zowel Zweden als Noorwegen vooral wat kleinere plaatsjes waar je in een uurtje of zo wel weer klaar bent met alles te 'zien'. Het ligt er ook een beetje aan wát je precies leuk vindt en wat bereikbaar is op jouw route. Als je van wandelen houdt, heb je daar genoeg opties, ook in en rondom de grotere steden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Meltrain schreef: zo 24 dec 2023, 20:10
Bemined schreef: zo 24 dec 2023, 13:10 Dat perron had al in dienst moeten zijn, maar is meermaals uitgesteld en het lijkt er nu op dat het 2026 wordt.
Waarom duurt dat nog twee jaar? Men is al bijna klaar.
Bemined schreef: zo 24 dec 2023, 15:04 Ik verwacht zelf dat de 900 uiteindelijk gebruikt zal worden voor de versnelde 2400 met de nieuwe OV-SAAL lijnvoering.
Wat is de "versnelde 2400"? Aangezien dat mijn vaste treinserie is, ben ik wel zeer benieuwd.
1600 gaat uiteindelijk Enschede - Eindhoven via de HSL worden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Korte vragen

Bericht door TffpaA »

cassie127 schreef: di 26 dec 2023, 14:03 1600 gaat uiteindelijk Enschede - Eindhoven via de HSL worden.
Hoe weten jullie dit allemaal? Insiderkennis, of bronnen die openbaar te raadplegen zijn?
🗣
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Selivio schreef: ma 25 dec 2023, 12:23 Die laatste vraag is zeer makkelijk te beantwoorden. Zeker 90% rijdt in de basis zeker voor het eigen salaris. Het is in eerste plaats hun werk, en lang niet altijd hun hobby. En dat ze met hun werk reizigers vervoeren is een hele fijne plus, maar ook als ze lege bussen rijden, krijgen ze uiteraard nog steeds hun salaris.
Yup. Alleen is de exploitatie dan een stuk duurder, zal de concessieverlener minder bussen willen laten rijden en zit er ook geen salarisverhoging meer in. Dus hoe graag een buschauffeur ook met lege bussen wil rondrijden, dat is geen basis voor een gezond OV en daarmee geen basis voor een stabiel dienstverband.

Maar goed, ik heb het al vaker gezegd, maar altijd op NS van toepassing gedacht, de reiziger is fnuikend voor de dienstuitvoering. Geldt dus ook voor bussen. Klantvriendelijkheid? De tiefus kun je krijgen. Dat is een beetje de houding van dienstverlenend Nederland.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Goeiemorgen zeg, wat een woordkeuze weer :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten