Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Duidelijk :pos: Ik zou dus die lijn kunnen afleggen met 1 tussenstop in Oostenrijk? Top!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Yup, dat mag.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Zie ook pagina 9 in dit bestand.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte vragen

Bericht door Gamma »

Milco schreef: zo 24 mar 2024, 17:18 Jazeker. Ga op de website van Arriva achtereenvolgens naar 'Plan je reis' --> 'Dienstregeling' --> 'Boekjes en Lijnnetkaarten'. Kies 'Bus' en regio 'Zuid-Holland' en klik vervolgens op de gele knop 'Boekjes en kaarten'. :)
dank, alleen de pdf van de lijnennetkaart geeft op de iPhone 15 een foutmelding
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Daniel schreef: do 21 mar 2024, 22:08 'tis nog een eind weg, maar zit al eens wat te plannen voor de zomervakantie. Zoals de plannen er nu uit zien heb ik daarbij twee dagen in Wenen waarvan ik er in elk geval eentje wil besteden aan wat mooie spoorlijntjes afstrepen
Hebben jullie nog tips welke lijnen echt de moeite waard zijn in die omgeving of eventueel wat verder Oostenrijk in?

(Huidig plannetje is dat ik met de EC Transalpin gevolgd door een Railjet over de Semmeringbahn in Wenen aankom, dus die lijnen hoeven niet meer aanbevolen te worden)
Welke lijnen ik heel erg kan aanbevelen (meer dan dat ik tot nu toe voorbij heb zien komen :X )

Amstetten - Kleinreifling - Selzthal (D 1014 op vrijdag kan ik aanbevelen)
Attnang-Puchheim - Hallstatt - Stainach-Irdning (IC 1018/1019)
Dat zijn echt twee trajecten die voor mijn gevoel behoorlijk onderwaardeerd zijn maar zeker de moeite waard zijn.

Welke trajecten ik verder nog kan aanbevelen:
Znojmo - Retz - Wien
Wiener-Neustadt - Gutenstein
Villach - Schwarzach-st Veit - Salzburg

Als je nog opzoek bent naar klassiek oud materieel moet je eigenlijk eens van Lambach naar Vorchddorf reizen (met Stern+Hafferl). Daar rijdt nog een vrij oud treintje rond.

En als je opzoekt bent naar de ÖBB 5047. Deze rijden vooral op de dieseltrajecten:
Simbach - Braunau - Ried im Innkreis - Neumarkt-Kallham
Schärding - Ried im Innkreis - Attnang-Puchheim
Wels Hbf - Grünau im Almtal
Diesellijnen rondom St. Pölten
Diesellijnen rondom Wiener Neustadt (met één rit uit Sopron rond 15 uur bestaande uit 5(!) Stellen)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

cassie127 schreef: zo 24 mar 2024, 19:57 Welke lijnen ik heel erg kan aanbevelen (meer dan dat ik tot nu toe voorbij heb zien komen :X )
Ik had jou het ook gewoon rechtstreeks moeten vragen, dacht al wel dat je leuke tips zou hebben.
Amstetten - Kleinreifling - Selzthal (D 1014 op vrijdag kan ik aanbevelen)
Attnang-Puchheim - Hallstatt - Stainach-Irdning (IC 1018/1019)
Dat zijn echt twee trajecten die voor mijn gevoel behoorlijk onderwaardeerd zijn maar zeker de moeite waard zijn.
De lijntjes waren me op de netkaart al opgevallen, mooi te lezen dat ze ook echt de moeite zijn. (En laat ik nou net op een donderdag/vrijdag in die hoek zitten :mrgreen: )
Villach - Schwarzach-st Veit - Salzburg
Hmm, eens kijken of ik die deze keer al in de planning weet te krijgen of dat het een volgende keer wordt.
Als je nog opzoek bent naar klassiek oud materieel moet je eigenlijk eens van Lambach naar Vorchddorf reizen (met Stern+Hafferl). Daar rijdt nog een vrij oud treintje rond.

En als je opzoekt bent naar de ÖBB 5047. Deze rijden vooral op de dieseltrajecten:
Niet specifiek op zoek naar bepaald materieel, maar toch is oud spul altijd wel leuk. Dank voor het lijstje suggesties.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wageningen1998
Berichten: 988
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Korte vragen

Bericht door Wageningen1998 »

Ik ben van plan binnenkort gebruik te maken van een Interrail Globas pass 1e klasse. Wij willen hiermee voornamelijk mee door Frankrijk reizen (ook met TGV).

Uit ervaring weet ik dat de zitplaatsreserveringen 2e klasse TGV schaars zijn en dat je er maar beter op tijd bij kunt zijn. Kan iemand mij vertellen of dit ook voor 1e klasse zitplaatsreserveringen geldt?
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ga er maar vanuit dat de populaire verbindingen in het hoogseizoen gauw vol zitten in beide klasses. Hou ook rekening met de OS in Parijs. In augustus 2013 kon ik een dag voor vertrek in de 1e klasse reserveren voor Parijs-Calais. Maar dat is ook geen populaire verbinding onder interrailers.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Interrailreserveringen worden tegenwoordig verkocht totdat de trein vol is, een beperkt aantal voor €10 en de rest voor €20. Treinen raken wel eens vol, hoe dat op jouw routes is kun je makkelijk checken door te proberen een normaal kaartje te boeken. Wat ook nog kan werken bij een volle trein op lange afstanden is om de reservering te splitsen. Soms zijn stoelen nog op deeltrajecten vrij. Dan ben je weliswaar twee keer geld kwijt voor een reservering en moet je onderweg verhuizen, maar kun je wel mee.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

cassie127 schreef: zo 24 mar 2024, 19:57 Welke lijnen ik heel erg kan aanbevelen (meer dan dat ik tot nu toe voorbij heb zien komen :X )

Amstetten - Kleinreifling - Selzthal (D 1014 op vrijdag kan ik aanbevelen)
Attnang-Puchheim - Hallstatt - Stainach-Irdning (IC 1018/1019)
Dat zijn echt twee trajecten die voor mijn gevoel behoorlijk onderwaardeerd zijn maar zeker de moeite waard zijn.

Welke trajecten ik verder nog kan aanbevelen:
Znojmo - Retz - Wien
Wiener-Neustadt - Gutenstein
Villach - Schwarzach-st Veit - Salzburg

Als je nog opzoek bent naar klassiek oud materieel moet je eigenlijk eens van Lambach naar Vorchddorf reizen (met Stern+Hafferl). Daar rijdt nog een vrij oud treintje rond.

En als je opzoekt bent naar de ÖBB 5047. Deze rijden vooral op de dieseltrajecten:
Simbach - Braunau - Ried im Innkreis - Neumarkt-Kallham
Schärding - Ried im Innkreis - Attnang-Puchheim
Wels Hbf - Grünau im Almtal
Diesellijnen rondom St. Pölten
Diesellijnen rondom Wiener Neustadt (met één rit uit Sopron rond 15 uur bestaande uit 5(!) Stellen)
Bedankt voor de tips. Ik zie dat IC 1019 zich prima laat combineren met de EC Transalpin. :trein:
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Klopt en D 1014 kan heel interessant zijn als je langzaam aan terug wil richting Nederland met nog één overnachting.

En D 1014 is zeker leuk als de conducteur over de omroep allemaal nog leuke feitjes weet te vertellen over wat je onderweg ziet.
Daniel schreef: zo 24 mar 2024, 20:46
cassie127 schreef: zo 24 mar 2024, 19:57 Welke lijnen ik heel erg kan aanbevelen (meer dan dat ik tot nu toe voorbij heb zien komen :X )
Ik had jou het ook gewoon rechtstreeks moeten vragen, dacht al wel dat je leuke tips zou hebben.

Tja dat krijg je met iemand die ondertussen al 15 maanden op rij minstens elke maand wel een paar uur tot een paar dagen in Oostenrijk te vinden is en ondertussen bijna elke spoorlijn van het land wel gezien heeft... Vrijdag ben ik er weer :mrgreen:
Daniel schreef: zo 24 mar 2024, 20:46
Cassie127 schreef:Amstetten - Kleinreifling - Selzthal (D 1014 op vrijdag kan ik aanbevelen)
Attnang-Puchheim - Hallstatt - Stainach-Irdning (IC 1018/1019)
Dat zijn echt twee trajecten die voor mijn gevoel behoorlijk onderwaardeerd zijn maar zeker de moeite waard zijn.
De lijntjes waren me op de netkaart al opgevallen, mooi te lezen dat ze ook echt de moeite zijn. (En laat ik nou net op een donderdag/vrijdag in die hoek zitten :mrgreen: )
Zeker op het stuk Kleinreifling - Selzthal komen nauwelijks treinen. Uit mijn hoofd zo'n 6 a 7 per dag en rij je midden door een heel smal dal in een van de Oostenrijkse Nationalparken.

Ook de tramlijn STB van Innsbruck naar Fulpmes waar je gedeeltelijk precies aan de andere kant van het Brenner dal rijdt is de moeite waard, maar ook de grensbaanvakken
Jesenice - Villach
Spittal Millstättersee - Lienz in Osttirol - Franzenfeste
Franzenfeste - Brenner - Innsbruck
Bolzano - Merano - Mals (en dan met de bus naar Landeck)
Zijn echt de moeite waard.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Mja, van de week maar eens verder plannetjes maken om te zien wat ik allemaal in die vakantie weet te proppen. Kan altijd nog een dagje in Zwitserland inruilen voor een extra dagje in Oostenrijk.

Vooralsnog zit ik op een heenweg via Maastricht - Luik naar Luxemburg (die route wil ik eigenlijk al drie jaar een keer doen). Dan de dag erna Luxemburg - Saarbrücken - Offenburg en via de Schwarzwaldbahn richting Zürich wat m'n uitvalsbasis is voor wat lijntjes die in eerdere jaren wat te ver weg waren vanuit Basel.
Vanuit Zürich dan weer per Transalpin en Railjet over de Semmering richting Wenen, voor de Oostenrijkse dagen moet ik dan nog wat plannen en uiteindelijk is dan de bedoeling via Würzburg - Hannover - Deventer weer terug te reizen (gezien ik van de oostkant dan Amersfoort wel in zou moeten kunnen per trein)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Daniel schreef: ma 25 mar 2024, 21:57 een heenweg via Maastricht - Luik naar Luxemburg
Aha, Flirts met dienstregelingsproblemen (* klopt af), gevolgd door meer dan 2,5 uur Desiro, onder het motto: dan hebben we het ergste alvast gehad? :mrgreen: Nee, wel een mooie route. :Y Je zou een tussenstop kunnen inplannen voor de watervallen van Coo. Tegenwoordig rijdt de trein naar Luxemburg in een uurdienst, dus dat kan snel en aangenaam. (Niet dat je geen mooiere watervallen in Zwitserland of Oostenrijk kunt vinden natuurlijk, maar als je dan toch door de Ardennen reist...)
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte vragen

Bericht door teun »

Ik zag vandaag in Duisburg een VIAS FLIRT met groene in plaats van de rode stickers van Abellio staan, weet iemand hier daar meer over?
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Zover ik begrepen heb krijgen die flirts ook de VRR huisstijl.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door April064 »

Weet iemand wanneer de Broodzaak op station Den Haag HS omgebouwd wordt tot Backwerk?
zij/haar/hen/hun
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Ik zit in de trein van Rtn naar Asb. Het valt mij op dat op het traject met oudere bovenleidingportalen (Grijs of zeegroen geschilderd), deze ter hoogte van Rtn 1 witte band op ooghoogte hebben, terwijl op stations Rta, Cap en Nwk deze 4 witte banden hebben, bij Rta nog een 5e witte band ter hoogte van de bovenkant trein waar er een perronoverkapping is.
Tussen de stations hebben ze geen band, alleen op Rtng (dat is toch waar de SSN staat) hebben de portalen op het emplacement een iets smallere zwarte band.
Op Cap stond in een van de witte banden een rood bliksemschichtje, dat zag ik niet op andere stations.

Wat betekenen deze banden? Ik kon het niet vinden op de site zonder spons-oren.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

ZO6176 schreef: zo 24 mar 2024, 11:12 Gisteren ben ik met mijn dochter naar Brussel geweest. We hebben gereisd met onze bankpas. Een enkele reis kost 2,10 en volgens de site van de mivb wordt er maximaal 7,50 afgeschreven, de prijs van een dagkaart. Vandaag is zowel bij mijn dochter als bij mij 6,30 afgeschreven. Hoewel we me meer ritten hebben gemaakt. Kent Nederland ook een maximum bedrag van bijvoorbeeld een dagkaart voor dat gebied of wordt in Nederland eindeloos afgeschreven?
Er is wel Transdev Voordeel: https://www.transdev.nl/nl/vervoerbewij ... v-voordeel
Als je binnen een maand voor €20 gereisd hebt, krijg je 10% korting, oplopend tot 30% korting bij €60 en dan 90% korting bij €140.
Deze korting werkt alleen met OV-Pay en niet met OVC.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Hendrik »

En alleen in de regio Gooi en Vechtstreek...
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Op YouTube is gezegd dat het vanaf half juli gedaan is met het panoramarijtuig op de EC9/EC8, aangezien de SBB voor de EC9/EC8 hetzelfde materieel wil laten rijden als op de EC7/EC6 en de EC7/EC6 wordt tussen Basel en Bern geduwd en dus kan de EC7/EC6 geen panoramarijtuig meenemen. In hoeverre is dit waarheid? Ik kan helaas niet meer op het Twitter-account van Markus Grahnert sinds Nitter niet meer werkt. Iemand een alternatief om toch zijn account te volgen?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Waar rook is, is vuur zeggen ze wel eens. Als ik op de twitterlink van Grahnert druk dan zie ik geen berichten over die panoramawagen. Of ik heb er overheen gekeken. Maar er zal best een kern van waarheid inzitten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

De hele EC rijdt tijdelijk niet door werkzaamheden vanaf 15 juli. Dat zijn dezelfde werkzaamheden die zorgen dat de ICE naar Basel dan al niet meer kan rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Zoals al vaker besproken gaat op 15 juli de Riedbahn dicht tot aan de nieuwe dienstregeling. Er worden 117 kilometer spoor, 152 wissels, 140 kilometer bovenleiding, 4 overwegen en 1200 seinen vervangen. Tussen Mörfelden en Walldorf gaat de snelheid omhoog naar 200 km/uur, de boog bij Mörfelden gaat naar 160 km/uur en de boog bij Biblis naar 100 km/uur. Twee overwegen worden opgeheven. De lijn kan daarna vanaf één centrale verkeersleiding beheerd worden, waar er nu nog meerdere seinhuizen voor de lijn verantwoordelijk zijn. Deze werkzaamheden geven wel een klein beetje heel veel overlast in heel West-Europa.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Suus schreef: za 30 mar 2024, 10:12 Tussen Mörfelden en Walldorf gaat de snelheid omhoog naar 200 km/uur,
Huh? Die plaatsen liggen nog geen 2 km uit elkaar.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja, maar van Biblis tot Mörfelden en van Walldorf tot Zeppelinheim kan al 200 km/h gereden worden, dus dit is een missend stukje :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten