Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Ik heb ook een briefje van 200 in mijn portemonnee, maar dat zijn Tsjechische kronen. :Y

Het grootste probleem met contant geld in Duitsland is vooral dat het land daardoor een gewild doelwit is voor plofkraken, in NRW meestal uitgevoerd door Nederlandse bendes overigens. Echt veel nieuws uit Duitsland over overvallen op lijnbussen kom ik niet tegen, maar dat komt misschien doordat weinig mensen nog losse kaartjes bij de bestuurder kopen omdat op elke straathoek wel een automaat of kiosk die verkoopt en daar wel gepind kan worden. En vlak de aanwezigheid van een veiligheidsscherm tussen chauffeur en passagier ook niet uit als hindernis. Wat dat betreft heeft corona veel goeds gebracht voor de veiligheid van buschauffeurs.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Milco schreef: di 06 feb 2024, 18:52 Ook in vele andere landen kun je voor zover ik weet enkel met contant betalen in de bus. Wat dat betreft loopt Nederland voor op de rest.
In elk geval het UK en in België kun je ook pinnen.
In Glasgow kon je op drie manieren betalen in de bus:
1) Met de plaatselijke OV-chipkaart (hadden we niet)
2) Met gepast contant geld (hadden we zeker op de eerste dag ook niet)
3) Contactloos met een pinpas (werkte om de een of andere reden niet)
Toen zijn we maar naar het metrostation gelopen en hebben we de metro gepakt. _O-
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Hoeveel treinstellen van de baureihe 408 (de ICE 3 NEO) gaan er straks van en naar België en Nederland rijden?

En wordt het interieur van de eerste 16 treinstellen van de baureihe 408 uiteindelijk nog omgebouwd naar het interieur van het zeventiende treinstel en hoger?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Alle stellen krijgen uit eindelijk het nieuwe interieur, ook die nu nog met het oude interieur rondrijden. Alle stellen uit de serie (ook de stellen die er later nog bij besteld zijn) beschikken over de technieken en systemen om in Nederland en België te mogen rijden (theoretisch gezien zijn ze ook geschikt voor Luxemburg) en zullen dan ook ingezet worden van/naar de Benelux.

Je kunt dus vanaf ongeveer halverwege dit jaar alle stellen uit de BR408 reeks in Nederland en België gaan aantreffen op de ICE diensten. De materieelopleidingen voor het Nederlandse personeel zijn inmiddels begonnen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Milco schreef: di 06 feb 2024, 08:38 Hoe zit dat eigenlijk met lijn 44 Heerlen-Aachen? Deze rijdt deels met Duitse bussen maar hierop kun je niet reizen met de ov-chipkaart. Als iedereen die binnen Nederland met contant een kaartje moet kopen kost dat toch enorm veel tijd?
Je vraag over lijn 44 kan ik niet beantwoorden, want ik reis er eigenlijk nooit mee, maar ik weet wel uit ervaring hoe het er enkele jaren geleden aan toeging met de SB58 in de spits. Deze vertrok regelmatig op tijd vanaf de Nijmeegse campus om met minstens +10 vanaf het station te vertrekken door de grote hoeveelheid uitcheckende uitstappers en alle kaartjes kopende instappers. En dan heb ik het nog niet over de periode zonder chipkaartlezers, waarbij iedereen bij de chauffeur met een handheld moest in- en uitchecken. Daar was +20 eerder regel dan uitzondering.

Overigens kan ik je ook uit ervaring vertellen dat Duitse efficiëntie absoluut een mythe is. Hoeveel tijd ik wel niet kwijt ben met het wachten in rijen… Voor de kassa in de supermarkt. Bij het postkantoor, op een willekeurige maandagmiddag, tot buiten het filiaal. Enzovoorts. Duitsers zijn heel erg gehecht aan hun plekje in de rij, maar kunnen geen rij vormen; totale chaos. Plus: ze lopen je bij het overstappen in het OV altijd voor de voeten. :X
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door huibf »

iamthedutchdude schreef: di 06 feb 2024, 18:51
huibf schreef: di 06 feb 2024, 16:03 KM tarief op sb58 in Duitsland is 0.286.
In Nederland dat in Regio Nijmegen 0.186.
Weet je wel zeker of die tarieven kloppen? Als ik dat namelijk nareken, kom ik uit op een bedrag van €7,49 voor het stuk Nijmegen Centraal Station - Kleve Bahnhof, terwijl 9292 het heeft over €9,65 voor datzelfde traject. NL-tarief lijkt dus wel te kloppen (berekend €1,55, in praktijk €1,52), maar DE-tarief totaal niet.
Spoiler: show

Code: Selecteer alles

Nijmegen Centraal Station - Wyler Landesgrenze (NL-tarief)      8,33 km x €0,186/km = €1,55
Wyler Landesgrenze - Kleve Bahnhof (DE-tarief)                 17,00 km x €0,286/km = €4,86
Basistarief                                                                         = €1,08
                                                                                    --------+
Nijmegen Centraal Station - Kleve Bahnhof                                             €7,49

*Afstanden o.b.v. OpenStreetMaps, dus kunnen licht afwijken
Breng heeft het nagezocht in hun intern systeem door tussen twee duitse halten te rijden.
Voor zover ik weet is dat als je reist tussen van nl naar dld deze het traject het gele tarief van nl rekent. Andersom is het het het traject dld.
Als je biinen de landsgrenzen blijft is het het tarief van nl of dld.
Volgensmij kan het technisch ook niet anders. Dat geldt ook op lijn 99. Ook daar zitten tariefverschillen in provincies. Lijn 83 venlo-nijmegen kent zelfs een apart km tarief over de hele lijn. Ik denk om dit soort verschillen te verbloemen.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

rooddolfijn schreef: di 06 feb 2024, 23:13
En wordt het interieur van de eerste 16 treinstellen van de baureihe 408 uiteindelijk nog omgebouwd naar het interieur van het zeventiende treinstel en hoger?
Die eerste 16 stellen worden pas aangepast bij een revisie is het plan, dus die rijden nog wel even zo rond.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

huibf schreef: wo 07 feb 2024, 07:57 Lijn 83 venlo-nijmegen kent zelfs een apart km tarief over de hele lijn. Ik denk om dit soort verschillen te verbloemen.
Sinds wanneer? Wat ik daar altijd over gelezen heb, is: Limburgs tarief tussen Venlo en Milsbeek Helweg, Gelders tarief tussen Milsbeek Helweg en Nijmegen. Ik kan het op de nieuwe Arrivawebsite zo snel niet terugvinden.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Korte vragen

Bericht door Natorious »

Hoi, ik had laatst wel een hele wilde rit en ik vroeg me af hoe geld terug bij vertraging werkt in de volgende situatie.
Afgelopen maandagavond wilde ik reizen van Arnhem C. naar Groningen.
Door een verstoring tussen Hoogeveen en Beilen werd ons de mogelijkheid gegeven om om te reizen via Leeuwarden, wat redelijk gebruikelijk is.
Eenmaal op tijd gekomen op Leeuwarden (20:43) was de sneltrein naar Groningen (20:46) al zo vol dat er drie Arriva conducteurs ons verboden in te stappen en verwezen ons naar de stoptrein van een paar minuten later (20:50). Deze stoptrein vertrekte afgeladen en bij Leeuwarden Camminghaburen schoot ie in allerlei storingen door de drukte :') . Eindstand: Een medereiziger en ik zijn opgehaald door een bekende van ons met de auto.
Ik was 23 uur thuis.

Nu wil ik in mijn NS een claim indienen (ik reis met dalvrij). Echter zie ik dat de reis van Arriva (Leeuwarden-Leeuwarden Camminghaburen) niet in mijn reisoverzicht staat. Weet iemand hoe ik die claim dan nu in dien? Moet ik een claim indienen bij NS, Arriva, of beide vervoerders?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

De reis naar Leeuwarden selecteren en aangeven dat je je bestemming niet bereikt hebt, dat levert een vergoeding voor 60+ vertraging op.
Best een kans dat de computer hem eerst afwijst, in Leeuwarden kan je immers niet met NS verder, maar daar kan je op reageren dat je een omreisadvies volgde en dan herbeoordeeld een mens hem.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door huibf »

umbusko schreef: wo 07 feb 2024, 10:31
huibf schreef: wo 07 feb 2024, 07:57 Lijn 83 venlo-nijmegen kent zelfs een apart km tarief over de hele lijn. Ik denk om dit soort verschillen te verbloemen.
Sinds wanneer? Wat ik daar altijd over gelezen heb, is: Limburgs tarief tussen Venlo en Milsbeek Helweg, Gelders tarief tussen Milsbeek Helweg en Nijmegen. Ik kan het op de nieuwe Arrivawebsite zo snel niet terugvinden.
https://www.arriva.nl/media/n4vhohdp/20 ... 3-v2-1.pdf
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Nee, er staat "Buslijn 83 vanaf halte Milsbeek Helweg". Dat betekent dat ten noorden daarvan, en dus in het gebied van Hermes, de tarieven van de concessie Arnhem-Nijmegen gelden op lijn 83.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Weet iemand wellicht welke specifieke treinen er vanaf december op de Airport Sprinter gaan rijden (ik dacht SNG?) en of deze treinen een afwijkend interieur hebben ten opzichte van het reguliere materieel van hetzelfde treintype (meer plaatsen voor koffers bijvoorbeeld)?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen Kleve Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door michiel71 »

huibf schreef: ma 05 feb 2024, 19:40
iamthedutchdude schreef: ma 05 feb 2024, 14:12 9292 geeft een totaalbedrag van €9,65 voor die rit aan. Aangezien er ook wordt aangegeven dat het basistarief €1,08 is, geldt dat voor de afgelegde afstand 8,57 wordt gerekend (wat ook wordt aangegeven).

De rit tussen Nijmegen, Centraal Station en Kleve, Bahnhof is in de gegeven richting precies 25 km onderweg. €8,57 / 25km ≈ €0,343 per km.

(Edit: Nijmegen Centraal - Kleve is geen 30 km maar 25)
Zo werkt het niet helemaal. Het tarief is in NL 0.186. Het duitse deel is fors duurder. Ik gok ergens rond de 25 cent km.
Voorheen stond dit ook op een speciale pagina. Maar die is er niet meer inderdaad.
Ik heb de vraag uitstaan op X @BrengOV
BrengOV op Twitter verwijst naar Niag.

U dient hiervoor de vraag bij de vervoerder NIAG te leggen.
Wij kunnen helaas niet aangeven wat in Duitsland het KM-Tarief is.
^XH

ma 7:02 a.m.
Dank. Hoe berekend Connexxion in de Duitse bussen met haar check-in apparaten het tarief?
ma 10:48 a.m.


Vervolgens is het radiostilte...

Ook bij Niag weten ze het niet.

wie telefonisch besprochen, habe ich Sie darum gebeten, uns eine E-Mail mit Ihrem Anliegen zuzusenden.
Leider müsen wir Ihnen jedoch mitteilen, dass Sie sich an das Verkehrsunternehmen wenden möchten, bei welchem Sie die OV-Chipkarte erworben haben.
Trotz der Unannehmlichkeiten hoffen wir, Sie weiterhin als Kunde auf unseren Buslinien begrüßen zu dürfen.

Zoals telefonisch besproken, heb ik u gevraagd ons een e-mail te sturen met uw zorgen.
Helaas moeten wij u mededelen dat u contact wilt opnemen met het vervoersbedrijf waar u de OV-chipkaart heeft gekocht.
Ondanks het ongemak hopen wij u als klant te blijven verwelkomen op onze buslijnen.

Mit freundlichen Grüßen
NIAG KundenService
Niederrheinische Verkehrsbetriebe
Aktiengesellschaft NIAG
Rheinberger Str. 95 a, 47441 Moers
Tel: +49 (0) 2841 / 2050 (Auswahl 4)


Bij Provincie Gelderland is de persoon die meer zou kunnen weten met vakantie.

Wij hebben uw vragen ontvangen, maar moeten hierover informatie krijgen vanuit de vervoerder. De kilometers waarmee gerekend wordt, worden namelijk bepaald door de vervoerder. Alleen is de persoon die ons van informatie kan voorzien momenteel op vakantie.

Wij vragen u dan ook nog even geduld te hebben, totdat wij de informatie hebben gekregen.
Met vriendelijke groet,

Mobiliteitsmanager Openbaar Vervoer


Het is maar een korte vraag, maar niemand weet nog het antwoord...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Milco schreef: do 08 feb 2024, 18:39 Weet iemand wellicht welke specifieke treinen er vanaf december op de Airport Sprinter gaan rijden (ik dacht SNG?) en of deze treinen een afwijkend interieur hebben ten opzichte van het reguliere materieel van hetzelfde treintype (meer plaatsen voor koffers bijvoorbeeld)?
Dat worden de SNG's die in de 3000 genummerd zijn, deze zijn aangepast voor het laten sluiten van de deuren door de machinist. Het interieur blijft hetzelfde.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen Kleve Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door huibf »

michiel71 schreef: do 08 feb 2024, 19:37

BrengOV op Twitter verwijst naar Niag.

Ik heb toch echt antwoord gehad.

https://twitter.com/BrengOV/status/1754 ... eomnQ&s=19
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen Kleve Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door michiel71 »

huibf schreef: do 08 feb 2024, 22:39
michiel71 schreef: do 08 feb 2024, 19:37
BrengOV op Twitter verwijst naar Niag.
Ik heb toch echt antwoord gehad.
https://twitter.com/BrengOV/status/1754 ... eomnQ&s=19
We hebben dit even zelf uitgerekend.
Een rit van Emmerich station naar Emmerich Geistmarkt (route van 1,4 kilometer)
kost €1,48. €1,48 - €1,08 (basistarief) = €0,40. €0,40 : 1,4 kilometer = €0,286. ^WS
10:01 a.m. · 6 feb. 2024


"We hebben dit uitgerekend"
op de vraag welke km-prijs rekent Connexxion is daarmee nog steeds niet beantwoord.

Is er een Connexxion afstandentabel beschikbaar tussen de haltes van SB58?
(Connexxion verzorgd de facturering van de OV-Chipkaart op deze lijn)
Waar vind ik een afstandstabel voor lijn SB58?
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Korte vragen

Bericht door michiel71 »

regenmaker schreef: ma 05 feb 2024, 22:53
iamthedutchdude schreef: ma 05 feb 2024, 14:12 9292 geeft een totaalbedrag van €9,65 voor die rit aan. Aangezien er ook wordt aangegeven dat het basistarief €1,08 is, geldt dat voor de afgelegde afstand 8,57 wordt gerekend (wat ook wordt aangegeven).
Het is goedkoper om dan gewoon een enkeltje Nijmegen - Kleve af te rekenen contant bij de chauffeur voor 7 euro.
Vergeten uit te checken is nog goedkoper, namelijk €4

Na 12 maal niet-uitchecken binnen 2 weken wordt de OV-chipkaart geblokkeerd.
(Artikel 4d Productvoorwaarden Syntus Utrecht)
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: KM tarief NIAG SB58 tussen Nijmegen Kleve Emmerich met OV-Chipkaart

Bericht door huibf »

michiel71 schreef: do 08 feb 2024, 23:22
huibf schreef: do 08 feb 2024, 22:39
michiel71 schreef: do 08 feb 2024, 19:37
BrengOV op Twitter verwijst naar Niag.
Ik heb toch echt antwoord gehad.
https://twitter.com/BrengOV/status/1754 ... eomnQ&s=19
We hebben dit even zelf uitgerekend.
Een rit van Emmerich station naar Emmerich Geistmarkt (route van 1,4 kilometer)
kost €1,48. €1,48 - €1,08 (basistarief) = €0,40. €0,40 : 1,4 kilometer = €0,286. ^WS
10:01 a.m. · 6 feb. 2024


"We hebben dit uitgerekend"
op de vraag welke km-prijs rekent Connexxion is daarmee nog steeds niet beantwoord.

Is er een Connexxion afstandentabel beschikbaar tussen de haltes van SB58?
(Connexxion verzorgd de facturering van de OV-Chipkaart op deze lijn)
Waar vind ik een afstandstabel voor lijn SB58?
28.6 cent per kilometer. En dat kan best gezien het in 2018 tegen de 25 cent zat. Wat toen op de Brengsite stond.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

michiel71 schreef: do 08 feb 2024, 23:47
regenmaker schreef: ma 05 feb 2024, 22:53
iamthedutchdude schreef: ma 05 feb 2024, 14:12 9292 geeft een totaalbedrag van €9,65 voor die rit aan. Aangezien er ook wordt aangegeven dat het basistarief €1,08 is, geldt dat voor de afgelegde afstand 8,57 wordt gerekend (wat ook wordt aangegeven).
Het is goedkoper om dan gewoon een enkeltje Nijmegen - Kleve af te rekenen contant bij de chauffeur voor 7 euro.
Vergeten uit te checken is nog goedkoper, namelijk €4

Na 12 maal niet-uitchecken binnen 2 weken wordt de OV-chipkaart geblokkeerd.
(Artikel 4d Productvoorwaarden Syntus Utrecht)
Staat dat voor sommige langere lijnen 8 euro wordt afgeschreven, maar er geen lijnen zijn van Breng die dat hebben.

https://www.breng.nl/nl/vervoerbewijzen ... e-tarieven
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

En waarom zou je niet uitchecken, Michiel71? Ik vind dat een verwerpelijke suggestie.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door huibf »

Op zich snap ik best dat steeds meer mensen zoiets doen.

Als je ziet wat vervoerder tegenwoordig voor kwaliteit aflevert voor het gebodene.
30% minder DRU rijden mag wat mij betreft best resulteren in 30% lagere tarieven.

Nu vloeit soms, als de provincie een boete oplegt, de niet gereden DRU terug in de Provinciekas, maar daar heeft de reiziger niets aan, die ziet daar niet direct iets van terug (van dat geld worden weer proefballonnetjes gemaakt waar niemand op zit te wachten)
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Nog steeds geen reden om niet te betalen voor de dienstverlening.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Korte vragen

Bericht door TffpaA »

Begrijp ik nu goed dat hier instructies worden gegeven om grijs te rijden? Zijn we zo'n soort forum geworden?
🗣
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Korte vragen

Bericht door michiel71 »

waldo79 schreef: vr 09 feb 2024, 10:30 En waarom zou je niet uitchecken, Michiel71? Ik vind dat een verwerpelijke suggestie.
Lees de vraag nog eens waarop ik heb geantwoord.

Jammer dat ik nog steeds niet weet waar ik op internet het km-tarief van de NIAG
in combinatie met een OV-Chipkaart kan vinden.
Waarom wordt dit KM tarief niet ergens gepubliceerd?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten