Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

En toch gaat het allemaal op zicht, zo staat het ook in het personeelshandboek. De regel is dat de tram richting Centraal voorrang heeft (tenzij het anders niet uitkomt met de lengte van de passeerplaats. De zichtbaarheid in de Utrechtsestraat is niet veel slechter dan de Leidsestraat, alleen is het wat vervelender als je per ongeluk allebei het wissel voorbij rijdt, maar bij strengelspoor is dat ook al een situatie die zo minuten vertraging oplevert.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8690
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Duidelijk! Vooral die regel van “richting centraal heeft voorrang” is een goeie inderdaad! Dank! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

DingeZ schreef: do 28 dec 2023, 15:58 En toch gaat het allemaal op zicht, zo staat het ook in het personeelshandboek. De regel is dat de tram richting Centraal voorrang heeft (tenzij het anders niet uitkomt met de lengte van de passeerplaats. De zichtbaarheid in de Utrechtsestraat is niet veel slechter dan de Leidsestraat, alleen is het wat vervelender als je per ongeluk allebei het wissel voorbij rijdt, maar bij strengelspoor is dat ook al een situatie die zo minuten vertraging oplevert.
Klopt niet helemaal. Degene die eerst komt, mag ook als eerste. Bij twijfel of als de een toch langer bezig is, kan hij de ander voorlaten. Dit geldt in de Amstelstraat, Utrechtsestraat en Leidsestraat. In de Ferdinand Bolstraat is het wel de tram stad in die als eerste mag.
John Hill
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Korte vragen

Bericht door John Hill »

Is er een lijst met (meerdaagse) spoorwerkzaamheden in 2024 inclusief datums? Ik heb alleen een lijst zonder datums in de netverklaring kunnen vinden.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Goede vraag. Volgens mij is dat lastig zoniet onmogelijk om daar achter te komen.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Als je dal voordeel flex hebt, geldt voof korting dan nog steeds moment van inchecken? Zo ja, 15u58 inchecken is met korting reizen?
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

Dat is in ieder geval wel hoe het met mijn Dal Vrij werkt, dus ik neem aan dat Dal Voordeel hetzelfde gaat.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Korte vragen

Bericht door TffpaA »

Kan ik met de ICE International van Arnhem naar Utrecht, zonder reservering?
🗣
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Volgens mij kan je binnen Nederland niet reserveren in de ICE.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Korte vragen

Bericht door TffpaA »

Google biedt me dit namelijk als reisoptie aan van Arnhem naar Rotterdam. Vond het ook vreemd.
🗣
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

In principe kun je met een toeslag de ICE gebruiken. Al schijnt NS liever geen binnenlandse reizigers in de ICE te willen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

TffpaA schreef: zo 31 dec 2023, 10:29 Google biedt me dit namelijk als reisoptie aan van Arnhem naar Rotterdam. Vond het ook vreemd.
De NS reisplanner geeft het ook aan. Dat is niet vreemd, gewoon een geldige reisoptie. Wel met toeslag als je geen abonnement hebt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Korte vragen

Bericht door TffpaA »

Dank, dan gaan we het eens proberen :trein:
🗣
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

en-es schreef: zo 31 dec 2023, 10:28 Volgens mij kan je binnen Nederland niet reserveren in de ICE.
Zeker wel, via de OeBB kan dat gewoon:
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Wat bizar. Dat wist ik niet.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik heb een Sparpreis naar Chiasso geboekt met de ICE103 naar Basel en een korte overstap in Basel. Deutsche Bahn heeft nu de ICE103 tussen Karlsruhe en Basel eruit gegooid door werkzaamheden en dan moet ik in Basel de trein naar Lugano van uur later nemen aangezien de ICE71 uit Hamburg geen aansluiting biedt op de IC naar Lugano en ik dus volgens plan ruim 45 minuten in Basel moet wachten. Mijn vraag is: heb ik recht op 25% restitutie van de ticketprijs omdat ik een uur later aankom in Chiasso, doordat Deutsche Bahn vanwege werkzaamheden de ICE103 tussen Karlsruhe en Basel eruit gooit.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

Ja, de verwachtte reistijd op het moment van boeken is leidend.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Nitein-Repart schreef: za 21 okt 2023, 13:10 Gaat de wintersportrein Oberhausen-Winterberg die in 2019/2020 voor het laatst gereden heeft, dit seizoen opnieuw rijden?
Ik denk het niet. Als ik voor een aantal zaterdagen naar Oberhausen-Winterberg zoek dan krijg ik alleen verbindingen met overstappen.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Ach ja, ik denk dat ik aanstaande januari en februari toch niet in Duitsland kom. Als het toch in een weekend heel mooi weer wordt, dan ga ik liever een flink eind fietsen. Is nog gezonder ook.

Vervelender vind ik dat de geplande werkzaamheden die ruim van tevoren bekend zijn, best laat verwerkt worden in de reisplanner. Met name bij regionale treinen wordt op het laatste moment pas in de reisplanner weergegeven dat er sprake is van een busdienst in plaats van een trein, terwijl bij langeafstandstreinen de omleiding of busdienst al maanden van tevoren staat weergegeven in de reisplanner. Waarom is het niet mogelijk om ook bij regionale treinen de reisplanner tijdig aan te passen?
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op zo 31 dec 2023, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Korte vragen

Bericht door Philip »

en-es schreef: zo 31 dec 2023, 10:39 In principe kun je met een toeslag de ICE gebruiken. Al schijnt NS liever geen binnenlandse reizigers in de ICE te willen.
De ICE is voor abonnementshouders zelfs toeslagvrij. Qua reistijd hoef je het niet te doen, qua comfort is het een uitstekende optie, zeker op momenten dat de ICE matig bezet is.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Slaapt het binnenlandse DB-treinpersoneel in hotels of komen zij altijd terug op hun thuisbasis aan het einde van hun shift?
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

In de meeste gevallen wel, maar niet altijd. Ook dat personeel heeft soms een overnachting. Al zijn het vooral de medewerkers van de Bistro wat ik vernomen heb.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Op dit moment, en de komende paar maanden, kan je inderdaad binnen Nederland zonder reservering met de ICE reizen (met toeslag of NS-abonnement). Komende zomer is er weer een periode (1 juni t/m 31 augustus 2024) waarin je wèl een reservering nodig hebt.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Vandaag zag ik ineens dat het net van de S-Bahn Nürnberg is aangepast. De S1, S2 en S3 hebben gewisseld van oostelijke takken en andere lijnvoering en gekregen. Waarom heeft dit plaats gevonden?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

https://beg.bahnland-bayern.de/de/press ... -nuernberg
Die Abfahrtszeiten der Regionalverkehrslinie RE 50 Nürnberg – Regensburg werden ab Dezember 2023 um eine halbe Stunde verschoben. Hintergrund dieser Änderung ist, dass die BEG einen häufig geäußerten Wunsch der Fahrgäste erfüllen möchte: Sie erhalten in Nürnberg Hbf künftig direkten Anschluss an den Fernverkehr Richtung Berlin sowie Richtung Frankfurt und Köln. Da die Linie RE 50 zwischen Feucht und Neumarkt die gleichen Gleise wie die Linie S3 nutzt, müssen auch die Abfahrtszeiten der S3 angepasst werden. Das macht wiederum eine Veränderung der Linienführung im S-Bahn-System Nürnberg notwendig: Ab Dezember 2023 endet die S3 aus Neumarkt nicht mehr am Nürnberger Hauptbahnhof, sondern wird als neue Teilstrecke der S1 nach Bamberg verlängert. Der heutige S1-Linienast Hartmannshof – Nürnberg wird als neue S2 nach Roth durchgebunden, während die Strecke Nürnberg – Altdorf künftig als neue S3 betrieben wird.
Voor wie niet zo goed Duits spreekt: RE 50 verschuift met een half uur om aansluiting te bieden op de ICE's naar Frankfurt en Berlijn. Daardoor moet de S-bahn op de tak naar Neumarkt op andere tijden gaan rijden. Ze zeggen niet waarom daarvoor de lijnen moeten veranderen, maar ik vermoed dat het de enige manier is om ervoor te zorgen dat de S-bahntreinen elkaar rond Nürnberg Hbf niet in de weg zitten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten