Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Wie hebben er ervaringen met de digitale Interrail?
Een vriend reist momenteel met een digitale pas, maar zodra hij offline is loopt de app vast (terwijl dat 72 uur zou moeten kunnen). Na herstart is de pas verdwenen uit de app en moet dus eerst weer een verbinding met internet gemaakt worden.

Conducteurs hebben tot nu toe niet moeilijk gedaan (hoewel niet iedereen de digitale pas kent), maar het is natuurlijk geen ideale situatie.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Op het forum http://community.eurail.com zijn diverse slechte ervaringen te lezen wat betreft mobiele passen. Ikzelf zou er niet aan beginnen.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Waardeloze app inderdaad. Je krijg ook geen pass cover nummer, dus reserveringen maken kan ook niet. :')
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Oh jee -0-
Ik heb er nog eentje digitaal liggen. Begin wel steeds zenuwachtiger te worden.....
Gelukkig heb ik nog een jaar om hem te verzilveren.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Zolang als het mogelijk blijft, blijf ik lekker met papieren passen reizen, tenzij Interrail me een digitale pass sponsort, dan wil ik het wel overwegen voor een keertje.
Wageningen1998
Berichten: 988
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Korte vragen

Bericht door Wageningen1998 »

hauptbahnhof schreef: di 10 aug 2021, 21:43
Wageningen1998 schreef: di 10 aug 2021, 14:51 Ik ga over 2 weken met de ICE naar München Hbf. 1e klasse, dus automatische zitplaatsreservering. Stel dat het rustig is en ik wil graag ergens anders zitten, is dat dan mogelijk? (Op een andere zitplaats die niet gereserveerd is uiteraard).
Zou je niet van te voren zelf een perfecte zitplaats kiezen (mits je bij DB hebt geboekt), zodat je niet hoeft te verkassen?

Scherp, maar ik heb bij NS International geboekt. Ik vroeg het me alleen af omdat ik geen zin heb in een boze DB conducteur :')
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Dan geef ik het advies om voortaan op bahn.de te boeken. Kun je zelf je plek uitkiezen. ;)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

En betaal je geen boekingskosten, en kun je bahnbonuspunten sparen *O*
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Zodra DB ook met Nederlandse kortingen overweg kan zou dat ideaal zijn, maar DB kan geen 100%-korting in NL geven.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Hebben de ICE's die in Nederland rijden eigenlijk stopcontacten in de tweede klasse? Dacht van wel, maar wil ff checken.
🍉
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Ja
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Mooi, kan ik mijn telefoon in ieder geval op de terugweg opladen. Toch vervelend als ik mijn plaatsbewijs niet kan tonen vanwege een lege batterij. (Al denk ik dat ik de plaatsbewijzen voor de zekerheid ook maar even uitprint).
🍉
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Z2N schreef: wo 11 aug 2021, 20:37 Zodra DB ook met Nederlandse kortingen overweg kan zou dat ideaal zijn, maar DB kan geen 100%-korting in NL geven.
Dan koop je vanaf Arnhem. Je reservering kun je alsnog vanaf je opstappunt apart kopen.
Waar een wil is… :Y :Y
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

DPDelft schreef: wo 11 aug 2021, 07:38 Wie hebben er ervaringen met de digitale Interrail?
Een vriend reist momenteel met een digitale pas, maar zodra hij offline is loopt de app vast (terwijl dat 72 uur zou moeten kunnen). Na herstart is de pas verdwenen uit de app en moet dus eerst weer een verbinding met internet gemaakt worden.

Conducteurs hebben tot nu toe niet moeilijk gedaan (hoewel niet iedereen de digitale pas kent), maar het is natuurlijk geen ideale situatie.
Ik ben momenteel op Interrail, app heeft er vaak moeite mee met het laden van de pas op het moment dat het 4g bereik er niet is of vrij slecht is. Reisadviezen worden echter wel weer offline weergeven, waardoor je nu met de DB staking allemaal ongeldige adviezen uit de app krijgt.

Overigens kun je via de app ook grenspunten selecteren als je naar Nederland reist maar je Inbound Journey niet wil gebruiken. Deze grenspunten staan op de kaartfunctie en let hierbij goed op in welk land het grenspunt ligt volgens de app.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

hauptbahnhof schreef: wo 11 aug 2021, 23:18 Dan koop je vanaf Arnhem. Je reservering kun je alsnog vanaf je opstappunt apart kopen.
Waar een wil is… :Y :Y
Of ik boek gewoon via NS International totdat DB dat gefixt heeft. De extra inkomsten van het verkopen van het ticket gaan dan naar Utrecht. :p
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte vragen

Bericht door Gamma »

Ik overweeg binnenkort ICE 105 Amsterdam - Basel te nemen. Nu las ik laatst op verschillende plekken (hier, sociale media, https://www.zugfinder.net/nl/trein-ICE_105) dat deze trein vaak uitvalt of een kortere samenstelling heeft (waardoor je zitplaatsreservering vervalt). Weet iemand hoe betrouwbaar deze verbinding is (los natuurlijk van stakingen) en wat er gebeurt bij uitval of kortere treinsamenstelling? Kortom: zou ik gerust op reis kunnen?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Bedankt voor de ervaringen met de digitale reispas.
Hopelijk kunnen ze de problemen nog iets meer verhelpen de komende periode.

Totaal andere vraag:
Weet iemand de verdeling van DRU's bij gedeelde concessies?
Het gaat bijvoorbeeld om IJsselmond, IJssel-Vecht, Spoorlijnen Groningen-Fryslân.

Bedankt alvast ;)
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Gamma: als er meer plaats-reserveringen dan zitplaatsen zijn dan geldt het recht van de sterkste zo is mijn ervaring.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Ik heb nu een NS Flex Dal Voordeel abonnement, dus buiten de spits reis ik met 40% korting. Echter, in de app (en ik neem aan ook bij de automaat) kan ik samenreiskorting aanzetten, waardoor ik buiten de spits met 40% korting mag reizen - wat dus geen enkele zin heeft, omdat ik dan toch al korting krijg.
Is het knopje voor de samenreiskorting een foutje van de NS, of zit er wel een gedachte achter?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo »

Ik denk dat het een fout is. Eerder stond die optie er niet bij abonnementhouders die toch niets aan Samenreiskorting hebben.

Overigens kun je bij NS-automaten geen Samenreiskorting laden op een OV-chipkaart met NS Flex. Je kunt er eigenlijk niets meer als je NS Flex hebt, ook geen saldo laden (ook niet als het BTM-deel van NS Flex is uitgezet) en geen klassewissels uitvoeren.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Samenreiskorting is, zoals de naam al zegt, voor mensen die met jou samen meereizen. Die kunnen dus een kaartje met korting in de app kopen, of jij kan een kaartje voor hen in de app kopen. Zie https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... rting.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Maar de optie in de app is om Meereiskorting aan te zetten op de specifieke chipkaart.

Als je Dal Voordeel hebt zou je dit moeten zien (ik zie dit op een Business Card met Dal Voordeel)

Afbeelding

Maar op mijn consumenten-kaart met Weekend Vrij inclusief Korting in de daluren op werkdagen zie ik dit:
Afbeelding

Dat zou niet moeten, want op alle relevante momenten van samenreiskorting reis ik op die kaart al met korting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Oh, die optie. Ik dacht dat het ging om de optie om een kaartje met korting te kopen in de app :@
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Gamma schreef: do 12 aug 2021, 10:47 Ik overweeg binnenkort ICE 105 Amsterdam - Basel te nemen. Nu las ik laatst op verschillende plekken (hier, sociale media, https://www.zugfinder.net/nl/trein-ICE_105) dat deze trein vaak uitvalt of een kortere samenstelling heeft (waardoor je zitplaatsreservering vervalt). Weet iemand hoe betrouwbaar deze verbinding is (los natuurlijk van stakingen) en wat er gebeurt bij uitval of kortere treinsamenstelling? Kortom: zou ik gerust op reis kunnen?
De uitval is zeker de laatste weken ernstig, door de zomerkwalen van ICE's icm de bekende technische problemen die specifiek aan de baureihe 406 zijn. Wel heeft rit 105 voorrang over rit 121, dus is de kans dat deze rijdt groter als er bijvoorbeeld maar 1 stel beschikbaar is. In dat geval rijdt vaak het stel met rijtuignummers 31 t/m 39. Als er veel vertraging ontstaat onderweg wordt de rit nog wel eens ingekort tot het Badischer Bahnhof in Basel, en heb je voor reizen verder Zwitserland in +60, bij hele hoge vertragingen komt inkorting in Freiburg soms ook wel voor.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

In Luxemburg is het vervoer in de 2e klasse trein, bus en tram gratis. Moet je hiervoor nog iets uit de automaat trekken of is het gewoon mondkapje op, instappen en genieten?
Geldt het gratis vervoer ook op de door de CFL aangeboden ritten naar de grensstations in het buitenland zoals audun-le-tiche, longwy, athus en wasserbillig?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten